Permalänk
Medlem

Vägval för CPU, Intel vs AMD

Hej!

Jag har länge haft i bakhuvudet att det kanske fanns en viss ide att köpa ett nytt system, men jag har låtit min ekonomiska sida vinna även kanske under övertid. Men nu tror jag det börjar närma sig gränsen för att i vart fall börja aktivt fundera på att uppgradera.

I dagsläget sitter det ett 1080 & en i7-6700k i burken.

Min strategi som den ser ut nu är att eventuellt införskaffa moderkort, RAM, CPU & PSU i detta skede, för att senare komplettera med GPU+Skärm.

Budgeten är relativt flexibel men jag tror att en rimlig sådan ligger på runt 10-11k för delarna relevanta till denna post.

Jag har lagt några timmar nu ikväll på att sondera priser för både AMD & Intel. Initialt så kollade jag på prestanda från detta test:
https://www.sweclockers.com/test/37338-test-intel-core-i9-149...

Till att börja med lutade det skarpt mot 7800x3d, men under tiden ikväll så började jag tänka om. Värdena där low% särskiljer AMDs alternativt är troligen irrelevanta eftersom att situationen där man skulle dra nytta av sådan bara visar sig i skeden där GPU inte belastas särskillt hårt. Med tanke på att bygget är fokuserat på spel och sådana situationer alltså inte kommer uppstå är således den ökade prestandan irrelevant eftersom att den prestandaskillnaden minskar drastiskt när GPU behöver arbeta hårdare. Därav blir priset mer viktigt.

En annan faktor som jag vägt är PCI-E 5.0, det är främst detta som gör att priset springer iväg för AMD-systemet. Att få tillgång till 16x PCI-e lanes för GPU fordrar ett "extreme" chipset hos AMD. Relevansen av detta är att jag vill ha valmöjlighet till att välja ett billigare grafikkort i relativ närtid för att vid senare skede uppgradera till ett grafikkort ur ett högre prestanda-segment.

Med ovan förutsättningar har jag sammanfattat prisbilden till detta:

7800x3D
Moderkort: 3500:-
CPU: 4400:-
PSU: 2000:-
RAM: 1700:-

Totalt (ca): 11600:-

14600k
Moderkort: 3000:-
CPU: 3600:-
PSU: 2000:-
RAM: 1700:-

Totalt (ca): 10300:-

Enligt ovan har jag svårt att luta mot köp av ett AMD baserat system. Även om 7800x3d är betydligt mer effektiv rörande strömförbrukning så är det ett mindre bekymmer då jag kommer att nyttja min nuvarande NH-D15 för kylning samt att jag har ett svalt intresse för överklockning.

Jag vill dock väldigt gärna ha input och åsikter angående mitt resonemant, även ytterligare aspekter som kan vara av vikt uppskattas mycket om sådana belyses.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

AMD = sockel som fortfarande lever till 2025.

Intel = Död plattform. Blir nytt moderkort när ny CPU kommer.

Ska du bara spela? Köp AMD.

Alastor Moody Kan hjälpa dig med att snickra ihop en bra build

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

6p cores och 1st gen chiplets?
Aldrig.

Skulle köpt 10900k / 13th gen 8p cores om Intel.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Skrivet av EyeNEye:

AMD = sockel som fortfarande lever till 2025.

Intel = Död plattform. Blir nytt moderkort när ny CPU kommer.

Ska du bara spela? Köp AMD.

Alastor Moody Kan hjälpa dig med att snickra ihop en bra build

Troligen kommer jag inte byta CPU innan det är dags för ett nytt system. Men även om man skulle så är väl det viktigaste när det rör spelprestanda att grafikkortet inte begränsas? Båda mina presenterade förslag tillgodoser 16x pci-e 5 lanes. Troligen kommer båda CPU:er presenterade ha möjlighet att tillgodose tillräcklig prestanda för att inte allvarligt begränsa GPU under överskådlig framtid.

Jag kanske lägger lite för stor vikt vid pci-e 5 dock ska se om jag kan hitta några prestandatester som kontrollerar för denna variabel. Förväntas den bussen ha en större inverkan för nästa generations grafikkort?

Det skulle väl vara om nya funktioner integreras i nyare gen CPU, något jag finner osannolikt. Sen finns ju alltid möjligheten att det sker någon förändring men jag gillar att utgå från tillgänglig information. Jag kanske missar något?

Skrivet av Sinery:

6p cores och 1st gen chiplets?
Aldrig.

Skulle köpt 10900k / 13th gen 8p cores om Intel.

Nu har jag på senare år följt industrin i periferin men jag tycker mig inte ha noterat indikationer som talar för att multitrådad prestanda har blivit en viktig faktor när der rör spelprestanda, i vart fall sådan som talar för att 6/12 trådar inte kommer vara tillräckliga under systemets tilltänkta livslängd 5-10 år. Jag ska försöka hitta lite mer information om detta, men jag har som nämnt lite sämre koll nu för tiden. Du får mer än gärna peka mot artiklar eller information som kan belysa min eventuella ignorans.

Utför icke P-cores arbetslaster direkt relaterade till spelprestanda och är det något specifikt med 1st gen chiplets som gör dessa opassande för ett system fokuserat på spelande?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Jag kanske lägger lite för stor vikt vid pci-e 5 dock ska se om jag kan hitta några prestandatester som kontrollerar för denna variabel. Förväntas den bussen ha en större inverkan för nästa generations grafikkort?

Nä, det är inte sannolikt.
RTX 4090 förlorar bara 2-3% på att halvera sin bandbredd till PCIe 3.0. Om nästa generations grafikkort använder PCIe 5.0 och man kör dem på 4.0 så blir det alltså en halvering till samma bandbredd som dagens kort har.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Till att börja med lutade det skarpt mot 7800x3d, men under tiden ikväll så började jag tänka om. Värdena där low% särskiljer AMDs alternativt är troligen irrelevanta eftersom att situationen där man skulle dra nytta av sådan bara visar sig i skeden där GPU inte belastas särskillt hårt. Med tanke på att bygget är fokuserat på spel och sådana situationer alltså inte kommer uppstå ...

Jag vill dock väldigt gärna ha input och åsikter angående mitt resonemant, även ytterligare aspekter som kan vara av vikt uppskattas mycket om sådana belyses.

Du skall inte underskatta minimum FPS.
Speltester görs i typiska spelsekvenser, så low% motsvarar alltså stutters/ fps-drops i spel. Dessa inträffar när CPU har mycket att göra dvs när nya objekt skall genereras i 3D-världen. Alltså när något händer plötsligt i spelvärlden, exempelvis i CS när någon kastar en rökare. Det är precis då man INTE vill ha framedrops!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför PCI 5 skulle vara kritiskt i ett sånt här bygge men du kan få ett AM5 med Pcie 5 till GPU och en m.2 disk för 2700.

https://komponentkoll.se/produkt/1349296-asus-rog-strix-b650e...

Permalänk
Medlem

Kan bara inflika med att jag nyligen byttre från samma setup som du, 6700k och 1080.

Valet föll för min del på en 14600k. Mest för att jag ville göra en budgetuppgradering och behålla mina gamla ddr4-stickor.

Är hur som helst nöjd med prestandan. Tror säkert att man kan få lite mer kräm med 7800x3d och ddr5, men prislappen avskräckte mig.

Nackdelarna är som folk är inne på att plattformen är död. Men jag uppgraderat som oftast var femte år, och då räknar jag med att AM5 ligger för graven också

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

"Vill ha PCIe 5"
"Inte uppgradera CPU förrän helt nytt"
Lite vill ha kakan men låta den ligga och mögla.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Intel behöver fler slag i magen ekonomiskt efter dom satt och pillade sig i naveln allt för länge, samt att dom vet om sitt monterings-tryck problem och skiter i att göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog över väga dessa:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu har jag på senare år följt industrin i periferin men jag tycker mig inte ha noterat indikationer som talar för att multitrådad prestanda har blivit en viktig faktor när der rör spelprestanda, i vart fall sådan som talar för att 6/12 trådar inte kommer vara tillräckliga under systemets tilltänkta livslängd 5-10 år. Jag ska försöka hitta lite mer information om detta, men jag har som nämnt lite sämre koll nu för tiden. Du får mer än gärna peka mot artiklar eller information som kan belysa min eventuella ignorans.

Utför icke P-cores arbetslaster direkt relaterade till spelprestanda och är det något specifikt med 1st gen chiplets som gör dessa opassande för ett system fokuserat på spelande?

Nja, det är mer så att chiplets och P/E core thread-schedulers gör skumma saker, du kan titta på Tech Yes City om det.
Sen är 6 p cores för få tycker jag helt enklet, 6 är nästan 4 som vi har haft sedan urminnes tider och vi redan fått 10 p cores med 10900k, känns dumt att "nedgradera" så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, det är inte sannolikt.
RTX 4090 förlorar bara 2-3% på att halvera sin bandbredd till PCIe 3.0. Om nästa generations grafikkort använder PCIe 5.0 och man kör dem på 4.0 så blir det alltså en halvering till samma bandbredd som dagens kort har.

Tack för länken!

Skrivet av Patriksan:

Du skall inte underskatta minimum FPS.
Speltester görs i typiska spelsekvenser, så low% motsvarar alltså stutters/ fps-drops i spel. Dessa inträffar när CPU har mycket att göra dvs när nya objekt skall genereras i 3D-världen. Alltså när något händer plötsligt i spelvärlden, exempelvis i CS när någon kastar en rökare. Det är precis då man INTE vill ha framedrops!

Absolut, det är miniumum som är utgångsläget, en jämnare upplevelse är att föredra. Jag låste fast mig lite väl mycket på graferna som hanterade den lägre upplösningen och förmodade att skillnaden skulle blir marginell i mer realistiska spel-scenarion. Vilket inte var fallet, vilket även påvisades lite längre ner på samma artikel som jag själv länkade till...

Skillnaden är inte enorm, men den är absolut där till fördel 7800x3d.

Skrivet av SweDragon:

Jag vet inte varför PCI 5 skulle vara kritiskt i ett sånt här bygge men du kan få ett AM5 med Pcie 5 till GPU och en m.2 disk för 2700.

https://komponentkoll.se/produkt/1349296-asus-rog-strix-b650e...

Tack för tipset!

Skrivet av Snusious:

"Vill ha PCIe 5"
"Inte uppgradera CPU förrän helt nytt"
Lite vill ha kakan men låta den ligga och mögla.

Det handlar mest om att köpa ett system som har så bra förutsättningar möjligt att överleva utan att behöva uppgraderas mer än nödvändigt, men som poängterats så är just PCI-E 5 en mindre viktigt punkt att fokusera på till skillnad från mitt utgångsläge.

Skrivet av Neco:

Intel behöver fler slag i magen ekonomiskt efter dom satt och pillade sig i naveln allt för länge, samt att dom vet om sitt monterings-tryck problem och skiter i att göra något åt det.

Att varje ny gen kräver ny socket?

Tack för tipsen!

Skrivet av Sinery:

Nja, det är mer så att chiplets och P/E core thread-schedulers gör skumma saker, du kan titta på Tech Yes City om det.
Sen är 6 p cores för få tycker jag helt enklet, 6 är nästan 4 som vi har haft sedan urminnes tider och vi redan fått 10 p cores med 10900k, känns dumt att "nedgradera" så långt.

Okay, jag ska kolla vidare lite på detta av rent intresse, tack för tipsen!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.