Permalänk

1440p-vänlig GPU

Hej!

Ska börja uppgradera en dator som jag fick köpa billigt av en vän. Men jag är osäker på vilken GPU som passar mina spelbehov bäst och som är framtidssäker. Har kollat mycket på AMD-kort, då jag tidigare använt dessa pga deras price/performance, men NVIDIA-korten har ändå lyckats komma upp bra siffror på sistone i den bemärkelsen.

Datorn jag har just nu innehåller följande:
AMD Ryzen 7 5800X
32GB DDR4 RAM
m.2 500GB OS-SSD
MSI PSU 1000W
NVIDIA GTX 1070

Nytt PSU och ett tillfälligt grafikkort. Nu till frågan:
Vilka spel spelar jag? Jo, som det ser ut just nu, Rainbow Six Siege och WoW(tagga P3).

R6 är ett förhållandevis krävande spel och WoW kan jag nästan maxa inställningar med det jag har just nu. Jag är uppe i 140~ FPS i R6 på min 165Hz 1440p-skärm, vilket är ganska dåligt. Jag vill gärna ha mellan 50-100 fps spelrum(höhö).

Vidare vill jag framtidssäkra datorn också, vilket betyder att nya AAA-titlar ska kunna köras på High-settings - för att få en utgångpunkt. Det kort jag kollat på som jag tror kommer passa mig bäst är RX 7900 XT. Just nu även på rabatterat pris hos Inet. Men jag har även funderat på om ett 3080 hade gjort samma jobb för mindre pris, om man ska fundera på billigare alternativ.

Det jag, som sist, vill säga är att jag har inget emot att vänta! Då jag har en fungerande dator just nu och jag ser gärna priserna sjunka innan jag slår på stort. Som senast kan jag tänka mig köpa kortet i Juni. De flesta nya GPU:erna är släppta för iår och jag tänker att marknaden har stagnerat lite nu, trots mycket intresse. Om jag inte kommer under 11-10k så är jag inte jätteledsen men det är budgeten iallafall.

Ifall ni har tankar och frågor kring prestandabehov eller annat så skriv gärna! Jag tar gladeligen emot alla synpunkter som kan tänkas ges!

Edit: Ändrade CPU:n då jag skrivit 5500 istället för 5800X.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

7800 XT , 7900 GRE, 7900 XT eller 4070 SUPER / 4070 Ti Super. Ta vilken som passar dina behov och vad du har för budget.

Vill du framtidssäkra så är nog 7900 XT eller 4070 Ti Super de jag hade tittat på.

Jag har 4070 Super själv med 1440p och är supernöjd. Hade nog köpt 4070 Ti Super om spelen jag skulle köra stödjer DLSS och om jag hade budget för ett sånt kort, annars AMD typ 7900 XT.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:
Skrivet av Keffmode:

7800 XT , 7900 GRE, 7900 XT eller 4070 SUPER / 4070 Ti Super. Ta vilken som passar dina behov och vad du har för budget.

Vill du framtidssäkra så är nog 7900 XT eller 4070 Ti Super de jag hade tittat på.

Jag har 4070 Super själv med 1440p och är supernöjd. Hade nog köpt 4070 Ti Super om spelen jag skulle köra stödjer DLSS och om jag hade budget för ett sånt kort, annars AMD typ 7900 XT.

Har haft span på de ni nämnda och ska undersöka vidare hur de klarar av spelen jag nämnt tidigare i tråden. Tror ni att det är en bra tidpunkt på året att köpa GPU eller är det bättre att vänta till sommaren? Tänker med de nya släppen från NVIDIA och AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Har haft span på de ni nämnda och ska undersöka vidare hur de klarar av spelen jag nämnt tidigare i tråden. Tror ni att det är en bra tidpunkt på året att köpa GPU eller är det bättre att vänta till sommaren? Tänker med de nya släppen från NVIDIA och AMD.

Om det inte är akut kan det nog vara värt att vänta, det är ändå rätt långt in på nuvarande generation nu.

Permalänk
Medlem

Med din nuvarande CPU så skulle jag nog inte gå högre än RX 7800 XT, om du nu inte är villig att uppgradera den också? Om det faktiskt är Ryzen 5 5500 som du har, då den i praktiken presterar ungefär som en Ryzen 5 3600.

Men även med ett nytt grafikkort så bör du fortfarande få en stor prestandaboost, så en uppgradering av CPU:n kan man fundera på efteråt.

Skrivet av trevligaråkan:

Tror ni att det är en bra tidpunkt på året att köpa GPU eller är det bättre att vänta till sommaren? Tänker med de nya släppen från NVIDIA och AMD.

Det är möjligt att flaggskeppen släpps innan årets slut, men billigare (next-gen) grafikkort lär dröja till 2025.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Med din nuvarande CPU så skulle jag nog inte gå högre än RX 7800 XT, om du nu inte är villig att uppgradera den också? Om det faktiskt är Ryzen 5 5500 som du har, då den i praktiken presterar ungefär som en Ryzen 5 3600.

Men även med ett nytt grafikkort så bör du fortfarande få en stor prestandaboost, så en uppgradering av CPU:n kan man fundera på efteråt.

Jag ändrade i mitt första inlägg, då jag läste fel på CPU:n. Det var en 5800X, inte en 5500. Men misstänker att det inte gör mycket skillnad ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Jag ändrade i mitt första inlägg, då jag läste fel på CPU:n. Det var en 5800X, inte en 5500. Men misstänker att det inte gör mycket skillnad ändå.

Är det 1440p så spelar processor något mindre roll, så en 5800X kommer nog göra gott ifrån sig. Kommer kanske bli en liten flaskhals med de värre grafikkorten men inget större.

Edit: efter att ha kollat bottleneck calculator så verkar det faktiskt bli en viss flaskhals, större än vad jag trodde, men inte mycket.

Går att kolla här: https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/

Välj nere till vänster "Graphic Card Intense Tasks".

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Jag ändrade i mitt första inlägg, då jag läste fel på CPU:n. Det var en 5800X, inte en 5500. Men misstänker att det inte gör mycket skillnad ändå.

Då är det inte så farligt. Den bör inte ha några problem att hänga med t.ex RX 7900 XT.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Är det 1440p så spelar processor något mindre roll, så en 5800X kommer nog göra gott ifrån sig. Kommer kanske bli en liten flaskhals med de värre grafikkorten men inget större.

Edit: efter att ha kollat bottleneck calculator så verkar det faktiskt bli en viss flaskhals, större än vad jag trodde, men inte mycket.

Skrivet av Decster:

Då är det inte så farligt. Den bör inte ha några problem att hänga med t.ex RX 7900 XT.

Kommer troligtvis uppgradera CPU, moderkort och RAM senare i år. Då känns 30%, just nu, inte så jättemycket av en bottleneck. Garanterat bättre än det jag har just nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Är det 1440p så spelar processor något mindre roll, så en 5800X kommer nog göra gott ifrån sig. Kommer kanske bli en liten flaskhals med de värre grafikkorten men inget större.

Edit: efter att ha kollat bottleneck calculator så verkar det faktiskt bli en viss flaskhals, större än vad jag trodde, men inte mycket.

Går att kolla här: https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/

Välj nere till vänster "Graphic Card Intense Tasks".

Man bör nog ta den sidan med en nypa salt då den påstår att 7800X3D bottleneckar en 6950XT GPU?

Hade missat att välja "Graphic Card Intense Tasks" nu ser det bättre ut med endast 1.3% bottleneck
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Kommer troligtvis uppgradera CPU, moderkort och RAM senare i år. Då känns 30%, just nu, inte så jättemycket av en bottleneck. Garanterat bättre än det jag har just nu!

Det är mer runt 15% om man vill tro på calculatorn, men det är också mer en fingervisning. Så man får tolka det hur man vill. 15% är inte mycket flaskhals.

Det kommer nya processorer till AM5 under andra halvan av året om du orkar vänta så länge. Annars är nuvarande AM5 bra prissatt, och kommer nog vara ännu billigare efter launch av nya 9000-serien på AM5. 9000 är det som kommer komma efter det vi har nu, 7000-serien.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Kommer troligtvis uppgradera CPU, moderkort och RAM senare i år. Då känns 30%, just nu, inte så jättemycket av en bottleneck. Garanterat bättre än det jag har just nu!

Vad har du för chassi? Nvidia GTX 1000 serien var 2-slots grafikkort, moderna grafikkort är idag oftast 2.5-slots och uppåt. Ska du uppgradera övrig hårdvara senare i år kan du likaväl invänta dom nya grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Det är mer runt 15% om man vill tro på calculatorn, men det är också mer en fingervisning. Så man får tolka det hur man vill. 15% är inte mycket flaskhals.

Det kommer nya processorer till AM5 under andra halvan av året om du orkar vänta så länge. Annars är nuvarande AM5 bra prissatt, och kommer nog vara ännu billigare efter launch av nya 9000-serien på AM5. 9000 är det som kommer komma efter det vi har nu, 7000-serien.

Jag har inget emot att vänta! Kommer troligtvis sikta på 7000-serien. Det är väl den som har AMD Smart Technologies, dessutom?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Vad har du för chassi? Nvidia GTX 1000 serien var 2-slots grafikkort, moderna grafikkort är idag oftast 2.5-slots och uppåt. Ska du uppgradera övrig hårdvara senare i år kan du likaväl invänta dom nya grafikkorten.

Jag har ett Fractal Design Meshify 2. Exakt när det är ifrån vet jag inte men mellan tummen och pekfingret skulle jag tro 2020. Kommer eventuellt uppgradera det i sinom tid, också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Jag har inget emot att vänta! Kommer troligtvis sikta på 7000-serien. Det är väl den som har AMD Smart Technologies, dessutom?

Det finns redan på den processorn du har, om du har ett 500-chipset, typ B550 som är det absolut vanligaste. Går att läsa mer här: https://www.amd.com/en/gaming/technologies/smart-technologies...

I alla fall för Smart Access Memory som är den stora delen, som kan ge mer FPS.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Jag har ett Fractal Design Meshify 2. Exakt när det är ifrån vet jag inte men mellan tummen och pekfingret skulle jag tro 2020. Kommer eventuellt uppgradera det i sinom tid, också!

Då ska dagens grafikkort få plats utan större problem. Tänkte så att du inte hade ett mITX chassi med bara 2 expansionsplatser.

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Det finns redan på den processorn du har, om du har ett 500-chipset, typ B550 som är det absolut vanligaste. Går att läsa mer här: https://www.amd.com/en/gaming/technologies/smart-technologies...

I alla fall för Smart Access Memory som är den stora delen, som kan ge mer FPS.

Skrivet av Joshua2024:

Då ska dagens grafikkort få plats utan större problem. Tänkte så att du inte hade ett mITX chassi med bara 2 expansionsplatser.

Tack för svar!

Kan med all säkerhet att jag kommer klara mig gott och väl i några år fram med mitt 7900 XT Hellhound. Har lite coil whine men det är inte hela världen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Tack för svar!

Kan med all säkerhet att jag kommer klara mig gott och väl i några år fram med mitt 7900 XT Hellhound. Har lite coil whine men det är inte hela världen!

Powercolor och Coilwhine/spoltjut är tyvärr något som går hand i hand oavsett modell. Du kan skicka in det på RMA och hoppas du får ett annat kort utan coilwhine/spoltjut. Har du ett nätaggregat liggandes kan du prova med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Tack för svar!

Kan med all säkerhet att jag kommer klara mig gott och väl i några år fram med mitt 7900 XT Hellhound. Har lite coil whine men det är inte hela världen!

Du kan testa sänka power limit, undervolta eller också låsa FPSen i spel och se om något av de hjälper. Värt att testa när man har coilwhine på grafikkortet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Powercolor och Coilwhine/spoltjut är tyvärr något som går hand i hand oavsett modell. Du kan skicka in det på RMA och hoppas du får ett annat kort utan coilwhine/spoltjut. Har du ett nätaggregat liggandes kan du prova med det.

Skrivet av Keffmode:

Du kan testa sänka power limit, undervolta eller också låsa FPSen i spel och se om något av de hjälper. Värt att testa när man har coilwhine på grafikkortet.

Ska börja felsöka till helgen men har också för mig att det alltid tillkommer en risk att få coilwhine/spoltjut när man beställer datordelar. Med det sagt, ska det inte hända och man tänker sig ändå att de testas innan dem skickar ut delarna så jag ställer mig undrandes till hur dem fortfarande kan 'godkännas'...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Ska börja felsöka till helgen men har också för mig att det alltid tillkommer en risk att få coilwhine/spoltjut när man beställer datordelar. Med det sagt, ska det inte hända och man tänker sig ändå att de testas innan dem skickar ut delarna så jag ställer mig undrandes till hur dem fortfarande kan 'godkännas'...

Det tillkommer alltid en risk med coilwhine, och särskilt på grafikkort. Finns även på moderkort & nätagg, och jag har faktiskt ett typ av coilwhine på mitt tangentbord också, haha. Men som sagt absolut mest vanligt på grafikkort.

Har du väldigt hög FPS i spel, typ gamla spel som WoW som du nämnde, så brukar FPSen sticka iväg ordentligt. Jag har över 1000 FPS om jag kollar ner i backen i Classic t.ex.. Den höga FPSen är oftast det som brukar vara den stora orsaken till coilwhine, så att strypa den till strax över skärmens HZ kan vara en lösning.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Ska börja felsöka till helgen men har också för mig att det alltid tillkommer en risk att få coilwhine/spoltjut när man beställer datordelar. Med det sagt, ska det inte hända och man tänker sig ändå att de testas innan dem skickar ut delarna så jag ställer mig undrandes till hur dem fortfarande kan 'godkännas'...

Det är sant, tyvärr så dominerar Powercolor listan oavsett om det är ett billigare7600 XT eller dyraste 7900 XTX. Grafikkort massproduceras idag utan mänsklig inblandning så inga grafikkort testas i fabrikerna.