Här är batteriet som håller i 50 år

Permalänk
Melding Plague

Här är batteriet som håller i 50 år

Betavolt har lanserat ett litet batteri som använder radioaktivt nickel och diamant och kan förse ansluten elektronik med ström i 50 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att nämna att detta verkar extremt snarlikt tidigare "teknik" som visade sig vara en scam.

Jag skulle sätta en del pengar på att vi inte kommer se denna teknik användas de närmsta 50 åren.

Edit: Enligt källan så är det på 100 mikrowatt, inte milliwatt.
Därmed måste de alltså öka på effekt med en faktor 10000 för att nå 1 W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

O-troligt

Permalänk
Medlem

Inte scam, nasa har använt liknande "batterier" under lång tid. Problemet har vi i uteffekten som ligger på ca 3 watt per kilo för Nasas modeller och används för laddning av riktiga batterier i rymdfarkoster.
Har svårt att se hur de ska få någon vettig effekt ur dessa med tanke på hur länge nasa använt tekniken.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så en wattsekund var tredje timme? Otroligt lite effekt verkligen, kan inte driva mycket kul med det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte scam, nasa har använt liknande "batterier" under lång tid. Problemet har vi i uteffekten som ligger på ca 3 watt per kilo för Nasas modeller och används för laddning av riktiga batterier i rymdfarkoster.
Har svårt att se hur de ska få någon vettig effekt ur dessa med tanke på hur länge nasa använt tekniken.

Jo, de används även i pacemakers och liknande vad jag förstått. Men att påstå att man kan få ut 10 000 ggr högre effekt i rimlig storlek på 5 år känns högst tveksamt, och det förra företaget som lovade det blev som sagt undersökta av USAs SEC för fraud.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Spännande.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Orkar inte ens ta reda på mer kring detta batteriet då det är så oerhört långt ifrån kommersiellt gångbart…Och rubriken säger väl allt ”här är batteriet som håller 50år”.
Det är bättre att inte skriva något när det inte finns något vettigt att skriva om.

Permalänk

Vad mycket ni skriver om Kina senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, de används även i pacemakers och liknande vad jag förstått. Men att påstå att man kan få ut 10 000 ggr högre effekt i rimlig storlek på 5 år känns högst tveksamt, och det förra företaget som lovade det blev som sagt undersökta av USAs SEC för fraud.

Ja batterier är ett hett ämne och det finns stora svårigheter med att hitta bra substitut för litium tekniken vi haft sedan 1972 eller 1990 i konsument prylar.
Då blir det nog lättare att lura både folk och företag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tänker spontant på att man går tillbaka till varuhuset med sitt urladdade batteri 10 år senare och vill ha pengarna tillbaka, bara för att få höra hur Betavolt la ner 7 år tidigare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Va tufft, antar att tekniken är super-bannad överallt förutom Kina? xD
Så fort man snackar om radioaktivitet så blir det väl känsligt.

Permalänk
Medlem

Många vinterdeprimerade gnällspikar här.

Permalänk
Medlem

Mina N64 spel kan fortfarande spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många vinterdeprimerade gnällspikar här.

Realister

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många vinterdeprimerade gnällspikar här.

Kör du Tesla?😉

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Va tufft, antar att tekniken är super-bannad överallt förutom Kina? xD
Så fort man snackar om radioaktivitet så blir det väl känsligt.

Säg inte det.

Vanliga joniserande rökdeckare/brandvarnare innehåller små mängder alfastrålande americium. De är väl förvisso ersatta av optiska deckare i de flesta applikationer, men inte helt utfasade och förbjudna, då de kan detektera för ögat osynliga förbränningsgaser till skillnad från de senare. Glödstrumpor till förgasningslyktor innehåller ibland thorium, som också är radioaktivt.

Det räcker med att de inte kan ersättas med något icke radioaktivt i ett tillräckligt viktigt användningsområde. Jag tänker mig att batterier som håller i 50 år kan vara oerhört användbara i medicinska applikationer. Det är väl också en fråga om vilken typ av strålning de eventuellt emitterar.

Skrivet av Thomas:

Värt att nämna att detta verkar extremt snarlikt tidigare "teknik" som visade sig vara en scam.

https://www.youtube.com/watch?v=uzV_uzSTCTM

https://www.youtube.com/watch?v=5M5MF6KE-jY

Jag skulle sätta en del pengar på att vi inte kommer se denna teknik användas de närmsta 50 åren.

Edit: Enligt källan så är det på 100 mikrowatt, inte milliwatt.
Därmed måste de alltså öka på effekt med en faktor 10000 för att nå 1 W.

Den där duden i videon överträffar i övrigt det han inte tror på med hästlängder. Totalt övertänd. Lär hålla en hel kokainkartell sysselsatt på egen hand... eller näsa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Säg inte det.

Vanliga joniserande rökdeckare/brandvarnare innehåller små mängder alfastrålande americium. De är väl förvisso ersatta av optiska deckare i de flesta applikationer, men inte helt utfasade och förbjudna, då de kan detektera för ögat osynliga förbränningsgaser till skillnad från de senare. Glödstrumpor till förgasningslyktor innehåller ibland thorium, som också är radioaktivt.

Det räcker med att de inte kan ersättas med något icke radioaktivt i ett tillräckligt viktigt användningsområde. Jag tänker mig att batterier som håller i 50 år kan vara oerhört användbara i medicinska applikationer. Det är väl också en fråga om vilken typ av strålning de eventuellt emitterar.

Den där duden i videon överträffar i övrigt det han inte tror på med hästlängder. Totalt övertänd. Lär hålla en hel kokainkartell sysselsatt på egen hand... eller näsa.

Nä, säg inte så. Dave är klockren. Kunnig, rolig, intressant, ärlig och bra att lära ut. Kolla gärna på några videos så vänjer man sig efter ett tag, för lite speedad är han 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nä, säg inte så. Dave är klockren. Kunnig, rolig, intressant, ärlig och bra att lära ut. Kolla gärna på några videos så vänjer man sig efter ett tag, för lite speedad är han 😁

Haha, om det finns några som är under 15 sekunder kanske. Det var väl ungefär så länge jag stod ut innan jag stängde av

Säger dock inget om hans kunnighet etc, har jag som du förstår inte bildat mig någon uppfattning om. Det utesluts ju dock inte av att vara totalt övertänd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

Nä, säg inte så. Dave är klockren. Kunnig, rolig, intressant, ärlig och bra att lära ut. Kolla gärna på några videos så vänjer man sig efter ett tag, för lite speedad är han 😁

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Hittade honom när jag började lära mig elektronik omkring 2010 eller nåt sånt, kollar några videos här och där. Extremt kunnig, främst inom elektronik då, men han tar upp löst relaterade ämnen också, som en del som detta -- debunking/pseudoscience och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Trevligt med hållbar utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Kör du Tesla?😉

Kör du fossil/fisbil?
Själv kör jag ingen bil alls. Eller jo, men väldigt sällan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jo Dave må vara lite hypad men han är galet duktig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Säg inte det.

Vanliga joniserande rökdeckare/brandvarnare innehåller små mängder alfastrålande americium. De är väl förvisso ersatta av optiska deckare i de flesta applikationer, men inte helt utfasade och förbjudna, då de kan detektera för ögat osynliga förbränningsgaser till skillnad från de senare. Glödstrumpor till förgasningslyktor innehåller ibland thorium, som också är radioaktivt.

Det räcker med att de inte kan ersättas med något icke radioaktivt i ett tillräckligt viktigt användningsområde. Jag tänker mig att batterier som håller i 50 år kan vara oerhört användbara i medicinska applikationer. Det är väl också en fråga om vilken typ av strålning de eventuellt emitterar.

Den där duden i videon överträffar i övrigt det han inte tror på med hästlängder. Totalt övertänd. Lär hålla en hel kokainkartell sysselsatt på egen hand... eller näsa.

Brukar vara 1 μCi americium i brandvarnare. I betavolts "batteri" är det 50 Ci, alltså 50 miljoner gånger högre (radio)aktivitet. Nu är dock Nickel-63 en förhållandevis snäll isotop. Strålningen är betastrålning med så låg energi att den inte kan penetrera huden. Det är egentligen bara om man får i sig materialet som den kan göra skada, men kroppen är dålig på att ta upp nickel. Man bör ändå låta bli att tugga i sig såna här batterier, då ett batteri innehåller tillräckligt med radioaktivt material för att döda 20 personer.

Tror jag att vi kommer att se dessa i konsumentprodukter? Nej, men frågan är om inte kostnaden är mer avskräckande än dödligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte scam, nasa har använt liknande "batterier" under lång tid. Problemet har vi i uteffekten som ligger på ca 3 watt per kilo för Nasas modeller och används för laddning av riktiga batterier i rymdfarkoster.
Har svårt att se hur de ska få någon vettig effekt ur dessa med tanke på hur länge nasa använt tekniken.

På Sovjet-tiden byggdes det ett gäng fyrtorn med samma teknik som skulle lysa i ett sekel eller nåt. De är ett trevligt litet saneringsproblem nu.

Håller med om att den här ekvationen inte går ihop med vikten de talar om, dock. Kan tro på att det håller länge, men effekten per sekund blir ju minimal.

Skrivet av Chromatic:

Va tufft, antar att tekniken är super-bannad överallt förutom Kina? xD
Så fort man snackar om radioaktivitet så blir det väl känsligt.

Inte alls, det finns massor av grejer som är lätt radioaktiva. Brandvarnare har redan nämnts. Gamla självlysande klockor var lagom radioaktiva. Sen finns det många grejer som är lätt radioaktiva som bieffekt av vad de innehåller, eftersom kalium-40 och kol-14 är radioaktiva med lagom lång halveringstid, och de finns i allt som innehåller kalium respektive kol. Bananer är fortfarande lagliga…

Det som är olagligt att äga är klyvbart material, och det hoppas jag verkligen inte att det handlar om här. Även för sånt kan man tillstånd att ”hyra” materialet om man behöver ha det till något. Har gjort experiment med en liten tablett plutonium-239 när jag läste kärnkemi en gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

På Sovjet-tiden byggdes det ett gäng fyrtorn med samma teknik som skulle lysa i ett sekel eller nåt. De är ett trevligt litet saneringsproblem nu.

Håller med om att den här ekvationen inte går ihop med vikten de talar om, dock. Kan tro på att det håller länge, men effekten per sekund blir ju minimal.

Inte alls, det finns massor av grejer som är lätt radioaktiva. Brandvarnare har redan nämnts. Gamla självlysande klockor var lagom radioaktiva. Sen finns det många grejer som är lätt radioaktiva som bieffekt av vad de innehåller, eftersom kalium-40 och kol-14 är radioaktiva med lagom lång halveringstid, och de finns i allt som innehåller kalium respektive kol. Bananer är fortfarande lagliga…

Det som är olagligt att äga är klyvbart material, och det hoppas jag verkligen inte att det handlar om här. Även för sånt kan man tillstånd att ”hyra” materialet om man behöver ha det till något. Har gjort experiment med en liten tablett plutonium-239 när jag läste kärnkemi en gång.

Ofan, trodde det var mycket striktare än så, vet att man fick sluta med sådana där radioaktiva klockor efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vad mycket ni skriver om Kina senaste året.

Kina utvecklar (tyvärr) mer ny teknik, nya patent, ny grundforskning och avancerad spetskunskap än USA och Europa senaste åren

Vi är på väg in i ett maktskifte (tyvärr)

Därför vi har Huawei-sanktioner och blockage, därför vi har 4090D och andra skumma exportregler… de är på väg om och förbi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

På Sovjet-tiden byggdes det ett gäng fyrtorn med samma teknik som skulle lysa i ett sekel eller nåt. De är ett trevligt litet saneringsproblem nu.

Håller med om att den här ekvationen inte går ihop med vikten de talar om, dock. Kan tro på att det håller länge, men effekten per sekund blir ju minimal.

Inte alls, det finns massor av grejer som är lätt radioaktiva. Brandvarnare har redan nämnts. Gamla självlysande klockor var lagom radioaktiva. Sen finns det många grejer som är lätt radioaktiva som bieffekt av vad de innehåller, eftersom kalium-40 och kol-14 är radioaktiva med lagom lång halveringstid, och de finns i allt som innehåller kalium respektive kol. Bananer är fortfarande lagliga…

Det som är olagligt att äga är klyvbart material, och det hoppas jag verkligen inte att det handlar om här. Även för sånt kan man tillstånd att ”hyra” materialet om man behöver ha det till något. Har gjort experiment med en liten tablett plutonium-239 när jag läste kärnkemi en gång.

Klyvbara isotoper har kärnor med mer än 200 partiklar ungefär (u233, u235, u238, p239, th232, …)

Detta är nickel som har 63 enligt artikeln. Den är väldigt nära de mest stabila ämnena i bemärkelsen klyvbarhet, som järn är. De går såklart att klyva, men kräver enorma mängder mer energi in än vad man får ut, så det kan inte bli någon kedjereaktion alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kina utvecklar (tyvärr) mer ny teknik, nya patent, ny grundforskning och avancerad spetskunskap än USA och Europa senaste åren

Vi är på väg in i ett maktskifte (tyvärr)

Därför vi har Huawei-sanktioner och blockage, därför vi har 4090D och andra skumma exportregler… de är på väg om och förbi

Har du några konkreta exempel på detta?

Utöver teknik för massövervakning så kan dom inte just göra någon ting, vad jag vet.
Jag menar, tog dom år och år att tillverka kulspetspenna.
Deras egenbyggda flyg (som är full av ikke Kina komponenter) kunde bara flyga 1 vända.
Deras T1 städer svämmar över.
Avancerad infrastruktur (maglev tåg etc) är byggda av andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Har du några konkreta exempel på detta?

Utöver teknik för massövervakning så kan dom inte just göra någon ting, vad jag vet.
Jag menar, tog dom år och år att tillverka kulspetspenna.
Deras egenbyggda flyg (som är full av ikke Kina komponenter) kunde bara flyga 1 vända.
Deras T1 städer svämmar över.
Avancerad infrastruktur (maglev tåg etc) är byggda av andra länder.

https://www.theguardian.com/world/2022/aug/11/china-overtakes...
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/jrc-mission-statem...

Det är väl några snabba från googlingar

Det har hänt väldigt mycket på några år i och med ’made in china 2025’, de vill bli världsledande inom massor med saker, bli oberoende av utländsk teknik som datorer, chip, mjukvara, os, tjänster, betalmedel, …