Spotify till attack mot Apples EU-eftergifter

Permalänk
Medlem

Hörde en teori från någon "insatt" långt innan dom här nya "reglerna" kom från Apple, att Apple kommer gå ut i väldig överkant, istället för i underkant.
För dom vet att oavsett vad dom gör, så kommer det bli klagomål, och dom kommer tvingas till eftergifter.
Går dom ut i överkant så hamnar dom kanske i slutändan istället där dom velat hamna från första början.

Tror mer och mer att det ligger rätt mycket i den teorin.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dlq84:

Apples konsumenter bryr sig inte dock, det är problemet. De älskar sin inhägnade trädgård.

Kvalitet över kvantitet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

På ett sätt, ja. Men samtidigt, utan drakoniska regelverk eller annalkande företagsapokalyps är teknikbolagen helt likgiltiga all rimlig etisk och moralisk grundning. Och i en situation där det samtida medborgarskapet tycks vara villkorat att äga en mobiltelefon som drivs av två olika amerikanska, dystopiskt enorma, firmor är möjligheten för kunderna att faktiskt påverka, eller helt avstå, inte meningsfull. Därav lockelsen och behovet för reglering.

Det inte så lite sorgliga är att en del av Apples dispyt med EU (liksom i USA) ligger i att de INTE ger (över-)statliga instanser fri tillgång till individernas personliga data. Min personliga integritet skyddas alltså bättre av ett dystopiskt enormt amerikanskt vinstdrivande företag, än utav våra egna demokratiska strukturer. När man dessutom kan observera hur påverkbara EU-beslut är av lobbygrupper (mutor?) så är det tyvärr så att mitt förtroende för att EU-politikerna har mitt bästa för ögonen mycket, mycket måttligt.

Citat:

Jag håller med. Det finns ingen motsättning mellan att ha ett låst läge, som vi är vana vid, och en funktion att bryta låset och öppna upp för alternativa marknadsplatser eller appar. Att bland teknikintresserade önska mindre valfrihet eller mindre sätt att interagera med tekniken känns mig väldigt främmande.

Jag använder min telefon för privat och en hel del jobbkommunikation, alla bankärenden, all kontakt med sjukvården, inköp, privata bilder, filmer.... Teknikpilleriet kan jag göra på myriader andra ställen, jag måste inte göra det just på min telefon. Om det är någonstans jag vill ha högsta möjliga walls på min walled garden så är det där!

Skrivet av Mr.Borka:

Du missförstår poängen.
Poängen är inte att det är dåligt att inte alla har Apples transaktionsavgifter, utan att Spotify ständigt beklagar sig över Apples avgifter samtidigt som man nyttjar Apples distributionsnätverk för sina appar samtidigt som användare med lätthet kan skaffa abonnemang som inte genererar Apple några intäkter alls.

Retoriken från Spotify menar EntropyQ3 alltså är oärlig, eller osmakligt opportun, som jag läser hans inlägg.

Korrekt.
Det är någon slags märklig "concern trolling" de ägnar sig åt, och det är väldigt grumligt varför egentligen. Det är ju ganska uppenbart att Spotify och Apple har ömsesidig gagn av varandra, och att i den relationen har Spotify mycket större nytta och behov av Apple, än Apple av Spotify. Så deras agerande är konstigt.

(Om man faktiskt läser avtalet så är det heller inte särskilt märkligt. Man kan naturligtvis ha åsikter om huruvida det räcker att den första miljonen appnedladdningar är helt gratis, och att det borde vara fem miljoner(?).) Det är symptomatiskt att Spotify inte specificerar hur de faktiskt tycker att avtalet borde se ut. Vad är, i deras ögon, rimligt?
Vem riktar de sig till egentligen i sin PR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Ja, jag är supernöjd med den skyddade miljön och vad det innebär för hur Apple kan utforma den totala upplevelsen. Jag är utvecklare mot iOS och jag har alltid varit nöjd med hur Apple utfört kodgranskning, osv innan de släpper in en uppdatering i butiken.

Jag köpte en 15 pro max mot mitt bättre vetande.
Detta är den mest omoderna moderna mobilen jag köpt.
Det är så mycket jag inte kan göra som jag brukade göra dagligen på min samsung.

Vet inte vad jag tänkte med, all reklam fick mig…

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Det är så mycket jag inte kan göra som jag brukade göra dagligen på min samsung.

Tror dig, men berätta gärna vad.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Jag köpte en 15 pro max mot mitt bättre vetande.
Detta är den mest omoderna moderna mobilen jag köpt.
Det är så mycket jag inte kan göra som jag brukade göra dagligen på min samsung.

Vet inte vad jag tänkte med, all reklam fick mig…

Känner detsamma varje gång jag gått över till Android, debatterade länge om jag skulle gå tillbaka till Samsung Fold iom att 5an kom men det föll på att jag inte orkade lägga all energi som krävs på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Bara skit i att skaffa en överprisad frukt-telefon. Problem solved. Dags för konsumenter att rösta med plånboken men det har ju sagts många gånger tidigare.

De som köper Apple vet oftast inte hur mycket de blir blåsta på alla möjliga sätt. De är inte tillräckligt insatta för att förstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Det är så mycket jag inte kan göra som jag brukade göra dagligen på min samsung.

Vilka 10 saker som du gör dagligen saknar du mest?

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt hur någon kan försvara 0,50 EUR per nerladdning (över en miljon nerladdningar) från tredjepart. Ja Apple behöver göra anpassningar, men när Apple säljer Apple Arcade, Apple Music, Apple Books, Apple News+ eller Apple TV+ behöver de inte betala någon avgift till någon konkurrent och ingen konkurrent säger åt de hur de får kommunicera med sina kunder.

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer det att det är 0.5 eur per nedladdning, ominstallation och uppdatering?

Kul att släppa ny version av sin programvara varannan vecka, 26 x 0.5 + 1-2 nya enheter...

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Stämmer det att det är 0.5 eur per nedladdning, ominstallation och uppdatering?

Kul att släppa ny version av sin programvara varannan vecka, 26 x 0.5 + 1-2 nya enheter...

Efter en miljon installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Efter en miljon installationer.

Om varje uppdatering och enhet räknas så går det ganska fort. Ipad + telefon = 2. Sen kanske 5 uppdateringar på ett år. Då är det 10. Helt plötsligt är det inte en miljon betalande kunder utan "endast" hundra tusen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Tycker i grunden det är bra. Men anar att det kommer leda till sjukt mycket mer skadlig mjukvara sprids om dem öppnar upp det helt. Det har ju varit i princip 100% riskfritt att installera vad som helst från App Store hittills. På Windows kan man ju ställa till det rejält för sig genom att googla fram intallationsfiler och dubbelklicka på dem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte riktigt hur någon kan försvara 0,50 EUR per nerladdning (över en miljon nerladdningar) från tredjepart. Ja Apple behöver göra anpassningar, men när Apple säljer Apple Arcade, Apple Music, Apple Books, Apple News+ eller Apple TV+ behöver de inte betala någon avgift till någon konkurrent och ingen konkurrent säger åt de hur de får kommunicera med sina kunder.

Där sa du något, skulle vara väldigt intressant om alla biltillverkare, tv tillverkare etc. skulle börja ta ut en avgift för att ta med Apples mjukvaror och höra vilket gnäll det skulle bli från Apples sida men bara kort och gott svara; vi följer bara er standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Om varje uppdatering och enhet räknas så går det ganska fort. Ipad + telefon = 2. Sen kanske 5 uppdateringar på ett år. Då är det 10. Helt plötsligt är det inte en miljon betalande kunder utan "endast" hundra tusen.

iPadOS omfattas inte av DMA vad jag förstått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte riktigt hur någon kan försvara 0,50 EUR per nerladdning (över en miljon nerladdningar) från tredjepart. Ja Apple behöver göra anpassningar, men när Apple säljer Apple Arcade, Apple Music, Apple Books, Apple News+ eller Apple TV+ behöver de inte betala någon avgift till någon konkurrent och ingen konkurrent säger åt de hur de får kommunicera med sina kunder.

Vem ska bestämma hur mycket dom har rätt att ta betalt?

Vad jag läst tidigare finns det mer än 250 000 APIer som Apple utvecklat, testat, dokumenterat och som säkert kräver en del underhåll. Vet inte vad detta kostar med det är säkert inte gratis…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

När tillräckligt många tycker som du så kommer en produkt C som du är nöjda med? Annars får du väl antingen avstå eller anpassa dig till vad majoriteten går med på?

Det där med "produkt C" är så överförenklat att jag måste kalla det fantasier.
Du kan rösta med plånboken? Men du kan ju rösta med valsedlar också!

Det är alltså lika lita sant i praktiken som påståendet att om tillräckligt många inte gillar EU så kommer det komma ett nytt bättre alternativ som heter FU, GU, osv.

Begreppet grindvakter finns av en anledning.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Därför jag tycker fler borde sluta använda Iphone så kanske apple ändra sig. Kanske kan ändra sig nu när Microsoft ska göra sin mobila affär och antigen stämmer Apple eller helt enkelt struntar i att lansera den på Iphone och fler går över till Android för att komma åt de bra spelen inte Iphone får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Där sa du något, skulle vara väldigt intressant om alla biltillverkare, tv tillverkare etc. skulle börja ta ut en avgift för att ta med Apples mjukvaror och höra vilket gnäll det skulle bli från Apples sida men bara kort och gott svara; vi följer bara er standard.

Google Play säger t.ex. 100+ miljoner installationer av Apple Music. Google kräver normalt att man använder deras betallösning/system när man använder Google Play, men Apple är fria att låta dig skapa AppleID och lägga till kort, samt kommunicera om erbjudanden. Varför får inte YouTube Music Premium göra samma på iOS/tvOS/iPadOS? Inte ens om de kör med egen butik/sideloading?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vem ska bestämma hur mycket dom har rätt att ta betalt?

Vad jag läst tidigare finns det mer än 250 000 APIer som Apple utvecklat, testat, dokumenterat och som säkert kräver en del underhåll. Vet inte vad detta kostar med det är säkert inte gratis…

Jag är ännu mer oförstående hur du tror du har något argument här.

De som betalar för enheten är de som bestämmer hur mycket Apple har rätt att ta betalt för operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vad jag läst tidigare finns det mer än 250 000 APIer som Apple utvecklat, testat, dokumenterat och som säkert kräver en del underhåll. Vet inte vad detta kostar med det är säkert inte gratis…

Eftersom apple, till skillnad från tex microsoft eller google, tar en årlig avgift för att utvecklare ska få göra program till ios så förutsätter jag att den avgiften täcker dom kostnaderna. Jag hade haft mer förståelse för om microsoft hittade på sätt att ta betalt av utvecklare när windows-api:erna är helt öppna att använda utan någon som helst kostnad.

Permalänk
Medlem

Alla tjatar om att folk kan rösta med plånboken och att Apple har en bra lösning som ger folk vad de vill ha.
Så vad är då problemet om Apple öppnar upp så det kan finnas fler butiker att välja på?
Om nu Apple verkligen ger vad folk vill ha så kommer de fortsätta använda Apple's butik och inget problem finns eller hur?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som betalar för enheten är de som bestämmer hur mycket Apple har rätt att ta betalt för operativsystemet.

Förstår inte riktigt hur du menar? Vad har det att göra med att Apple vill ha en del av kakan av dom som tjänar pengar på Apples plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Förstår inte riktigt hur du menar? Vad har det att göra med att Apple vill ha en del av kakan av dom som tjänar pengar på Apples plattform?

Användarna har betalat för den funktionen redan.

Apple är fria att ha avgifter på sin egna butik, de är inte fria att ha avgifter för andras butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Användarna har betalat för den funktionen redan.

Apple är fria att ha avgifter på sin egna butik, de är inte fria att ha avgifter för andras butiker.

Apple är uppenbarligen av en annan åsikt. Blir intressant att se hur EU tar emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Stämmer det att det är 0.5 eur per nedladdning, ominstallation och uppdatering?

Nej. Det är €0,50 per unik användare under ett år som installerar appen som räknas. Huruvida en individuell användare installerar/uppdaterar appen en gång eller tusen gånger under året gör ingen skillnad.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nej. Det är €0,50 per unik användare under ett år som installerar appen som räknas. Huruvida en individuell användare installerar/uppdaterar appen en gång eller tusen gånger under året gör ingen skillnad.

Så förstår jag det också

Från Apples genomgång

Citat:

Core Technology Fee (CTF) — For very high volume iOS apps distributed from the App Store and/or an alternative app marketplace, developers will pay €0.50 for each first annual install per year over a 1 million threshold. Under the new business terms for EU apps, Apple estimates that less than 1% of developers would pay a Core Technology Fee on their EU apps.

First annual install. The first time an app is installed by an account in the EU in a 12-month period. After each first annual install, the app may be installed any number of times by the same account for the next 12 months with no additional charge.

https://developer.apple.com/support/dma-and-apps-in-the-eu/#f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka 10 saker som du gör dagligen saknar du mest?

Vad specifikt med 10?
På rak arm bara från idag så är det:

Split screen, försökte se en youtube video samtidigt som ja kolla sweclockers. Gick ej.

Tog ett kort jag ville remastra, gick ej.

Se mina notifikationer när jag är i ett samtal (går ej att dra nej och se notifikationerna), bonus också här är att får man sms eller dylikt medans man är på samtal lyser bara samtalet upp och ser ingen notifikation.

Lägga in GIFs i sms direkt från tangentbordet.

Ingen oled darkmode i webbläsaren.

Markera en adress och sedan trycka på öppna i kartor.

Lägga in en smiley/emoji i videoklipp direkt i photo appen bara en specifik del av videon.

Kan inte bara föra över min musik utan måste ”Synkronisera” via itunes.

Kan inte spela upp FLAC musik utan VLC, går ej föra över utan vlc installerat.

Lägger till denna med kom på efter jag postat inlägget: ingen LDAC för bättre ljud på musiken.

Kan inte styra mina smarta lampor eller uttag via deras hem app????

Siri mår inte bra heller.

Listan är lång. Mycket mer än detta jag saknar men det jag kommer på på rak arm ifrån idag.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Ja, jag är supernöjd med den skyddade miljön och vad det innebär för hur Apple kan utforma den totala upplevelsen. Jag är utvecklare mot iOS och jag har alltid varit nöjd med hur Apple utfört kodgranskning, osv innan de släpper in en uppdatering i butiken.

Kodgranskning? Det utför dom absolut inte.
De har inte tillgång till din kodbas. De har bara tillgång till själva appen och det är vad dom testar av innan den kommer in i App Store. Fungerar exakt likadant för Android (Google play store).

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Tog ett kort jag ville remastra, gick ej.

Vad menar du med remastra i detta sammanhang?