Ansluta en (helst två) mobiler som mikrofoner till datorn

Permalänk
Medlem

Ansluta en (helst två) mobiler som mikrofoner till datorn

Hej

Ska ha lite fest på fredag, och det kanske vore kul med lite karaoke tänkte jag.

Har TV inkl. 7.1 system, men inget karaokespel eller mikrofoner. Tänkte dock att det borde gå att ansluta ett par mobiler via bluetooth/WiFi och använda dem som mickar, och sedan köra lite karaoke låtar via youtube.

Frågan är bara hur man gör detta enklast. Har ni tips på något bra program? Därtill hur man slår på så att mobilerna agerar som en öppen mick til dator, som sedan bara skickar vidare ljud och bild till receivern.

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att det funkar med karaoke på det sättet iom dels problemet med fördröjning, och dels risken för rundgång. Plus att det inte är trivialt att skriva mjukvaran heller även om man ignorerar de problemen.

Men jag hoppas att någon kan visa att jag har fel.

Permalänk
Medlem

Hittade denna efter snabb Googling. Appen stödjer att ansluta valfri Android-enhet som mikrofon i Windows, och kan ansluta via allt från blåtand, USB, Wifi och Wifi Direct.

https://wolicheng.com/womic/index.html
https://wolicheng.com/womic/references.html

Citat:

Main features:
Wireless microphone without any cost
Can be used with any programs on PC just like REAL microphone
Very short lag
Easy to configure and use
Supports auto reconnection when your PC reboots
Support multiple connection methods: USB, Bluetooth, Wi-Fi, and Wi-Fi direct
Audio format: 48000 sampling rate, 16 bits per sample, mono channel

Edit:
Enda nackdelen med denna lösning var dock att den endast stödjer anslutning av en enhet, så du kan inte ha flera Android-telefoner anslutna som individuella mikrofoner.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag tror att hela iden är dödfödd. Kolla blocket efter lite karaoke hårdvara istället

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M