Datorn lade av, sen gick säkringen. Vissa komponenter varma.

Permalänk

Datorn lade av, sen gick säkringen. Vissa komponenter varma.

Nu på kvällskvisten när jag tittade på twitch stängde datorn av sig. Trodde först det var strömavbrott men övrig belysning var igång. Sen efter kanske fem tio sekunder gick säkringen i huset och det luktade bränt.
Den brända lukten kom från min dator.
Öppnade ena sidan och märkte att psu var väldigt väldigt varm. Kände på grafikkortet och cpu kylaren och båda var varma men inte alls som psu. Kände runt vidare och märkte att en hårddisk var väldigt varm, ungefär samma som psu. Även hårddisken ovanför den varma var lite varmare men tror bara det är värme från den som var väldigt varm.
Bifogar två bilder, en överblick och sen en med varma hårddisken lite utdragen. 1tb så antar att den är gammal... Är nog en hel del år sedan jag hade köpt 1 tb när standard numera för mina senaste två hd är 4 tb.
Nu händer ingenting när jag försöker starta datorn.

Vad är det troliga som dog först och vad kan dess död ha lett till? Känns lite som hårddisken hade något internt fel och som i sin tur överbelastade psu? Som sagt även grafikkort och processor kylare var varm men tror det bara är att psu och en hårddisk var så varma så hela chassit blev överhettat.
Har psu överhettningsskydd eller är den troligen död? Kan testa starta imorgon när allt svalnat av och koppla ur hårddisken innan.

Så här i lågkonjunktur hade det varit trevligt om inte allt är förstört...

Permalänk
Hedersmedlem

Om nätaggregatet är väldigt varmt och luktar bränt så är det tyvärr stor risk att det har gett upp under mer eller mindre spektakulära former.

Hårddisken tror jag kan vara oskyldig, sitter den dåligt kylt så kan de kännas ganska varma. Lägg till att en hårddisk svalnar ganska långsamt i jämförelse med en kylfläns. Hade det varit nån form av fel på hårddisken som hade gjort att den drog en massa ström så är det snarare kretskortet som eldas upp än att ovansidan eller "chassit" på hårddisken blir varmt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Högst troligt bara nätaggregatet, koppla inte in det igen utan byt ut det.

Och i framtiden: blås rent datorn oftare...

Permalänk
Medlem

Hx520 är väl bra, men borde vara gammalt? Förhoppningsvis bara agget!

Permalänk
Medlem

Ja, det lär som sagt vara nätagget. Om någon annan komponent går sönder så löser det normalt ut nätaggets säkring och inte husets, så att säkringen i huset löste ut är ett tecken på att något är galet med nätagget i alla fall.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Högst troligt bara nätaggregatet, koppla inte in det igen utan byt ut det.

Och i framtiden: blås rent datorn oftare...

Yes, jo skämdes lite över skicket när jag öppnade...

Skrivet av Tina Gerson:

Hx520 är väl bra, men borde vara gammalt? Förhoppningsvis bara agget!

Ja det är nog väldigt gammalt. Försökte söka i mailen men hittade inte när jag köpt det. Skulle gissa på minst tio år. Har uppdaterat mycket löpande genom åren men just PSU har jag alltid varit nöjd med så den har fått tuffa på.

Då ska jag försöka åka och köpa ny PSU idag, om någon har tips på PSU så tar jag gärna emot det. Minns inte om det är olika storlekar för chassi på dom.

Permalänk

Webhallen har kampanj på corsair nätagg denna vecka. Iof är det CX varianten fast de ska ha blivit bättre senaste åren. Köpte själv ett CX750 häromdan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kultingen:

Då ska jag försöka åka och köpa ny PSU idag, om någon har tips på PSU så tar jag gärna emot det. Minns inte om det är olika storlekar för chassi på dom.

Med sådär gott om utrymme kan du ha valfritt vad gäller storlek. Köp ett vanligt ATX-nätagg bara. SFX passar men kostar mer och låter potentiellt mer pga den mindre storleken.
Det kanske inte vore så dumt att köpa ett ganska rejält om du tror att du kommer ta med det till nästa dator heller. Typ 850W eller så skulle jag sikta på isåfall.

Edit: Nu är denna potentiellt utdaterat (inte uppdaterad på nästan ett år), men denna tier list har en lista med bra nätagg. Att ett nätagg inte står med alls betyder ju förstås inte automatiskt att det är dåligt dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Med sådär gott om utrymme kan du ha valfritt vad gäller storlek. Köp ett vanligt ATX-nätagg bara. SFX passar men kostar mer och låter potentiellt mer pga den mindre storleken.
Det kanske inte vore så dumt att köpa ett ganska rejält om du tror att du kommer ta med det till nästa dator heller. Typ 850W eller så skulle jag sikta på isåfall.

Tack. Nackdelen är att jag bor utanför Eskilstuna och de flesta fysiska butiker verkar ha lagt ner. Har bara NetOnNet i Västerås och örebro (webhallen fanns förr i Västerås). Inte jättesugen på att åka 14 mil till Stockholm för intet och webhallen. Lättare med en sväng till Västerås.

Min PSU har nu två tjocka textilkablar till moderkortet och sen uttag för resten. Vill vara säker på att jag har alla kablar jag behöver när jag åker och handlar. Tycker de flesta aggregat verkar ha gått över till att vara modulära så behöver nog iaf ny moderkortsladd, eller ingår sådant när man köper PSU?

Om någon har tips hos NetOnNet så säg gärna.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat?page...
Priset är inte hela världen men har jag klarat mig på 550w så kanske jag inte behöver världens största och dyraste. Vill ha något som inte strular eller låter för mycket. Men lär bli nytt grafikkort någon gång så lite extra effekt är ingen nackdel.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett 750W bättre att ha lite i tak

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kultingen:

Min PSU har nu två tjocka textilkablar till moderkortet och sen uttag för resten. Vill vara säker på att jag har alla kablar jag behöver när jag åker och handlar. Tycker de flesta aggregat verkar ha gått över till att vara modulära så behöver nog iaf ny moderkortsladd, eller ingår sådant när man köper PSU?

Det ingår med nya nätagget, och de är INTE KOMPATIBLA mellan olika tillverkare (och ibland inte heller mellan modeller hos samma tillverkare). Återanvänd definitivt inte någon sladd, risken för kortslutning/felkoppling är klart större än att det fungerar.

Skrivet av kultingen:

Om någon har tips hos NetOnNet så säg gärna.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat?page...
Priset är inte hela världen men har jag klarat mig på 550w så kanske jag inte behöver världens största och dyraste. Vill ha något som inte strular eller låter för mycket. Men lär bli nytt grafikkort någon gång så lite extra effekt är ingen nackdel.

Typ vilken prisklass tänker du om du kollar igenom listan där?
Fractal Design ION Gold 550W litar jag spontant mer på än Corsair i den lägre prisklassen, skulle kolla upp det i detalj innan jag köper eller rekommenderar dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av kultingen:

Tack. Nackdelen är att jag bor utanför Eskilstuna och de flesta fysiska butiker verkar ha lagt ner. Har bara NetOnNet i Västerås och örebro (webhallen fanns förr i Västerås). Inte jättesugen på att åka 14 mil till Stockholm för intet och webhallen. Lättare med en sväng till Västerås.

Min PSU har nu två tjocka textilkablar till moderkortet och sen uttag för resten. Vill vara säker på att jag har alla kablar jag behöver när jag åker och handlar. Tycker de flesta aggregat verkar ha gått över till att vara modulära så behöver nog iaf ny moderkortsladd, eller ingår sådant när man köper PSU?

Om någon har tips hos NetOnNet så säg gärna.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat?page...
Priset är inte hela världen men har jag klarat mig på 550w så kanske jag inte behöver världens största och dyraste. Vill ha något som inte strular eller låter för mycket. Men lär bli nytt grafikkort någon gång så lite extra effekt är ingen nackdel.

Alla kablar som behövs för att koppla in allt följer med PSU:n. Använd alltid bara kablarna som följer med nätaggregatet. Kablar från andra/gamla nätaggregat ska aldrig användas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Om någon har tips hos NetOnNet så säg gärna.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat?page...
Priset är inte hela världen men har jag klarat mig på 550w så kanske jag inte behöver världens största och dyraste. Vill ha något som inte strular eller låter för mycket. Men lär bli nytt grafikkort någon gång så lite extra effekt är ingen nackdel.

Corsair RM750 är prisvärt och stabilt. Kör med det i båda mina datorer. Det ena är närmare tio år och puttrar fortfarande troget, det andra köpte jag här om året.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Alla kablar som behövs ser ut att följa med enligt produktbeskrivningen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det ingår med nya nätagget, och de är INTE KOMPATIBLA mellan olika tillverkare (och ibland inte heller mellan modeller hos samma tillverkare). Återanvänd definitivt inte någon sladd, risken för kortslutning/felkoppling är klart större än att det fungerar.
Typ vilken prisklass tänker du om du kollar igenom listan där?
Fractal Design ION Gold 550W litar jag spontant mer på än Corsair i den lägre prisklassen, skulle kolla upp det i detalj innan jag köper eller rekommenderar dock.

Denna verkar trevlig?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Över 2000 är jag inte så sugen på att lägga. Tänkte först billigare men googlat runt lite och verkar kanske lönt att kosta på lite.
Varit nöjd med mitt tidigare corsair så är sugen på det märket igen. Googlade och deras x serie verkar bättre än e med bättre kondensatorer. Tyckte den ovan hade ok effekt, väldigt lång garanti så borde inte vara skräp.

Eller 850x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Denna verkar trevlig?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Över 2000 är jag inte så sugen på att lägga. Tänkte först billigare men googlat runt lite och verkar kanske lönt att kosta på lite.
Varit nöjd med mitt tidigare corsair så är sugen på det märket igen. Googlade och deras x serie verkar bättre än e med bättre kondensatorer. Tyckte den ovan hade ok effekt, väldigt lång garanti så borde inte vara skräp.

Eller 850x?

RMx är bra, har själv ett RM1000x som jag är nöjd med.
En nackdel är att dom inte är ATX3.0. Vill du ha det får du köra på RMe istället.
Eftersom det skiljer så lite mellan 750w och 850w hade jag köpt ett 850w så har du marginal för uppgraderingar i framtiden. Men 750w räcker såklart gott och väl om du vill spara någon hundring.

Permalänk
Skrivet av anden55:

RMx är bra, har själv ett RM1000x som jag är nöjd med.
En nackdel är att dom inte är ATX3.0. Vill du ha det får du köra på RMe istället.
Eftersom det skiljer så lite mellan 750w och 850w hade jag köpt ett 850w så har du marginal för uppgraderingar i framtiden. Men 750w räcker såklart gott och väl om du vill spara någon hundring.

Nu blev det svårt... Antar att corsair commer släppa ny 850x med atx 3.0, modellen har ändå något år på nacken. Men 850e har ändå tre års kortare garanti. Googlade snabbt på atx 3.0 men vet inte om det är något jag kommer använda, men samtidigt surt om jag nu 2024 köper nytt PSU och sen upptäcker jag om något år att min nya setup behöver atx 3.0.

Fast jag vet inte, jag lutar nog ändå åt den där 850x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Nu blev det svårt... Antar att corsair commer släppa ny 850x med atx 3.0, modellen har ändå något år på nacken. Men 850e har ändå tre års kortare garanti. Googlade snabbt på atx 3.0 men vet inte om det är något jag kommer använda, men samtidigt surt om jag nu 2024 köper nytt PSU och sen upptäcker jag om något år att min nya setup behöver atx 3.0.

Fast jag vet inte, jag lutar nog ändå åt den där 850x.

Den nya heter RM850x Shift men då är kontakterna på sidan istället så det kommer inte bli bra i ditt chassi tyvärr.
https://www.inet.se/produkt/6905686/corsair-rm850x-shift-850w

Skillnaden på ett ATX3.0 är typ att du får en 12VHPWR-kabel och att dom måste ska klara högre "effektspikar". Är absolut ingen expert så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

12VHPWR-kabeln går att köpa löst om du skulle behöva ha i framtiden: https://www.inet.se/produkt/6905609/corsair-sleevad-12vhpwr-pcie-5-0-gen-5-svart

Jag köpte mitt RMx när ATX3.0 var ganska nytt men min tolkning är att om man köper ett nätaggregat med bra kvalitet så klarar det ganska höga "spikar" ändå, även om det inte är certifierat ATX3.0.

Har också hört att en del upplevt missljud från RMe, vet dock inte om Corsair åtgärdat det än.

Permalänk
Skrivet av anden55:

Den nya heter RM850x Shift men då är kontakterna på sidan istället så det kommer inte bli bra i ditt chassi tyvärr.
https://www.inet.se/produkt/6905686/corsair-rm850x-shift-850w

Skillnaden på ett ATX3.0 är typ att du får en 12VHPWR-kabel och att dom måste ska klara högre "effektspikar". Är absolut ingen expert så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

12VHPWR-kabeln går att köpa löst om du skulle behöva ha i framtiden: https://www.inet.se/produkt/6905609/corsair-sleevad-12vhpwr-pcie-5-0-gen-5-svart

Jag köpte mitt RMx när ATX3.0 var ganska nytt men min tolkning är att om man köper ett nätaggregat med bra kvalitet så klarar det ganska höga "spikar" ändå, även om det inte är certifierat ATX3.0.

Har också hört att en del upplevt missljud från RMe, vet dock inte om Corsair åtgärdat det än.

jag åker och köper ett 850x nu, får hoppas det blir bra och datorn startar

Permalänk
Medlem

Är inte fläkten på cpu-kylaren åt fel håll? Så här går ditt luftflöde ''<<<<<<<>>>>>>>'' Ska ju helst gå ''<<<<<<<<<<<<<<<''

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.