4060 ti eller 4070 super? Värt 2300kr?

Permalänk
Medlem

4060 ti eller 4070 super? Värt 2300kr?

Hej!
Jag håller på att bygga ihop en dator på Inet och tänkte beställa under morgondagen.
Jag har haft mac länge och är ganska okunnig på andra datorer men jag har senaste månaden gjort min hemläxa och läst in mig på ämnet så gott jag kunnat.
Utifrån trådar på Sweclockers och tips från Inets kundtjänst har jag plockat ihop en dator som bygger på en Ryzen 5 7600x.
Inet tycker att jag bör köpa ett Nvidia gpu för att minska riskerna för strul med drivrutiner (?)

Tanken var från början att köpa ett rtx 4060 ti gpu men så får jag lite kalla fötter så här i slutet och har börjat fundera på ett 4070 super istället.

Datorn kommer vara en Office och gaming dator. Barnen hemma spelar för tillfället mest Fortnite och Roblox men närmsta året misstänker jag att det även kan bli mer krävande titlar. Skärmen är en 1440p gamingskärm.

Bör jag satsa ca 2300kr extra på ett 4070 super eller duger 4060 ti bra?

Jag har ingen känsla ännu för vad olika gpu kan prestera och hur mycket det faktiskt skiljer i verkligheten så jag tänkte att jag kanske kan få lite råd här.
Jag tror inte jag lägger upp en länk till bygget för jag vill helst inte få för mycket tankar kring ev komponenter och byten så här i slutet.
Med 4070 kortet landar datorn (utan skärm) på ca 23500kr.

Mvh Daniel Sager

Permalänk
Medlem

4070 super är rätt mycket bättre så jag hade för att även framtidssäkra lite tagit det utan tvekan

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

Om du bygger en dator med bara 4070 Super för 23.5k så känns något galet. Vad är det för komponenter?
Har sett folk rekommendera byggen med 7900XT(X?) för 20k.

Men för 1440p så minst 4070 Super.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att budgeten ändå är så pass hög tycker jag att omkring 10% extra låter rätt rimligt. Det är ändå 40% snabbare i 1440p och har 50% mer VRAM, så klart högre framtidssäkerhet, speciellt för 1440p.

4060 Ti sågades av rätt många när det släpptes, medan 4070 Super fått ganska bra omdömen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Klart värt. Det är som nämnt ovan ett rätt rejält lyft - för i det stora hela en liten peng. Är supernöjd med mitt 4070 Super i 1440p.

Kan rekommendera ASUS Dual 4070 Super. Går väldigt tyst och svalt!

Lycka till!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danan20:

Inet tycker att jag bör köpa ett Nvidia gpu för att minska riskerna för strul med drivrutiner (?)

Datorn kommer vara en Office och gaming dator. Barnen hemma spelar för tillfället mest Fortnite och Roblox men närmsta året misstänker jag att det även kan bli mer krävande titlar. Skärmen är en 1440p gamingskärm.

Bör jag satsa ca 2300kr extra på ett 4070 super eller duger 4060 ti bra?

Med 4070 kortet landar datorn (utan skärm) på ca 23500kr.

Mvh Daniel Sager

Enda relevanta är såklart vilka spel som ska spelas, till en spelintresserad hade jagt sagt 4070super för så pass högt pris, men 4060ti klarar av väldigt mycket väldigt bra och har de inte testat bättre kommer de inte vara mycket gladare med 4070s än 4060ti.

Jag håller med om att datorpriset låter lite dyrt, ifall det bara har en 7600x? Är det mycket SSD lagring eller?

Skillnaden mellan AMD och Nvidia drivrutinstabilitet är mycket litet för normalt användning och spel, handlar mest om någre specifica workstation program samt lite mer niche saker t.ex som VR. Eller för spel, att använda "raytracing"

Permalänk
Medlem

Jag tror en 7600 utan X så kan du kanske spara in en kylare och ett 7800XT för 6890:- är ett bättre val hos Inet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Enda relevanta är såklart vilka spel som ska spelas, till en spelintresserad hade jagt sagt 4070super för så pass högt pris, men 4060ti klarar av väldigt mycket väldigt bra och har de inte testat bättre kommer de inte vara mycket gladare med 4070s än 4060ti.

Jag håller med om att datorpriset låter lite dyrt, ifall det bara har en 7600x? Är det mycket SSD lagring eller?

Skillnaden mellan AMD och Nvidia drivrutinstabilitet är mycket litet för normalt användning och spel, handlar mest om någre specifica workstation program samt lite mer niche saker t.ex som VR. Eller för spel, att använda "raytracing"

Ok jag ger mig.
Här är en länk till kundvagnen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/jnwkARIjuIFoNkpLtKspMy7pBJQ...

Förslag?

Krav på så tyst dator som möjligt inom rimliga kostnadsgränser, semipassivt psu, inte dumsnålt och hyffsat framtidssäker.
Är det oklokt av mig som "vanlig" användare att välja Radeon gpu?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Jag tycker vagnen ser bra ut. Men med tanke på att du köper en bra GPU och snabba minnen osv så hade jag köpt en 7700x eller 7800x (x3d) istället nu när du ändå bygger nytt med bra komponenter.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@Danan20 @dorian1 Just minnet är väl det som inte är så snabbt -- 6000 MHz rekommenderas i regel som sweetspot för Ryzen 7000.
(Man måste välja "alla" i en lista i Inets datorbyggare, om det är den som begränsar till lägre.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danan20:

Ok jag ger mig.
Här är en länk till kundvagnen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/jnwkARIjuIFoNkpLtKspMy7pBJQ...

Förslag?

Krav på så tyst dator som möjligt inom rimliga kostnadsgränser, semipassivt psu, inte dumsnålt och hyffsat framtidssäker.
Är det oklokt av mig som "vanlig" användare att välja Radeon gpu?

Mvh Daniel

helt klart 7800 xt är ett vettigare val, sen skulle jag skippa windows och köpa en nyckel separat och installera windows själv, där sparar du runt 1000-1200kr! Samt att installera windows är otroligt enkelt idag, använd befintlig dator och en usb sticka och ladda ner och kör media creation tool från Microsoft, boota upp från usb stickan på nya datorn och klicka nästa tills du är inne i windows
Sen är det bara att ladda ner drivrutiner, Chipset och GPU är det ända som behövs och laddas enklast ner direkt från intel/AMD/Nvidia beroende på vad det blir i slutändan

Ser inte varför en "vanlig" användare skulle välja ett AMD grafikkort? är ingen skillnad jämfört med Nvidia förutom att OM man skulle vilja justera fläktarna, justera klockfrekvenser eller strömbudget så är det mycket enklare med AMD då det inte kräver tredjeparts mjukvara.

Sen har dom även nu deras drivrutins version av frame generation nu som fungerar med ALLA spel vilket kan vara en fördel om barnen sen vill spela någon lite tyngre spel som kanske inte har stöd för DLSS/FSR.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

helt klart 7800 xt är ett vettigare val, sen skulle jag skippa windows och köpa en nyckel separat och installera windows själv, där sparar du runt 1000-1200kr! Samt att installera windows är otroligt enkelt idag, använd befintlig dator och en usb sticka och ladda ner och kör media creation tool från Microsoft, boota upp från usb stickan på nya datorn och klicka nästa tills du är inne i windows
Sen är det bara att ladda ner drivrutiner, Chipset och GPU är det ända som behövs och laddas enklast ner direkt från intel/AMD/Nvidia beroende på vad det blir i slutändan

Ser inte varför en "vanlig" användare skulle välja ett AMD grafikkort? är ingen skillnad jämfört med Nvidia förutom att OM man skulle vilja justera fläktarna, justera klockfrekvenser eller strömbudget så är det mycket enklare med AMD då det inte kräver tredjeparts mjukvara.

Sen har dom även nu deras drivrutins version av frame generation nu som fungerar med ALLA spel vilket kan vara en fördel om barnen sen vill spela någon lite tyngre spel som kanske inte har stöd för DLSS/FSR.

Typ detta?
ASUS Radeon RX 7800 XT 16GB DUAL OC?
Eller nåt annat märke på 7800xt som är ett bättre val?

La till en fråga
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danan20:

Hej!
Jag håller på att bygga ihop en dator på Inet och tänkte beställa under morgondagen.
Jag har haft mac länge och är ganska okunnig på andra datorer men jag har senaste månaden gjort min hemläxa och läst in mig på ämnet så gott jag kunnat.
Utifrån trådar på Sweclockers och tips från Inets kundtjänst har jag plockat ihop en dator som bygger på en Ryzen 5 7600x.
Inet tycker att jag bör köpa ett Nvidia gpu för att minska riskerna för strul med drivrutiner (?)

Tanken var från början att köpa ett rtx 4060 ti gpu men så får jag lite kalla fötter så här i slutet och har börjat fundera på ett 4070 super istället.

Datorn kommer vara en Office och gaming dator. Barnen hemma spelar för tillfället mest Fortnite och Roblox men närmsta året misstänker jag att det även kan bli mer krävande titlar. Skärmen är en 1440p gamingskärm.

Bör jag satsa ca 2300kr extra på ett 4070 super eller duger 4060 ti bra?

Jag har ingen känsla ännu för vad olika gpu kan prestera och hur mycket det faktiskt skiljer i verkligheten så jag tänkte att jag kanske kan få lite råd här.
Jag tror inte jag lägger upp en länk till bygget för jag vill helst inte få för mycket tankar kring ev komponenter och byten så här i slutet.
Med 4070 kortet landar datorn (utan skärm) på ca 23500kr.

Mvh Daniel Sager

Vänta lite nu. Har Inet uttalat sig så?

Nej. Nvidia är inte strulfria vad gäller drivrutiner. Jag har enbart haft Nvidia i div prisklasser tidigare och kan intyga att jag haft allehanda småroliga problem (lägre fps, stutters, i samma spel eller plötsligt i andra spel när det släppts "anpassade" drivrutiner för ett nytt).

Vad är det för systematisk försök till falsifiering av AMD kort? Från Inet nu också?

För prisklassen 23 tkr är det mer eller mindre synd att inte få med ett 7900 XT och 7800x3D för det priset, vilket är fullt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danan20:

Typ detta?
ASUS Radeon RX 7800 XT 16GB DUAL OC?
Eller nåt annat märke på 7800xt som är ett bättre val?

Märke/modell spelar mindre roll, skillnaden är mer eller mindre kylare, personligen så är gigabyte ända märket jag kanske hade undvikit på grund av deras problem dom haft senaste åren gällande garanti ärenden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danan20:

Ok jag ger mig.
Här är en länk till kundvagnen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/jnwkARIjuIFoNkpLtKspMy7pBJQ...

Förslag?

Krav på så tyst dator som möjligt inom rimliga kostnadsgränser, semipassivt psu, inte dumsnålt och hyffsat framtidssäker.
Är det oklokt av mig som "vanlig" användare att välja Radeon gpu?

Mvh Daniel

Du kan köpa en Windows licens nyckel för 100-200 kr på fler av respekterade sidor för spelnycklar. Jag kan visa dig hur.

Om du ändå vill köra på ett 4070 S och alla delar från Inet, så kan du ändå trycka in 7800x3D i budgeten om du löser ovan, vilket jag och många andra kan gå i god för.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/xH0kAXIW6qAHtqFBpjw7XwDmFtg/miizoo

Permalänk
Skrivet av miizoo:

Du kan köpa en Windows licens nyckel för 100-200 kr på fler av respekterade sidor för spelnycklar. Jag kan visa dig hur.

Om du ändå vill köra på ett 4070 S och alla delar från Inet, så kan du ändå trycka in 7800x3D i budgeten om du löser ovan, vilket jag och många andra kan gå i god för.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/xH0kAXIW6qAHtqFBpjw7XwDmFtg/miizoohttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/xH0kAXIW6qAHtqFBpjw7XwDmFtg/miizoo

Om du är känslig för ljud och vill ha en tyst dator skulle jag rekommendera att ta ett annat nätagg, har själv detta och missade helt att det inte är passivt och tycker fläkten är högljudd...

Lycka till med ditt köp och bygge!

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Mn4kAWKPgOmwABpNm0RkEErXkCE/danan20

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det svåra är att man får så många olika förslag och tankar från olika håll och en dator verkar alltid gå att bygga både billigare och dyrare...
Jag kommer i stort köra på mitt eget förslag tillsammans med ett 4070 super. Bytte bara till ett lite billigare moderkort.

Ska bli riktigt kul att beställa datorn och som i stort är egenkomponerad och den första jag köper på detta sättet.
Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danan20:

Tack för alla svar! Det svåra är att man får så många olika förslag och tankar från olika håll och en dator verkar alltid gå att bygga både billigare och dyrare...
Jag kommer i stort köra på mitt eget förslag tillsammans med ett 4070 super. Bytte bara till ett lite billigare moderkort.

Ska bli riktigt kul att beställa datorn och som i stort är egenkomponerad och den första jag köper på detta sättet.
Mvh Daniel

Skulle gissa på att mitt bygge presterar ca 30 % bättre i snitt än ditt i 1440p.

Jag hade inte lagt 1 500 kr på Windows heller när man kan få tag i det för ca 20 kr.

Permalänk

Denna har jag beställt
https://www.inet.se/kundvagn/visa/AKckARvgUcihqpZNltbYYf4Y6es...
4070 Super, Intel i7 14700K bl a, 64 GB minne bara för samt allt för under 26k då jag kommer köpa W11 på en billigare site än Inet