GrapheneOS web installer och BankID

Permalänk
Inaktiv

GrapheneOS web installer och BankID

Funkar BankID om man installerar GrapheneOS via web installer eller behöver jag installera på annat sätt? Nån påstod att jag behövde installera via "Magick" (vet inte ens vad det innebär). Är noob så hade gärna sluppit krångla till det och använda deras web installer men BankID måste fungera. Okej med att play körs sandboxed.

Tänker att det säkert finns en och annan kotte här som kör GrapheneOS som kanske kan berätta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Funkar BankID om man installerar GrapheneOS via web installer eller behöver jag installera på annat sätt? Nån påstod att jag behövde installera via "Magick" (vet inte ens vad det innebär). Är noob så hade gärna sluppit krångla till det och använda deras web installer men BankID måste fungera. Okej med att play körs sandboxed.

Tänker att det säkert finns en och annan kotte här som kör GrapheneOS som kanske kan berätta mer?

Ja.

Du behöver inte "installera via Magick" eller hitta på några andra konstigheter.

Permalänk
Medlem

Det funkar med BankID för mig, har installerat via web installer och installerade BankID utan problem från sandboxed playstore.
(Pixel 7)

Permalänk
Medlem

Kan nämna att du borde installera Google Play då BankID använder några Google-API:er. Du kan läsa mer om bankappars kompabilitet med GrapheneOS här: https://privsec.dev/posts/android/banking-applications-compat...

Annars har GrapheneOS skrivit lite själva om bankappar här: https://grapheneos.org/usage#banking-apps

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar och länkar. Skönt att höra att jag kan använda deras web installer.

Permalänk
Medlem

Det här låter verkligen som goda nyheter! Gäller detsamma för Swish också?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det här låter verkligen som goda nyheter! Gäller detsamma för Swish också?

Swish funkar bra för mig, också installerat från sandboxed playstore.

Permalänk
Medlem

Jag har GrapheneOS i över ett halvår nu och jag har inte stött på att någon app inte fungerar. Inklusive BankID och Swish.
Dock har jag inte så överdrivet många appar, mestadels från F-droid ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eggplant:

Swish funkar bra för mig, också installerat från sandboxed playstore.

Skrivet av ojz0r:

Jag har GrapheneOS i över ett halvår nu och jag har inte stött på att någon app inte fungerar. Inklusive BankID och Swish.

Låter toppen

Skrivet av ojz0r:

Dock har jag inte så överdrivet många appar, mestadels från F-droid ändå.

Samma här. Har väl 5 appar från Play Butik, resten är från F-Droid och IzzyOnDroid, vilket är kanske 30st, om inte mer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

USB kabel

Frågar här istället för att skapa en ny tråd. Ni som installerat GrapheneOS, använde ni alla medföljande USB-C till USB-C kabel eller använde ni en annan USB-C till USB-A kabel? Laptopen jag använder har inte USB-C.

Funderar på att använda medföljande dongel då GrapheneOS skriver att de rekommenderar medföljande kabel eller behöver jag köpa en ny USB-A till USB-C kabel för detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Frågar här istället för att skapa en ny tråd. Ni som installerat GrapheneOS, använde ni alla medföljande USB-C till USB-C kabel eller använde ni en annan USB-C till USB-A kabel? Laptopen jag använder har inte USB-C.

Funderar på att använda medföljande dongel då GrapheneOS skriver att de rekommenderar medföljande kabel eller behöver jag köpa en ny USB-A till USB-C kabel för detta?

Såg nu att medföljande adapter har svart USB så ingen hi-speed USB. Köpt kabel.

Permalänk
Medlem

Är det någon som nyligen installerat grapheneOS och lyckats få igång BankID? Får felkod 179 så fort jag försöker aktivera det.
Appen i sig verkar fungera men jag lyckas inte flytta min befintliga BankID till denna telefon.
Är en pixel 4a om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Är det någon som nyligen installerat grapheneOS och lyckats få igång BankID? Får felkod 179 så fort jag försöker aktivera det.
Appen i sig verkar fungera men jag lyckas inte flytta min befintliga BankID till denna telefon.
Är en pixel 4a om det spelar någon roll.

Det går inte att flytta BankID, du måste skaffa ett nytt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går inte att flytta BankID, du måste skaffa ett nytt.

Det var nog dåligt formulerat av mig. Jag beställer nytt BankID via banken och får att jag ska skanna en QR-kod och fylla i min kod. Så fort jag fyllt i koden och trycker fortsätt så får jag felkoden direkt.
Just att det händer så direkt får mig att tro att det kan ha med några behörigheter eller så.
Har dock inte lyckats hitta något, har testat stänga av diverse GrapheneOS specifika inställningar men inget verkar göra någon skillnad.
Alla andra appar fungerar som dom ska.

Permalänk
Medlem

Jag installerade bankid på GrapheneOs på en pixe8 i slutet av November utan några tekniska problem vid det tillfället (27:de).
(default installation utan någon configurering alls (tja förutom att ansluta med ett google-konto då))

((För övrigt::
jag höll på och mekade med flera enheter och jag lyckades klanta till mig och stänga av mitt gamla fungerande bankid
... så jag fick vackert gå till banken o skaffa nytt bankid,
men det var min egen dumhet och inte ett problem med bankid eller GrapeneOs
))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Just att det händer så direkt får mig att tro att det kan ha med några behörigheter eller så.

Gav du appen nätverksbehörighet? Är nätverket påslaget för appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Gav du appen nätverksbehörighet? Är nätverket påslaget för appen?

Jag gav den nätverksbehörighet när jag installerade appen. Har testat att ge BankID alla behörigheter och får samma felkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Jag gav den nätverksbehörighet när jag installerade appen. Har testat att ge BankID alla behörigheter och får samma felkod.

Ursäkta för bump men fick du någon ordning på detta? Har samma problem nämligen och hittar ingen lösning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ursäkta för bump men fick du någon ordning på detta? Har samma problem nämligen och hittar ingen lösning.

Tyvärr löste jag det inte.
Så bestämde att jag kör vidare med min andra telefon tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Tyvärr löste jag det inte.
Så bestämde att jag kör vidare med min andra telefon tillsvidare.

Verkar som att felkoden är relaterad till platstjänster. Fick ordning på det till slut genom att att aktivera exakt plats, Wifi-sökning m.m. Kör dock inte GrapheneOS utan stock Android.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070