Apple är nu världens största mobiltillverkare

Permalänk
Melding Plague

Apple är nu världens största mobiltillverkare

Enligt IDC sålde Apple förra året för första gången fler telefoner än största konkurrenten Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det var som f-n, det trodde jag inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Troligen till stor del p.g.a. USB C. Att folk på sweclockers allmänt inte har problem med att ha olika laddare till allt och anser att typ ingen spelar på mobiler återspeglar ej försäljningen.

När det gäller Samsung så tycker jag de har Apple priser på deras S-serie, det hade behövt mer konkurrens som det var på den goda tiden när Huwaie inte ansågs vara så farliga.

Permalänk
Medlem

Det fortsätter förvåna mig att iPhones är så populära när de är så dyra. Jag förnekar absolut inte att de är bra maskiner, men de är ändå extremt dyra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fler, och dyrare enhetspris... Bra med stålar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Circkus 8 miljarder människor på planeten. Helt gaaalet att det levererats ut drygt en miljard telefoner på ett år....

Även spännande att den dyraste modellen säljer bäst. Hade jag aldrig trott när mobiler började hoppa från typ 7-8kkr till 15k+

Permalänk
Medlem

Undrar varför Samsung tappade 1a platsen…?
Är själv Apple användare men blev förvånad faktiskt…

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Undrar varför Samsung tappade 1a platsen…?
Är själv Apple användare men blev förvånad faktiskt…

De blev väl dyrare och dyrare och de som köpte android hade massa andra valmöjligheter gissar jag?

Iphone har man inte så mycket val om man vill ha iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Undrar varför Samsung tappade 1a platsen…?
Är själv Apple användare men blev förvånad faktiskt…

nu när Pixel telefoner säljs i Sverige så kanske det påverkat lite? jag har själv varit en Samsung användare sedan Galaxy S2 fram till S23 (samt Flip och Fold) men nu fick det bli en Pixel 8 Pro då enklare hålla på med root, custom rom/kernels utan att tänka på att Knox pajar och man förlorar funkioner, dock hoppas jag ryktena stämmer om en mindre Pixel 9 Pro, eller en Pixel Flip med schyssta kameror.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Sw där ja....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Välförtjänt, faktiskt.
Och då är jag ändå en "Google/Android-guy"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Troligen till stor del p.g.a. USB C. Att folk på sweclockers allmänt inte har problem med att ha olika laddare till allt och anser att typ ingen spelar på mobiler återspeglar ej försäljningen.

När det gäller Samsung så tycker jag de har Apple priser på deras S-serie, det hade behövt mer konkurrens som det var på den goda tiden när Huwaie inte ansågs vara så farliga.

Tror faktiskt inte "medelsvenssons" val står och faller med typ av laddare, snarare media och forum (som sweclockers) där folk bryr sig om sådant.
Att någon som tidigare kört Samsung nu tänker "Nu när Iphone har USB-C kan jag äntligen byta" finner jag föga troligt, snarare att det var ett år där många helt enkelt valde att byta ut sina gamla mobiler.
Samsung lär gå om igen nästa år tack vare deras låg och mellanpris segment där Apple har lite att säga till om.

Permalänk
Medlem

Håller med…

Skrivet av Spawnbadboy:

De blev väl dyrare och dyrare och de som köpte android hade massa andra valmöjligheter gissar jag?

Iphone har man inte så mycket val om man vill ha iOS

Det är väl inte det att Samsung-köpare vandrat till Apple utan det att andra likvärdiga mer prisvärda alternativ dykt upp…

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem

Det trodde jag inte. Jag hade själv bytt till Iphone om de inte var så dyra.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Troligen till stor del p.g.a. USB C.

Antar att du skämtar, men det är svårt i textform.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Det är väl inte det att Samsung-köpare vandrat till Apple utan det att andra likvärdiga mer prisvärda alternativ dykt upp…

ja exakt de köpte billigare android med liknande hårdvara istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Antar att du skämtar, men det är svårt i textform.

Man kan tro det men för typ 3 personer så är faktiskt det här med USB C världens grej.

Permalänk
Skrivet av DaCapo_X:

Tror faktiskt inte "medelsvenssons" val står och faller med typ av laddare, snarare media och forum (som sweclockers) där folk bryr sig om sådant.
Att någon som tidigare kört Samsung nu tänker "Nu när Iphone har USB-C kan jag äntligen byta" finner jag föga troligt, snarare att det var ett år där många helt enkelt valde att byta ut sina gamla mobiler.
Samsung lär gå om igen nästa år tack vare deras låg och mellanpris segment där Apple har lite att säga till om.

Vad var det för annat speciellt som var med iPhone 15 förutom usb c som gjorde att den såldes så bra?
Jag påstår att det är här på swelcokers som folk inte bryr sig att de tvingas ha väskorna fulla med adaptrar för det ena och andra och säger att det är onödigt att deras tandborste, rakmaskin, dammsugare, multimeter och surfplatta skulle kunna ha en och samma laddkabel. Nej, alla dessa prylar bör ha egen laddkabel och helst egen laddare.

Mitt påstående är att vanligt folk vill att saker bara ska fungera. De vill inte tänka att nu har jag den prylen och den har laddaren som jag la där. Utan de vill bara ta första bästa laddare + kabel och ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Undrar varför Samsung tappade 1a platsen…?
Är själv Apple användare men blev förvånad faktiskt…

Jag antar att Apples kundbas historiskt sett är mindre priskänslig och när inflationen är åt h-e så får folk prioritera. Det slår mindre på Apple än Samsung tydligen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Troligen till stor del p.g.a. USB C. Att folk på sweclockers allmänt inte har problem med att ha olika laddare till allt och anser att typ ingen spelar på mobiler återspeglar ej försäljningen.

När det gäller Samsung så tycker jag de har Apple priser på deras S-serie, det hade behövt mer konkurrens som det var på den goda tiden när Huwaie inte ansågs vara så farliga.

Skrivet av Jumpcut:

Antar att du skämtar, men det är svårt i textform.

Skrivet av ipac:

Man kan tro det men för typ 3 personer så är faktiskt det här med USB C världens grej.

När jag senast skulle byta telefon så föll det precis på detta. Hade dom haft USB C vid den tidpunkten, ja då hade jag troligen varit en iphone-ägare. Om man använt USB-C under några år för att sedan byta bort det mot Lightning? Nej, det tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad var det för annat speciellt som var med iPhone 15 förutom usb c som gjorde att den såldes så bra?
Jag påstår att det är här på swelcokers som folk inte bryr sig att de tvingas ha väskorna fulla med adaptrar för det ena och andra och säger att det är onödigt att deras tandborste, rakmaskin, dammsugare, multimeter och surfplatta skulle kunna ha en och samma laddkabel. Nej, alla dessa prylar bör ha egen laddkabel och helst egen laddare.

Mitt påstående är att vanligt folk vill att saker bara ska fungera. De vill inte tänka att nu har jag den prylen och den har laddaren som jag la där. Utan de vill bara ta första bästa laddare + kabel och ladda.

Vanligt folk vill att det ska fungera därför byter vanligt folk sällan mellan iPhone och Samsung (eller ens mellan Samsung och andra Androidmobiler).
Att tro att en ordinär Samsungägare skulle byta till iPhone för att USB-C har kommit (och därmed allt pyssel med att föra över allt och lära sig ett nytt operativsystem) är att ge USB-C standarden på tok för mycket credd.
Möjligt att gamla iPhone-ägare som dessutom har lite nyare iPads (med USB-C) tyckte att det var dags att byta (var nog snarare dom tillsammans med dom som alltid byter som fick bägaren att rinna över till Apples fördel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det trodde jag inte. Jag hade själv bytt till Iphone om de inte var så dyra.

Det är imponerande och exceptionellt förvånande hur folk över hela världen, fattiga som rika är beredda att göra nästan vad som helst för en svindyr iPhone inklusive organförsäljning. Frågan är om en iPhone blivit den viktigaste statusprylen som finns nu för tiden, gått om bilen?

Du ligger nog bättre till hos en tjej du vill imponera på om du ger henne den senaste iPhone modellen jämfört med ett smycke, så långt har det gått. iPhone är den ultimata lyckan för ganska många.

En jättebra telefon för folk som kanske inte är så tech intresserade samt pensionärer, de är ju lite enklare att använda jämfört med en Android (samt även lite stabilare ska erkännas...). Apple är också jäkligt duktiga på design.

Folk verkar tycka det här med öppna standarder är överreklamerat, vad gör man inte för att låsa sig in i Apples svindyra ekosystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

ja exakt de köpte billigare android med liknande hårdvara istället

Samsung ligger väl minst 2-3 år efter Apple rent prestandamässigt? Skojar inte när jag säger att min iPhone 15 Pro med engergisparläge påslaget, är snabbare än min jobbdator! (Lenovo Thinkpad T14 Gen1).

Edit: Missförstod att du menar att ev. Samsung köpare väljer mer prisvärda Android-lurar.

Permalänk
Medlem

Kan förstå det, har en Samsung S22 nu och det är verkligen inte en bra telefon gentemot det jag har betalat för den.

  • Kvalitet? Utmärkt!

  • Mjukvara? Nej.

  • Batteritid? Pinsam.

  • Prestanda? Pinsam.

Skulle dock varit roligare att se att någon annan mobiltillverkare i toppen än samsung och apple

Älskade min senaste Huawei telefon, men det skeppet har ju seglat nu.

Blir en Google Pixel nästa gång.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det var många enheter.

Fattar inte hur det är möjligt att Apple säljer så bra med tanke på priset. Säga vad man vill men Samsung på rea kan Apple inte matcha med sina priser. Köpte en S23 ultra för 13k på elgiganten nu o då fick jag en klocka, godnatt på den mot apples dito prismässigt. Sen är det ju div reor året om. Priset kan inte vara anledningen att det sålts fler iphones överlag, även om det nu är så att Samsung blivit dyrare. Det skulle väl vara att folk helt enkelt inte bryr sig om priset, men det finner jag föga troligt, men det kanske bara är jag.

Det kanske är så som skrivs att det helt enkelt är ett generellt generationsskifte där många går från äldre till nyare gen.

Att det skulle vara på tal om migrering från android till ios finner jag osannolikt, för generellt tycker en majoritet av befolkningen att förändring är jobbigt. Färre vardagssaker som innebär så stor förändring som att gå från ena till det andra rörande ios/android. Kanske peer-pressure i vänkretsar gått hetare till än vanligt möjligtvis?

USB-C, mja kanske. Men jag tvivlar på att en majoritet är så pass lättlurade att de låter sig luras av en så uppenbar "carrot on a stick" som det är. För i realiteten spelar det väldigt liten roll i praktiken vilket fysiskt interface en telefon har för gemene man, visst finns det edge case. Men de reflekterar en minoritet av marknaden och har inte kraften att driva konsumenttrender.

Oavsett är det helt bissart många nya enheter på ett år, orimligt!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Det är imponerande och exceptionellt förvånande hur folk över hela världen, fattiga som rika är beredda att göra nästan vad som helst för en svindyr iPhone inklusive organförsäljning. Frågan är om en iPhone blivit den viktigaste statusprylen som finns nu för tiden, gått om bilen?

Har det inte mycket att göra med att man (till stor del) ersätter datorn (och tv:n) för många också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har det inte mycket att göra med att man (till stor del) ersätter datorn (och tv:n) för många också?

absolut, du har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De blev väl dyrare och dyrare och de som köpte android hade massa andra valmöjligheter gissar jag?

Iphone har man inte så mycket val om man vill ha iOS

Det stämmer nog bra tror jag. Ingen idé längre att skaffa den dyraste android mobilen. Hårdvaran är redan fullt tillräckligt bra om man går ett par steg ner, resten kan man fixa med alternativ mjukvara.

Permalänk
Medlem

Går inte det där i vågor beroende på vilka funktioner produkterna kommer med just då? Ex USB-C o.s.v.

Frågan är dock, har detta förändrat marknadsandelarna för iOS, Android och övriga?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide