Disney följer Netflix – sätter stopp för lösenordsdelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Därför många vänder sig till pirat siter istället. Jag själv kollar på det jag vill på liknade sidor nuförtiden istället. Hade Netflix, men sa upp skiten. Det är definitivt inte värt pengarna 🤬👊🏼👎🏼

Vad blir det för vinning för bolagen att ha fler ögon när ingen betalar för sig? Folk har fått för vana att allt på nätet ska vara gratis. Problemet är inte priserna, priset är fortfarande snorbilligt om man ser det som enskild tjänst. Problemet är att det finns femtioelva andra tjänster som splittrar upp utbudet.

Jag har en lista på kanske 30 filmer och serier som jag vill se, men för att kunna göra det behöver jag skriva upp mig på 5 olika tjänster, det är helt absurt. I vissa fall finns vissa säsonger av samma serie inte tillgängliga på samma plattform, utan är uppdelat på 3 tjänster. Helt absurt.

Jag hade lätt betalat 500 i månaden om allt fanns tillgängligt på en och samma tjänst.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja känns lite som att folk blivit något så ofantligt giriga idag, liksom kommer folk inte ihåg att ett lite större paket med tv kanaler kunde kosta 600-800kr i månaden och sen va 80-90% av allt skräp som man aldrig kommer utnyttja, och inte tala om att man va tvungen att anpassa sig efter när det man ville se skulle sändas.

Så förstår inte problemet med detta, betala eller va utan...

Ja att folk betalade 1000.- i månaden för tv3, canal+ och tv1000 var ju inte super-ovanligt skumt nog. och då fick man se samma 10 filmer om och om igen hur mycket man ville på tider som bestämdes.
Dock fanns ju en del gratis-kanaler som Cartoon Network, RTL, DSF. Eurosport var gratis ett tag.
Så mycket reklam man fick se.
Sicket kliv upp det var från att ha haft 1:an och 2:an där det ofta inte var någonting på alls. Myrornas krig eller test-bild. Vi var ju tvugna att gå ut, använda fantasi.

Förstår verkligen inte vad folk klagar på. "Vi får inte bryta reglerna! Nu är vi arga!"
Säg upp tjänsten. Rotera tjänsterna, så mycket finns det ändå inte att se som håller kvalitet hela tiden. (vi tjänsteroterar här hemma)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Usch då, tänk om det fanns något annat sätt att kolla på skräpet

Varför skulle man kolla på något sätt över huvud taget om det ändå är skräp? Låter som en rätt tragisk situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ja att folk betalade 1000.- i månaden för tv3, canal+ och tv1000 var ju inte super-ovanligt skumt nog. och då fick man se samma 10 filmer om och om igen hur mycket man ville på tider som bestämdes.
Dock fanns ju en del gratis-kanaler som Cartoon Network, RTL, DSF. Eurosport var gratis ett tag.
Så mycket reklam man fick se.
Sicket kliv upp det var från att ha haft 1:an och 2:an där det ofta inte var någonting på alls. Myrornas krig eller test-bild. Vi var ju tvugna att gå ut, använda fantasi.

Förstår verkligen inte vad folk klagar på. "Vi får inte bryta reglerna! Nu är vi arga!"
Säg upp tjänsten. Rotera tjänsterna, så mycket finns det ändå inte att se som håller kvalitet hela tiden. (vi tjänsteroterar här hemma)

Ja vi roterar också, beroende på vilken serie sambon kollar på för 17e gången.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Netflix har färre filmtitlar på tjänsten än för tio-tolv år sedan.

Vi har inget som i utbud konkurrerar med uthyrnings tjänsterna över postorder.

De tjänster som har störst utbud är VOD-tjänster där du hyr eller köper och att hyra där är ofta lika mycket eller mer än att köpa samma på video.

Precis så, men att hyra en film idag kostar oftast runt 49:- och är då bästa kvalitet etc.

Säger inte att streamingtjänsterna gör något bra med deras prishöjningar etc. Men man kan invänta en serie, skaffa en månad och se den och kanske en film och en dokumentär. Sen kan man säga upp den tjänsten etc.

Möjligheten till att kunna välja finns där. Att bli arg över något som är frivilligt är något vi vaggats in i med åren. Jag kan också känna irritation över att allt blir dyrare hela jädra tiden. Så det är väl en kollektiv känsla antar jag.

Permalänk
Medlem

Då ryker Disney vid månads skiftet, då sitter jag endast kvar på Prime, den enda som ger mervärde att ha ständigt rullande.

Permalänk

Allt känns riggat, mer och mer skräp sänds, och äldre kvalitétsfilmer går bara att ladda ner olagligt.
Alla företag stramar åt friheten med streaming, höjer pris och sätter nya riktlinjer.

Folk vänder sig då till piratvärlden och ser möjligheterna där, vad tror ni kommer hända inom ett par år?
Övervakning och utvecklade möjligheter att sätta stopp för fildelning på helt nya sätt.

Det är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Allt känns riggat, mer och mer skräp sänds, och äldre kvalitétsfilmer går bara att ladda ner olagligt.
Alla företag stramar åt friheten med streaming, höjer pris och sätter nya riktlinjer.

Folk vänder sig då till piratvärlden och ser möjligheterna där, vad tror ni kommer hända inom ett par år?
Övervakning och utvecklade möjligheter att sätta stopp för fildelning på helt nya sätt.

Det är vad jag tror.

Ska bli intressant att se i framtiden vad man tycker om den här perioden när det kommer till underhållning.
Funderar ofta på om filmer och serier som produceras idag upplevs som om de är av lägre kvalitet än tidigare eller om det objektivt är så.
Vad jag vet är att jag hade mycket bra att kolla på förr och nu är jag inte ens intresserad av 99% av det som släpps.
Händer ofta att jag kollar på gammalt istället.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Disneys förluster roar mig något oerhört, den mest wokifierade företaget i historien... Så går det.

Alla streamingtjänster är enorma förluster för företagen och agerar som stora luftstlott för att höja sina aktier. Det är därför de sällan publicerar hur många prenumeranter efter ett tag då antalet har stagnerat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Precis så, men att hyra en film idag kostar oftast runt 49:- och är då bästa kvalitet etc.

Säger inte att streamingtjänsterna gör något bra med deras prishöjningar etc. Men man kan invänta en serie, skaffa en månad och se den och kanske en film och en dokumentär. Sen kan man säga upp den tjänsten etc.

Möjligheten till att kunna välja finns där. Att bli arg över något som är frivilligt är något vi vaggats in i med åren. Jag kan också känna irritation över att allt blir dyrare hela jädra tiden. Så det är väl en kollektiv känsla antar jag.

Priser är relativt, de som köper blu-ray gör det också för 49 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Priser är relativt, de som köper blu-ray gör det också för 49 kr.

Det är ju jättebra. Är man filmintresserad och man har möjlighet att köpa en BR-film för 49:- måste ju det vara ett toppenalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Det är ju jättebra. Är man filmintresserad och man har möjlighet att köpa en BR-film för 49:- måste ju det vara ett toppenalternativ.

Ja, men det förstör för det upplevda värdet att hyra XX timmar för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men det förstör för det upplevda värdet att hyra XX timmar för samma pris.

Jo det är klart att det är så. Men vissa är bekväma och vill klicka på filmen och starta den när det passar antar jag.

Permalänk

Verkar ju som Netflix haft problem senaste tiden även för legit prenumeranter, där dom fått meddelande om att dom inte tillhör hushållet, fast dom är enda användaren och hållt sig hemma. Förmodligen Neflix ai-system som krånglar. Och där är väl största risken med dom nu kommande begränsningarna: att vanliga användare får problem att använda tjänsten och till slut säger upp den. Tycker som någon skrev tidigare i tråden att det rimliga hade varit en användare per abbonemang, där man bara kan använda en enhet i taget. Sen möjlighet att köpa till för barn till lägre avgift.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Vad du tycker det är värt är ju inte relevant. Antingen betalar man och tar del av tjänsten. Eller så betalar man inte och gör det inte.

alternativ 3, piratkopiering. Enligt ditt resonemang så kan jag tack vare att tröjan som HM begär 199:- men som jag bara tycker är värd 99:- istället bara ta den, helt motiverar då jag tycker de tar för mycket betalt från början. Oj, jag begick visst stöld.

folk gör som man vill men stå för vad ni pysslar med istället för att försöka rättfärdiga det med att tjänsten är skit/för dyr/fel kvalitet/whatever.

Jag har också hissat seglen i tonåren när ancient hubbarna var något magiskt där allt fanns att få tag i och min ekonomi var studiebidraget och jag visste precis vad jag gjorde.

Men jag trodde som sagt att de flesta lämnade detta bakom sig när man blev vuxen och började tjäna pengar. blir larvigt när man skyltar med datorer för 10.000-tals kronor i sina signaturer samtidigt som man hellre piratar innehållet på en streamingtjänst än att betala nån hundring i månaden och göra rätt för sig ”bara för att man kan”

H&M kopierar redan idag idéer och immateriell egendom från andra tillverkare och designers. Många designers som fått sina plagg kopierade har påpekat detta men H&M och kompani fortsätter reproducera andras verk. Folk köper inte original-plaggen från de stora modehusen som kostar 10-1000 gånger mer än plagget från H&M. De köper de billiga kopiorna från plagiatorerna H&M och deras gelikar.

H&M själva stjäl från arbetarna som säljer sin arbetskraft och tillverkar kläder åt H&M.

Disney stjäl också från arbetare som säljer sin arbetskraft till Disney.

Det är vuxna människor hos både Disney och H&M som tjänar enorma summor som har valt att stjäla från arbetare. Direktörerna hos H&M och Disney skyltar med hus och yachter som kostar miljontals kronor.

Nu i somras när arbetare som säljer arbetskraft till Disney strejkade för bättre villkor och bättre betalt påpekade de att Disneys VD Bob Iger ska bygga en ny superyacht som är 30 fot längre än hans nuvarande 180-fots-superyacht.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

H&M själva stjäl från arbetarna som säljer sin arbetskraft och tillverkar kläder åt H&M.

Disney stjäl också från arbetare som säljer sin arbetskraft till Disney.

Det är vuxna människor hos både Disney och H&M som tjänar enorma summor som har valt att stjäla från arbetare. Direktörerna hos H&M och Disney skyltar med hus och yachter som kostar miljontals kronor.

I trådar som denna brukar vissa vara väldigt noga med att påpeka att brottsrubriceringen för piratkopiering inte är stöld. Då kanske man skall tänkas sig för en gång extra innan man anklagar andra för att stjäla. Att betala för låg lön är svinigt, men jag tror inte att det är just stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Jo det är klart att det är så. Men vissa är bekväma och vill klicka på filmen och starta den när det passar antar jag.

Med tanke på hur dåligt TVOD (hyr och köp digitalt för video) går rent generellt så får man nog betona vissa

Ett brett filmutbud saknas på SVOD (abonnemangsbaserade videotjänster), det ihop med att hyrmarknaden försvunnit och hemvideomarknaden backat gör att producenterna måste sätta allt på SVOD (och bio) och då blir det dessa tjänster/företag som folk mer eller mindre inte gillar som bestämmer.

Även en relativt bred TVOD-tjänst som Apple TV har färre titlar än Lovefilm hade innan de lade ner. Lovefilm var en uthyrningstjänst över postorder för de som inte kom ihåg

Just utbud och bredd är det som fått lida, även fast det är smidigt att se väldigt mycket idag så är det nog få som nyttjar de möjligheterna och ser möjligen mindre på film än tidigare.

De som säger att det tar vind i seglet har en poäng, en del saker finns inte på streaming (eller hyr/köp) och finns kanske inte på vår marknad på video eller är sånt som de inte pressar nya av längre, och förlorar någon rättigheterna på sånt som bara distribueras digitalt finns det inte ens en beg eller samlarmarknad kvar.

Permalänk
Medlem

Hade folk inte missbrukat tjänsten hade åtgärderna inte behövt införas, så ni har bara er själva att skylla för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

Hade folk inte missbrukat tjänsten hade åtgärderna inte behövt införas, så ni har bara er själva att skylla för detta.

Är det verkligen missbruk när företagen tidigare till och med promotade det som en grej man gör?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det verkligen missbruk när företagen tidigare till och med promotade det som en grej man gör?

Uppenbarligen har Netflix ändrat sin policy sedan de postade det inlägget för 7 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

Hade folk inte missbrukat tjänsten hade åtgärderna inte behövt införas, så ni har bara er själva att skylla för detta.

Eller inte tvingade folk att köpa 4 personsabbonemang bara för att man vill ha UHD och HDR som Netflix...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det verkligen missbruk när företagen tidigare till och med promotade det som en grej man gör?

Ja, eftersom deras avtalsvillkor har ändrats sedan dess.

Skrivet av Yasko:

Eller inte tvingade folk att köpa 4 personsabbonemang bara för att man vill ha UHD och HDR som Netflix...

Du är inte tvingad till att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

Du är inte tvingad till att göra något.

Nej, därav blir det Plex för många.

För vill man göra rätt för sig då blir man mjölkad som kund...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Nej, därav blir det Plex för många.

För vill man göra rätt för sig då blir man mjölkad som kund...

Ni vill inte betala för streamingtjänsten då ni blir "mjölkad som kund", men ni har inga problem med att betala för VPN, hårddiskar, NAS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

Ni vill inte betala för streamingtjänsten då ni blir "mjölkad som kund", men ni har inga problem med att betala för VPN, hårddiskar, NAS etc.

VPN, hårddiskar etc. får man det man betalar för. Man tvingas inte betala för 4 hårdiskar för att kunna köpa ett tex. Streamingtjänsterna får det de förtjänar..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

VPN, hårddiskar etc. får man det man betalar för. Man tvingas inte betala för 4 hårdiskar för att kunna köpa ett tex. Streamingtjänsterna får det de förtjänar..

Så om de tar bort möjligheten att ha fyra samtidiga användare från UHD-abonnemanget så blir du nöjd?

För övrigt, vad förtjänar sådana som tar del av saker utan att betala för sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

VPN, hårddiskar etc. får man det man betalar för. Man tvingas inte betala för 4 hårdiskar för att kunna köpa ett tex. Streamingtjänsterna får det de förtjänar..

Återigen så är du inte tvingad till något. Sedan så får du också vad du betalar för när du betalar för en streamingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Så om de tar bort möjligheten att ha fyra samtidiga användare från UHD-abonnemanget så blir du nöjd?

För övrigt, vad förtjänar sådana som tar del av saker utan att betala för sig?

Ja, om de sänker priserna samtidigt.

Alternativet för Netflix är att folk kommer att använda sig av tex Plex istället som är mycket mer bekvämt att använda än att ha flera streamingtjänster samtidigt. Tycker inte ett dugg synd om dessa oligopolföretag som använder sin dominerande ställning. Hoppas att flertal går i konkan under den här ekonomiska krisen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ja, om de sänker priserna samtidigt.

Alternativet för Netflix är att folk kommer att använda sig av tex Plex istället som är mycket mer bekvämt att använda än att ha flera streamingtjänster samtidigt. Tycker inte ett dugg synd om dessa oligopolföretag som använder sin dominerande ställning. Hoppas att flertal går i konkan under den här ekonomiska krisen.

Det är ju inte någon automatisk förutsättning, på samma sätt som t ex SSD-priser inte lär sjunka om företaget slutar skicka med hela sin programvara och istället bara tillhandahåller drivrutiner. Priser går upp med tiden så i det hypotetiska fallet slipper du i alla fall betala för fler användare, och priset är svårt att klaga på eftersom det fortfarande är billigare än på tiden innan streamingtjänsterna kom. Att klaga på utbudet går inte heller i sammanhanget för då är inte Plex aktuellt ändå då ingen vettig människa tittar på underhållning den inte är intresserad av.

Jag frågade inte om du tyckte synd om företagen, jag frågade vad folk som tar utan att betala för sig förtjänar? Du ville ju dra in moral i det hela så tänkte det kunde vara intressant att höra om den biten också för att få en helhetsbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Så om de tar bort möjligheten att ha fyra samtidiga användare från UHD-abonnemanget så blir du nöjd?

För övrigt, vad förtjänar sådana som tar del av saker utan att betala för sig?

Så länge netflix och de andra skatteplanerar och inte betalar skatt i sverige även då de vänder sig till svenska kunder här så har jag absolut inga samvetskval att använda mig av plex och annat för att titta på deras innehåll.
Nu betalar jag för hbo men har stängt av disney och netflix nyligen och lär inte skaffa de i framtiden. Iaf inte netflix.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.