Spel vägrar starta, jag hittar inga lösningar

Permalänk
Medlem

Har du provat installera om windows?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, så första gångerna du testade är du säker att du inte hade tillgång till några gamla profilinställningar?
För att vara övertydlig så menar jag att ev gamla filer kan vara ett problem dvs du ökar chansen att få det att funka om du tar bort dem. (Du verkar kämpa för att återställa dem?)

*Edit*
Har du gjort load optimized default i bios o stängt av ev övercklockning förresten?

Eftersom datorn inte är tänkt för mig så jag jag ju kört med en helt ny SSD, naturligtvis en nyinstallation av Windows samt ett lokalt konto. Alltså inga kopplingar till mig eller min spelhistorik så långt.
Anledningen till att jag försökte återställa dem var att jag fick ett tips igår där någon verkade haft framgångar med att få igång Battlefield efter att de kopplat upp sig mot sin OneDrive.
Teorin bakom detta är väl antagligen att även om det inte finns någon koppling till mig i Windows direkt, så är ju spelen jag testar på Mitt Steam och på mitt EA konto. Och att det pga av detta då skulle kunna hjälpa om spelen får tillgång till de filerna...eller något. Det funkade i alla fall inte.
Jag har alltså under ett par dagar, fram till igår kväll, INTE blandat in några gamla filer. Nya installationer av allt.

Eftersom jag har ett moderkort med B250 chipset så har jag inte ens några OC möjligheter utöver XMP. Optimized defaults har laddats in flertalet gånger, och det enda jag ändrat på när jag inte kör optimized är att aningen aktivera eller deaktivera XMP, Speedstep och C-states. Ingen kombination av dessa inställningar verkar dock göra någon skillnad.

EDIT

Skrivet av norrby89:

Har du provat installera om windows?

Japp, det har jag också gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Har du provat något så enkelt som att installera directx paketet?

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35

Fick ett infall och gjorde detta igår också faktiskt. Hjälpte inte.

Skrivet av Nike54:

Om du bytt gpu Nvidia -> AMD, så kan det nog behövas köras en rejäl rensning av gpu-drivers via DDU.
https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Testa att rensa bort både NVIDIA och AMD drivers i felsäkert läge. Installera sen senaste AMD driver igen.

Sen kanske även spelen måste installeras om om de har körts med Nvidia i samma installation (tänker att de kanske ligger shader cache sparat i spelen också)

Jag har gått från AMD till Nvidia tillbaks till AMD. Har kört DDU innan bytena. Och efter bytet tillbaks till AMD har COD installerats om helt.
Jag kan ju testa att blåsa datorn helt ännu en gång för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

När jag bytt GPU körde jag endast en verifiering av filerna. Du har rätt att just felmeddelandet där i för Battlefield verkar referera till GTX980. jag tror att det har att göra med att det kortet endast har 4GB VRAM. När jag testar med Vega 56 får jag inget felmeddelande alls när jag kör BF2042, det avslutas bara, som om att processen dödats helt plötsligt.

Jag kan ju testa med att logga in med mitt egna windowskonto och se om det hjälper. Eller lägga ut för en ny licens. Den kan väl alltid komma till användning någon gång antar jag...

Problemet är att jag inte ens kommer in till några inställningar... Det kanske går att mixtra med någon configfil visserligen. Via battle.net har jag för mig att man kan styra detta direkt i launchern för WoW exempelvis, eller man kunde det förr i alla fall.
Men Steam verkar inte erbjuda någon liknande funktion. Inte EA-appen heller för Battlefields räkning.

På steam innan man startar CS så kan man ju gå in till "Launch Options" innan man startar spelet och skriva in diverse kommandon. Kanske funkar till dina spel också om du startar via steam?

Googlade en snabbis och första reddit tråden hade dessa kommandon. Testa ett i taget och se om det kan hjälpa "-dx12 , -dx11 , -d3d11"

Min google sökning va "launch options call of duty steam"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

På steam innan man startar CS så kan man ju gå in till "Launch Options" innan man startar spelet och skriva in diverse kommandon. Kanske funkar till dina spel också om du startar via steam?

Googlade en snabbis och första reddit tråden hade dessa kommandon. Testa ett i taget och se om det kan hjälpa "-dx12 , -dx11 , -d3d11"

Min google sökning va "launch options call of duty steam"

Testade att använda -d3d11 och -d3d12 igår. Gjorde ingen skillnad.
Enligt systemkraven på Activisions hemsida så kräver spelet Dx12 så att forcera dx11 bör inte göra saken bättre.
Men jag är villig att testa allt vid det här laget haha!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fick ett infall och gjorde detta igår också faktiskt. Hjälpte inte.

Jag har gått från AMD till Nvidia tillbaks till AMD. Har kört DDU innan bytena. Och efter bytet tillbaks till AMD har COD installerats om helt.
Jag kan ju testa att blåsa datorn helt ännu en gång för att vara på säkra sidan.

Aha, ja om möjligt vore det värt att testa tokblåsa hela windows i samband med grafikkortbytet.
Min erfarenhet från äldre byten av GPU tillverkare är det kan ställa till det, men kanske inte oftast på den här nivån!

Verkar ju som du täckt upp o tänkt på de mest annars nu!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, ja om möjligt vore det värt att testa tokblåsa hela windows i samband med grafikkortbytet.
Min erfarenhet från äldre byten av GPU tillverkare är det kan ställa till det, men kanske inte oftast på den här nivån!

Verkar ju som du täckt upp o tänkt på de mest annars nu!

Allt var ju helt nytt innan jag bytte till nvidia. Så "clean install" har ju testats redan då samt en gång till. Men inte sedan jag aktiverade TPM-Firmware i BIOS. Det är väl egentligen den enda ändringen som skulle vara annorlunda från när jag började med detta dag 1.
Det dryga är ju att behöva ladda ner 128GB från Steam igen...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kan du ändra Direct X version i spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan du ändra Direct X version i spelen?

Kommer inte in i spelet till att börja med. Enligt Activision kräver CoD MWIII DX12. Och jag kan inte minnas att jag sett någon inställning för att byta DX version inne i spelet heller när jag spelat på min dator.
Har testat med launch options i Steam för att tvinga dx11, men det har inte gjort någon skillnad. Antar att den flaggan helt enkelt inte fungerar, eftersom det egentligen inte finns något annat alternativ än DX12.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kommer inte in i spelet till att börja med. Enligt Activision kräver CoD MWIII DX12. Och jag kan inte minnas att jag sett någon inställning för att byta DX version inne i spelet heller när jag spelat på min dator.
Har testat med launch options i Steam för att tvinga dx11, men det har inte gjort någon skillnad. Antar att den flaggan helt enkelt inte fungerar, eftersom det egentligen inte finns något annat alternativ än DX12.

Ah, tittade lite snabbt på Battlefield videon och det såg ut som att det var menyn, men det var bara intro bilden då. Ber om ursäkt

Jag antar att du provat andra, möjligtvis äldre, spel? GPUerna kanske är för gamla för spelen. Även fast det egentligen kanske är att spelen är "för nya".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ah, tittade lite snabbt på Battlefield videon och det såg ut som att det var menyn, men det var bara intro bilden då. Ber om ursäkt

Jag antar att du provat andra, möjligtvis äldre, spel? GPUerna kanske är för gamla för spelen. Även fast det egentligen kanske är att spelen är "för nya".

Minimum Specifications
Minimum specifications needed to play Call of Duty: Modern Warfare III:

OS: Windows 10 64 Bit (latest update)*
CPU: Intel Core i5-6600 or AMD Ryzen 5 1400
RAM: 8 GB
Storage Space: SSD with 149 GB† available space at launch (78 GB with COD HQ and Warzone already installed)
Hi-Rez Assets Cache: Up to 32 GB
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 960 / GTX 1650 or AMD Radeon RX 470
Video Memory: 2 GB

Dessa specifikationer lever jag upp till. På CPU sidan är det precis dock, men ändå enligt spec.
På GPU är jag en bra bit över minimi specen.

Det finns en minimum spec för "Multiplayer only" (alltså om man inte ska köra Warzone, som ställer lite högre krav) också, där CPU anges till i5-6100.
Så rent tekniskt bör det inte finnas några specifikationsmässiga hinder.

CoD och BF är de enda två 3D spelen jag testat. Inget av dem funkar.
Vampire Survivors och Death Must Die (2D spel) funkar.
3D Mark Time Spy funkar.
Heaven Benchmark funkar.
Furmark funkar.

Ska testa något annat 3D spel också, typ CS eller Portal eller liknande.

Gemensam nämnare för Cod och BF är ju att det är moderna 3D spel med anticheat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har inte orkat pilla med datorn sedan 28/2.
Men idag blåste jag om den helt igen.
Lät Windows update köra allt den kunde hitta innan jag installerade grafikdrivrutinen.
Installerade endast drivrutinen, skippade alltså AMDs övriga programvara.
And lo and behold! Cod startade nu helt utan bekymmer!
Ska ta mig en match för att testa prestandan så fort alla shaders har pre-loadat.

Det som är annorlunda nu, jämfört med den första installationen är:
TPM-Firmware var aktiverat från början nu i BIOS.
Vid installationen av Windows valde jag den här gången att direkt köra på mitt egna windowskonto istället för att skapa ett lokalt konto.
Jag var inte ivrig och installerade inte allt på en gång. En sak i taget, Windows update - > Steam - > spel - > gpu driver.

Vet fortfarande inte vad som var problemet förut. Just nu är jag mest glad att det verkar fungera som förväntat.
Efter jag kört en match ska jag testa att installera hela programpaketet från AMD för att se om det fortfarande fungerar sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S