Forum 2024, värt för entusiaster eller egen nostalgitripp?

Permalänk

Forum 2024, värt för entusiaster eller egen nostalgitripp?

Hej!

Jag har länge saknat de dagar då forum var den främsta plattformen för informationsutbyte, innan sociala medier och realtidskanaler som Discord och Slack tog över. Jag har funderat på att starta ett eget forum, men har tvekat på grund av den potentiellt låga användarbasen.

Trots detta har jag och en vän nu tagit steget och lanserat ett nytt forum som fokuserar på hemautomation, smarta hem, klimatkontroll etc: Automationsforum.se.

Jag står inför några frågeställningar:

Konkurrera med sociala medier: Är det möjligt att starta ett framgångsrikt forum 2024 och konkurrera med sociala medier? På Facebook känns informationen ofta fragmenterad, med många olika grupper som behandlar olika aspekter av hemautomation. Tyvärr känns det som att många värdefulla inlägg försvinner i bruset.

Spam och moderering: En annan utmaning som forum tidigare hade var spam. Jag är fast besluten att bekämpa detta, men är nyfiken på hur andra forumhanterare ser på spam idag. Är det fortfarande ett stort problem?

Nischforum: Medan jag är medveten om att ämnet även diskuteras här på SweClockers, tror jag att det finns utrymme för ett dedikerat forum. Min vision är att skapa en omfattande plattform som täcker allt inom hemautomation.

Jag är nyfiken på era tankar: Överskattar jag forumets relevans på grund av nostalgi, eller tror ni att ett nischforum som Automationsforum.se har en plats i dagens digitala landskap?

PS, ni som klickar in er. Det är en "beta", work in progress osv. 🙃

Permalänk
Medlem

Spam är ett problem fortfarande.
Det värsta problemet jag ser som moderator på ett större forum är falska nöjda kunder som ger rekommendationer. Rätt ofta är det firman själv som skriver om hur otroligt bra deras kundupplevelse var

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag upplever att forum fått en återkomst. Rikatillsammans för ekonomi, happyride för cyklister, byggahus för snickrande osv.

Permalänk
Skrivet av mats42:

Spam är ett problem fortfarande.
Det värsta problemet jag ser som moderator på ett större forum är falska nöjda kunder som ger rekommendationer. Rätt ofta är det firman själv som skriver om hur otroligt bra deras kundupplevelse var

Ah, jag föreställde mig spam i första hand som "länk-spammare", men det som du beskriver kan jag också tänka mig är ett problem. Hur vet man huruvida firman är den som skriver rekommendationen? Magkänsla? Kan man inte ha någon form av verifiering för de som ska lämna rekommendationer?

Nu vet jag ju inte vilket forum du modererar, bara tänker högt

Skrivet av Baxtex:

Jag upplever att forum fått en återkomst. Rikatillsammans för ekonomi, happyride för cyklister, byggahus för snickrande osv.

Jaa, jag tycker det är väldigt roligt! Happyride, Swedroid, (SweClockers), är ju alla aktiva
Men sen finns det oerhört många forum som ekar tomt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spineshank:

Ah, jag föreställde mig spam i första hand som "länk-spammare", men det som du beskriver kan jag också tänka mig är ett problem. Hur vet man huruvida firman är den som skriver rekommendationen? Magkänsla? Kan man inte ha någon form av verifiering för de som ska lämna rekommendationer?

Man kan tex kräva att man måste ha varit medlem en viss tid och/eller skrivit x antal inlägg innan man tillåts rekommendera något/någon

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Man kan tex kräva att man måste ha varit medlem en viss tid och/eller skrivit x antal inlägg innan man tillåts rekommendera något/någon

Det är absolut ett bra sätt att sålla bort de mest oseriösa.

Jag är väldigt nyfiken på vilket forum det är du modererar, skicka gärna PM om du inte vill förtälja det för alla 🙃

Permalänk

Internet har förändras. Om vi tar nischade forum så beter sig många som mig.
Man har ett problem, man ställer en fråga på det nischade forumet. Man väljer att på något sätt få feedback om någon svarar, man läser svaret och om man är hövlig så tackar man för svaret.

Om personen som skapar forumet är grym och får 10 000st som mig, så kommer man få ett antal poster med frågeställning och sedan ingen som svarar i dem.

Jag tror att just hemautomation skulle behöva en Youtubekanal, det kräver en annan skills. Och om man får många följare på denna youtubekanal om hemautomation så kommer det skapas en hel del frågor, några blir en kanalen men sedan har man forumet.

*edit*
Om jag ska vara ärlig ser jag t.om poster på detta forum, där jag skulle kunna koda ihop det de önskar. Problemet är att jag ser min aktivitet här mer som en fritidssyssla att koppla av och komma lite bort från jobbet, inte göra exakt samma sak som jag gör på arbetstid helt gratis.

Och svårigheten är som sagt på liknande forum att få folk lägga ner mycket av sin tid att hjälpa andra. Det är svårt på ett okänt forum.