Rensa och slänga saker i ett dödsbo. Sortering?

Permalänk
Medlem

Rensa och slänga saker i ett dödsbo. Sortering?

Antar att det är sortering som gäller. Måste ensam städa ur två hus då mina syskon nekar hjälp. Ska jag rensa och sortera. Kommer jag hålla på till jag själv dör.

Sörjer farsan djävligt mycket än, två veckor i morgon. och syskonen ligger på mig att jag ska börja..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Antar att det är sortering som gäller. Måste ensam städa ur två hus då mina syskon nekar hjälp. Ska jag rensa och sortera. Kommer jag hålla på till jag själv dör.

Sörjer farsan djävligt mycket än, två veckor i morgon. och syskonen ligger på mig att jag ska börja..

De får väl hjälpa till annars säljer du det till någon som köper bohaget utan att rensat.

Självklart måste de sorteras annars måste du skaffa deponi container (allt utom farligt avfall, elektronik) och de ligger runt 5-10k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

beklagar sorgen.

det fins vel bolag som köper hela dödsbo och gör detta åt dig?

Permalänk
Medlem

Beklagar verkligen sorgen!

Det finns som de andra skrivit bolag som både städar och köper, så även om det inte är värt jättemycket så kanske det räcker till att betala städningen s.a.s., så du får det tömt utan extra kostnad. Men ska du slänga själv så är det närmsta återvinningsanläggning och då ska det sorteras.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Grovsortera och släng. Spara inget som är "bra att ha" om det inte är någon som specifikt ska ha det.

Vi lever numera i ett överflödssamhälle och problemet är oftast att man har för mycket saker.

Skit fullständigt i om det går att använda, utan fråga dig vill någon använda det. Nu, idag. Inte eventuellt i framtiden. Om inte, släng.

Det är sorgligt, men så är livet. Det börjar och det tar slut. Man kan inte bo i ett museum, och det som har varit kommer inte tillbaka.

Permalänk
Medlem

Beklagar sorgen.
Är bouppteckningen klar? Annars får du nog inte rensa ut nåt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Är bouppteckningen klar? Annars får du nog inte rensa ut nåt.

Bra poäng, finns risk för tjafs så bör man inte göra något och man får aldrig TA något ut dödsbot innan arvsskiftet. Är man överens med alla dödsbodelägare (låter som halvsyskonen är dödsbodelägare efter deras mor där det inte gjort arvsskiftet) så kan man dock återvinna skräp. Men bra om man skriftligt kommit överens om det om någon skulle få för sig att tjafsa senare.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig situation ja, som blir ännu tråkigare att du är ensam i det.
Borde det inte vara ett delat ansvar?

Har inte koll på juridiken i det, men är det tänkt att du ska rensa ut och att allt tillfaller dig i så fall?

Sen är många så tokiga efter pengar att de helst ska ha pengarna från arv/försäljning på kontot nästan innan begravningen redan.

Någon slags hjälp kan nog vara bra, att göra det tillsammans med någon. För det är tungt både vad gäller det praktiska och det känslomässiga.

Finns nog många olika strategier i det, går säkert att hitta något skrivet någonstans. Kolla upp det.

En viss sortering lär du behöva göra, för det är knappast så att allt bara ska slängas.

Sakerna kan ju också vara av olika slag, de kan vara mer el mindre skrot el ha något slags värde.
Värdet kan vara praktiskt, ekonomiskt el affektionsvärde. Dvs det är inte bara ett rent pengavärde utan kan vara något du el någon annan behöver/vill ha.
Men man kan behöva vara rätt hård.

Spontant kan jag tänka mig att du först går igenom grovt för att skapa dig en bild över vad som finns.

Visst kan du ju betala någon för att göra det, kan ev vara lockande för att bli av med det, men risken är sen att du ångrar dig och känner att du gjort fel mot individen.

Över lag i samhället slängs mycket som kunde vara till nytta och fortfarande har något värde kvar. Det här är en mer övergripande och politisk fråga, men det finns inte särskilt stora incitament till återanvändning som ger verklig hållbarhet. Istället är fokus på återvinning, dvs att slänga och sen köpa nytt.

Permalänk

Ofta går det att kontakta någon form av röda korset och dylikt och bara säga, ta vad ni vill.
Det där med vänta är surt men man bör göra om syskon finns. Nackdel är att man kan åka på flera hyror vilket är surt om det inte finns tillgångar i dödsboet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Mycket tråkig situation ja, som blir ännu tråkigare att du är ensam i det.
Borde det inte vara ett delat ansvar?

Det här är problemet med halvsyskon/särkullsbarn som inte genomför arvsskiftet efter sin förälder om den dog först, de är kvar som dödsbodelägare men har inget ansvar. Satt själv i den frustrerande sitsen efter farsan.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det här är problemet med halvsyskon/särkullsbarn som inte genomför arvsskiftet efter sin förälder om den dog först, de är kvar som dödsbodelägare men har inget ansvar. Satt själv i den frustrerande sitsen efter farsan.

Varför vill inte syskonen hjälpa till 😲? Vill man inte hjälpa och stötta varandra som syskon? 🤔 Jag tycker det är konstigt. Visst man kanske inte är *gossyskon* (själsfrände) med varandra men vill man inte to a bare minimum hjälpa varandra att ta sig förbi det svåra? Unbelievable...😔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Vad är det för syskon du har? Min bror och jag delar just nu på ett dödsbo efter dödsfall i släkten. Vi delar på det mesta och båda gör sin del.
Om jag vore du skulle jag säga att dom får vara med och betala för dödsbo städning(köp?) eftersom du inte orkar det själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

beklagar sorgen.

det fins vel bolag som köper hela dödsbo och gör detta åt dig?

En polare lät anlita firma genom mäklaren när han sålde sitt barndomshem efter föräldrarnas bortgång.

Vet ej om det alltid fungerar likadant överallt men det blev ett nollsummespel.
De ville ha 12.000kr för att komma och tömma bohaget och deras bedömning på plats var att värdet var 12.000kr 🫣

Jag tror han blev grundlurad, men han orkade inte tömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är det för syskon du har? Min bror och jag delar just nu på ett dödsbo efter dödsfall i släkten. Vi delar på det mesta och båda gör sin del.
Om jag vore du skulle jag säga att dom får vara med och betala för dödsbo städning(köp?) eftersom du inte orkar det själv.

Det framgår i hans andra post ( #20378238 ) att de är halvsyskon och inte barn till TS far, samt att det är en ganska betydande åldersskillnad.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det framgår i hans andra post ( #20378238 ) att de är halvsyskon och inte barn till TS far, samt att det är en ganska betydande åldersskillnad.

Man kan ju ändå försöka hjälpa till. Jag hade hjälpt mina halvsyskon om de bad om hjälp eller att jag såg/visste att de hade det jobbigt.
Nåja medmänskligheten är ganska så död idag så jag är egentligen inte så förvånad. Börjar väll bli gammal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan ju ändå försöka hjälpa till. Jag hade hjälpt mina halvsyskon om de bad om hjälp eller att jag såg/visste att de hade det jobbigt.
Nåja medmänskligheten är ganska så död idag så jag är egentligen inte så förvånad. Börjar väll bli gammal.

Visst, men alla familjer är ju olika, så jag skulle nog inte nödvändigtvis kalla det brist på medmänsklighet bara för den sakens skull. Jag har också ~10 år äldre halvsyskon och hade ingen direkt relation till deras far medan han levde, så för min del hade det nog mestadels känts konstigt att t.ex. hjälpa till att städa ur hans bostad. Sedan har ju de mer av en relation till min far, men gissningsvis skulle det nog mestadels bli jag och lillasyster som skulle få ordna med allt sådant när min far går bort (vilket man ju får hoppas dröjer många år än). Däremor vår gemensamma mor hade det ju varit något mer självklart att alla skulle hjälpa varandra vid hennes framtida bortgång.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De får väl hjälpa till annars säljer du det till någon som köper bohaget utan att rensat.

Självklart måste de sorteras annars måste du skaffa deponi container (allt utom farligt avfall, elektronik) och de ligger runt 5-10k

En sån deponi-container (eller flera beroende på hur mycket) var helt klart värt det för min far när farmor gick bort och de behövde rensa ett helt hus på allt som inte gick iväg på auktion eller behölls.

Samt till OP. Om dina syskon inte vill hjälpa fysiskt eller tid får de väl hjälpa med pengar så ni kan få det fixat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det här är problemet med halvsyskon/särkullsbarn som inte genomför arvsskiftet efter sin förälder om den dog först, de är kvar som dödsbodelägare men har inget ansvar. Satt själv i den frustrerande sitsen efter farsan.

Man måste komma ihåg att arbetet kan faktureras dödsboet.
Och jag tycker att TS skall avkräva sin lata släkt en fullmakt att sköta detta innan det hela sätter igång.
TS bör även höra med sin ev. arbetsgivare om det går att få permission för vissa dagar.

Men om det är väldigt jobbigt, sök hjälp!
Framförallt den administrativa delen kan vara krävande då många (förhoppningsvis) inte varit i situationen innan.

Och som nämnts ovan finns det ju alternativ till att "få det klart så fort som möjligt".
Beroende på läget kan det finnas familjer/företag som letar med ljus och lykta efter nånting möblerat att kunna hyra en begränsad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Visst, men alla familjer är ju olika, så jag skulle nog inte nödvändigtvis kalla det brist på medmänsklighet bara för den sakens skull. Jag har också ~10 år äldre halvsyskon och hade ingen direkt relation till deras far medan han levde, så för min del hade det nog mestadels känts konstigt att t.ex. hjälpa till att städa ur hans bostad. Sedan har ju de mer av en relation till min far, men gissningsvis skulle det nog mestadels bli jag och lillasyster som skulle få ordna med allt sådant när min far går bort (vilket man ju får hoppas dröjer många år än). Däremor vår gemensamma mor hade det ju varit något mer självklart att alla skulle hjälpa varandra vid hennes framtida bortgång.

Konstigt kan det kännas men värst är det nog för honom ändå. Ja jag hade iallafall hjälpt ett halvsyskon om han bett om det oavsett om jag kände dennes far eller ej eftersom det inte är farsan jag hjälper.
MEN det kanske varit mer bråk och annat som vi inte vet något om som också kan ställa till det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Två själar och en Tax... :)

Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan ju ändå försöka hjälpa till. Jag hade hjälpt mina halvsyskon om de bad om hjälp eller att jag såg/visste att de hade det jobbigt.
Nåja medmänskligheten är ganska så död idag så jag är egentligen inte så förvånad. Börjar väll bli gammal.

Jag håller med dig. <3

Jag har lyssnat på musik från när man var liten och en del av den musiken talade om hur fin vänskap är. Jag saknar den tiden då alla var vänner med alla. Och om det till nöds inte gick att "vara vänner" så försökte folk ändå hålla sams.

Skrivet av kode:

Visst, men alla familjer är ju olika, så jag skulle nog inte nödvändigtvis kalla det brist på medmänsklighet bara för den sakens skull. Jag har också ~10 år äldre halvsyskon och hade ingen direkt relation till deras far medan han levde, så för min del hade det nog mestadels känts konstigt att t.ex. hjälpa till att städa ur hans bostad. Sedan har ju de mer av en relation till min far, men gissningsvis skulle det nog mestadels bli jag och lillasyster som skulle få ordna med allt sådant när min far går bort (vilket man ju får hoppas dröjer många år än). Däremor vår gemensamma mor hade det ju varit något mer självklart att alla skulle hjälpa varandra vid hennes framtida bortgång.

Jag brukar kalla det du beskriver för

° Uppdelning av själ i två delar:

a) själ för skäl att vara tyken/mindre hjälpsam/mindre vänlig

b) skäl för själ att vara go som gull och sitt bästa jag för att inte förlora det goa som gull gentemot den andra personen (vilket kan vara allt möjligt inom relationen).

Trist...😔😔

Kan man inte vara vanligt vänlig om så bara för att hjälpa till i en svår situation? ❣️ (Livet är ju så kort).

En komisk iakttagelse:

° Ett par idkade älsk@g som i slingor inbegripna i varandra
° Varpå mannen utbrister:
-"Garaget, garaget...taxen har rymt" [ut på gatan]"...

Ahhh 💡 var de inte inslingrade i varandra? 😃

Snacka om att byta 🔀 växel lika fort som på en automatisk bil på stöldturné...😃

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃