Permalänk
Medlem

Rengöring skärm

Hej!

Jag höll på att göra rent mina skärmar och jag ser att dom inte riktigt blir rena utan medlet jag använder (Specsavers rengörings medel för glasögon) lämnar som en hinna på skärmen så jag undrar helt enkelt om det är nån här som vilket medel och hur man ska göra som är villig och dela med sig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hej!

Jag höll på att göra rent mina skärmar och jag ser att dom inte riktigt blir rena utan medlet jag använder (Specsavers rengörings medel för glasögon) lämnar som en hinna på skärmen så jag undrar helt enkelt om det är nån här som vilket medel och hur man ska göra som är villig och dela med sig av?

Vatten och microfiberduk, allt annat kan skada skärmar i längden.

Helst ska man ha destillerat vatten men det är lite mer jobb än dem mesta av oss är villiga att fixa.

Permalänk
Medlem

Skärmar nu förtiden har inte glas framför sig, utan någon form av plast.
Och innehåller medlet du använder alkohol så kan de lösa upp plasten.

Vatten och mickrofiderduk (mycket mycket lite milt diskmedel i värsta fall) är det ända man ska köra med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, är det nån specifik mikrofiver duk man ska använsa eller går det med vilken som helst.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Tackar för svaren, är det nån specifik mikrofiver duk man ska använsa eller går det med vilken som helst.?

Kan varmt rekommendera följande:
https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Fick bort ett par riktigt jobbiga fläckar på båden en tv och datorskärmen jag inte lyckats gnugga bort med andra, vanliga mikrofiberdukar. Sprayen är riktigt bra/effektiv och innehåller inte någon alkohol.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan varmt rekommendera följande:
https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Fick bort ett par riktigt jobbiga fläckar på båden en tv och datorskärmen jag inte lyckats gnugga bort med andra, vanliga mikrofiberdukar. Sprayen är riktigt bra/effektiv och innehåller inte någon alkohol.

Det blev en sån, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan varmt rekommendera följande:
https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Fick bort ett par riktigt jobbiga fläckar på båden en tv och datorskärmen jag inte lyckats gnugga bort med andra, vanliga mikrofiberdukar. Sprayen är riktigt bra/effektiv och innehåller inte någon alkohol.

Dra mig baklänges och kalla mig björn, helvete vilket grymt medel! Fick hem paket tidigare idag och testade det precis, skärmarna är som nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Dra mig baklänges och kalla mig björn, helvete vilket grymt medel! Fick hem paket tidigare idag och testade det precis, skärmarna är som nya!

Och inte nog med det Björn, det funkar även jättebra till hjälmvisir!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Skärmar nu förtiden har inte glas framför sig, utan någon form av plast.
Och innehåller medlet du använder alkohol så kan de lösa upp plasten.

Vatten och mickrofiderduk (mycket mycket lite milt diskmedel i värsta fall) är det ända man ska köra med.

Glasögon har varit av plast de senaste 30 åren åtminstone så tvivlar på att Specsavers medel skulle lösa upp plasten

Däremot så måste man ha microfiberduk även till det medlet. Hinnan ska poleras (försiktigt) bort .

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag funderar på att göra eget rengöringsmedel för skärmar.
I 80% av fallen så använder jag enbart destillerat vatten och en mikrofiberduk för att rengöra skärmar.
Till väldigt smutsiga skärmar så använder jag en spray jag köpte på webhallen. Den har funkat bra till väldigt smutsiga skärmar.
Men den går åt då jag har en liten fritids syssla av att renovera framför allt laptops. Och vissa är rejält smutsiga på både insida och utsida. Jag använder isopropanol på ytor som inte riskerar att lösas upp av isopropanol.

Jag behöver ett recept på något skärmrengörings medel som jag kan blanda till skälv.
Basen till medlet kommer att vara destillerat vatten.
Eftersom isopropanol inte skall användas till rengöring av bland annat skärmar så har jag läst att man kan använda vinäger. Men jag vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt, så jag behöver eran hjälp.
Någon nämnde att man kan använda väldigt lite diskmedel om destillerat vatten inte hjälper. Om diskmedel är en bra idé så tänker jag att det borde vara ett milt diskmedel utan parfym och färgämnen och starka kemikalier. Jag har tittat på Yes Sensitive Diskmedel.
Lite orolig att diskmedlet lämnar rester på skärmen.
Eller så får man ha ytterligare en mikrofiberduk som jag har fuktat med destillerat vatten och torkar av skärmen/ytan efteråt.

Har ni förslag på vilka mängder jag kan använda. Jag tänkte blanda en sats av 250ml färdig spray.
Kom med förslag. Om ni har något annat medel jag inte har nämnt så nämn gärna detta medel.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz