Svensk studie: Våldsamma spel leder inte till mindre empati

Permalänk
Melding Plague

Svensk studie: Våldsamma spel leder inte till mindre empati

Forskare vid Karolinska institutet har testat om människor får sänkt empatiförmåga om de spelar våldsamma spel som Grand Theft Auto.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att få bekräftelse på det typ alla redan visste!

Permalänk
Medlem

Jag hör till dem som inte tror det är så bra med våldsamma spel och tycker det är sorgligt att så många av spelen går ut på att skjuta och förstöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag hör till dem som inte tror det är så bra med våldsamma spel och tycker det är sorgligt att så många av spelen går ut på att skjuta och förstöra.

Inte bra på vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Det de egentligen borde ha undersökt är om personer med nedsatt empatiförmåga blir triggade av att spela våldsamma spel.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag lirade gta för första gången. Man körde över hare krishna paraden och slakta allt man kunde för att samla wanted level. Lirade 5an som hastigast när det släpptes och det var extremt givande att bara stå och stampa in skallen på npcs, kunde göra det i timmar men det blev bara nån halvtimme. Våld i spel är underbart i små doser så man orkar gå till jobbet nästa morgon. Behövs mer sånt.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

De fick alltså spela GTA sju gånger.
Hur är det om det spelas liknande spel hela uppväxten?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Våldsamma böcker leder väl inte till något? Alla har väl läst flugornas herre?

Våldsamma filmer lika så, vem har inte sett något barnförbjudet för tidigt?

Våldsamma sporter leder väl inte heller till något?

Våldsamma spel lika så, de har funnits i årtionden utan påverkan…

Kan inte folk sluta leta kopplingar som inte finns?
De flesta människor kan se skillnad på fantasi och verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

De fick alltså spela GTA sju gånger.
Hur är det om det spelas liknande spel hela uppväxten?

Jag har lirat gta sen gta London, då var jag väl 8 😊
Har spelat alla GTA sedan dess
Får väl göra en undersökning av mig.

Om något tycker jag det snarare gör att man inte blir aggressiv, då man får utlopp av det i spelet. Finns få saker som är så kul som att ta sönder saker, i verkliga livet (i yrket!!) och i spel.

Burnout är ju sjukt kul i små doser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts i tråden, empati formas nog mest från omgivningen. Och att de vuxna lär barn att skilja på verklighet och fantasi. Sen kanske svårare för de som inte har okej familjeförhållanden, men där kan det lätt gå fel utan datorspel. Så borde ju satsas mer pengar på att hjälpa de barnen istället för sådan här forskning.

Nu var ju inte grafiken samma i spelen som man spelade i tidiga ungdomen/tonåren, men var ju GTA, Doom, Duke Nukem, Carmageddon etc. Har fortfarande inte kört över nån med rullator för att få högre poäng

Samma med filmer, började nog se 80-tals actionrullar vid ~8 års åldern eller så.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag hör till dem som inte tror det är så bra med våldsamma spel och tycker det är sorgligt att så många av spelen går ut på att skjuta och förstöra.

Jag är också en av dem så du är inte ensam.

Till er andra som inte verkar se något problem med våld i spel: det beror givetvis på kontext och sammanhang. Det är nog uppenbart för var och en att samhället blivit hårdare än det var tidigare, och särskilt i vissa grupper är våld glorifierat och respekten för liv bortblåst. Nånstans kommer det från. Jag säger inte att spel som GTA leder till att någon går ut och skjuter ner sina medmänniskor, men det är en del av ett större sammanhang. En person som kanske lever med taskig hemmiljö, där omgivningen är våldsam och det saknas positiva influenser kommer förmodligen mentalt hårdna. Våldsamma spel späder på den utvecklingen. Om inte annat tar det tid från potentiellt läkande aktiviteter, ex träning, (bra) socialt umgänge, etc.
Människor behöver bra influenser, och jag skulle inte räkna våldsamma spel dit.

Permalänk
Medlem

Det borde vara självklart och inget man behöver en "studie" för att bevisa. Men föräldrar har alltid velat ha något att skylla sin avsaknad av uppfostran på. Videovåld, hårdrock, TV-spel. Det tar aldrig slut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Magnetröntgen är nog mer skadlig än våldsamma spel, empati sitter ju i hjärtat.
Jag kan dock hålla med om att våldsamma spel är ganska uttjatat och fantasilöst, så det är nog snarare en avspegling på hur mycket undertryckt ilska folk går och bär på.
Skönt att dom kan använda spel som en ventil, istället för att gå ut och ge sig på riktiga människor.
Att ha sympati för AI är ungefär lika vrickat som att ha sympati för en boxpåse.
Att förbjuda våldsspel är därför lika dumt som att förbjuda boxpåsar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag hör till dem som inte tror det är så bra med våldsamma spel och tycker det är sorgligt att så många av spelen går ut på att skjuta och förstöra.

Min son blev ledsen när jag grillade gris och får i minecraft… de kan ju få gulliga barn om man matar dem istället…

Det ligger något i det

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Trevligt att få bekräftelse på det typ alla redan visste!

och ändå så kommer det upp gång på gång i media när någon person mördat någon, han spelade call of duty, han spelade dittan och dattan.

eller när gta5 släpptes och strippor i Australien försökte få det blockat pga. att man kunde döda eskorter, och bara för att man kan göra det i ett spel var de rädda för sitt.

så uppenbarligen så är det mer vedertaget att folk inte kan se skillnad på ett spel och verkligheten

Permalänk

Frågan kring våldsamma spel påverkan är komplex. Och svaret man vill ha är ofta inte ett svar som: 42, Ja eller Nej.

Utan hur bör samhället agera för att göra det samhället anser blir ett bättre resultat? Det kan vara åldergränser, stärka föräldrars rättigheter. Även lagstifta om precis allt ska vara tillåtet i ett spel? Nej jag pratar inte om GTA, utan kanske spel mer åt hållet som skulle göra väldigt många förbannade att någon ens hade denna tanke på ett sådant spel.

I praktiken säljs de flesta spel i Appstores som ej tillåter allt.

Min åsikt om våldspel är att de påverkar olika personer olika. Jag är nog mest rädd för att en massa ungdomar sitter inne och spelar dem hela dagarna istället för att gå ut. Detta leder till såklart att utövar mindre våld (när de umgås mindre med andra människor fysisk), men det får andra negativa saker.

Permalänk
Avstängd

Jag tar ut min frustration på NPC:s i TV-spel så jag slipper ta ut det på riktiga människor i min vardag, så är det något TV-spel gör så är det att minska våldet på gatan.

Permalänk

Alla blir inte alkoholister för att det finns sprit, eller spelmissbrukare för att det finns internetcasinon. Ökar mängden alkoholister och spelmissbrukare i ett samhälle som har en aldrig sinande tillgång på dessa? Tveklöst ja, särskilt för de som är i riskzonen redan från början.

Är det tänkbart att det har konsekvenser för mängden våld i samhället att samhället har en fascination för våld?
Det verkar ganska troligt.

Studier av typen "vi mätte aktivitet i hjärnan på Kalle när han spelat GTA så vi har bevisat att Kalle inte skulle slå Peter" väger så lätt i termer av bevistyngd att det är närmast click-bait på de slutsattser som dras. Senast jag hörde var det mänskliga medvetandet långt bortom att vara entydigt förstådd. Men här har man visst fullständig förståelse, det är nobelpris nivå på den. ^ ^

Permalänk
Medlem

Enligt 'Socionomics' som är en finansteori om 'social mood', alltså hur det "kollektiva humöret" påverkar finansmarknader, så kan man applicera det mer vardagligt som att glada människor väljer glad musik och en person som är lite nere väljer antagligen något lugnare. Samma med spel, våldsamma människor väljer sannolikt våldsamma spel. Men du är eller blir inte automatiskt en våldsam människa för att du väljer ett våldsamt spel. De flesta av oss har alla spärrar som krävs för att skilja mellan spel och verklighet.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tja, kommer ännu ihåg när grannen (som då var i förskoleålder, får jag förtydliga) efter att ha spelat Kung-Fu Master tränade kickar på folk lite till höger och vänster. Sparkade till mig på låret allt vad han orkade. Han var inte "mjäkigt" uppfostrad utan hade strama tyglar. Han växte ifrån det Jag tror kultur kan påverka människor. Spel kan vara kultur. Att folk flest inte blir våldsamma grobianer av spel, filmer, musik eller böcker må vara hänt, men absolut påverkas man. Nu har de studerat just empati, men det kanske inte är något man kan mäta momentant speciellt enkelt. Vi ser att människor snabbt kan agera till synes empatilöst, påverkade av en samhällelig kontext/kultur, och att beteende på nätet kan spilla över i hur man agerar ansikte mot ansikte också.

Nåja, behövs mer forskning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Våldsamt nja, men att spela The Sims och ta bort stegen till poolen, eller råka blockera dörren till köket och det börjar brinna. 🤫

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Precis.
För det är umgänget som avgör ens empatinivå

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det är ett mycket komplicerat ämne, går inte att göra en så liten studie och komma till nån helt garanterat konkret slutsats.

Människor är olika, vi forms av miljön kring oss.

Om du är van vid att få snabba resultat vid att ljuga från tidig ålder och har lyckas mera med det än att vara ärlig, blir du format på nåt vis helt till du upptäcker nåt annat.

Blir du påverkat av att gambla på samma sätt om det var ett låtsas spel eller om du faktisk förlorade pengar eller vann stort? Klart du gör, spänningen påverkar dig och det vet casinon mycket väl, och när ditt liv står på spel så får du ett helt annat rusningsmoment än du hade fått om det inte hade några konsekvenser.

Man kan kanske då tänka sig om att det finns en skillnad mellan verklighet och fiktion.

Vi tittar ju på våldsamma filmar, men blir vi mördare av detta?

Människor söker spänning ganska ofta, och det handlar ofta om att fylla en tråkig vardag med nåt som roar en. Att spela olika spel är ju också en slags form för verklighetsflykt, man drar sig in och levar ett liv utan konsekvens i en annan värld, och ofta så testas känslorna på ett smått extremt sätt.

Umgänge har absolut nåt att säga för hur du mår och hur du formas. T.ex. så vet jag att jag mår bättre ihop med vänner, och på så sätt har jag fått utrymme att säga grejer, lyssna på andras upplevelser och fått nån slags gemensamhet och tillhörighet för den jag är ihop med mina vänner. Det får man t.ex. inte i spel, även om man kan "låtsas".

Varför är A.i. så populär bland ensamma? För att det ger en fejkad känsla av bekräftelse. Att vinna i spel ger också en känsla av bekräftelse, om man kan skryta av att ha klarat av ett spel, en utmaning - är en personlig grej, kanske man har en vänkrets som man kan skryta till och kan lyssna på deras resultat? Kanske det är nog med att jämföra sig med andra på nätet utan fysisk kontakt?

Alltså pratar vi här om lust och känslor. Vad är succés för dig, vad lägger du för värde på din tid och dina upplevelser?

Spel kan göra dig snabbare (att agera, reaktionsförmåga, motorisk förmåga), spel kan också träna dig i strategisk tänk, logisk förmåga och spela ut olika fantasiscenarion som kan ge erfarenhet det går att använda i det verkliga liv, men det är inte verkligheten, det är bara ett tänkt scenario.

Om spel kan leda till våld beror nog på den person du är. Är du ensam och har svårt vid direkt kontakt med främmade? Känns det tryggare att vara ihop med bara en vän hela livet? Går ditt liv under om du förlorar denna ena vän? Eller kan du anpassa dig nya vänner? Vi är alla olika beroende på den personlighet vi är, och samhället och där du växer upp påverkar dig och formar den person du blir.

Hur växte du upp? Hade du trygghet hos din familj, mamma och pappa bråkade inte men gav dig uppmärksamhet och kärlek när du behövde det? Eller var du ensam om dina problemen, och hade få eller kanske ingen vänner? Använde du då spel som en slags ersättning för det verkliga livet som var hårdare än undanflykten i fantasivärlden?

Och vad skapar just en fantasivärld, vad är det som drar dig till spelvärlden? Är det underhållning? (Det är det nog för dom flesta), men vart går gränsen mellan underhållning och faktisk fysiska behöv? Vad definieras som fysisk behov? Spel kan ju också täcka nån slags fysisk behov, t.ex. att agera när man har behov för det, men som inte passar in i verkligheten då det skulle ha konsekvenser man inte är redo för. Kanske det är så att spelen avlastar dessa behov?

Eller triggar dom folk som är våldsbenägna? Det har ju gjords många studier av hur hjärnbarken ser ut hos dom olika människor, t.ex. seriemördare, kriminella, drogmissbrukare, spelmissbrukare etc. och det har blivit olika slutsatser av det. Som andra nämner i tråden så är det inte säkert att man blir alkis av att dricka ihop med vänner, när man är ihop med vänner får man en annan form för gemensamhet, men inte alla hanterar alkohol lika. Samma med spelmissbruk, lite lättare att spela ensam, och känna en vinnarkänsla man kanske jagar.

Några spelar om pengar för att dom går och drömmar orealistiska drömmar om snabb rikedom, succés utan behöva lära sig nåt, utan att offra nåt och tror dom ska bli rika över natten. Alltså påverkas dessa individer av samhället och reklam som ger dom en idé om att detta kan vara en snabb väg ur olycka. Men det är sällan tillfället. Man hör och läser om dom som har succé men det är sällan någon skyltar med förluster, det försöker man att dölja, tills det inte går att dölja längre.

Blev en mobbare som barn lika så elak när den växte upp? Lärde mobbaren nåt, vad var det som gjorde att mobbaren ändrade sin natur, och hur fick den "naturen" i första hand?

Allt bygger på uppväxt och historik, och då kan man kanske komma till den slutsats av att för mycket av nåt inte är bra, lika som allt annat i livet. T.ex. om man ersätter verkligheten med BARA fantasi?

Jag tror att det går att spela vådliga spel och se vådliga filmar utan att påverkats avsevärdigt av detta om förutsättningarna är att du har haft en normal balanserat uppväxt med trygghet, vänner, tid att växa, lära dig konsekvenser av det verkliga liv, vänner, resultat av hur du lever ditt liv etc.

Vi ser ju direktverkan av barn som växer upp med socialt media idag, hur beroende dom blir av sina mobiler och att hela världen fokuseras till allt som händer online, medan verkligheten kring barnen ogillas då den inte ger samma form för direkt resultat och belöning.

Som sagd - lite mera komplext än denna lilla undersökning.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan vidareutveckla med eventuella fördelar inom datorspel. Måste säga att kollegorna på jobbet som ej har någon historik av datorspel i allmänhet verkar sakna all form av beslutsfattande och förmåga att lösa problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

...
Det är nog uppenbart för var och en att samhället blivit hårdare än det var tidigare, och särskilt i vissa grupper är våld glorifierat och respekten för liv bortblåst.
...

Dock stämmer inte det där öht om man tittar på statistik under längre tidsperioder. Vad du märkt av är dels att media har valt att rapportera mer om våld än vad de gjorde tidigare och dels att du minns "the golden days" när du inte noterade så mycket våld vilket berodde på att du var mycket yngre och då inte följde med lika mycket i vad som hände i samhället.

T.ex så har antalet mord (och då pratar vi antal och inte ens procentuellt) minskat stadigt år för år fram tills nuvarande gängkrig (och trotts det kriget och alla skjutningar så är vi ändå inte uppe i det antal mord som vi hade på t.ex 80-talet) och så fort det är avklarat så kommer det antalet att sjunka direkt igen.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag hör till dem som inte tror det är så bra med våldsamma spel och tycker det är sorgligt att så många av spelen går ut på att skjuta och förstöra.

Instämmer i att det är synd att så många spel har fokuset på våldet men samtidigt så tvingas man inte spela det heller om man inte gillar det.
Finns mängder med bra indiespel som handlar om annat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr innan det fanns våldsamma spel.

Farfar t.ex. berättade hur det var vanligt när han var ung att man åkte till grannbyn bara för att slåss(född 1920 och uppvuxen på landet). Inte ovanligt med tillhyggen heller. Mycket bättre att de var lite sociala och träffade människor när de utförde sina våldshandlingar.

/s

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det finns ett samband och att det är onormalt att inte kunna skilja på NPC:er och verkliga människor.

Dock så är det lite intressant nu om AI slår igenom, skillnaden emellan spelare och NPC kan bli otydligare då.
Kan i och för sig bli tvärt om, att spelarna blir mindre intresserade av att skada NPC:er ifall man upplever dem mer realistiska.
NPCn kanske på ett mer realistiskt sätt skäller ut än eller konfronterar än ifall man försöker köra över dem med en bil i GTA tillexempel. Kanske gynnar ens sociala förmåga ifall man kan socialisera på ett djupare plan också med karaktärer i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

T.ex så har antalet mord (och då pratar vi antal och inte ens procentuellt) minskat stadigt år för år fram tills nuvarande gängkrig (och trotts det kriget och alla skjutningar så är vi ändå inte uppe i det antal mord som vi hade på t.ex 80-talet) och så fort det är avklarat så kommer det antalet att sjunka direkt igen.

Antalet mord minskade fram tills 2012. Sedan 2013 har dom istället stadigt ökat. Vi pratar alltså om en ökning under 10 år. En stor skillnad mellan då och nu är att det då inte var 15-åringar som åkte omkring och lekte torpeder med handgranater, hemgjorda bomber och Kalashnikovs mitt på ljusan dag bland vanligt folk. Det var "niven på fyllan" och det var lite mer diskret skötta gangstermord. Fine, någon bomb i något klubbhus som grädde på moset, men inte standard som nu.

När det gäller "så fort det är avklarat" säger både kriminologer och poliser att det kommer ta lång tid. Dessutom ska man ha klart för sig att det vi ser nu är resultatet av politiken som fördes för 10-15 år sedan. Om 10-15 år ser vi resultatet av samhället och politiken som förs just nu. Ser det ljust ut? Nej, detta kommer ta lång tid att vända.

Både politiken, polisen och akademin säger att civilsamhället måste hjälpa till för att vända nuvarande situation. GTA är såklart inte någon stor del i detta. MEN, jag tror på allvar att vi behöver sociala normer som tydligare tar avstånd från våld och personer med högt våldskapital och där spelar nog all kultur en viktig del.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tja, kommer ännu ihåg när grannen (som då var i förskoleålder, får jag förtydliga) efter att ha spelat Kung-Fu Master tränade kickar på folk lite till höger och vänster. Sparkade till mig på låret allt vad han orkade. Han var inte "mjäkigt" uppfostrad utan hade strama tyglar. Han växte ifrån det Jag tror kultur kan påverka människor. Spel kan vara kultur. Att folk flest inte blir våldsamma grobianer av spel, filmer, musik eller böcker må vara hänt, men absolut påverkas man. Nu har de studerat just empati, men det kanske inte är något man kan mäta momentant speciellt enkelt. Vi ser att människor snabbt kan agera till synes empatilöst, påverkade av en samhällelig kontext/kultur, och att beteende på nätet kan spilla över i hur man agerar ansikte mot ansikte också.

Nåja, behövs mer forskning.

Nu är ju inte direkt "strama tyglar" nödvändigtvis något positivt. Du kan ha jättestrama tyglar utan någon som helst empati i uppfostran, det leder inte direkt till något bra. Min gissning är att det är underliggande frustration/dåligt mående som leder till sådant beteende. Spelet gav honom iden att ta ut det på det specifika sättet.