Tips och råd för uppgradering av stömhungrig server

Permalänk

Tips och råd för uppgradering av stömhungrig server

Hej alla! 👋

Jag håller för närvarande på att uppgradera min hemma server och jag skulle behöva lite tips och råd. Här är en översikt över min nuvarande konfiguration:

Nuvarande:

Supermicro-server med en Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2620 v2 som kör proxmox VE med en boot SSD och en VM disk (SSD). Detta körs med följande:

  • TrueNAS Scale VM (med HBA PCIE passthrough för tillgång till mina 6 x WD Red 3TB). Lagrar mina mediefiler, personliga filer och backuper för docker-data.

  • Ubuntu Docker VM

  • Windows 11-hanterings-VM / jumphost

Nuvarande problem:

Servern drar konstant runt 120W, just nu med bara en Windows-VM, TrueNAS-VM och en Ubuntu Docker-VM igång.

Framtida användning:

Nextcloud, Bitwarden, Plex/Jellyfin, Home Assistant, tillsammans med flera lättviktiga Docker-containers. Jag kör även en blandning av lätta Windows- och Ubuntu-VM:er för labbändamål.

Jag kör för närvarande inte Jellyfin eller Plex, men är sugen på att börja använda det och vill därför ha något som stöder maskinvaruacceleration för mediekodning.

Jag har satt ett budgettak på cirka 5000 kr uppgraderingen.

Frågor:

Separation av NAS och Dator: Borde jag separera storage och compute, eller är en allt-i-ett-lösning bättre här? Jag vill vara både resurs- och plats-effektiv.

Tankar:
Har kollat runt på youtube (bland annat Wolfgang) som bland annat rekommenderar Celeron N5105 "NAS" -kort, men är osäker på om det helt skulle täcka mina behov. Eftersom det bland annat inte finns några PCI/PCIE-portar kan jag inte skicka mina diskar till TrueNAS om jag väljer den allt-i-ett-vägen. Men om jag väljer den uppdelade vägen är jag orolig för att min 1 Gbit-switch inte kommer att klara av att skyffla data fram och tillbaka.

Hårdvaruförslag: Vilken hårdvara skulle ni rekommendera som är mer energieffektiv än min nuvarande setup?

R-Pi: Jag har också en gammal R-Pi 4B liggande och funderar på att implementera den i min hemma server på något sätt. Några förslag?

Tar gärna tips och inspiration för hur andra gjort

Tack på förhand! 🚀

Permalänk

Har slängt ner en äldre bärbar dator i en möbel ihop med 3 externa usb 2.0 diskar på 1tb vardera. Nätverkskabel dragit in i möbeln. Den huserar Jellyfin och streamar 4k-material utan problem till mina devices hemma. Den huserar också 2 dedikerade spelservrar samtidigt.

Funkar sjukt gött. Jellyfin sköter avkodningen på enheten som spelar upp den så hosten behöver inte vara krallig alls.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur mycket du är villig att offra och hur mycket du kan mecka.
120W är inte något extremt för vad du listar, räkna med att varje disk drar ~10W och då är du nere på 60-70W för själva datorn. Ska du ner något markant så blir det väl någon halvtrött N100-lösning (piggare än N5105) med begränsade anslutningsmöjligheter och minnesmängd eller ARM men även där är minnesmängden begränsad.

AM5 t.ex drar ~30-50W idle så det blir inte så stor skillnad i förbrukning men effektivteten blir markant bättre.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Frågan är väl hur mycket du är villig att offra och hur mycket du kan mecka.
120W är inte något extremt för vad du listar, räkna med att varje disk drar ~10W och då är du nere på 60-70W för själva datorn. Ska du ner något markant så blir det väl någon halvtrött N100-lösning (piggare än N5105) med begränsade anslutningsmöjligheter och minnesmängd eller ARM men även där är minnesmängden begränsad.

AM5 t.ex drar ~30-50W idle så det blir inte så stor skillnad i förbrukning men effektivteten blir markant bättre.

Hm ja det är ju sant, ska nog testa att koppla ur allt oviktigt och boota en linux live cd för att se vad idle ligger på 🤔

Om det är som du säger och HHDerna drar runt 10 w så vore det ju faktiskt bättre med färre diskar. Kör idag ZFS2 på mina 6 diskar, tänkte att det var bättre om en disk skulle gå sönder eftersom jag då för en mindre peng kan köpa en ny, plus att jag får mer redundans vid resilvering osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Hm ja det är ju sant, ska nog testa att koppla ur allt oviktigt och boota en linux live cd för att se vad idle ligger på 🤔

Om det är som du säger och HHDerna drar runt 10 w så vore det ju faktiskt bättre med färre diskar. Kör idag ZFS2 på mina 6 diskar, tänkte att det var bättre om en disk skulle gå sönder eftersom jag då för en mindre peng kan köpa en ny, plus att jag får mer redundans vid resilvering osv.

Ställ in diskarna att spinna ner när de inte använts på ett tag. Förvisso irriterande med ett par sekunders fördröjning när de spinner upp, men det sparar en hel del ström. Proxmox gör något som hindrar att de spinner ner normalt sett (kanske övarvakning eller något), men går att googla på hur man kommer runt det.

Jag använder t ex följande på mina WD-diskar (vet inte om dina funkar likadant):

echo "Set spin down time" # For value x between 1 to 240, the spin down time is 5*x seconds, for x between 240 and 251, time is (x-239)*30 minutes for D in $(ls -w 1 /dev/disk/by-id/ata-WDC_WD1* | grep -v part) ; do sleep 1 hdparm -S $(( 190 + $RANDOM % 50 )) $D done

Permalänk
Medlem

...också ett sätt få mycket lustiga fel samt att NAS/Enterprise-diskar inte är konstruerade för att användas på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

...också ett sätt få mycket lustiga fel samt att NAS/Enterprise-diskar inte är konstruerade för att användas på det sättet.

Vilka lustiga fel riskerar man att få?

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Ställ in diskarna att spinna ner när de inte använts på ett tag. Förvisso irriterande med ett par sekunders fördröjning när de spinner upp, men det sparar en hel del ström. Proxmox gör något som hindrar att de spinner ner normalt sett (kanske övarvakning eller något), men går att googla på hur man kommer runt det.

Jag använder t ex följande på mina WD-diskar (vet inte om dina funkar likadant):

echo "Set spin down time" # For value x between 1 to 240, the spin down time is 5*x seconds, for x between 240 and 251, time is (x-239)*30 minutes for D in $(ls -w 1 /dev/disk/by-id/ata-WDC_WD1* | grep -v part) ; do sleep 1 hdparm -S $(( 190 + $RANDOM % 50 )) $D done

Har ju gjort PCI passthrough för hela mitt HBA kort där diskarna sitter kopplade. Sen ställt in i TrueNAS att diskarna ska spinna ner efter en viss tid av inaktivitet.

Men tack för skriptet ändå

Permalänk
Medlem

Har du behov för NASen 24/7? Jag har en server med bara några SSD som driver de tjänster som behöver vara igång dygnet runt som tex Homeassistant. Nasen startar jag vid behov via wake on lan samt på schema varje natt för att kunna ta emot backup från servern. Så om du inte behöver NAS 24/7 så tycker jag du ska köra på två enheter. KAsnke nuvarande server kan få vara bara NAS och leta efter en lite strömsnål SFF PC från tex lenovo med en SSD disk i med proxmox.

Permalänk
Medlem

@trudelutt
Diverse fel med timeouts etc sen kommer du förmodligen tidigare få problem med diskarna iom att spinna upp sliter mer än vara igång konstant.

Permalänk
Medlem

Jag kör en liten Celeron N5105 minidator som hemmaserver.

Använder den som dlna, R Studio server, Shiny server, hostning av diverse minecraft servrar. Via docker kör jag Home Assistan samt diverse andra containers för hämta hämta och backa up mina iCloudbilder lokalt. Den drar för det mesta endast ett par ynka watt och får stå på dygnet runt och blir aldrig varm heller. Dessutom har den en iGPU och kan decoda för Plex eller Jellyfin men det vet du redan.

De små korten som har gott om platser för dina diskar är ju ett bättre alternativ för dig, får dessutom plats med råge inom din budget.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

@trudelutt
Diverse fel med timeouts etc sen kommer du förmodligen tidigare få problem med diskarna iom att spinna upp sliter mer än vara igång konstant.

Tror inte du får några problem med timeouts, mjukvaran är skriven för att diskarna ska kunna spinna ner! Kanske annorlunda om man kör hårdvaru-RAID.

Det andra tror jag inte heller på om du inte sätter väldigt konstiga värden, t ex att spinna ner efter 10 sekunders aktivitet.