Snabbtest: Lenovo Legion Go – imponerar trots skavanker

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Lenovo Legion Go – imponerar trots skavanker

För att sluta cirkeln av handhållna speldatorer har Calle haft Lenovo Legion Go som sidekick under ett par veckor, en spelenhet för den som gillar att pilla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som jag har väntat på en test av Legion Go, hade gärna sett en mer detaljerad test men det kanske kommer senare, oavsett mycket bra. Tycker faktiskt att det inbyggda stället borde ha fått lite uppmärksamhet, helt enkelt en briljant funktion som är riktigt robust och som särskiljer sig från andra handhållna. Har skapat en tråd för Legion Go https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702982-traden-om-leno... med lite tips and trix.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Legion Go för att ersätta en mini-PC (NUC-liknande modell, Asus PN51 med Ryzen 5500U).
Använder den nästan bara dockad, kopplad till tangentbord, mus och en TV som monitor. Spelar inte jättemycket, men då mest Blizzard-spel (Diablo 4, Starcraft 2 och lite Overwatch).
+ Väldigt mycket prestanda för pengarna! Finns inga mini-PCs i samma prisklass med den prestandan. Närmast är Minisforums modeller.
+/- Medföljande fodral är rejält, men tar därför mycket plats.
+/- Jämfört med laptop känns 1600p onödigt mycket på en så liten skärm, men kan vara fint att ha möjligheten. Det går ju också bra att spela 1280x800 om man vill öka prestandan.
- Stor!
Batteritiden har jag ingen mening om eftersom jag oftast använder den inkopplad. Powerbank med USB-C PD funkar också på resande fot.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Batteritiden är en riktig dealbreaker

Permalänk
Medlem

Synd att de inte åtminstone fick in en 60Wh batteri i enheten. Blir mycket prestanda som lämnas på bordet om man faktiskt vill använda detta som en handhållen portabel enhet. Speciellt på dens storlek tänker man att en stor batteri borde fått plats.

Permalänk
Discokungen

Mycket intressant och välskrivet test! Jag börjar bli lite sugen på något i den här stilen men väntar nog en generation till.

Citat:

Under min tid tillsammans med den släpptes det fler än en uppdatering medförde efterfrågade funktioner.

Av ren nyfikenhet, vilka funktioner tillkom under testets gång, har du några exempel?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Flamso:

Mycket intressant och välskrivet test! Jag börjar bli lite sugen på något i den här stilen men väntar nog en generation till.

Av ren nyfikenhet, vilka funktioner tillkom under testets gång, har du några exempel?

Tack så mycket!
De aktiverade möjligheten att ställa VRAM mängden till 6 GB istället för enbart 4 eller 8. I nästa uppdatering kommer möjligheten att ha den på Auto och ställa om det via Legion Space istället för BIOS.

De införde möjligheten att ställa deadzones på stickorna.

Möjligheten att binda start och select till snabbknapparna dök upp.

De förbättrade möjligheten att anpassa laddningseffekten under belastning för att undvika onödig värmeutveckling.

Med nästa uppdatering kommer möjligheten att uppdatera drivers genom Legion Space och BIOS förebereds för att kunna anpassa fläktkurvan manuellt därigenom.

Så det händer grejer helt klart.

Permalänk
Medlem

Den mest intressanta av de bärbara datorerna enligt mig, dessvärre har de en hel del att jobba på innan den blir lika smidig som Steam Deck, om någonsin. Jag är så van vid Steam Decks alla kontrollinställningar och kan säga att Legion Go inte ens är i närheten av att erbjuda samma nivå av anpassning. Man kan tyvärr inte använda steam input för att anpassa alla knappar på Go då steam identifierar den som en vanlig generisk kontroll där många extraknappar saknas.

Det som dock fick mig att lämna tillbaka mitt ex är att skärmen är en porträttskärm och strular därför i många spel som körs i Windows. Steam Deck har också en porträttskärm men Steam OS har inte detta problem. Problemen kan vara allt från att spel inte kan köras i fullskärm (vilket är ganska obetydligt) till att vissa spel ser extremt lågupplösta ut på allt annat än native upplösningen på 2560 x 1600 som är på tok för svårdrivet för många av spelen. Man kan använda integer scaling i många spel för att driva dem i 800p och det ser då skarpt och fint ut men som sagt, i vissa spel strular det och upplösningen ser ut som 256x160 eller nåt oavsett inställningar. Spelet Nioh hade detta problem bland annat och jag orkade inte mer efter flera timmar av ändrande i inställningarna både i Radeon appen och spelen så jag skickade tillbaka maskinen.

Men kommer definitivt att hålla koll på uppdateringarna till den, för som sagt, Legion Go är den häftigaste bärbara på marknaden imo.

Kanske värt att veta för folk som är intresserade av den.

Permalänk
Medlem

Vi skippar kina prylarna så gott vi kan.
Kanske inte så kul idag men imorrn slipper vi fråga oss vad som hände…

Permalänk
Medlem

"Visst har Windows 11 vissa optimeringar för touchskärm men det är bland de mest användarfientliga upplevelserna jag varit med om. Detta kan man dock inte beskylla Lenovo för."

Detta håller jag inte alls med om. Lenovo har tillverkat hårdvara och väljer att använda mjukvara till den som inte lämpar sig för hårdvarans ändamål.

I övrigt så är det intressant med en större skärm. Hade gärna testat att hålla i denna. Jag har svårt att se att denna skulle passa mig dock.

Största problemet känns som det är batteritiden. Det räcker liksom inte att öka batteriet till 60Wh. Det behöver det dubbla eller ännu mer för att kännas rimligt.

Nästa grej är vikten. Jag tycker min steam deck känns lite för tung när jag ligger på rygg i soffa/säng och spelar på den. Hade verkligen inte velat ha ytterliggare 200g att bära på.

Med alla dessa extra knappar så har de ändå inte inkluderat en trackpad. Den kan vara så värdeful om man spelar lite spel som inte är optimerade för handhållet. Jag vill inte behöva använda touchscreenen för det!

Slutligen tycker jag de valt helt fel operativsystem, men detta är främst en personlig åsikt.

Jag längtar något enormt tills det finns en handhållen spelkonsoll med per/w i nivå med apples SoCs. Kommer göra enorm skillnad för batteritiden i lite tyngre spel!

Edit: Missade att den har en track pad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"Visst har Windows 11 vissa optimeringar för touchskärm men det är bland de mest användarfientliga upplevelserna jag varit med om. Detta kan man dock inte beskylla Lenovo för."

Detta håller jag inte alls med om. Lenovo har tillverkat hårdvara och väljer att använda mjukvara till den som inte lämpar sig för hårdvarans ändamål.

I övrigt så är det intressant med en större skärm. Hade gärna testat att hålla i denna. Jag har svårt att se att denna skulle passa mig dock.

Största problemet känns som det är batteritiden. Det räcker liksom inte att öka batteriet till 60Wh. Det behöver det dubbla eller ännu mer för att kännas rimligt.

Nästa grej är vikten. Jag tycker min steam deck känns lite för tung när jag ligger på rygg i soffa/säng och spelar på den. Hade verkligen inte velat ha ytterliggare 200g att bära på.

Med alla dessa extra knappar så har de ändå inte inkluderat en trackpad. Den kan vara så värdeful om man spelar lite spel som inte är optimerade för handhållet. Jag vill inte behöva använda touchscreenen för det!

Slutligen tycker jag de valt helt fel operativsystem, men detta är främst en personlig åsikt.

Jag längtar något enormt tills det finns en handhållen spelkonsoll med per/w i nivå med apples SoCs. Kommer göra enorm skillnad för batteritiden i lite tyngre spel!

Legion Go har en trackpad på nedre delen av höger kontroll. Den syns ju tydligt på alla bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Legion Go har en trackpad på nedre delen av höger kontroll. Den syns ju tydligt på alla bilder.

Ja, det har den ju! Miss från min sida. Det stryker helt den punkten i alla fall. Tycker nog egentligen inte att två behövs.

Permalänk
Medlem

Tack för det Calle! Jag har ju varit på om att få denna recenserad av er på SweClockers och nu blev det äntligen av. 😃

Permalänk
Medlem

Snart börjar det klia för mycket i köptarmen! SD2 när Valve?

Permalänk
Medlem

Kollar man tidigare test av Steam Deck OLED:
Steam Deck OLED – en utmärkt evolution över originalet

Så finns också jämförelse av Lenovo Legion Go och Steam Deck / Steam Deck OLED.
Både prestanda och batteritid.

I upplåsta testet var det inte så stor skillnad i batteritid mellan Legion Go och gamla Steam Deck (LCD).
Men då har gamla steam deck mindre batteri och är lättare.
Dessutom får jag 419 Euro till strax under 4800 kr. Något högre än halva priset mot Legion Go.

Steam Deck OLED ger dock betydligt bättre batteritid.

Även om låst bildfrekvens hjälper Legion Go till bättre batteritid så har Steam Deck betydligt bättre batteritid. Framförallt Steam Deck OLED.

Spontant känns det som att Legion Go är mest till för när man sitter tillräckligt nära ett eluttag för att ha den inkopplad eller för korta spelsessioner på batteri.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att testa något i stil som denna men då denna typ av produkter för mig enbart är intressant handhållet så är effektivitet och batteritid det mer intressanta.

Hade Valve släppt en ny OLED med något större skärm och 1920x1200 i upplösning och påfläskat batteri Hade jag nog varit rätt nöjd. Finns lite för många spel där nuvarande skärms upplösning gör skärmen svårläst. Exempel från nyligen är Dave The Diver och Cloudpunk. Sedan föredrar jag också en något högre upplösning för Stardew Valley också även om det fungerar.

Bra med alternativ för de som har andra behov och önskemål dock. Denna produkt känns i mitt tycke intressantare än deras Cloud dessutom. Lokalt producerade pixlar före streaming för min del.

Edit: Blandat ihop Lenovo och Logitech inser jag en stund senare. Logitech G Cloud är den som åsyftas, Lenovo är "oskyldig" till den.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Snusfri

Som jag skrivit tidigare, detta är den enda enhet som skulle kunna vara intressant för mig då de andra har små dvärgskärmar.
Sedan att den kör Windows 11 är ett stort plus, visst det kanske är lite mer "meck" just nu, men vill man göra annat än spela så är SteamOS, måhända hur bra det än är, inte ett alternativ.

För 20-30 min mediakoll (YouTube) eller snabb-gaming till jobbet, kanske lite mer på några raster och 20-30 min hem, sedan docka enheten hemma och köra som sängdator till en 24" skärm så känns den rätt perfa för mitt ändamål.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Tummen upp för en bra recension Calle! Jag har dock en fråga, hur kan man acceptera knappt en timmes batteritid? Det måste slita något enormt på batteriet när man måste göra så många laddcykler. Att batteriet kan mer eller mindre var förbrukat efter ett års tid.

Permalänk
Medlem

Märkligt val med så hög upplösning på en så pass liten gaming device. Om de valt 1080p istället hade de kanske blivit längre batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Märkligt val med så hög upplösning på en så pass liten gaming device. Om de valt 1080p istället hade de kanske blivit längre batteritid?

Håller med. 1200p är väl det högsta som är rimligt för Z1E/7840U. Tror Lenovo återanvänt displayen från sina tablets, därav den okonventionella storleken och upplösningen. Tycker själv ca 8 tum är idealstorleken för en handhållen skärm tänkt att köra moderna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som jag skrivit tidigare, detta är den enda enhet som skulle kunna vara intressant för mig då de andra har små dvärgskärmar.
Sedan att den kör Windows 11 är ett stort plus, visst det kanske är lite mer "meck" just nu, men vill man göra annat än spela så är SteamOS, måhända hur bra det än är, inte ett alternativ.

För 20-30 min mediakoll (YouTube) eller snabb-gaming till jobbet, kanske lite mer på några raster och 20-30 min hem, sedan docka enheten hemma och köra som sängdator till en 24" skärm så känns den rätt perfa för mitt ändamål.

Är i samma läge, det räcker med korta "bärbara" tider, det mesta av tiden med min Switch är dockad. Dock så vill jag inte röra i Windows med tång så jag hoppas att SteamOS funkar bra på denna i framtiden

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Snusfri
Skrivet av hobs0n:

Är i samma läge, det räcker med korta "bärbara" tider, det mesta av tiden med min Switch är dockad. Dock så vill jag inte röra i Windows med tång så jag hoppas att SteamOS funkar bra på denna i framtiden

Vi är rätt split gällandes OS på denna enhet, jag tycker den är perfa för Windows 11, du skyr det som pesten
Så för bådas skull hoppas jag att något OS som du gillar går att slänga in på den.

(Iomed att det är en rätt standard x64 så borde det inte vara några probs)

Ha en trevlig kväll

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Själv är jag mest förvånad över att Lenovo lyckats bygga nått som inte är smockfyllt av bloatware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vi är rätt split gällandes OS på denna enhet, jag tycker den är perfa för Windows 11, du skyr det som pesten
Så för bådas skull hoppas jag att något OS som du gillar går att slänga in på den.

(Iomed att det är en rätt standard x64 så borde det inte vara några probs)

Ha en trevlig kväll

Håller med om att W11 fungerar bra men man ska vara beredd på att det kan behövas fixas och trixas lite, men det gillar jag. Jag tror över tid när BIOS och mjukvara är mogna så går det att direkt bara tuta och köra. Det som W11 erbjuder (och all inte uppskattar) är flexibiliteten och att inte vara inlåst. Just nu kör jag mycket Switch spel på min Legion Go helt utan problem.

Jag är grymt imponerad av denna enhet och kör den mycket med eGPU och den ersätter mina bärbara datorer mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Håller med om att W11 fungerar bra men man ska vara beredd på att det kan behövas fixas och trixas lite, men det gillar jag. Jag tror över tid när BIOS och mjukvara är mogna så går det att direkt bara tuta och köra. Det som W11 erbjuder (och all inte uppskattar) är flexibiliteten och att inte vara inlåst. Just nu kör jag mycket Switch spel på min Legion Go helt utan problem.

Jag är grymt imponerad av denna enhet och kör den mycket med eGPU och den ersätter mina bärbara datorer mer och mer.

Vad använder du för eGPU lösning om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Om några generationer kretsar kanske dessa enheter funkar bättre, 45-50min batteritid är alldeles för dåligt, inte ens om batteritiden tripplades det skulle jag köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som jag skrivit tidigare, detta är den enda enhet som skulle kunna vara intressant för mig då de andra har små dvärgskärmar.
Sedan att den kör Windows 11 är ett stort plus, visst det kanske är lite mer "meck" just nu, men vill man göra annat än spela så är SteamOS, måhända hur bra det än är, inte ett alternativ.

För 20-30 min mediakoll (YouTube) eller snabb-gaming till jobbet, kanske lite mer på några raster och 20-30 min hem, sedan docka enheten hemma och köra som sängdator till en 24" skärm så känns den rätt perfa för mitt ändamål.

Varför skulle SteamOS inte vara ett alternativ för annat än att spela? Det har ett fullt KDE desktop, så funkar lika bra som vilket linux som helts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Vad använder du för eGPU lösning om jag får fråga?

Jag använder Razer Core X med utbytt PSU till SF750 i princip ljudlös (fläkten startar vid 200W) samt RTX3080Ti (kanske lite overkill men den var kvar från ett annat bygge). I princip PlugnPlay, mycket nöjd med denna set-up. Att tänka på att om man vill Thunderbolt kabel längre än 0,6m behövs det en TB4 certifierad kabel. Har ett specialställ till min Razer Core som en person på Sweclockers printade åt mig som gör att Core X kan stå upp istället för att ligga ner och jag har tagit bort fronten på Core X och och satt dit en 140 mm fläkt (finns redan fästen för det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag använder Razer Core X med utbytt PSU till SF750 i princip ljudlös (fläkten startar vid 200W) samt RTX3080Ti (kanske lite overkill men den var kvar från ett annat bygge). I princip PlugnPlay, mycket nöjd med denna set-up. Att tänka på att om man vill Thunderbolt kabel längre än 0,6m behövs det en TB4 certifierad kabel. Har ett specialställ till min Razer Core som en person på Sweclockers printade åt mig som gör att Core X kan stå upp istället för att ligga ner och jag har tagit bort fronten på Core X och och satt dit en 140 mm fläkt (finns redan fästen för det).

Fint. Och TB kabeln kopplas då i USB4 porten på Legion Go?