Ericsson säger upp 1 200 i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Ericsson säger upp 1 200 i Sverige

Telekomjätten ska skära ner flera delar av sin verksamhet för att minska på kostnader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lågkonjekturen komma. Många företag som varslar.

Just precis nu går det ett Vetensnittavsnitt om det Det kinesiska teknikimperiet
På bara några decennier har Kina förvandlats till en supermakt inom vetenskap och teknik. Hur gick det till och vart är Kina på väg? https://www.svtplay.se/video/KzVdDd3/det-kinesiska-teknikimpe... Avsnittet handlar visst om hur mycket de satsar på 5G och automatisera mycket.

Nå jag är rädd för att när någon blir för dominerande så utnyttjar den ofta detta och "blir lat". Jag hör många i Asien arbeta som galningar, medans folk i väst säger att kl 17:00 går jag hem oavsett vad som händer.

Permalänk
Medlem

Det känns bra när pressen vet om det innan de anställda. I och för sig ska det väl ut till börsen så snabbt som möjligt så man slipper stå där med anklagelser om att mörka/slippa insiderspekulation. Generellt vet anställda mindre än pressen om denna typ av händelser (åtminstone på tre korvar).

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lågkonjekturen komma. Många företag som varslar.

Just precis nu går det ett Vetensnittavsnitt om det Det kinesiska teknikimperiet
På bara några decennier har Kina förvandlats till en supermakt inom vetenskap och teknik. Hur gick det till och vart är Kina på väg? https://www.svtplay.se/video/KzVdDd3/det-kinesiska-teknikimpe... Avsnittet handlar visst om hur mycket de satsar på 5G och automatisera mycket.

Nå jag är rädd för att när någon blir för dominerande så utnyttjar den ofta detta och "blir lat". Jag hör många i Asien arbeta som galningar, medans folk i väst säger att kl 17:00 går jag hem oavsett vad som händer.

Fat cat-syndromet som i princip hela västvärlden lider av.

Det är tråkigt att Ericsson varslar, men antar AI ersätter jobb även där.
1200 är småsiffror mot vad vi har framför oss.

Permalänk
Medlem

Asså...?!

När några år tillbaka blev det en smutskastnings kampanj mot Kina, om att de spionerar genom Huawei 5g utrustning, demonterades det en hel del av denna utrustning, som skulle ersättas med Erikssons lösningar.

Mina funderingar är: har denna utrustning blivit demonterat och ersatt av Erikssons likvärdiga produkter?

Om ja, så skulle de ha hur många beställningar som helst - då behöver de mer folk, varför ska de varsla?

Om nej, varför börjar man ens sådan skitsnack/smutskastning, om man kommer inte att göra någonting ändå? Försökte de sänka inköpspriser på så sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fat cat-syndromet som i princip hela västvärlden lider av.

Det är tråkigt att Ericsson varslar, men antar AI ersätter jobb även där.
1200 är småsiffror mot vad vi har framför oss.

Hur många fler ska Ericsson varsla och inom vilken tidsperiod?

Tveksamt att Ericsson varslar pga AI

Permalänk
Medlem

De har lite konkurrens med eftersom de gav bort grundstenarna för 4G och 5G till Kina när de flyttade produktion dit.

Gränslös kapitalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fat cat-syndromet som i princip hela västvärlden lider av.

Det är tråkigt att Ericsson varslar, men antar AI ersätter jobb även där.
1200 är småsiffror mot vad vi har framför oss.

Ditt antagande är baserat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Asså...?!

När några år tillbaka blev det en smutskastnings kampanj mot Kina, om att de spionerar genom Huawei 5g utrustning, demonterades det en hel del av denna utrustning, som skulle ersättas med Erikssons lösningar.

Mina funderingar är: har denna utrustning blivit demonterat och ersatt av Erikssons likvärdiga produkter?

Om ja, så skulle de ha hur många beställningar som helst - då behöver de mer folk, varför ska de varsla?

Om nej, varför börjar man ens sådan skitsnack/smutskastning, om man kommer inte att göra någonting ändå? Försökte de sänka inköpspriser på så sätt?

Jag tror det var USA som var först ut med att stoppa kinesiska utrustning bland deras operatörer då det fanns risk för spionage. Sedan följde ett flertal länder. Det är inget som Ericsson officiellt deltagit i. Bolaget har tillverkning i Kina och är måna att vara vän med regimen.

Det kanske är så enkelt att operatörer köper väldigt lite ny utrustning runtom i världen? Det i kombination med dåliga företagsuppköp har lett till att bolaget måste anpassa kostymen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

De har lite konkurrens med eftersom de gav bort grundstenarna för 4G och 5G till Kina när de flyttade produktion dit.

Gränslös kapitalism.

Hur hjälper det när Huawei är bannad i större delen av världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roba:

Jag tror det var USA som var först ut med att stoppa kinesiska utrustning bland deras operatörer då det fanns risk för spionage. Sedan följde ett flertal länder. Det är inget som Ericsson officiellt deltagit i. Bolaget har tillverkning i Kina och är måna att vara vän med regimen.

Det kanske är så enkelt att operatörer köper väldigt lite ny utrustning runtom i världen? Det i kombination med dåliga företagsuppköp har lett till att bolaget måste anpassa kostymen.

Jag vet att Eriksson deltog inte i smutskastningen.

Jag pratar endast om Sverige, inte om hela världen.

Däremot Säpo gick ut med info om att Huaweis utrustning klassas som säkerhetsrisk. Efter detta snackades det mycket om att Huaweis 5G utrustning skulle bytas ut mot andra likvärdiga (Erikssons).

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag vet att Eriksson deltog inte i smutskastningen.

Jag pratar endast om Sverige, inte om hela världen.

Däremot Säpo gick ut med info om att Huaweis utrustning klassas som säkerhetsrisk. Efter detta snackades det mycket om att Huaweis 5G utrustning skulle bytas ut mot andra likvärdiga (Erikssons).

Ericsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag vet att Eriksson deltog inte i smutskastningen.

Jag pratar endast om Sverige, inte om hela världen.

Däremot Säpo gick ut med info om att Huaweis utrustning klassas som säkerhetsrisk. Efter detta snackades det mycket om att Huaweis 5G utrustning skulle bytas ut mot andra likvärdiga (Erikssons).

Ericsson är ett globalt bolag. Att byta ut Huaweis produkter i Sverige påverkar marginellt Ericssons försäljningsstatistik. Sedan finns det andra tillverkare som Samsung och Nokia. Det mer den globala försäljningen som påverkar bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Finns fler fel att rätta om du ändå ska vara sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

De har lite konkurrens med eftersom de gav bort grundstenarna för 4G och 5G till Kina när de flyttade produktion dit.

Gränslös kapitalism.

Vill bara veta hur Huawei blev företaget med störst patentpool i 5G-arenan och ledande i hårdvaruprestanda om nu Ericsson är den som "givit bort" något? Snarare är det så att Huawei kastat mer pengar och folk på problemet och fick rätt för det. Bara för att Ericsson är svenskt och har en lång och ärorik historia - som precis som Huaweis började med kloning av andras hårdvara, finurligt nog - så behöver man inte blint tro att Ericsson är källan till någon annans framsteg, speciellt inom 5G där inte bara Ericsson och Huawei men också Nokia, Samsung, ZTE, SK och kanske någon mer är involverade i kampen. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

J@kla autostavning....

Permalänk
Medlem

"Vi gjorde en vinst på 3,4 Miljarder kronor 2023, aktieägarna förväntade sig 3,5 Miljarder. Så nu sparkar vi 1200 anställda så att aktieägarna får högre vinst nästa år".

Fint det...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Vill bara veta hur Huawei blev företaget med störst patentpool i 5G-arenan och ledande i hårdvaruprestanda om nu Ericsson är den som "givit bort" något? Snarare är det så att Huawei kastat mer pengar och folk på problemet och fick rätt för det. Bara för att Ericsson är svenskt och har en lång och ärorik historia - som precis som Huaweis började med kloning av andras hårdvara, finurligt nog - så behöver man inte blint tro att Ericsson är källan till någon annans framsteg, speciellt inom 5G där inte bara Ericsson och Huawei men också Nokia, Samsung, ZTE, SK och kanske någon mer är involverade i kampen. . .

Ericsson runt 2006-2012, enorma kretskort som kallades SCC internt för nästa generations mobila data. Telekom-infrastruktur för att hantera enorma mängder data med modulär och utvecklingsbar firmware för framtida teknologier med FPGA kretsar. Idag en kritisk grundsten i 5G nät som Huawei använder och har patent baserade på.

Ericsson flyttade delar av SCC produktionen till baltiska länderna, och... Kina. Kruxet är att i Kina äger den kinesiska staten allt som företagen "äger". Så sekunden Ericsson förde över teknologierna till sina kinesiska partners för tillverkning så shwipp shwooop nu är det Kinas teknologi. Och Huawei fick omedelbart allt, även mjukvaran att leka med. Och inte nog med det så sparkade Ericsson ingenjörer i Sverige för att jaga ytterligare vinster, ingenjörer som omedelbart fick jobb på nyöppnade Huawei kontor i Sverige. Nyckelpersonerna som var med i SCC projektet.

Ericsson gav bort ryggraden till 5G till Kina. Och Kina genom Huawei använde teknologin bättre än Ericsson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

"Vi gjorde en vinst på 3,4 Miljarder kronor 2023, aktieägarna förväntade sig 3,5 Miljarder. Så nu sparkar vi 1200 anställda så att aktieägarna får högre vinst nästa år".

Fint det...

”Mina ränte och amorteringskostnader till banken i år är 3,5Miljoner, men jag har ju bara tjänat 3,4Miljoner…jaja..jag fortsätter som vanligt, det löser sig säkert…”

Som jag har sagt tidigare, jag är en stark kritiker till det kapitalistiska systemet, men det är alltid bra att försöka se motsidans argument.

Aktieägarna har ju i förlängningen, precis som banken, lånat ut pengar till företaget med en förväntad avkastning. Utan den förväntade avkastningen går dom någon annanstans.

Sen är det ju så, vilket jag har sagt länge, att det finns en enorm ”bloat” i nästan alla större företag, speciellt teknikföretag.
Nästan uteslutande beroende på den period vi har haft med noll procent ränta = gratis pengar.

En del av mig tycker det är rätt fint, att företag anställer människor för att dom kan, inte nödvändigtvis för att dom behöver, men en annan sida av mig ser att det uppenbarligen är ohållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ditt antagande är baserat på?

Det står ju i posten jag skrev, ”antagande”.

Permalänk
Medlem

Ericsson är sämst. De har alltid hållit på med folk som om de vore en jäkla jojo. Oj, nu måste vi anställa. Oj, nu måste vi säga upp. Oj, nu måste vi anställa. Oj, nu måste vi säga upp ...
När farsan jobbade där på 80-talet var det exakt samma visa. Fattar inte att folk vill jobba på det där skitföretaget.

Permalänk
Sötast
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag är rädd för att när någon blir för dominerande så utnyttjar den ofta detta och "blir lat". Jag hör många i Asien arbeta som galningar, medans folk i väst säger att kl 17:00 går jag hem oavsett vad som händer.

Hade helst sett att vi hade 3, max 4 arbetsdagar per vecka. Gärna till 15:00 som max då.

Tänk om vi äntligen, 12000 år senare lyckades skapa mer fritid än arbete.
Tänk att gått ifrån sätta första verktyget i marken till att navigera rymden och fortfarande inte ha lyckats ha en arbete/fritid balans som vore hälsosamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

… navigera rymden och fortfarande inte ha lyckats ha en arbete/fritid balans som vore hälsosamt.

Spaceships har otrolig pris per kvm och fruktansvärt trångt, förvänta jobba mer i rymden 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hade helst sett att vi hade 3, max 4 arbetsdagar per vecka. Gärna till 15:00 som max då.

Tänk om vi äntligen, 12000 år senare lyckades skapa mer fritid än arbete.
Tänk att gått ifrån sätta första verktyget i marken till att navigera rymden och fortfarande inte ha lyckats ha en arbete/fritid balans som vore hälsosamt.

Tror 4 hade varit en bra början. beror såklart på bransch och att det fungerar under eget ansvar. rent spontant känner jag att jag hade orkat prestara hårdare 4 korta dagar (bursts) med 3 dagar vila, än över 5 långa dagar och sen bara ha två dagar vila. sen behöver man någon fördel för de som kan och vill jobba länga veckor.

blir såklart krångligare med time management/staffing vad man nu vill kalla det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hade helst sett att vi hade 3, max 4 arbetsdagar per vecka. Gärna till 15:00 som max då.

Tänk om vi äntligen, 12000 år senare lyckades skapa mer fritid än arbete.
Tänk att gått ifrån sätta första verktyget i marken till att navigera rymden och fortfarande inte ha lyckats ha en arbete/fritid balans som vore hälsosamt.

1) Det går väl. Problemet är väl att du vill gå 15:00 3-4 dagar i veckan men tjäna lika mycket som mig som går 18:00 5-6 dagar i veckan.

2) Och om det som är hälsosamt för dig inte är det för mig?
Dom där 12000 åren har såklart satt sina spår, och jag tror att vi lurar oss själva om vi tror att ”mindre” alltid är bättre.

Om man tittar på fördelningen av vila/arbete under ett enskilt dygn, så vilar (sover) vi ca. 1/3, om man extrapolerar det till en vecka, så är det 2 dagar ledigt, 5 dagar arbete.
Fördelningen på årsbasis ser ut på (ungefär) samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte den utvecklingen som varit senaste decennierna där man sparkar folk bara för att kunna stoltsera över vilken "kvartalsvinst" de gjort senaste året för att sedan återanställa kort därefter.

Skrivet av Xeonist:

1) Det går väl. Problemet är väl att du vill gå 15:00 3-4 dagar i veckan men tjäna lika mycket som mig som går 18:00 5-6 dagar i veckan.

2) Och om det som är hälsosamt för dig inte är det för mig?
Dom där 12000 åren har såklart satt sina spår, och jag tror att vi lurar oss själva om vi tror att ”mindre” alltid är bättre.

Om man tittar på fördelningen av vila/arbete under ett enskilt dygn, så vilar (sover) vi ca. 1/3, om man extrapolerar det till en vecka, så är det 2 dagar ledigt, 5 dagar arbete.
Fördelningen på årsbasis ser ut på (ungefär) samma sätt.

1. Varför skulle inte du då få arbeta lika mycket? Behöver du mot förmodan jobba över de timmarna så får du istället smaskig övertid och tjänar mer.

2. När det kommer till stress och arbetsbelastning så är mindre alltid bättre. Tror ingen direkt klagar på att de bara behövde jobba normaltakt 6 timmar om dagen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

"Vi gjorde en vinst på 3,4 Miljarder kronor 2023, aktieägarna förväntade sig 3,5 Miljarder. Så nu sparkar vi 1200 anställda så att aktieägarna får högre vinst nästa år".

Fint det...

Du kanske skulle titta i årsredovisningen innan du raljerar, givet att Ericsson gjorde förlust 2023? Sedan kan man förstås diskutera vad det berodde på, men att raljera på felaktig grund blir rätt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

"Vi gjorde en vinst på 3,4 Miljarder kronor 2023, aktieägarna förväntade sig 3,5 Miljarder. Så nu sparkar vi 1200 anställda så att aktieägarna får högre vinst nästa år".

Fint det...

Exakt detta! Känns som att de flesta varsel är pga. att vinstmål/vinstmarginaler inte uppnåtts även om företaget mår bra överlag. Menar alltså inte tex de stackars byggföretagen som går back pga räntor och materialkostnader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kanske skulle titta i årsredovisningen innan du raljerar, givet att Ericsson gjorde förlust 2023? Sedan kan man förstås diskutera vad det berodde på, men att raljera på felaktig grund blir rätt märkligt.

Förlusten 2023 beror väl till största delen av goodwill-avskrivingar? Rörelsen gick med vinst tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Förlusten 2023 beror väl till största delen av goodwill-avskrivingar? Rörelsen gick med vinst tror jag.

Det kan som sagt diskuteras, men även om man räknar bort den stora nedskrivningen så försämrades resultatet rätt mycket, om än inte till direkt förlust. Uppenbarligen tror inte ledningen att nästa år (2024 dvs) kommer att bli några direkta sötebrödsdagar heller.