Plex media server - får inte igång direkt uppspelning

Permalänk
Medlem

Plex media server - får inte igång direkt uppspelning

Har installerat Plex i en docker container på en Intel Nuc (IP 192.168.2.10) som kör linux. Får åtkomst till plex via 192.168.2.10:32400/web och kan logga in och lagt till några videoklipp. Men var gång jag försöker spel upp så vill den inte köra direkt uppspelning (transkodar och det hackar som f a n) trots att både datorn och telefonen jag testar från ligger på samma nät som docker servern. Datorn ligger på 192.168.2.21 och telefonen på 192.168.2.23,

Fjärr åtkomsten är aktiverad med gröna bockar.

Någon tanke på vad som blir fel?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att webbspelaren inte klarar av direct play av de allra flesta codecs. Använd en mediaspelare ex Nvidia Shield eller möjligen att det går utan transcode i desktop appen också. 4k stream är tungt att transcoda men 1080p är relativt enkelt så länge datorn inte är 15 år gammal. Hade en gammal 2500k som klarade åtminstone 3-4 1080p streams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Rätt säker på att webbspelaren inte klarar av direct play av de allra flesta codecs. Använd en mediaspelare ex Nvidia Shield eller möjligen att det går utan transcode i desktop appen också. 4k stream är tungt att transcoda men 1080p är relativt enkelt så länge datorn inte är 15 år gammal. Hade en gammal 2500k som klarade åtminstone 3-4 1080p streams.

Funkar inte med en Chromecast i heller. Verkar tro att den inte ligger i nätet

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Inget ska väl behöva transcoding? Plex har väl en app för både Windows och Android som kan köra direct play?
Jag har provat en del olika media servrar och spelare inklusive Plex, men slutade med att jag kör Jellyfin media server via Docker på min NAS och sedan kör jag Kodi på Nvidia Shield med "Jellyfin for kodi" plugin.

Fungerar felfritt. Alternativt kan man köra enbart kodi på Nvidia Shield och ha bibliotek och spelare i samma app.

https://jellyfin.org/downloads/server/
https://kodi.tv/download/
https://github.com/jellyfin/jellyfin-kodi

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vad är det för NUC?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Fick igång det. Ändrade nätverket till host istället för bridge i docker så funkade det.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Gissar att du hade begränsad bandbredd på fjärr trafik aktiverat i Plex.
Går att lägga till vilka nät som ska behandlas som lokala. Sen kan du ta bort begränsningen på fjärr nätverk också.