Disney följer Netflix – sätter stopp för lösenordsdelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så länge netflix och de andra skatteplanerar och inte betalar skatt i sverige även då de vänder sig till svenska kunder här så har jag absolut inga samvetskval att använda mig av plex och annat för att titta på deras innehåll.
Nu betalar jag för hbo men har stängt av disney och netflix nyligen och lär inte skaffa de i framtiden. Iaf inte netflix.

Varför hoppa in i diskussionen om du inte svarar direkt på något jag sade?

Om du försökte relatera det till den andra frågan så var det en klar poäng i att fråga allmänt. Alla som tar utan att betala rättfärdigar det på något sätt i sina huvuden så ett enskilt exempel förtydligar ingen moral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Varför hoppa in i diskussionen om du inte svarar direkt på något jag sade?

Om du försökte relatera det till den andra frågan så var det en klar poäng i att fråga allmänt. Alla som tar utan att betala rättfärdigar det på något sätt i sina huvuden så ett enskilt exempel förtydligar ingen moral.

Jag anmärkte bara på att man skall "betala för sig" enligt dig. Och jag håller med dig. Men de får inte pengar från mig sålänge de inte vill betala skatt här.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det är ju inte någon automatisk förutsättning, på samma sätt som t ex SSD-priser inte lär sjunka om företaget slutar skicka med hela sin programvara och istället bara tillhandahåller drivrutiner. Priser går upp med tiden så i det hypotetiska fallet slipper du i alla fall betala för fler användare, och priset är svårt att klaga på eftersom det fortfarande är billigare än på tiden innan streamingtjänsterna kom. Att klaga på utbudet går inte heller i sammanhanget för då är inte Plex aktuellt ändå då ingen vettig människa tittar på underhållning den inte är intresserad av.

Jag frågade inte om du tyckte synd om företagen, jag frågade vad folk som tar utan att betala för sig förtjänar? Du ville ju dra in moral i det hela så tänkte det kunde vara intressant att höra om den biten också för att få en helhetsbild.

De som kör Plex är hjältar moralisk om du vill ha svar på din fråga. De, eller snarare hotet från de är skälet till att streamingsbolagen inte kan mjölka kunderna ännu mer. Hade inte det "hotet" funnits mot megajättarna så hade de säkert tagit halva din lön för samma tjänst. Men, men bäst vore om de gick i konkurs hela bunten och vi hade en steamliknande tjänst med mindre filmbolag där vi kunde se stor variation i utbuden och mycket experimenterande istället.

Megabolag i monopol eller oligopolställning är inte era vänner, de brukar alltid missbruka sin ställning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Ska bli intressant att se i framtiden vad man tycker om den här perioden när det kommer till underhållning.
Funderar ofta på om filmer och serier som produceras idag upplevs som om de är av lägre kvalitet än tidigare eller om det objektivt är så.
Vad jag vet är att jag hade mycket bra att kolla på förr och nu är jag inte ens intresserad av 99% av det som släpps.
Händer ofta att jag kollar på gammalt istället.

Ja, samma här alltså. Jag har försökt ge mig på t.ex Blacklist, hört mycket om den men nej jag kan bara inte fastna för den.
Samma med en del andra moderna populära serier på Netflix med, jag förstår det inte.

Suget att för 3e gången se om Breaking Bad och Better Call Saul är enorm, men jag vill ändå vara hippig nog att försöka se på nya saker. Men det går inte så bra.

Gällande filmer så är det i princip allt efter 2010 ger automatiskt lägre intresse från mig då jag tycker allt börjar bli skräp efter det.

Men eftersom jag är indragen i dagens tiktokande också så har jag blivit diagnosticerad som autistisk tack vare det faktum att jag föredrar hellre att se om något, än att kolla på nytt. Kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

De som kör Plex är hjältar moralisk om du vill ha svar på din fråga. De, eller snarare hotet från de är skälet till att streamingsbolagen inte kan mjölka kunderna ännu mer. Hade inte det "hotet" funnits mot megajättarna så hade de säkert tagit halva din lön för samma tjänst. Men, men bäst vore om de gick i konkurs hela bunten och vi hade en steamliknande tjänst med mindre filmbolag där vi kunde se stor variation i utbuden och mycket experimenterande istället.

Megabolag i monopol eller oligopolställning är inte era vänner, de brukar alltid missbruka sin ställning...

Totalt nonsens. Om det vore så skulle alla branscher där piratkopiering inte var möjlig totalt köra över konsumenterna, men så är det ju inte eftersom man fortfarande kan låta bli att köpa. I det här fallet kan man alltså välja att inte prenumerera på streamingtjänsterna utan att inte behöva få allt man vill ha ändå, likt en ouppfostrad unge. Det är inte speciellt komplicerat.

Det hela blir mer absurt då det är billigare med underhållning idag, trots att vi också har mer pengar än förr (med viss justering de senaste åren pga inflationen).

Jag bryr mig egentligen inte om att folk piratkopierar i sig, det är inget jag lägger någon tid på. Det jag tycker är märkligt är hur folk böjer sig baklänges för att rättfärdiga det och för att inte behöva se sin egen girighet i ögonen. Det är alltid tråkigt med stora brister i självinsikt och det brukar vara något som inte bara påverkar ett ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Totalt nonsens. Om det vore så skulle alla branscher där piratkopiering inte var möjlig totalt köra över konsumenterna, men så är det ju inte eftersom man fortfarande kan låta bli att köpa. I det här fallet kan man alltså välja att inte prenumerera på streamingtjänsterna utan att inte behöva få allt man vill ha ändå, likt en ouppfostrad unge. Det är inte speciellt komplicerat.

Precis, det jag kommer att göra snart med andra ord.

Skrivet av ratbongo:

Det hela blir mer absurt då det är billigare med underhållning idag, trots att vi också har mer pengar än förr (med viss justering de senaste åren pga inflationen).

Det är säkert billigare att producera också då man slipper DVD, VHS, hela TV kanaler etc.

Skrivet av ratbongo:

Jag bryr mig egentligen inte om att folk piratkopierar i sig, det är inget jag lägger någon tid på. Det jag tycker är märkligt är hur folk böjer sig baklänges för att rättfärdiga det och för att inte behöva se sin egen girighet i ögonen. Det är alltid tråkigt med stora brister i självinsikt och det brukar vara något som inte bara påverkar ett ämne.

Storbolagen är ännu mer giriga, oftast har de politikerna i sina fickor via lobbyingbolag etc.. Där är vi olika, jag har inga moraliska skyldigheter mot stora bolag som Youtube, Disney eller banker för den delen. De skor sig på våra samhällen ändå. Medelstora och mindre bolag håller jag helt och hållet med dig. Men att jättebolag fallerar är bra för mänskligheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Kommer väl snart nåra gubbar som smyger i buskarna å kollar om du kontodelar. "Enligt våra uppgifter så kontodelar du å har inte betalat kontodelarlicsensen för Disney +/Netflix".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Precis, det jag kommer att göra snart med andra ord.

Det är säkert billigare att producera också då man slipper DVD, VHS, hela TV kanaler etc.

Storbolagen är ännu mer giriga, oftast har de politikerna i sina fickor via lobbyingbolag etc.. Där är vi olika, jag har inga moraliska skyldigheter mot stora bolag som Youtube, Disney eller banker för den delen. De skor sig på våra samhällen ändå. Medelstora och mindre bolag håller jag helt och hållet med dig. Men att jättebolag fallerar är bra för mänskligheten.

Och när kunderna slutar prenumerera måste företagen göra något för att locka tillbaka kunderna. Vi har dock sett många företag peka på piratkopiering som missade intäkter, vilket ger dem en ursäkt så jag kan inte hålla med om att piratkopierare är några vita riddare i sammanhanget.

Det borde vara billigare, ja, men om företagen nu vill mjölka kunderna så hårt borde de ju använda den marginalen till vinst snarare än att behålla samma prisnivå, och än mindre att sänka kostnaderna.

Jag har inte argumenterat om bolagens moral, jag har påpekat den bristande självinsikten i att bara prata om deras girighet men aldrig om individernas girighet utan istället hissa moralfanan. Jag har självklart piratkopierat själv i mitt liv, och självklart är driften till detta girighet då man vill ta del av något utan att betala. Två fel blir ett rätt brukar sällan funka, och man bör kunna stå även för sina mer tveksamma steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Och när kunderna slutar prenumerera måste företagen göra något för att locka tillbaka kunderna. Vi har dock sett många företag peka på piratkopiering som missade intäkter, vilket ger dem en ursäkt så jag kan inte hålla med om att piratkopierare är några vita riddare i sammanhanget.

Klart att storföretagen ska peka på piratkopierare, det är största anledningen till att de inte kan höja avgifterna!

Det borde vara billigare, ja, men om företagen nu vill mjölka kunderna så hårt borde de ju använda den marginalen till vinst snarare än att behålla samma prisnivå, och än mindre att sänka kostnaderna.

Varför inte både och? Ur deras synvinkel gäller vinstmaximering och stora utdelningar och bonusar. Känner de sig inte hotade av något så kommer de att göra det.

Jag har inte argumenterat om bolagens moral, jag har påpekat den bristande självinsikten i att bara prata om deras girighet men aldrig om individernas girighet utan istället hissa moralfanan. Jag har självklart piratkopierat själv i mitt liv, och självklart är driften till detta girighet då man vill ta del av något utan att betala. Två fel blir ett rätt brukar sällan funka, och man bör kunna stå även för sina mer tveksamma steg.

Som sagt, små och medelstora företag håller jag 100% med dig. Storföretag, absolut inte. Världen hade blivit ett bättre plats om de styckades upp eller försvann..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Klart att storföretagen ska peka på piratkopierare, det är största anledningen till att de inte kan höja avgifterna!

Det borde vara billigare, ja, men om företagen nu vill mjölka kunderna så hårt borde de ju använda den marginalen till vinst snarare än att behålla samma prisnivå, och än mindre att sänka kostnaderna.

Varför inte både och? Ur deras synvinkel gäller vinstmaximering och stora utdelningar och bonusar. Känner de sig inte hotade av något så kommer de att göra det.

Jag har inte argumenterat om bolagens moral, jag har påpekat den bristande självinsikten i att bara prata om deras girighet men aldrig om individernas girighet utan istället hissa moralfanan. Jag har självklart piratkopierat själv i mitt liv, och självklart är driften till detta girighet då man vill ta del av något utan att betala. Två fel blir ett rätt brukar sällan funka, och man bör kunna stå även för sina mer tveksamma steg.

Som sagt, små och medelstora företag håller jag 100% med dig. Storföretag, absolut inte. Världen hade blivit ett bättre plats om de styckades upp eller försvann..

Se bara på Disney nu, de byggde plus snabbt, troligen med massor med konsulter, går back trots att de får hela kakan själv och har mer än halva underhållningsindustrins innehåll för sig själva

De trodde det skulle vara lätt, men det är inte lätt. Netflix hade en bra grej som skalade bra bara för att de optimerade varje steg och gjorde det bra

Jag tror stort mörker väntar för alla streamingtjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Klart att storföretagen ska peka på piratkopierare, det är största anledningen till att de inte kan höja avgifterna!

Det borde vara billigare, ja, men om företagen nu vill mjölka kunderna så hårt borde de ju använda den marginalen till vinst snarare än att behålla samma prisnivå, och än mindre att sänka kostnaderna.

Varför inte både och? Ur deras synvinkel gäller vinstmaximering och stora utdelningar och bonusar. Känner de sig inte hotade av något så kommer de att göra det.

Jag har inte argumenterat om bolagens moral, jag har påpekat den bristande självinsikten i att bara prata om deras girighet men aldrig om individernas girighet utan istället hissa moralfanan. Jag har självklart piratkopierat själv i mitt liv, och självklart är driften till detta girighet då man vill ta del av något utan att betala. Två fel blir ett rätt brukar sällan funka, och man bör kunna stå även för sina mer tveksamma steg.

Som sagt, små och medelstora företag håller jag 100% med dig. Storföretag, absolut inte. Världen hade blivit ett bättre plats om de styckades upp eller försvann..

Ja, det är ju så de kommer säga. Spelar ju inte så stor roll hur mycket sanning det ligger i det. Därav löser inte piratkopieringen något med företagen, vilket var min poäng.

Ja, det var vad man förväntade sig men det har ju blivit billigare. Enda gången det inte blir billigare är om man knappt kollar på något öht men ändå fortsätter abonnemanget.

Som sagt, jag har inte talat om att man ska göra något för företagen eller att de är moraliska. Jag säger att man har ett eget moralbeslut att ta och man bör stå för det istället för att bara peka på andra. Vad gäller stora företag så kommer man inte komma åt dem genom detta. Om färre betalar så går vissa tjänster omkull och det är de största som har råd att fortsätta och kommer då köpa upp de som inte klarar sig, vilket bara ger färre och större företag. Det enda sättet man sannolikt får isär jättarna är via politik.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Att dela konton med sina vänner och andra är inte att missbruka tjänsten, där är direkt (moraliskt, men kanske inte legalt) att jämställa med privatkopiering, något som är lagligt och vi betalar avgift för vare sig vi vill eller ej.

Sluta gnälla. Du har accepterat användarvillkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du vet om att text och språk, även när de är engelska, sällan är likadan?

Eller är det bara att du i hjärnan har svårt att blanda 2 språk?
Då ber jag om ursäkt och backar långsamt ut

Missade nog ditt svar. Jo givetvis är de sällan likadana, men det blir enklare för mig att pussla ihop bitarna jag inte hör med engelsk text än svensk text då den sistnämnda ofta skiljer sig mer från ljudet samt så är det svårt att översätta vissa meningar mellan språk.

Jag fokuserar aldrig på texterna utan det sker undermedvetet mer eller mindre. Helst ser jag utan text, men det har blivit svårare med åldern då tjutet bara blir värre.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F