Permalänk
Medlem

i14900k eller i15 serien?

Tänkte uppgradera mig från i8700k till i14900k. Eller är det värt att vänta in Intels kommande i15700/i15900?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I9EjAfE7xxcpxNxGok_GtL0h1xo/dator-2024

Tips på val av komponenter mottages

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

Väldigt dyr dator för det grafikkortet

Permalänk
Medlem

- Recensioner av 4070 TI Super borde komma idag, så köp inget grafikkort idag iaf. Överväg att vänta på 4080 Super och ta det istället (tycker du borde ha ett 4080+ i denna budget)

- Z790 är en "död" plattform, du kan inte uppgradera den i framtiden. Nu verkar du vara en sån typ av person som köper en bra dator och kör med den i många år, men om du vill ha uppgraderingsmöjlighet kan det vara roligare att kika på AMD AM5 plattformen. Sedan presterar AMD 7800X3D bättre än 14900K i många spel... så bättre prestanda + uppgraderingsmöjlighet är varför jag vill pusha dig lite att överväga ett AMD system

- Intel 14 kom ganska nyss så du får vänta relativt länge på Intel 15

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

4070 Ti Super är troligen det bästa alternativet. Det skulle komplettera den här datorn bra:
https://www.inet.se/datorbygge/b1479778/intel-alternativ-gfx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

- Recensioner av 4070 TI Super borde komma idag, så köp inget grafikkort idag iaf. Överväg att vänta på 4080 Super och ta det istället (tycker du borde ha ett 4080+ i denna budget)

- Z790 är en "död" plattform, du kan inte uppgradera den i framtiden. Nu verkar du vara en sån typ av person som köper en bra dator och kör med den i många år, men om du vill ha uppgraderingsmöjlighet kan det vara roligare att kika på AMD AM5 plattformen. Sedan presterar AMD 7800X3D bättre än 14900K i många spel... så bättre prestanda + uppgraderingsmöjlighet är varför jag vill pusha dig lite att överväga ett AMD system

- Intel 14 kom ganska nyss så du får vänta relativt länge på Intel 15

Helt rätt uppfattat! Jag köper gärna på mig det senaste marknaden har att erbjuda sen får den datorn tuffa på i minst 5 år innan jag byter. Datorn jag har idag fungerar klockrent och håller med sig i matchen fortfarande för att möta de krav marknaden kräver.

Haha! För att jämföra datorn med hockey, så platsar den snart inte in i SHL-ligan utan snarare i Allsvenskan.

Så jag kan absolut vänta in nästa sockel och Intel 15-serien.
Vet man något om när Intel 15xxx dyker upp?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

Om man vet att man inte kommer att uppdatera komponenter på 5 år spelar det nog ej roll om plattform är "död"

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till? Är mycket relevant när frågan blir om du verkligen behöver en så dyr CPU? Visst vi kan prata om att den "håller längre" men om du te.x spelar så kommer den garanterat hålla längre med ett dyrare grafikkort och billigare processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasbra:

Helt rätt uppfattat! Jag köper gärna på mig det senaste marknaden har att erbjuda sen får den datorn tuffa på i minst 5 år innan jag byter. Datorn jag har idag fungerar klockrent och håller med sig i matchen fortfarande för att möta de krav marknaden kräver.

Haha! För att jämföra datorn med hockey, så platsar den snart inte in i SHL-ligan utan snarare i Allsvenskan.

Så jag kan absolut vänta in nästa sockel och Intel 15-serien.
Vet man något om när Intel 15xxx dyker upp?

Rykten indikerar Q4 2024 så med andra ord tidigast oktober ->

Lite mer info:
https://videocardz.com/newz/leaked-documents-list-intel-arrow...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Vad använder du datorn till? Är mycket relevant när frågan blir om du verkligen behöver en så dyr CPU? Visst vi kan prata om att den "håller längre" men om du te.x spelar så kommer den garanterat hålla längre med ett dyrare grafikkort och billigare processor.

Den ska fungerar lite allround; Spel, server och Adobeprogrammen för video- och bildredigering.

Likt många här på sweclockers så är även jag en sådan "datorentusiast" som gärna ta det senaste om inte marginalerna på priset sticker absurt till nästa steg. När man ändå bygger så vill man ju spara ihop till något starkt och hållbart bygge.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/JSIkAeIYM8rP6B9JggeWaTG-qb4/dator-2024

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en 14900K och ett moderkort för 5k för det du ska uträtta?

Corsair RMe-serien verkar vara lite hit or miss, läs användarrecensioner. Hade valt annat agg, typ Seasonic eller Corsairs RMx-serie.

Ett 4070 Ti Super för 13 390 känns för dyrt, Strix-serien är generellt högt prissatt.
4080 Super-korten släpps inom kort och kommer finnas kort som är billigare än ovan exempel.

Permalänk
Medlem

Något i denna stil kanske?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ZiIkARWGvob23UhDpO7cBskee2A/kalasbra