Samsungchef påstår att det inte finns något "riktigt foto"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enligt den definitionen är inga digitalkameror kameror.

Sensorn påverkas väl av ljuset? Det ger upphov till en spänning som sedan blir till en bild som vi kan titta på.

Permalänk
Medlem

"Det finns inga riktiga pixlar"

- Nvidia DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att fotografera betyder att måla med ljus. Om du så använder silverkristaller på film som en bildsensor ändrar inte det faktum att det målas en bild när fotoner träffar en yta. Det finns riktiga foton, men Samsung väljer att kladda över sina riktiga foton med foton som är tagna med andra kameror.

Det målas ingen bild när fotoner träffar bildsensorn. Bilden skapas efteråt genom kluriga algoritmer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Sensorn påverkas väl av ljuset? Det ger upphov till en spänning som sedan blir till en bild som vi kan titta på.

Ja men det framställs inga bilder på ett material genom en kemisk eller fysikalisk process.

Möjligen skulle man väl kunna se själva laddningen som skapas på CCD-sensorn som en "bild", men det känns som att sträcka definitionen som den är skriven väldigt långt. Just det steget sker i en mobilkamera från Samsung också.

Problemet är vad som händer efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Å du tänker att analogfilm är på riktigt?

Har jag sagt det?

Permalänk
Medlem

"Samsungchef påstår det inte finns något "riktigt foto""

Han menar naturligtvis, om man använder deras mobiler.

Permalänk
Medlem

Har en gammal plasma-tv hemma, skulle ta kort på den med min Iphone 13. Skärmen på telefonen innan man tar kortet ser ut som det man ser på tvn. Men bilden telefonen spottar ur sig ser ut som en påse skit....så ja, något gör dom allt med bilden.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

"Samsungchef påstår det inte finns något "riktigt foto""

Han menar naturligtvis, om man använder deras mobiler.

Skrivet av KorvMos:

Har en gammal plasma-tv hemma, skulle ta kort på den med min Iphone 13. Skärmen på telefonen innan man tar kortet ser ut som det man ser på tvn. Men bilden telefonen spottar ur sig ser ut som en påse skit....så ja, något gör dom allt med bilden.

Ja, den mer generella frågeställningen om vad som är "äkta" är väl relevant för de flesta mobilers kamerafunktion numera.

Trenden har väl varit gradvis "bättre kamera" genom allt mer avancerad efterbehandling (dvs bättre genom "mer mjukvara" snarare än "mer kamera").

Och utfallet har ju varit positivt generellt, tillverkarna har blivit allt mer hyllade ju mer de vridit upp det där... tills Samsung vred samma ratt till 11 och det blev ramaskri om fusk.

Så situationen är ju, som så ofta, mer komplicerad...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det målas ingen bild när fotoner träffar bildsensorn. Bilden skapas efteråt genom kluriga algoritmer.

Man använder sig fortfarande av ljus för att samla in datan som krävs för att skapa bilden. Därför är det fortfarande ett riktigt fotografi. Samsung använder dock inte ljus för att återskapa månen, de använder Google Images.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man använder sig fortfarande av ljus för att samla in datan som krävs för att skapa bilden. Därför är det fortfarande ett riktigt fotografi. Samsung använder dock inte ljus för att återskapa månen, de använder Google Images.

Under inga omständigheter kan man kalla det sensorn fångar för ett fotografi. Resultatet efter att datan behandlats och manipulerats kan få vara ett fotografi, men då är även Samsungs variant det. De fångar in data genom en ljusmätare, varefter datan behandlas och manipuleras utifrån en klurig algoritm. Skillnaden är bara hur stora friheter man tagit sig med algoritmerna.

Permalänk
Medlem

In before "pristine mode" alt "pure mode" blir buzzword.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Är det den nya 24 Ultran ellur? Faan, måste uppgradera luren alltså! Mina selfies blir inte riktigt som jag tänkt mig dem på Tinder.

<Uppladdad bildlänk>

Skrattade rakt ut när jag läste detta ! Tack, du gjorde min dag än lite ljusare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Under inga omständigheter kan man kalla det sensorn fångar för ett fotografi. Resultatet efter att datan behandlats och manipulerats kan få vara ett fotografi, men då är även Samsungs variant det. De fångar in data genom en ljusmätare, varefter datan behandlas och manipuleras utifrån en klurig algoritm. Skillnaden är bara hur stora friheter man tagit sig med algoritmerna.

Håller inte med.
Man passerar en tydlig gräns när man börjar byta ut innehåll i bilden mot andra bilder som är "bättre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han har väl inte fel i sak. Alla digitala bilder är tolkningar av värden på ljusinsläpp mellan 0-1 per pixel, från en sensor som inte är 100% "korrekt", och om man dessutom lagrar dem i ett lossy-format (JPEG) så är det ännu längre från verkligheten. Så tekniskt korrekt men ändå onödigt och klumpigt uttryckt

absolut, och är något man ska tänka på. Och detta är bara en del i att bilderna blir mindre och mindre lik verkligheten.

Men problemet är just det- varför göra det -ännu- mindre verkligt, medvetet?

Känns som om ingen kommer ta bilder om 5 år, behövs knappast ens nu, bara säg till AI:n så skapar de bilden istället.

Permalänk
Medlem

"Vad är egentligen en originaltext?"
- Person som blir påkommen med plagiat.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Vad är egentligen en originaltext?"
- Persons som blir påkommen med plagiat.

Just det, plagiatör.
Det var egentligen jag som skrev ditt inlägg.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Under inga omständigheter kan man kalla det sensorn fångar för ett fotografi. Resultatet efter att datan behandlats och manipulerats kan få vara ett fotografi, men då är även Samsungs variant det. De fångar in data genom en ljusmätare, varefter datan behandlas och manipuleras utifrån en klurig algoritm. Skillnaden är bara hur stora friheter man tagit sig med algoritmerna.

Sensorn registrerar ljus (foto), sparar denna data i en fil, mjukvara tolkar datan och målar (grafi) en bild. Du har exakt alla element som krävs för att skapa ett fotografi i denna process. Det Samsung gör är att klistra in delar av redan tagna foton från nätet i sina bilder. Det är manipulation. Att konvertera data från sensor och måla upp resultatet är inte manipulation.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Gubben är ju mentalt sjuk. Men han är ju en chef så förvånad är man inte.

Alltså, orka alla dessa trötta oneliners på SweC.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, orka alla dessa trötta oneliners på SweC.

Håller med. Utmattande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har jag sagt det?

Ja. Vill du att jag quotar dig??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, orka alla dessa trötta oneliners på SweC.

Tänker att det är värre med folk som försöker för mycket med en värre än en "one liner" i min humla som alltid.. = )

*lite därför jag droppade en OT*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att konvertera data från sensor och måla upp resultatet är inte manipulation.

Poängen är nog att alla telefoner i "bästa kamera"-topplistan manipulerar bilden för att leverera ett resultat som upplevs som mer naturtroget än det sensorn faktiskt ser på egen hand.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sensorn registrerar ljus (foto), sparar denna data i en fil, mjukvara tolkar datan och målar (grafi) en bild. Du har exakt alla element som krävs för att skapa ett fotografi i denna process. Det Samsung gör är att klistra in delar av redan tagna foton från nätet i sina bilder. Det är manipulation. Att konvertera data från sensor och måla upp resultatet är inte manipulation.

Sensorn registrerar spänningsnivåer som resultat av ljusintensiteter. Inte riktigt som att registrera ljus då det inte är spektralt. Jag har dock inget emot att vi kallar det för foto. Rådatan som sparas är dock inte ett fotografi, utan det blir det först efter den datan processats. Den processen är inte bara någon slags konvertering - det finns inte ens fullständig data till att börja med.
Ingenstans hittar jag att det skulle vara frågan om att Samsung skapar kollage av redan existerande foton, utan de manipulerar informationen från sensorn genom diverse algoritmer.

Permalänk
Medlem

Bilden är tagen mha en Samsung telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag menar, tekniskt sett så är inget som vi upplever "på riktigt" då allt är bara nervimpulser som tolkas av hjärnan.

Med det sagt, så om man pratar filter och sådant så skulle jag säga att ett foto i RAW format är ett fullständigt "riktigt foto", då det är en tvådimensionell array av rådata som har samlats in från sensorn. Hur väl det sedan reflekterar verklighetern är en fråga om instrumentprecison och samplingintervall.

Detta är inte helt sant dock. Det görs en massa processning av datan innan den hamnar i en RAW-fil. Framförallt görs processning för att kompensera för imperfektioner i sensorn. Jag kan absolut köpa att det är mer accepterad processning än tex anbända ai, men det är trotts allt inte rådata.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen "oprocessad bild" när det handlar om digitala sensorer. Tilla att börja med har varje pixel bara en av tre färger, och övrig data interpoleras. En process som kallas demosaicing, ifall någon är intresserad.

Tidiga CMOS-sensorer hade en ensam ADC, men för att klara fler pixlar per sekund (dvs kombinera hög upplösning med hög frame rate) så har moderna CMOS-sensorer en ADC per pixelcolumn. Pga imperfektioner i kislet medför det att varje pixelkolumn ger helt olika intensitet pga att ADCn och tillhörande förstärkare beter sig olika från column till column. Detta måste givetvis också åtgärdas med algoritmer.

Även utöver ovan nämnda anledning så är det massa brus i digitala sensorer. Detta filtreras bort med algoritmer.

Flera bilder tas med olika slutartid och kombineras för högre dynamiskt djup.

Artefakter av ljusets brytning i linsen åtgärdas med hjälp av andra algoritmer. Oftast flera stycken.

Demosiacing medför artefakter som åtgärdas med ytterligare algoritmer.

Dessutom medför många av ovan nämnda algoritmer en suddigare bild, så någon typ av "sharpening" appliceras också.

Allt detta görs innan du får din bild.

Men trots allt detta så är jag benägen att hålla med att det är stor skillnad på vilken typ av algoritmer man använder. Alla ovan nämnda algoritmer är designade för att kompensera för specifika designval och tillkortakommande i sensorn/optiken. Det är något helt annat om man tex tränar ett AI-nätverk på existerande bilder och processar bilden för att efterlikna tidigare tagna "bra" bilder. Jag hade även varit helt okej med om AI-nätverk tränats för att göra generisk uppskalning eller förbätta skärpa, men det låter inte som det är vad det handlar om i detta fallet.

Nu har jag inte själv testat detta, men kan Samsungs nyare telefoner ta fram detaljer som inte fanns i originalscenen? Säg att månen var täckt med ett väldigt tunt molnlager som gjorde den suddig. Kommer Samsungs telefoner visa detaljer som var fysiskt omöjliga att se när bilden togs? Är svaret ja här så tycker jag det gått för långt. Då färsvinner ju en del av det som gör bilden unik för det tillfället där den togs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta är inte helt sant dock. Det görs en massa processning av datan innan den hamnar i en RAW-fil. Framförallt görs processning för att kompensera för imperfektioner i sensorn. Jag kan absolut köpa att det är mer accepterad processning än tex anbända ai, men det är trotts allt inte rådata.

Nej, RAW filer lagrar oprocesserad rådata.

"A RAW file is the uncompressed and unprocessed image data captured by a digital camera or scanner’s sensors."
https://www.adobe.com/creativecloud/file-types/image/raw.html

Hela vitsen med RAW-format är att ingen processering ska göras, utan lagras i renaste möjlig form med artefakter och allt.

Analoga signaler från fotositerna på sensorn passerar genom ett ISO steg, som förstärker signalerna enligt kamerainställningarna och går därefter genom en ADC(Analogue-Digital-Converter) som omvandlar de elektriska impulserna till pixel-värden. Det är direkt efter detta som datan sparas till en RAW-fil, om kameran har stöd för det.

Det som du ser på kamerans skärm eller i ett bildbehandlingsprogram är däremot en processerad bild, men datan är fortfarande rådata.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, RAW filer lagrar oprocesserad rådata.

"A RAW file is the uncompressed and unprocessed image data captured by a digital camera or scanner’s sensors."
https://www.adobe.com/creativecloud/file-types/image/raw.html

Hela vitsen med RAW-format är att ingen processering ska göras, utan lagras i renaste möjlig form med artefakter och allt.

Analoga signaler från fotositerna på sensorn passerar genom ett ISO steg, som förstärker signalerna enligt kamerainställningarna och går därefter genom en ADC(Analogue-Digital-Converter) som omvandlar de elektriska impulserna till pixel-värden. Det är direkt efter detta som datan sparas till en RAW-fil, om kameran har stöd för det.

Det som du ser på kamerans skärm eller i ett bildbehandlingsprogram är däremot en processerad bild, men datan är fortfarande rådata.

https://pixelcraftphoto.files.wordpress.com/2021/05/photosite2pixel1-1.png?w=1024

Hm.. görs inte ens demosaicing innan det sparas som RAW? Var faktiskt inte medveten om det. Det är ju lite intressant.. och ställer väldigt mycket krav på mjukvaran som ska kunna tolka bilderna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu har jag inte själv testat detta, men kan Samsungs nyare telefoner ta fram detaljer som inte fanns i originalscenen? Säg att månen var täckt med ett väldigt tunt molnlager som gjorde den suddig. Kommer Samsungs telefoner visa detaljer som var fysiskt omöjliga att se när bilden togs? Är svaret ja här så tycker jag det gått för långt. Då färsvinner ju en del av det som gör bilden unik för det tillfället där den togs.

Ja, funktionen detekterar månen i foton och använder generativ AI för att "förbättra" bilden. Användare på Reddit har t.ex. testat att fota av en medvetet suddig bild av månen, och resultatet är ändå en någorlunda skarp bild av månen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. görs inte ens demosaicing innan det sparas som RAW? Var faktiskt inte medveten om det. Det är ju lite intressant.. och ställer väldigt mycket krav på mjukvaran som ska kunna tolka bilderna ^^

Nix!

Här är en bra video som förklarar ganska bra på hur RAW-filhanteringsprogram gör med demosaicing.

Kan även tillägga att det också finns, som jag även använder ibland, dedikerade program för brusreducering, som tenderar att ha kraftfullare algoritmer som bättre bevarar detaljer i den resulterande bilden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|