Permalänk
Medlem

Problem skanna QR kod

Hej.

Någon annan som också har problem med att skanna QR kod med telefonen på datorskärmen?
När jag ska tex göra bank ärenden och behöver skanna QR koden på datorskärmen så har telefonens kamera
antingen problem med få rätt focus eller ljusstyrka. Jag behöver hålla på försöka skanna i flera minuter tills
telefonens kamera lyckas registrera koden. Jag undrar om det finns en enkel lösning på detta. Vill tillägga att
jag använder iPhone 15 Pro.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Testa att rengöra kamera-ön, se om det gör någon skillnad för autofokus.

Permalänk
Medlem

Inget jag har märkt av, drar bara upp telefonen och den hittar qr koden direkt…har en iPhone 13.
Skit på linsen eller nåt sånt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Testa att rengöra kamera-ön, se om det gör någon skillnad för autofokus.

Skrivet av bärplockaren:

Inget jag har märkt av, drar bara upp telefonen och den hittar qr koden direkt…har en iPhone 13.
Skit på linsen eller nåt sånt?

Kanske är så. Jag ska prova rengöra lite med alkohol.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Antar att det också kan påverka. Hur ser en bild ut om du tar det med mobilen?

Permalänk
Medlem

Har du en curved skärm?

Jag har själv en samsung S21 och har samma problem ibland med vissa qr koder med min skärm (AOC CU34G2X).

Permalänk
Medlem

Har upplevt samma problem, endast på vissa sidor ska sägas.
Försökte med att rengöra både skärm och kamera utan framgång, testade sedan att stänga av "mörkt tema" i min webbläsare och poff så funkade det utan problem.

Kör med en curved skärm, men problemet uppstod även på min andra skärm (gammal skräp skärm) och krävde samma lösning.