Permalänk

Hjälp en nybörjare med luftflödet!

Hej! Är ganska ny på datorer och håller på och lär mig så mkt jag kan.
Jag håller på och ska bygga min första dator och har en fråga ang luftflödet.
Chassit jag kommer använda är ett TUF Gaming GT501 där det sitter 3st 120 mm fläktar i fronten (kan bytas till 2st 140mm) och 1st 140 mm bak till, och har plats för 3st 120 mm i toppen (kan bytas till 2st 140mm).
Kommer ha ett 4070 gpu och en i7 14700k cpu med Noctua NA-15S chromax cpu fläkt, ev med 1 extra fläkt på om det skulle behövas (har kollat så ram minnena får plats).
Chassit har en kåpa över psu:n om de har ngn betydelse för luftflödet.
Kommer även byta alla fläktar till corsair fläktar.

Jag har ju typ lite ocd och vill utnyttja alla 7 fläktplatserna oavsett om det behövs eller ej🙄, så min nybörjarfråga är ju då lite vilken storlek på fläktarna och vilka som ska vara luft in respektive luft ut?
140mm fläkten bak är väl ganska given rätt storlek och utblås då den sitter typ mitt för cpu kylaren oxå och kommer skicka ut mesta luften från den.
Men dom andra? 120mm fläktar i fronten (som ju väl är luft in oavsett storlek), och toppen eller bör någon av dom bytas till 2st 140mm istället för 3st 120mm?
Och ang luft in/ut så är väl frågan främst ang fläktarna i toppen då, vilka som ska va luft in respektive luft ut.
Är som sagt ganska grön på detta och är tacksam för hjälp=)

Permalänk
Medlem

Såhär tänker jag. Du vill alltid ha positivt lufttryck i lådan hur du än gör med fläktarna. Positivt lufttryck får du genom att köra in mer luft i lådan än som hinner komma ut. Alltså att du vil ha mer fläktar som drar in luft än som drar ur luft. På så sätt slipper datorn få samma effekt som en dammsugare som är byggt på negativt luftryck/vakuum. Då kommer datorn försöka dra in damm i varenda vrå som finns på chassit. Så det är en bra grundregel att ha.

Vill du sätta in fläktar på varje plats i chassit så blir det väl 3 i fronten, 3 i toppen, och en bak. Står alla fläktar på samma inställning så kommer det naturligt bli ett något negativt luftryck i lådan. De som sitter i fronten drar in luft i lådan, och de i taket & baken drar ur. För att få positivt lufttryck behöver dom 3 fläktarna i fronten snurra fortare för att dra in mer luft än de andra 4a fläktarna drar ur. Så de andra 4 fläktarna i taket/baken ställer du på en lägre inställning. Det går ju bra att ha i princip samma in/ut-flöde med. Det du vill undvika är negativt lufttryck i alla fall.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440