Tradera - Köpare hämtar inte ut paketet

Permalänk
Medlem

Tradera - Köpare hämtar inte ut paketet

Så vad gör man om köparen inte hämtar ut paketet? Har sålt många gånger på Tradera men inte varit med om detta innan.

Det är en mindre produkt för ca 800kr och personen skrev nu när retur är bokad av Postnord att han "fortfarande ligger på sjukhus". Om det är sant eller inte vet jag inte, men rimligtvis har personen fått flera aviseringar innan och kunna kontakta mig eller postnord.

22 Februari skickade jag paketet, 27:e var den framme på hans utlämningsställe och idag, 6 Mars kontaktar personen mig om detta.

Permalänk
Medlem

Har hänt för mig med. Då personen ifråga inte hade giltigt leg. Han betala ny frakt till en av föräldrarna.
Inga problem.

Permalänk
Medlem

Brukar det inte gå automatiskt efter två veckor i vanliga fall, eller är det när det gäller företag?

Permalänk
Medlem

Om det är Schenker borde det gå att förlänga liggtiden, tror det ligger på avsändaren att göra det och jag vet inte om det tillkommer kostnad. Går nog att förlänga liggtid hos de flesta, för Bring kan mottagaren förlänga 7 dagar tror jag. Borde gå med Postnord också? Fast det verkar vara 14 dagar max numera ser jag, förr var ju 14 dagar standard, förlängning 21-28 dagar. Sparar det till gubbgnäll-tråden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om det är Schenker borde det gå att förlänga liggtiden, tror det ligger på avsändaren att göra det och jag vet inte om det tillkommer kostnad. Går nog att förlänga liggtid hos de flesta, för Bring kan mottagaren förlänga 7 dagar tror jag. Borde gå med Postnord också?

Upphämtning är bokad för retur kl 01.00 i natt, så tveksamt om det går att förlänga. Ska prova ringa.

Permalänk
Medlem

Han/hon får väl skicka någon annan att hämta det. De behöver legget bara. Och är det PostNord så räcker det med en skärmbild av den signerade QR-koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han/hon får väl skicka någon annan att hämta det. De behöver legget bara. Och är det PostNord så räcker det med en skärmbild av den signerade QR-koden.

Men paketet är märkt som "Returnerat" och i historiken står det att retur bokats 01.01 i natt så det är nog kört att förlänga.
Provade ringa och den är returnerad och går inte göra något, dock ska man tydligen själv kunna förlänga i Postnord appen som mottagare.

Det känns inte som att det är mitt ansvar, dessutom hör han av sig efter meddelandet att returen är bokad.

Han har köpt flera grejer efter min auktion med bra betyg. Även en produkt som är snarlik den jag sålde, två dagar senare. Det är ganska stor sannolikhet att personen ångrat sig och hittar på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Brukar det inte gå automatiskt efter två veckor i vanliga fall, eller är det när det gäller företag?

Som standard är det 7 dagar men går att förlänga med 7 dagar till om man vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om detta och skrivit att hämtas inte paketet ut och returneras så kasseras paketet av utlämnings stället/posten då det inte är mitt ansvar längre när det är inlämnat

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag har varit med om detta och skrivit att hämtas inte paketet ut och returneras så kasseras paketet av utlämnings stället/posten då det inte är mitt ansvar längre när det är inlämnat

Det är väl så jag tycker också. Men beroende på köpare som kommer det bli följdproblem och hot, något jag inte orkar hålla på med.

Jag svarade honom att jag kan skicka den igen mot en liten fraktkostnad. Förmodligen kommer personen inte svara eller komma med någon annan bortförklaring. Återstå att se...