Permalänk
Medlem

Jobb och spel möts

Första bygget sen Antec P182 var nytt på marknaden! Har läst och tittat så det snurrar i huvudet, men tar ändå gärna lite guidning!

Arbetsuppgifter är programmering på dagarna (.Net, relativt små projekt) och spel på kvällarna, med lite foto- och videoredigering inslängt här och där, men inte mer än att det inte är stor prio att optimera för det. Det räcker att det funkar "bra".

Pengarna tenderar ju att dra iväg ju längre man sitter, så jag har skapat två alternativ.

och

Som synes har jag utgått från North-chassit på rent estetiska grunder, men jag vill gärna ha en tyst dator och då kanske det är helt fel val. Villig att byta för ljudnivån, men det tar emot.

Moderkort ställer till det lite. Det vore trevligt att ha flexibiliteten att stoppa i ett PCIe 5-kort framgent om lusten kommer, men frågan är om det är värt att försöka spå framtiden.

PSU har jag egentligen ingen aning om. Förslag verkar vara att jag behöver åtminstone 700W och uppgraderingen är, igen, kanske onödig framtidssäkring. I vilket fall vill jag undvika eländig coil whine, så har nån erfarenhet och kunskap, är jag tacksam.

CPU-kylaren tar jag gärna input på. Är en Thermalright tillräcklig för processorn?

Som nån kanske sett, kommer jag koppla det hela mot en Dell U3223QE. Är det helt galenskap med den GPU jag valt? Funderade på att ta en 6600 XT eller liknande och kapa några tusenlappar, men uppgraderingsdjävulen och tanken att kunna köra en hel del i 4k stoppar mig. Bör jag tänka om?

Jag är mycket tacksam för all input på dumma val och potentiella förbättringar. Vad gäller budget, känner jag nog att 25 kkr börjar bli nog.

Permalänk
Medlem

Något i denna stil kanske?

Permalänk
Medlem

Tack för svar och tankeväckande förslag!

Jag ser och, tror jag, förstår processornedgraderingen. En 7800X3D är "för mycket" för GPU:n och i princip lika snabb vad gäller det mesta utanför spel, eller? Jag uppfattar det så när jag försöker få ihop pusslet.

Hur ska man tänka när man parar ihop moderkort och minne? Jag fick mitt minne från G.Skills konfigurator och får samma rekommendation till "ditt" moderkort. Kollar jag däremot QVL:en för det kortet, hittar jag tre olika 32 Gb G.Skill-alternativ, alla Intel XMP-märkta hos G.Skill själva. Ripjaws-minnena hittar jag varken som rekommendation hos ASRock eller G.Skill.

Ska jag tolka ovanstående om minnena att jag bäst struntar i QVL:en och går på G.Skills rekommendation? Jag bryr mig mer om att slippa krångel med matchningen än några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomenq:

Tack för svar och tankeväckande förslag!

Jag ser och, tror jag, förstår processornedgraderingen. En 7800X3D är "för mycket" för GPU:n och i princip lika snabb vad gäller det mesta utanför spel, eller? Jag uppfattar det så när jag försöker få ihop pusslet.

Hur ska man tänka när man parar ihop moderkort och minne? Jag fick mitt minne från G.Skills konfigurator och får samma rekommendation till "ditt" moderkort. Kollar jag däremot QVL:en för det kortet, hittar jag tre olika 32 Gb G.Skill-alternativ, alla Intel XMP-märkta hos G.Skill själva. Ripjaws-minnena hittar jag varken som rekommendation hos ASRock eller G.Skill.

Ska jag tolka ovanstående om minnena att jag bäst struntar i QVL:en och går på G.Skills rekommendation? Jag bryr mig mer om att slippa krångel med matchningen än några hundralappar.

7800X3D är ca 7 % snabbare än 7600 i 4K med ett RTX 4090. Skillnaden kommer vara mindre än så med ett klart svagare grafikkort.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

QVL-listan kan vara bra att utgå ifrån om man vill minimera risken för trassel även om jag hört att det numera oftast funkar bra ändå. Men det är ju ingen stor prisskillnad som du skriver.

Permalänk
Medlem

Gott så, då lutar jag mig mot G.Skill och struntar i QVL:en. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomenq:

... Är det helt galenskap med den GPU jag valt? Funderade på att ta en 6600 XT eller liknande och kapa några tusenlappar, men uppgraderingsdjävulen och tanken att kunna köra en hel del i 4k stoppar mig. Bör jag tänka om?

Enl en ny video från hardware unboxed, så är totala prestandaskillnaden inte mer än 4-5% mellan 7900 GRE och 7800xt. Så kan ju va alternativ att tänka på, 7800xt finns just nu för 6100kr.

Vad det gäller ram så när jag byggde mitt amd bygge i höstas, så funkade minnena jag valt inte i EXPO profil, och fick byta till ett par från QVL listan för att de skulle köra i EXPO (G.SKill båda två).

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Enl en ny video från hardware unboxed, så är totala prestandaskillnaden inte mer än 4-5% mellan 7900 GRE och 7800xt. Så kan ju va alternativ att tänka på, 7800xt finns just nu för 6100kr.

Hmm, 4-5 % lät lite. I SweClockers speltest skilde det ca 12 % i 4K.

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed testade referensmodellen som verkar vara rätt trög. Dock gjorde han om testeran med ett Hellhound med lite blandade resultat. Betydligt snabbare ibland, samma resultat som förra gången för spel som kräver mer av kortets långsammare minne. Övriga tester jag har sett har visat ungefär 10 % bättre prestanda till 10 % högre pris. Kanske blir ett 7800 XT ändå, så har man anledning att uppgradera tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomenq:

Hardware Unboxed testade referensmodellen som verkar vara rätt trög. Dock gjorde han om testeran med ett Hellhound med lite blandade resultat. Betydligt snabbare ibland, samma resultat som förra gången för spel som kräver mer av kortets långsammare minne. Övriga tester jag har sett har visat ungefär 10 % bättre prestanda till 10 % högre pris. Kanske blir ett 7800 XT ändå, så har man anledning att uppgradera tidigare!

7800 XT är verkligen inget dåligt val, dessutom har det ju lika mycket VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Vad det gäller ram så när jag byggde mitt amd bygge i höstas, så funkade minnena jag valt inte i EXPO profil, och fick byta till ett par från QVL listan för att de skulle köra i EXPO (G.SKill båda två).

Man kan ju få ont i magen för mindre. Vad kör du för moderkort och minns du vilka minnen som inte funkade och vad du hamnade på i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7800 XT är verkligen inget dåligt val, dessutom har det ju lika mycket VRAM.

Håller med! Det är så lätt att sugas iväg av "det är ju bara en femhundring till", men i kväll är det en dryg tusenlapp, så skönt att kunna dra lite i handbromsen. Om nu Asus-kortet verkar leverera utan en massa krångel och oljud. Vågar knappt kolla tester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomenq:

Man kan ju få ont i magen för mindre. Vad kör du för moderkort och minns du vilka minnen som inte funkade och vad du hamnade på i stället?

Har ett Gigabyte Gaming X AX. Hwinfo säger att minne är G.Skill F5-6000J3238F16G. Minns ej vad de gamla hette.

Permalänk
Medlem