Problem med JBL soundbar ihop med Samsung the frame 55'' 2023.

Permalänk
Medlem

Problem med JBL soundbar ihop med Samsung the frame 55'' 2023.

Hej!

Jag hoppas ni kan hjälpa en förtvivlad själ...

Jag har tidigare upplevt det problem många delat med JBLs ljudlimpor att ljudet försvinner i korta episoder, det har jag upplevt på en tidigare tv också, men detta har jag kunnat bara inse och strunta i trots att det var klart irriterande.

Nu har jag drabbats av något nytt problem där ljudet helt plötsligt försvinner och man behöver byta ljudkälla till tv - högtalare och tillbaka igen för att soundbaren ska vakna till liv igen. Först upptäckte vi felet när man skulle höja eller sänka men nu kan det uppkomma även efter man tittat/spelat/whatever ett tag. Ibland tom sprakar det till precis när det försvinner och ibland går det bara tyst.

Jag har provat runt med alla möjliga inställningar och tips jag försökt googla mig till men utan någon bättring. Under dagen har jag även testat soundbaren på en annan äldre Samsung-tv och där märkte jag inte av något konstigt under den stunden jag hade netflix igång, samt att inställningar under ljud på tvn såg annorlunda ut med andra val, antar att detta bara är en modellfråga. Detta testade jag för att förhoppningsvis uppleva samma problem där så jag således kunde bekräfta att det är soundbaren som är boven i dramat och helt enkelt gjort mig av med den.

Kan det vara fel på eArc-hdmi-porten? Kopplar jag in soundbaren i en annan hdmi port så får jag upp meddelande att den ska kopplas i den port för EARC. Är denna port enbart till för ljudanläggningar eller kan man koppla in andra enheter där?
Soundbaren är av märke JBL och är av modellen bar studio 2.0 och tvn är en Samsung the frame 55" från slutet av förra 2023.

Jag tänkte jag frågar här innan jag testar med en fabriksåterställning på tvn.

Jag hoppas någon här kan bringa någon slags klarhet i detta och jag håller tummar och tår att det inte är något fel på vår nya tv...

Admin får flytta om jag lyckats lägga tråden fel. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reddan:

Hej!

Jag hoppas ni kan hjälpa en förtvivlad själ...

Jag har tidigare upplevt det problem många delat med JBLs ljudlimpor att ljudet försvinner i korta episoder, det har jag upplevt på en tidigare tv också, men detta har jag kunnat bara inse och strunta i trots att det var klart irriterande.

Nu har jag drabbats av något nytt problem där ljudet helt plötsligt försvinner och man behöver byta ljudkälla till tv - högtalare och tillbaka igen för att soundbaren ska vakna till liv igen. Först upptäckte vi felet när man skulle höja eller sänka men nu kan det uppkomma även efter man tittat/spelat/whatever ett tag. Ibland tom sprakar det till precis när det försvinner och ibland går det bara tyst.

Jag har provat runt med alla möjliga inställningar och tips jag försökt googla mig till men utan någon bättring. Under dagen har jag även testat soundbaren på en annan äldre Samsung-tv och där märkte jag inte av något konstigt under den stunden jag hade netflix igång, samt att inställningar under ljud på tvn såg annorlunda ut med andra val, antar att detta bara är en modellfråga. Detta testade jag för att förhoppningsvis uppleva samma problem där så jag således kunde bekräfta att det är soundbaren som är boven i dramat och helt enkelt gjort mig av med den.

Kan det vara fel på eArc-hdmi-porten? Kopplar jag in soundbaren i en annan hdmi port så får jag upp meddelande att den ska kopplas i den port för EARC. Är denna port enbart till för ljudanläggningar eller kan man koppla in andra enheter där?
Soundbaren är av märke JBL och är av modellen bar studio 2.0 och tvn är en Samsung the frame 55" från slutet av förra 2023.

Jag tänkte jag frågar här innan jag testar med en fabriksåterställning på tvn.

Jag hoppas någon här kan bringa någon slags klarhet i detta och jag håller tummar och tår att det inte är något fel på vår nya tv...

Admin får flytta om jag lyckats lägga tråden fel. Tack på förhand!

E-ARC = förbättrad ljud retur kanal (på engelska).
ARC = ljud retur kanal (på engelska).

Det är bara porten som det står något av de två som kan skicka ljud och ta emot, de andra portarna kan bara ta emot ljud.

Det du kan tästa med (som du säkert redan gjort), är att i TV inställningarna kolla om det finns en inställning för Dolby / Pasthrue / Bittstream (kärt barn har många namn 😮‍💨😅) och byta till PCM om det är möjligt. Blir det någon skillnad då?

En till liten grej är att se om det går att byta till den äldre ARC standarden i Tv:in. Det borde inte göra någon skillnad, men kanske kompabiliteten inte är den bästa.

Sista du kan testa om det är möjligt, är att byta från HDMI till optisk Toslink. Hdmi är mycket bättre och har bättre stöd för bättre ljud o ljudformat som DD+, Dolby Thrue HD och 7.1 pcm.
Men fungerar det inte så kan optisk Toslink ibland vara gott nog.
Men den klara bara 5.1 Dolby digital och 2.0 pcm.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/begrep...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Har du testat att koppla med en optisk kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

E-ARC = förbättrad ljud retur kanal (på engelska).
ARC = ljud retur kanal (på engelska).

Det är bara porten som det står något av de två som kan skicka ljud och ta emot, de andra portarna kan bara ta emot ljud.

Det du kan tästa med (som du säkert redan gjort), är att i TV inställningarna kolla om det finns en inställning för Dolby / Pasthrue / Bittstream (kärt barn har många namn 😮‍💨😅) och byta till PCM om det är möjligt. Blir det någon skillnad då?

En till liten grej är att se om det går att byta till den äldre ARC standarden i Tv:in. Det borde inte göra någon skillnad, men kanske kompabiliteten inte är den bästa.

Sista du kan testa om det är möjligt, är att byta från HDMI till optisk Toslink. Hdmi är mycket bättre och har bättre stöd för bättre ljud o ljudformat som DD+, Dolby Thrue HD och 7.1 pcm.
Men fungerar det inte så kan optisk Toslink ibland vara gott nog.
Men den klara bara 5.1 Dolby digital och 2.0 pcm.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/begrep...

Jag har testat att byta till PCM utan någon framgång.

Mjo jag har testat optisk men ingen längre stund så detta kan säkert funka men jag är mest nyfiken på om det är något fel på tv/one connect boxen och/eller hdmi-porten för isåfall behöver man ju få det åtgärdat. Samt det är väldigt smidigt att enbart använda tvns fjärrkontroll.

Skrivet av datordanne666:

Har du testat att koppla med en optisk kabel?

Ja, se ovan svar angående optisk.

Permalänk

Min erfarenhet är att samsung och arc inte är en bra kombo överlag efter 2 helt olika sambo och en soundbar med arc. Funkar bra med andra tv-apparater, men när någon samsung ska användas blir det kaos. Vilket strular ännu mer då min bar får separat ljudkontroll när toslink används vilket gör att bar och subwoofer bara används ibland. Lite tråkigt.
Men ibland hoppar det igång om bägge är urkopplade ett tag och man startar om sakerna i en viss ordning. Men om man googlar så får man ganska många träffar på samsung och arc-strul. Så mitt fel var att jag valde en samsung-tv...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Min erfarenhet är att samsung och arc inte är en bra kombo överlag efter 2 helt olika sambo och en soundbar med arc. Funkar bra med andra tv-apparater, men när någon samsung ska användas blir det kaos. Vilket strular ännu mer då min bar får separat ljudkontroll när toslink används vilket gör att bar och subwoofer bara används ibland. Lite tråkigt.
Men ibland hoppar det igång om bägge är urkopplade ett tag och man startar om sakerna i en viss ordning. Men om man googlar så får man ganska många träffar på samsung och arc-strul. Så mitt fel var att jag valde en samsung-tv...

Okej jag förstår. I mitt fall så verkar soundbaren funka på en annan Samsung i hushållet som är 5 år gammal utan problem, har inte upplevt detta jag upplever nu förrän någon vecka tillbaka och vi köpte tvn sista kvartalet förra året så det har ändå lirat några månader bortsett från den vanliga buggen denna jbl bar att ljudet försvinner snabbt för att komma tillbaka igen.

Imorse kollade vi i kanske en timme, på två olika play tjänster, innan jag skulle höja och då började ljudet typ brumma ganska högt, tvn stängde jag av men det fortsatte tills jag drog ur strömsladden ur soundbaren.

Samsung support är inne på kompatibilitetsproblem men det känns som ett svepskäl då jag beskrivit problematiken som varit och hur det funkat tidigare.

Absolut kan man eventuellt lösa problemet genom att köra via optisk kabel men jag vill gärna veta om det är något fel på tv eller one connect box för framtida bruk, om man skulle skaffa en annan soundbar eller något annat.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det svårt att säga om det är fel på tv eller baren om du inte har möjlighet att tästa de mer varförsig

Det låter ju väldigt mycket som om det är mjukvaran.
Vet om någon av enheterna har fått någon uppdatering innan problemet började?
Har du tur så står det datum bakom drivrutinerna på tillverkarnas hemsidor. Då kanske man kan säga att det är säg TVin som är boven, om den har fått en uppdatering runt datumet som det började krångla. Och baran inte fått någon, eller tvärtom.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tyvärr så är det svårt att säga om det är fel på tv eller baren om du inte har möjlighet att tästa de mer varförsig

Det låter ju väldigt mycket som om det är mjukvaran.
Vet om någon av enheterna har fått någon uppdatering innan problemet började?
Har du tur så står det datum bakom drivrutinerna på tillverkarnas hemsidor. Då kanske man kan säga att det är säg TVin som är boven, om den har fått en uppdatering runt datumet som det började krångla. Och baran inte fått någon, eller tvärtom.

Jag tror inte det men ska dubbelkolla! Testade hdmi refresh på alla enheter igårkväll innan läggdags och nu på morgonen funkade den inte alls till en början men när den startade så försvann ljudet direkt...