mATX eller ITX för 1440p CPU-spel

Permalänk
Medlem

mATX eller ITX för 1440p CPU-spel

Hej!

Jag spelar mest CPU-krävande spel. Tänk Path of Exile, EVE Online, League of Legends och Age of Empires III DE. Framtiden bär på Path of Exile 2 och eventuellt ett LOL-MMO om det nu är på gång.

Jag känner att det är dags att byta upp sig från laptop till en välventilerad stationär dator. Nuvarande specs är en laptop med i7-9750H med GTX 1650 4GB. Vill mest ha smooth gameplay, särskilt Path of Exile drabbas av extrema stutters när mycket händer samtidigt.

Min skärm är 1440p och 70 Hz och den verkar bara ha FreeSync. Jag kanske uppgraderar till en 144Hz om datorn klarar det, men det är inget jag känner är ett stort behov. Kommer dock till en extra skärm framöver så att jag kan ha Twitch/Firefox/andra instanser av EVE/discord etc i den andra rutan. Det är inget laptopen orkar med i dagsläget.

Jag vill gärna ha ITX, men känner att det är väldigt mycket dyrare än mATX. Bryr mig inte om RGB eller att se innehållet i datorn. Budget håller sig gärna under 20000 kr. Då alla mina spel är väldigt CPU-tunga känns det rätt att köpa det bästa (7800X3D), men jag har ingen aning om vilket grafikkort jag ska välja. Har smygit runt på Köpråd i en vecka eller två, och nyligen pratade alla om att vänta tills Nvidias 4000-serien prissänks efter att Super-serien lanseras, men jag har inte sett några stora prisjusteringar ännu?

Här är min nuvarande byggidé. Chassit (dock i vitt) och CPU är det enda som är spikat, kan ni optimera och rekommendera en GPU? Hur många och vilka chassifläktar ska jag komplettera med?

Permalänk
Medlem

CPU och moderkort blir billigare om du köper som paket hos Inet.

https://www.inet.se/produkt/v101234/paket-asus-tuf-gaming-b65...

1 200 kr är väldigt dyrt för 1 TB. Hade kikat på KC3000 på 1 TB för 999 kr eller 2 TB för 1 699 kr.

CPU-kylaren finns för 449 kr på Inet.

Som GPU rekommenderar jag 7800 XT eller 4070 SUPER.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Lutar nog mot 4070 Super efter att ha läst runt lite. Så här ser det ut nu, något som kan optimeras bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruthic:

Tack för tipsen!

Lutar nog mot 4070 Super efter att ha läst runt lite. Så här ser det ut nu, något som kan optimeras bättre?

https://komponentkoll.se/bild/hGxJi.png

Cpu och just det moderskortet säljs någon hundralapp billigare billigare som paket på Inet https://www.inet.se/produkt/v101234/paket-asus-tuf-gaming-b65...

Sen kostar ram 10kr mer på inet jämfört med Amazon så har du allt från en butik.

Permalänk
Medlem

Om du vill bygga relativt litet men likaväl mATX så finns det ganska små mATX-lådor.
Jag lutar själv åt Inter-Tech IM-1 Pocket då den verkar väldigt trevlig
https://www.inter-tech.de/productdetails-157/IM-1_POCKET_EN.h...
och väldigt prisvärd
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5941361
Den är 21,9 liter, vilket bara är marginellt större än t.ex. Cooler Master Master Box NR200P (20,3 liter) som är ett ganska vanligt Mini-ITX-chassi (om än större än nödvändigt).
Det kan jämföras med NZXT H5 Flow som du nämner överst är 47 liter.
De riktigt små mini-ITX-lådorna (t.ex. Louqe Ghost eller DAN A4) kostar givetvis mer, även om det för mig personligen är de höga priserna på mini-ITX-moderkort som stoppar mig i första hand.

Volym på NZXT H5
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att mATX är en ganska kass formfaktor. Det är helt enkelt ''varken eller"... Dessutom finns det väldigt stort urval av chassin för både ATX och ITX, där jag föredrar ITX.

Känner du redan att du hellre vill ha ITX så tror jag att det finns en påtaglig risk att du senare kommer att ångra dig. Jag hade försökt mitigate:a priset genom att hitta vissa delar begagnade, kanske chassit eller nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Personligen tycker jag att mATX är en ganska kass formfaktor. Det är helt enkelt ''varken eller"... Dessutom finns det väldigt stort urval av chassin för både ATX och ITX, där jag föredrar ITX.

Känner du redan att du hellre vill ha ITX så tror jag att det finns en påtaglig risk att du senare kommer att ångra dig. Jag hade försökt mitigate:a priset genom att hitta vissa delar begagnade, kanske chassit eller nätaggregatet?

Personligen tycker jag att mATX är den perfekta mittemellan-lösningen.
Med mini-ITX får man bara plats med
- ett PCIe-kort
- två RAM-stickor (vissa server-mini-ITX moderkort har 4x SO-DIMM, men det är ovanligt)
- en m.2 (vissa har fler platser på baksidan, men det är inte kompatibelt med alla chassin)
Med mATX slipper man dessa nackdelar och får fortfarande en relativt liten dator (om man inte köper ett fullstort ATX-kabinett dock, vilket ju många gör, och i så fall är det ju meningslöst att inte också köra fullstort ATX-moderkort eftersom det inte är någon nämnvärd prisskillnad).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Vill du behålla mATX moderkort hade jag tittat på Asrock B650M Pro RS WiFi istället.
+ Kostar ca 300kr mindre.
+ Får tillgång till en pcie expansion-plats till.
+ En m.2 nvme plats till.
- Långsammare usb-portar.
Och med asrock-moderkortet får du 2 cm mer "luftflöde" under/till grafikkortet. Det här är bara relevant om du tänkt byta till ett mATX-chassi: speciellt med psu-shroud och bara 4 expansionsplatser på chassit, eller om du tänkt uppgradera till ett grafikkort tjockare än 3 expansionsplatser.

Kan säkert ha missat någon fördel/nackdel, och så kanske jag är något partisk(då jag själv har ett vill-ha begär av just B650M Pro RS WiFi...)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer! Moderkortet är jag inte gift med, men det har ju bra pris med inet-paketet.

Jag hade helt missat att chassit var så stort för sin klass. Det är svårt att lista ut då komponentkoll inte specificerar volym. Jag skulle hellre satsa på något mindre, säg under 30 liter i alla fall. Finns det välventilerade mATX-chassin i den storleken? Bonus om det finns i vitt.

Permalänk
Medlem

7800X3D är absolut att rekommendera om du vill ha det i en liten låda, 14700K & 7800XT drar helt klartmer ström som blir svårare att hantera i en liten låda.
mITX har blivit ganska dyrt och är nu oftast dyrare än full ATX, medans mATX ofta har allt man behöver och är billigast. Så det du behöver avgöra är om mITX är värt pengarna eller ej, innan vi kan diskutera chassi, moderkort eller kylning.

Om det ska vara max 30 liter så är det nog mITX som gäller, men det finns många bara mATX på runt 45 liter.
Om jag inte räknar fel är iofs detta chassit på 30,8 Liter:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så här kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruthic:

Hej!

Jag spelar mest CPU-krävande spel. Tänk Path of Exile, EVE Online, League of Legends och Age of Empires III DE. Framtiden bär på Path of Exile 2 och eventuellt ett LOL-MMO om det nu är på gång.

Jag känner att det är dags att byta upp sig från laptop till en välventilerad stationär dator. Nuvarande specs är en laptop med i7-9750H med GTX 1650 4GB. Vill mest ha smooth gameplay, särskilt Path of Exile drabbas av extrema stutters när mycket händer samtidigt.

Min skärm är 1440p och 70 Hz och den verkar bara ha FreeSync. Jag kanske uppgraderar till en 144Hz om datorn klarar det, men det är inget jag känner är ett stort behov. Kommer dock till en extra skärm framöver så att jag kan ha Twitch/Firefox/andra instanser av EVE/discord etc i den andra rutan. Det är inget laptopen orkar med i dagsläget.

Jag vill gärna ha ITX, men känner att det är väldigt mycket dyrare än mATX. Bryr mig inte om RGB eller att se innehållet i datorn. Budget håller sig gärna under 20000 kr. Då alla mina spel är väldigt CPU-tunga känns det rätt att köpa det bästa (7800X3D), men jag har ingen aning om vilket grafikkort jag ska välja. Har smygit runt på Köpråd i en vecka eller två, och nyligen pratade alla om att vänta tills Nvidias 4000-serien prissänks efter att Super-serien lanseras, men jag har inte sett några stora prisjusteringar ännu?

Här är min nuvarande byggidé. Chassit (dock i vitt) och CPU är det enda som är spikat, kan ni optimera och rekommendera en GPU? Hur många och vilka chassifläktar ska jag komplettera med?

https://komponentkoll.se/bild/Tiyxx.png

Kul att det ännu finns några fler som uppskattar mATX!

Jag har för nuvarande ett Corsair Carbide Air 240 med ett gammalt Intel X99-system och ett Vega56, och skulle väl behöva uppgradera det mesta av innehållet egentligen, men chassit är jag väldigt nöjd med även om det begränsar valet av nya komponenter en del.

För mina behov lutar det nog åt en 7600-CPU för tillfället, men med möjlighet att byta upp mig till 7800X3D eller liknande när de börjar dyka upp begagnade från folk som vill ha det senaste.

Moderkort är nog det jag har haft svårast att hitta, eftersom det finns så vansinnigt många varianter med väldigt små skillnader.
Just nu lutar det åt MSI MAG B650M Mortar WIFI, men det vore väldigt intressant att höra vad du har kollat efter utöver det som du nämnt tidigare här i tråden.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat har jag i princip noll koll på moderkort. Valde ASUS enbart för att min router är ASUS. Vet inte ens vad man ska börja att kolla på, bortsett från mängden M."-platser och så vidare. Tar jättegärna emot tips där. Ser att alla som rekommenderats i tråden har B650M-chip, är det det hetaste inom denna budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruthic:

Ärligt talat har jag i princip noll koll på moderkort. Valde ASUS enbart för att min router är ASUS. Vet inte ens vad man ska börja att kolla på, bortsett från mängden M."-platser och så vidare. Tar jättegärna emot tips där. Ser att alla som rekommenderats i tråden har B650M-chip, är det det hetaste inom denna budget?

Chippet är B650, M-tillägget kör de flesta (men inte alla) korttillverkare för att markera att det är ett mATX-kort.
Kortfattat så är B650 standardkretsen och det är nog helt rätt för dig, men det finns även budgetkretsen A620 och premiumkretsen X670. Om du har tid och är intresserad så gjorde Swec en guide strax före nyår, men annars är nog approachen att leta efter B650 och sen se vilka kortplatser och uttag du behöver helt OK.

https://www.sweclockers.com/artikel/37857-guide-navigera-ratt...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för länken, ska läsa in mig på moderkorten! Just nu lutar jag mot ITX eftersom NR200P verkar vara utmärkt:

Känner mig inte säker på GPU, 4070 Super mot RX 7800 XT... Såg dock att man kan spara ganska mycket om man går till tyska amazon med vissa komponenter. Finns det några nackdelar med Tyskland, bortsett från att göra det lite jobbigare med garantiärenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruthic:

Tack så mycket för länken, ska läsa in mig på moderkorten! Just nu lutar jag mot ITX eftersom NR200P verkar vara utmärkt:
https://komponentkoll.se/bild/yQgrt.png

Känner mig inte säker på GPU, 4070 Super mot RX 7800 XT... Såg dock att man kan spara ganska mycket om man går till tyska amazon med vissa komponenter. Finns det några nackdelar med Tyskland, bortsett från att göra det lite jobbigare med garantiärenden?

Du borde lätt få med 7900 XT med den budgeten.