Windows 11 får inbyggd QR-kodgenerator

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får inbyggd QR-kodgenerator

Används för fil- och länkdelning mellan enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar inte QR-koder. På jobbet har vi matats i åratal att aldrig klicka på okända länkar, och definitivt inte på förkortade sådana (t.ex. tiny.url). Sen i hissen möts vi av "skanna qr-koden för att anmäla dig till årets julfest!" o ingen reagerar på att de "klickat" på en okänd länk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gillar inte QR-koder. På jobbet har vi matats i åratal att aldrig klicka på okända länkar, och definitivt inte på förkortade sådana (t.ex. tiny.url). Sen i hissen möts vi av "skanna qr-koden för att anmäla dig till årets julfest!" o ingen reagerar på att de "klickat" på en okänd länk.

Eller när HR skickar ut en länk från nån "tredjeparts" sida med: "Klicka på den här länken för att anmäla till årets kickoff"

När man ifrågasätter så hänvisar dom till ett mail en månad tidigare där dom lite vagt säger att "det kommer mer info i ett mail" och inte förstår vad jag menar när jag säger att dom måste även skriva exakt var detta extra mail kommer från...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Eller när HR skickar ut en länk från nån "tredjeparts" sida med: "Klicka på den här länken för att anmäla till årets kickoff"

När man ifrågasätter så hänvisar dom till ett mail en månad tidigare där dom lite vagt säger att "det kommer mer info i ett mail" och inte förstår vad jag menar när jag säger att dom måste även skriva exakt var detta extra mail kommer från...

Precis! Exakt samma hos oss
Deras egna reklammail går alltid bilderna blockerade initialt av Outlook

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

I dessa tider när dom flesta blir spammade av bedragare typ hela tiden så är det verkligen inte läge för FLER QR-koder LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gillar inte QR-koder. På jobbet har vi matats i åratal att aldrig klicka på okända länkar, och definitivt inte på förkortade sådana (t.ex. tiny.url). Sen i hissen möts vi av "skanna qr-koden för att anmäla dig till årets julfest!" o ingen reagerar på att de "klickat" på en okänd länk.

Skrivet av FX9:

Eller när HR skickar ut en länk från nån "tredjeparts" sida med: "Klicka på den här länken för att anmäla till årets kickoff"

När man ifrågasätter så hänvisar dom till ett mail en månad tidigare där dom lite vagt säger att "det kommer mer info i ett mail" och inte förstår vad jag menar när jag säger att dom måste även skriva exakt var detta extra mail kommer från...

Skrivet av talonmas:

Precis! Exakt samma hos oss
Deras egna reklammail går alltid bilderna blockerade initialt av Outlook

Skrivet av the squonk:

I dessa tider när dom flesta blir spammade av bedragare typ hela tiden så är det verkligen inte läge för FLER QR-koder LoL

Fast nu handlar det väl huvudsakligen om att generera QR koder för delning mellan sina egna enheter, och då hoppas jag man vet vad det är man delar.

Använder redan QR genereringen i webbläsare på min Windows box för att browsa vidare på min iPhone, så detta kommer jag nog använda flitigt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Till skillnad från tidigare svar så gillar jag detta mycket. Grejen är inte att spamma med QR-koder överallt, utan att enkelt och snabbt dela länkar med antingen sig själv eller med en grupp. Har ofta grupparbeten med människor som jag inte har i någon chattgrupp, så

- Hej alla, scanna den här QR-koden för att komma till min Google Drive
eller
- Hej alla, scanna den här QR-koden för att joina chattgruppen som jag precis skapat åt oss

Alla kommer inte att ha användning för detta, men det är en liten grej som är onödigt jobbig för de få tillfällena då man behöver det.

Permalänk
Medlem

QR-koder är lysande att använda för eget bruk.

Gäst-wifi:t byter lösenord varje natt, det skapas en QR-kod med det nya, som visas på en skärm (med lite annan information) i tamburen.

Permalänk
Medlem

Då skall bara Android får inbyggd QR avkodare som Apple har haft länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Då skall bara Android får inbyggd QR avkodare som Apple har haft länge.

De flesta Android telefoner nuförtiden har det inbyggt i kamera appen. Pixel telefonerna har det iallafall vet jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Då skall bara Android får inbyggd QR avkodare som Apple har haft länge.

Det har funnits sen Android 8 (2017).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gillar inte QR-koder. På jobbet har vi matats i åratal att aldrig klicka på okända länkar, och definitivt inte på förkortade sådana (t.ex. tiny.url). Sen i hissen möts vi av "skanna qr-koden för att anmäla dig till årets julfest!" o ingen reagerar på att de "klickat" på en okänd länk.

Skaffa en app som avkodar länken så du kan granska den innan du går in på länken.

Skrivet av filbunke:

QR-koder är lysande att använda för eget bruk.

Gäst-wifi:t byter lösenord varje natt, det skapas en QR-kod med det nya, som visas på en skärm (med lite annan information) i tamburen.

Hemma menar du? Varför byter det lösenord varje natt? Driver du ett AirBnB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gillar inte QR-koder. På jobbet har vi matats i åratal att aldrig klicka på okända länkar, och definitivt inte på förkortade sådana (t.ex. tiny.url). Sen i hissen möts vi av "skanna qr-koden för att anmäla dig till årets julfest!" o ingen reagerar på att de "klickat" på en okänd länk.

Fast på min mobil när jag scannar en QR-kod så ser jag adressen och måste klicka på den innan den öppnas.

Hur funkar det när du scannar en QR-kod?

Skrivet av jnsson:

De flesta Android telefoner nuförtiden har det inbyggt i kamera appen. Pixel telefonerna har det iallafall vet jag

Japp, samma här på min Motorola från 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr_jonez:

Det har funnits sen Android 8 (2017).

Inte aktiverat på alla modeller i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Inte aktiverat på alla modeller i så fall.

Då får du klaga till din tillverkare av mobilen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hemma menar du? Varför byter det lösenord varje natt? Driver du ett AirBnB?

inget AirBnB.

Men byter man lösenordet till gästwifi:t med någon form av perioditet (vilket jag anser att man skall göra), så kan man lika väl byta det varje natt, allt är ju automatiserat. Det enda som spelar roll är att man inte byter det mitt på dagen (det sker kl 04:00).

Utan QR-koden så hade jag nog inte gjort det såhär, men nu är det ju enkelt att bara skanna koden om man behöver wifi:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

inget AirBnB.

Men byter man lösenordet till gästwifi:t med någon form av perioditet (vilket jag anser att man skall göra), så kan man lika väl byta det varje natt, allt är ju automatiserat. Det enda som spelar roll är att man inte byter det mitt på dagen (det sker kl 04:00).

Utan QR-koden så hade jag nog inte gjort det såhär, men nu är det ju enkelt att bara skanna koden om man behöver wifi:t.

Gäster som sover över behöver scanna koden igen för att komma åt wifi:t på morgonen?
Vad har du för gäster som kommer på besök förresten? Det finns en risk att de kommer tillbaka några dagar senare och sitter utanför lägenheten/huset och använder ditt gästwifi? Det känns som att det saknas viktig kontext här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Gäster som sover över behöver scanna koden igen för att komma åt wifi:t på morgonen?
Vad har du för gäster som kommer på besök förresten? Det finns en risk att de kommer tillbaka några dagar senare och sitter utanför lägenheten/huset och använder ditt gästwifi? Det känns som att det saknas viktig kontext här.

Väldigt vad du bryr dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Väldigt vad du bryr dig

Du får göra som du vill förstås, det låter bara väldigt konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du får göra som du vill förstås, det låter bara väldigt konstigt

Jag tror svaret ligger i att det är kul att komma på olika tekniska lösningar även om problemet man löser kanske inte alltid är superreellt 🙂

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tror svaret ligger i att det är kul att komma på olika tekniska lösningar även om problemet man löser kanske inte alltid är superreellt 🙂

Jo, men i just det här fallet så skapar ju lösningen betydligt fler problem än det löser. 😅

Men ibland är den tekniska lösningen i sig såpass rolig att de små problemen det medför ändå är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tror svaret ligger i att det är kul att komma på olika tekniska lösningar även om problemet man löser kanske inte alltid är superreellt 🙂

Så kan det vara och det är helt okej. Det underlättar att han bara svarar det istället för att svara undvikande. För det gör att man bara blir mer nyfiken på resonemanget bakom den här lite opraktiska lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Så kan det vara och det är helt okej. Det underlättar att han bara svarar det istället för att svara undvikande. För det gör att man bara blir mer nyfiken på resonemanget bakom den här lite opraktiska lösningen

På vilket sätt var mitt svar undvikande?