Permalänk

Tips kring rengöring av skärm?

Hallå ja,

Hur jag än försöker att putsa bort fläckar på en IPS från AOC (använder endast en liten mängd vatten och nya trasor) så kommer det under putsandet fram nya hela tiden. Svårt att få med på bild men har skickat med ett par stycken.

Jag får alltså bort sådana fläckar som syns på fotona men det dyker upp nya istället, nästan som att skärmen inte gillar vatten. Man ska väl inte behöva använda avmineraliserat vatten vid rengöring av skärm?

Finns det något knep eller rengöringsprodukt jag kan prova för att få stopp på detta en gång för alla?

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Du kan ju tästa https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250m...

Men ja det är vatten annars bara som gäller.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kranvatten är ofta olämpligt av precis den orsak du beskriver. För mycket salter och mineraler som lämnar spår. Så man går på rengöringssprejer. Annars destillerat vatten med en putsduk avsedd för skärmar. Glasögonputsdukar brukar också fungera. Behöver inte vara dyrt och man behöver inte mycket. Skärmen är inget köksbord så inga dränkta skurtrasor.

Permalänk

Jag funderar på att göra eget rengöringsmedel för skärmar. Jag har hittat lite "recept" men vissa känns extremt olämpliga att använda. Och första receptet känns extremt olämpligt att använda på en skärm.
Jag har använt enbart destillerat vatten och en mikrofiberduk för att rengöra skärmar. I 8 av 10 fall har det fungerat bra.
Sen har jag även rengöringsspray som har fungerat bra när bara destillerat vatten inte fungerar.
Nu är visserligen rengöringsspray för skärmar inte jättedyrt men jag önskar gärna ha ett eget medel istället för att köpa färdigt.

Recept 1:
1 del destillerat vatten
1 del isopropanol

Recept 2:
1 del destillerat vatten
1 del vinäger

Du skall ALDRIG använda någon form av alkohol eller lösningsmedel på en skärm.
Man skall heller inte använda vanligt kranvatten då det innehåller föroreningar och mineraler. Destillerat vatten är mycket rent vatten utan mineraler.

Men jag är osäker vad som gäller vinäger om det kan vara olämpligt att använda.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag använder en rengöringsduk från Smart Microfiber System som jag använder torr. Kostar 29 kr på Apotea inkl frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag funderar på att göra eget rengöringsmedel för skärmar. Jag har hittat lite "recept" men vissa känns extremt olämpliga att använda. Och första receptet känns extremt olämpligt att använda på en skärm.
Jag har använt enbart destillerat vatten och en mikrofiberduk för att rengöra skärmar. I 8 av 10 fall har det fungerat bra.
Sen har jag även rengöringsspray som har fungerat bra när bara destillerat vatten inte fungerar.
Nu är visserligen rengöringsspray för skärmar inte jättedyrt men jag önskar gärna ha ett eget medel istället för att köpa färdigt.

Recept 1:
1 del destillerat vatten
1 del isopropanol

Recept 2:
1 del destillerat vatten
1 del vinäger

Du skall ALDRIG använda någon form av alkohol eller lösningsmedel på en skärm.
Man skall heller inte använda vanligt kranvatten då det innehåller föroreningar och mineraler. Destillerat vatten är mycket rent vatten utan mineraler.

Men jag är osäker vad som gäller vinäger om det kan vara olämpligt att använda.

Du säger att man aldrig ska använda alkohol men listar ett recept med isopropanol.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Du säger att man aldrig ska använda alkohol men listar ett recept med isopropanol.

Jo. Var otydlig. Isopropanol är alkohol och inte lämplig att använda på en skärm.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz