Youtube passerar 100 miljoner Premium-prenumeranter

Permalänk
Melding Plague

Youtube passerar 100 miljoner Premium-prenumeranter

Antalet användare med Youtube Premium eller Youtube Music Premium är nu över 100 000 000 när Google räknar användare med prova på–prenumeration.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

InB4 google cancels it

Permalänk
Medlem

Jag testade en månad gratis och sade sedan upp det. Tycker inte att det är värt pengarna och jag vill inte ge Google ett öre om jag inte måste. Kör med adblocker på Youtube. Har redan Tidal för musik och är nöjd med det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag testade en månad gratis och sade sedan upp det. Tycker inte att det är värt pengarna och jag vill inte ge Google ett öre om jag inte måste. Kör med adblocker på Youtube. Har redan Tidal för musik och är nöjd med det.

Klart det inte är värt pengarna om du istället väljer att få samma fördelar(ingen reklam) på olaglig väg.
Som att säga att tidal inte är värt pengarna för att det går att ladda hem musiken helt gratis istället.

Jag har iallafall Youtube premium och har börjat fasa över till Youtube music istället för Spotify nu. Hade nog betalat för Youtube premium även om music inte ingick. Men nu när det gör det så känns det onödigt att betala för Spotify också

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Youtube är ju för all del nyttigt ibland, men det lilla jag ser står jag ut med reklamen. Även om reklamen säkert får som följd att jag ser mindre på musikvideos etc. Kan ju vara skillnad om man går all in på Music etc, men, vi är fast i Spotify.

Jag är nog för gammal för att titta på Youtube mer engagerat. Lyssna på tjötrövar som pladdrar 23 minuter för att komma till sak (om de ens lyckas), nej tack.

Trist att Youtube har så stor dominans. Snart lägger de väl vissa videos eller kanaler helt bakom paywall.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Klart det inte är värt pengarna om du istället väljer att få samma fördelar(ingen reklam) på olaglig väg.

Att inte titta på reklam är lyckligtvis inte olagligt ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Youtube är ju för all del nyttigt ibland, men det lilla jag ser står jag ut med reklamen. Även om reklamen säkert får som följd att jag ser mindre på musikvideos etc. Kan ju vara skillnad om man går all in på Music etc, men, vi är fast i Spotify.

Jag är nog för gammal för att titta på Youtube mer engagerat. Lyssna på tjötrövar som pladdrar 23 minuter för att komma till sak (om de ens lyckas), nej tack.

Trist att Youtube har så stor dominans. Snart lägger de väl vissa videos eller kanaler helt bakom paywall.

Bara en undran, men hur är du fast i Spotify? Går ju att byta?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilleville:

Att inte titta på reklam är lyckligtvis inte olagligt ...

Okej, klumpigt uttryckt av mig. Oavsett vad så är det brott mot ToS. Du kan göra liknande saker för Spotify och tidal.

Oetiskt och omoraliskt är det ju oavsett, att använda en betaltjänst gratis

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Okej, klumpigt uttryckt av mig. Oavsett vad så är det brott mot ToS. Du kan göra liknande saker för Spotify och tidal.

Oetiskt och omoraliskt är det ju oavsett, att använda en betaltjänst gratis

Saken är ju den att varken Youtube eller Spotify är en betaltjänst om man inte vill det.
Om man betalar för det så får man fördelar som t.ex. att slippa reklamen.
Men om man kan slippa reklamen på annat vis än att betala så är det oetiskt möjligen, men man använder ju fortfarande inte en betaltjänst gratis, per princip

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Saken är ju den att varken Youtube eller Spotify är en betaltjänst om man inte vill det.
Om man betalar för det så får man fördelar som t.ex. att slippa reklamen.
Men om man kan slippa reklamen på annat vis än att betala så är det oetiskt möjligen, men man använder ju fortfarande inte en betaltjänst gratis, per princip

Betaltjänst - Youtube/Spotify utan reklam.
Gratistjänst - Youtube/Spotify med reklam.
Alltså betalar man för materialet man förbrukar via reklam eller med pengar.

Oetiskt - Gratistjänst med Betaltjänst-funktionalitet.

Ser inte att det är något att tjafsa om haha.

Man använder en tjänst som ska kosta pengar(reklamfri Youtube) gratis. Det är oetiskt. Punkt.

Lika oetiskt som att ladda hem material utan att betala för det.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Okej, klumpigt uttryckt av mig. Oavsett vad så är det brott mot ToS. Du kan göra liknande saker för Spotify och tidal.

Oetiskt och omoraliskt är det ju oavsett, att använda en betaltjänst gratis

Inte klumpigt, fel.

Oetiskt absolut. Det är väldigt mycket av reklamen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Men om man kan slippa reklamen på annat vis än att betala så är det oetiskt möjligen, men man använder ju fortfarande inte en betaltjänst gratis, per princip

Osäker hur du resonerar här?
Tjänsten kostar dig inget eftersom den kostnaden är sponsrad av massa företag som förväntar sig att du tittar på reklamen.
Så utifrån Googles perspektiv så kollar du ju ”gratis” om du ”slipper” reklamen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Inte klumpigt, fel.

Oetiskt absolut. Det är väldigt mycket av reklamen också.

Betala då så slipper du reklamen?

Ser inte varför så många tycker att allting ska vara gratis haha.

Youtube behöver också få in pengar för att kunna finnas kvar. Skulle alla tycka att gratisversionen med adblocker är lösningen så skulle Youtube försvinna. De måste ha folk som tittar på reklam eller betalar för premium.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

För mig har andel reklam och längd på reklam ökat rejält de senaste månaderna. Tidigare har det varit acceptabelt mycket men nu börjar det bli jobbigt på riktigt. Inte överraskad att folk känner sig ”tvingade” att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Okej, klumpigt uttryckt av mig. Oavsett vad så är det brott mot ToS. Du kan göra liknande saker för Spotify och tidal.

Oetiskt och omoraliskt är det ju oavsett, att använda en betaltjänst gratis

Jag kan leva med att det är oetiskt. Så länge Google inte får några pengar är jag nöjd. Skulle inte bry mig om de konkade. Maken till skitföretag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag testade en månad gratis och sade sedan upp det. Tycker inte att det är värt pengarna och jag vill inte ge Google ett öre om jag inte måste. Kör med adblocker på Youtube. Har redan Tidal för musik och är nöjd med det.

Hade man bara haft tuben på datorn så fine men när det kommer till telefon, padda och tv-appar så funkar inte adblock så bra där så då blir det lätt att man pröjsar för att slippa se på tio minuter reklam på en 30 minuters video. Kört Premium ett tag nu och det är verkligen horriblet när man är hos någon som inte har premium eller blocker hur mycket reklam det är över allt och hela tiden så det är inte konstigt att många väljer att betala för sig.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kör familjeabonnemang för mig och frun och det är skönt att slippa reklam på alla enheter, jag vill såklart också att de som skapar materialet som jag vill se ska få betalt så att de kan fortsätta så även om det gick att köra adblock på alla enheter hade jag inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Hade man bara haft tuben på datorn så fine men när det kommer till telefon, padda och tv-appar så funkar inte adblock så bra där så då blir det lätt att man pröjsar för att slippa se på tio minuter reklam på en 30 minuters video. Kört Premium ett tag nu och det är verkligen horriblet när man är hos någon som inte har premium eller blocker hur mycket reklam det är över allt och hela tiden så det är inte konstigt att många väljer att betala för sig.

Jag använder Brave på mobilen och jag slipper annonser. Funkar förmodligen likadant på plattor. Hur det är med TV vet jag inte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

yt-dlp har 65,4k stjärnor på github.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Värt varenda krona för att slippa trassla med diverse obskyra tredjepartsappar osv. Har sagt upp alla andra streamingtjänster förutom YT Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Betala då så slipper du reklamen?

Ser inte varför så många tycker att allting ska vara gratis haha.

Youtube behöver också få in pengar för att kunna finnas kvar. Skulle alla tycka att gratisversionen med adblocker är lösningen så skulle Youtube försvinna. De måste ha folk som tittar på reklam eller betalar för premium.

Jag tittar inte på YouTube och de få gånger det händer så gör jag inget åt reklamen. Kör i allmänhet inte med adblocker annat än för att ta bort script och blockera cookies som också är en, ännu mer oetiskt, inkomstkälla men som medför risker jag inte är villig att acceptera och det går inte att på rimligt sätt "vetta" sidor när Google och många andra tycker spårning är A-OK.

Ville bara tydligt markera att det är en väldigt skillnad på oetiskt beteende och olagligt.

Sen vet jag faktiskt inte om det på riktigt vore dåligt för mänskligheten om Google tvingades förändra hela sin affärsmodell för att folk vägrar reklam. Deras monopol på sök är rent skadligt för Internet som företeelse i min bestämda åsikt. Däremot vore det såklart tråkigt för alla anställda arbetare som skulle drabbas och adblockers slår ju mycket hårdare mot småföretagare som försöker livnära sig på att driva en site, som t.ex. Sweclockers eller liknande.

Det hela är väldigt tvådelat. Jag föredrar att betala direkt för det jag konsumerar och inte vara produkten. Men samtidigt så kan jag föredra det för jag har privilegiet att ha den möjligheten via vart jag bor och mina inkomster. Ett "betalinternet" hade drabbat dom som har det sämst i våra västerländska samhällen hårt. Men reklam är inte heller rätt väg. Finns många spännande lösningar där ute så vi får se vad framtiden ger.

Permalänk
Medlem

Har kört med YT Premium i flera år. En av väldigt få subscriptions som jag tycker är värd pengarna, i och med att man får både video och musik.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kör familjeabonnemang för mig och frun och det är skönt att slippa reklam på alla enheter, jag vill såklart också att de som skapar materialet som jag vill se ska få betalt så att de kan fortsätta så även om det gick att köra adblock på alla enheter hade jag inte gjort det.

+1, efter musik-streaming är youtube premium den viktigaste streamingtjänsten i min familj.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1, efter musik-streaming är youtube premium den viktigaste streamingtjänsten i min familj.

Youtube premium har youtube music vilket är musik-streaming. Så för mig är det 2in1.
Det är den sista prenumerationen jag säger upp som det ser ut nu i användning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det finns så otroligt mycket bra på Youtube, har därav haft premium i många år.
Det är intressant att folk inte vill betala för sig när de i princip "måste" använda tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Youtube premium har youtube music vilket är musik-streaming. Så för mig är det 2in1.

Bra poäng, bara jag som inte blivit vän med den.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det finns så otroligt mycket bra på Youtube, har därav haft premium i många år.
Det är intressant att folk inte vill betala för sig när de i princip "måste" använda tjänsten.

Samma här. slog till på Premium första gången det erbjuds och har haft det sen, inte ångrat en dag.
Och varje gång det dyker upp en forum post vart jag ger min åsikt är det samma grej varje gång.

"Haha - du e dum, jag använder bara u-block, ad-block, vill inte betala för skit"

Så kan jag skriva, jag tycker det är praktisk att det funkar överallt, såsom smarttv, vr, konsoller etc och där finns inte ad-blocker.

"Haha - du e dum, jag använder bara en raspberry pi etc, så det funkar överallt".

Jag inser bara att livet är för kort, och tycker det är okej att betala för en tjänst som jag finner prisvärd, även om det finns 100 grejer jag inte tycker om i Youtubes policies, så finns det inget riktig bra alternativ som har så mycket app-stöd, och tillgänglighet med såpas mycket innehåll nånstans annars.

Betalar gärna för att 20K moderatorer får betalt (även om det är alldeles för lite) för att undvika horribelt skräp miljontals laddar upp varje vecka (och då tänker jag potentiellt vulgärt innehåll som bortluckras), betalar gärna för att innehålls-skapare får en liten procent av min prenumeration.

Och faktisk så är jag även inte emot reklam, men däremot dålig reklam, upprepande fördummande hjärntvätts reklam som inte engång försöker på att vara varken informativa eller roliga, så därför väljer jag bort reklam.

Permalänk
Medlem

Hade Premium Lite som tyvärr togs bort, men då jag "tittar" på youtube i såpass stor utsträckning så får det vara värt de få slantarna som det kostar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det finns så otroligt mycket bra på Youtube, har därav haft premium i många år.
Det är intressant att folk inte vill betala för sig när de i princip "måste" använda tjänsten.

Skillnaden mellan youtube premium och t.ex. Netflix och HBO är att Google tar noll(0) finansiell risk men förväntar sig ändå kunna ta lika mycket betalt av sina prenumeranter. Netflix investerar miljarder i egen produktion och inköp av andras. Google är bara en videospelare och lite bandbredd och serverinfrastrukur. En video som inte är poppis kostar dem inget.
Sen betalar man för premium får man ändå utstå reklam för det är dem som lägger upp videon som avgör om det ska finnas, de kan ha hur mycket reklam dem vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Skillnaden mellan youtube premium och t.ex. Netflix och HBO är att Google tar noll(0) finansiell risk men förväntar sig ändå kunna ta lika mycket betalt av sina prenumeranter. Netflix investerar miljarder i egen produktion och inköp av andras. Google är bara en videospelare och lite bandbredd och serverinfrastrukur. En video som inte är poppis kostar dem inget.
Sen betalar man för premium får man ändå utstå reklam för det är dem som lägger upp videon som avgör om det ska finnas, de kan ha hur mycket reklam dem vill.

Om vi ändå ska jämföra på dina sätt så kan vi vända på femöringen direkt...

Alla kan ladda upp material på Youtube, helt gratis - Detta erbjuder inte Netflix etc, och är en direkt kostnad sett till serverinfrastruktur och bandbredd, du kan inte säga att videos som inte är populära inte kostar Google något, kom igen.

Sen att det finns sponsrade segment i videor du tittar på kan inte Google direkt påverka, MEN, du kan enkelt spola dig förbi det segmentet. Och det bästa av allt med Premium? Du slipper oroa dig för att en reklam dyker upp när du gör så.