Är det Windows uppdatering KB5030211 som orsakar detta?

Permalänk

Är det Windows uppdatering KB5030211 som orsakar detta?

Jag har en Windows 10-dator och Fujifilm X20 digitalkamera som jag haft i många år och som har fungerar utmärkt i alla tider.

Men idag då jag skulle kopiera några bilder från kameran till min Windows 10-dator så började det krångla.

Jag kan inte öppna bilderna då jag får upp ett meddelande att "jag inte har behörighet att visa bilden".

När jag öppnar en bild går det bra första gången. Sedan blir det tom ruta och ett dumt meddelande som säger att "jag inte har behörighet att visa bilden".

Vadå behörighet? Det är min kamera och min dator!

När jag då försöker kopiera bilden så får jag till svar "åtkomst nekad" då jag försöker "klistra in " bilden i datorn.

När jag sedan försöker igen så visas endast ikoner upp, inte bilder.

Jag har försökt att starta om datorn och kameran men inga av dessa metoder fungerar. Jag har också kört virusskanning och mycket annat

Däremot går det bra att öppna och kopiera bilder från externa backup-hårddiskar och USB minnen.

Det konstiga är också att det går hur bra som helst att öppna och kopiera bilder på min gamla Windows 7-dator som jag använder för spel och som backup.

Windows 10-datorn gjorde nyligen en uppdatering med namnet KB5030211.

Kan det vara det som ställer till problemen? Hur kan jag lösa detta?

Permalänk

Det är ett windows fenomen ja.

Har också några minnen som tappar bort sina behörigheter ibland och jag få gå in och ge mig själv behörighet att använda filerna.

Och inget specifikt med nån uppdatering händer lite random då och då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det är ett windows fenomen ja.

Har också några minnen som tappar bort sina behörigheter ibland och jag få gå in och ge mig själv behörighet att använda filerna.

Och inget specifikt med nån uppdatering händer lite random då och då.

Tack för svar.
Jag tog upp detta i en foto-tråd och fick ett råd jag ska kolla upp.
Konstigt att det bara är med kameran det är problem. det går hur bra som helst med externa hårddiskar och USB-minnen.

Permalänk

Jag har inte haft tid att ta tag i detta problem på ett tag men problemet finns fortfarande kvar.

Jag testade idag, kunde kopiera och flytta två bilder, öppnade sedan en bild i kameran. Så långt fungerade det. När jag sedan försökte öppna nästa bild så fick jag på nytt det där idiot-meddelandet om att jag inte har behörighet och bilden gick inte visa.

När jag sedan försökte kopiera en bild så fick jag på nytt meddelandet "åtkomst nekad".

Det verkar som om systemet bara lägger av efter att först ha fungerat.

Så less på den här skiten och på Windows 10.

Permalänk

Det du skulle kunna testa är att efter du har kopierat / innan du kopierar är att scripta dit rättigheter, tror det bör fungera?

$ACL = Get-acl "c:\temp\test.jpg" där du har korrekt rättighet Set-Acl "c:\temp\bilder\*.jpg" -aclobject $ACL

Då får alla .jpg filer i mappen samma rättigheter som bilden i "temp" mappen. Kan vara värt ett försök.

Permalänk
Skrivet av matrimLOL:

Det du skulle kunna testa är att efter du har kopierat / innan du kopierar är att scripta dit rättigheter, tror det bör fungera?

$ACL = Get-acl "c:\temp\test.jpg" där du har korrekt rättighet Set-Acl "c:\temp\bilder\*.jpg" -aclobject $ACL

Då får alla .jpg filer i mappen samma rättigheter som bilden i "temp" mappen. Kan vara värt ett försök.

Jag ska testa detta men var placerar jag scripten?

Jag måste också påpeka att varje gång jag försöker öppna eller kopiera bilderna så fungerar det första gången men sedan när jag försöker igen så blir det tvärstopp.

Permalänk

Jag beklagar att jag inte följt upp detta ordentligt men jag har försökt lösa problemen genom att ladda upp alla bilder tiill den backup-dator jag har och redigera dem där.

Men nu verkar det fungera även på Windows 10-datorn. Verkar som om en uppdatering löste detta.