Windows 10 kvar på två tredjedelars marknadsandel

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 kvar på två tredjedelars marknadsandel

Under fjolåret ökade antalet Windows 11-användare stadigt, men det fick inte andelen med Windows 10 att minska.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har tre datorer här hemma som regelbundet används. Två av dessa har 11 och en 10. Som jag ser det är 10an helt enkelt så användbart fortfarande och jag kan nog inte komma på nånting som 11an gör bättre. Jag ogillar inte 11 men med mer strikta hårdvarukrav så är det väl förståeligt att folk sitter kvar på 10 om det enda sättet att uppgradera är att gå igenom massa loopholes eller rentav köpa ny hårdvara som dom annars kanske inte ens behöver. Den enda anledningen till att två av mina har 11an är att den ena (laptop) kom med det förinstallerat och den andra (egenbyggd desktop) uppfyllde hårdvarukraven och jag tänkte varför inte? Den sista uppfyller inte de officiella kraven men rullar glatt vidare på 10an sålänge.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

11an tillför ju noll funktion över 10an om man inte har en väldigt modern dator, märker att windows 11 kan utnyttja en m.2 ssd mycket mer effektivt än 10an annars ingen större skillnad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det finns väl knappt någon som köper ny dator bara för att 11an inte kommer in automagiskt pga processorn är "för gammal".
Annat blir det väl om sisådär 2 år när det slutat komma uppdateringar till 10an, och året därpå.
Men då gnekas det väl för att knappt nån bytt till windows 12 ännu.

Permalänk

Hårdvarukraven är olika operativsystemen emellan.

Permalänk
Medlem

Finns väl inga datorer som kom med Windows 7 eller 8 som kan köra 11? Kör ju vara en liten minoritet som tar sig runt kraven. Många har nog datorer som inte kan uppdateras till Windows 11 och 99,9% vet nog inte hur man kringgår det eller orkar inte sätta sig in i hur man gör det.

Inga Mac med boot camp har Windows 11 stöd heller oavsett om processorn är tillräckligt ny eller inte.

Inte förvånad att det tar tid för Windows 11. Många använder fortfarande Sandy bridge-kaby lake datorer som inte stöds men som är tillräckligt fortfarande för mindre krävande sysslor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har w10 på vanliga och w11 på laptop.
w11 har än så länge inga fördelar alls, äter mera ram och är allmänt krångligare bara.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Finns väl inga datorer som kom med Windows 7 eller 8 som kan köra 11? Kör ju vara en liten minoritet som tar sig runt kraven. Många har nog datorer som inte kan uppdateras till Windows 11 och 99,9% vet nog inte hur man kringgår det eller orkar inte sätta sig in i hur man gör det.

Inga Mac med boot camp har Windows 11 stöd heller oavsett om processorn är tillräckligt ny eller inte.

Inte förvånad att det tar tid för Windows 11. Många använder fortfarande Sandy bridge-kaby lake datorer som inte stöds men som är tillräckligt fortfarande för mindre krävande sysslor.

Inte officiellt nej. Jag kör dock med Windows 11 på 2 datorer som inte stöds av MS och det fungerar alldeles utmärkt.

Skrivet av hakd:

Har w10 på vanliga och w11 på laptop.
w11 har än så länge inga fördelar alls, äter mera ram och är allmänt krångligare bara.

Nej, W11 äter inte mer RAM. Din laptop har nog mer RAM och då utnyttjar Windows mer RAM genom att använda det. Jag har kört med Windows 10 och 11 på samma dator och det är samma RAM användning på båda versionerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

- Inga märkbara fördelar
- Sämre UI (inställningar)
- Sämre UI (context menu vid högerklick)
- Sämre UI (taskbar)
- Jobbigare krav (TPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

- Inga märkbara fördelar
- Sämre UI (inställningar)
- Sämre UI (context menu vid högerklick)
- Sämre UI (taskbar)
- Jobbigare krav (TPM)

Context menu går enkelt att ändra i Windows 11 tillbaka till såsom det var i W10, guiden nedan är direkt kopierad från Microsofts hemsida

Right-click the Start button and choose Windows Terminal.

Copy the command from below, paste it into Windows Terminal Window, and press enter.

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Restart File Explorer or your computer for the changes to take effect.

You would see the Legacy Right Click Context menu by default.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte officiellt nej. Jag kör dock med Windows 11 på 2 datorer som inte stöds av MS och det fungerar alldeles utmärkt.
Nej, W11 äter inte mer RAM. Din laptop har nog mer RAM och då utnyttjar Windows mer RAM genom att använda det. Jag har kört med Windows 10 och 11 på samma dator och det är samma RAM användning på båda versionerna

Låter skumt, laptopen har 20GB (4 + 16GB, udda ja men ena är fastlött), stationär har 32GB.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Context menu går enkelt att ändra i Windows 11 tillbaka till såsom det var i W10, guiden nedan är direkt kopierad från Microsofts hemsida

Right-click the Start button and choose Windows Terminal.

Copy the command from below, paste it into Windows Terminal Window, and press enter.

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Restart File Explorer or your computer for the changes to take effect.

You would see the Legacy Right Click Context menu by default.

Varför ska det ens behövas en guide på deras hemsida med steg i reg-edit för att kunna återställa en bättre funktion? Hade Microsoft velat hade de kunnat lägga till en knapp mitt på skärmen, "make it like Windows 10" och med ett tryck återställt allt som har med GUI att göra.

Icke!

Windows 11 är skräp, enda fördelen är automatisk HDR men det är inte tillräckligt för att byta över.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför ska det ens behövas en guide på deras hemsida med steg i reg-edit för att kunna återställa en bättre funktion? Hade Microsoft velat hade de kunnat lägga till en knapp mitt på skärmen, "make it like Windows 10" och med ett tryck återställt allt som har med GUI att göra.

Icke!

Windows 11 är skräp, enda fördelen är automatisk HDR men det är inte tillräckligt för att byta över.

Mvh

Ja, jag håller med.

Microsoft behöver egentligen bara göra något så trivialt som att skapa två olika förutbestämda mallar för operativsystemet.
Ett original Windows 11, med allt sin användarförrakt, luftiga menyer och onödiga begränsningar.
Och ett läge som klonar beteendet från låt säga Windows 10, och erbjuder mer inbyggda sätt att reglera operativsystemets gränssnitt i all enkelhet. Tänk texttäthet på skärmen, mer kontroll över Start-panelen, ta bort möjligheten för Microsoft att injicera säsongsmeddelanden och grafik, mfl.

Detta skulle Microsoft med all säkerhet kunna göra till mycket liten kostnad och minimal ansträngning.

Permalänk
Medlem

Win 10 tills den inte får säkerhetsuppdateringar längre för min del.
Ser ingen funktionalitet i 11 som jag saknar i 10.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Jag har tre datorer här hemma som regelbundet används. Två av dessa har 11 och en 10. Som jag ser det är 10an helt enkelt så användbart fortfarande och jag kan nog inte komma på nånting som 11an gör bättre. Jag ogillar inte 11 men med mer strikta hårdvarukrav så är det väl förståeligt att folk sitter kvar på 10 om det enda sättet att uppgradera är att gå igenom massa loopholes eller rentav köpa ny hårdvara som dom annars kanske inte ens behöver. Den enda anledningen till att två av mina har 11an är att den ena (laptop) kom med det förinstallerat och den andra (egenbyggd desktop) uppfyllde hårdvarukraven och jag tänkte varför inte? Den sista uppfyller inte de officiella kraven men rullar glatt vidare på 10an sålänge.

Jag tror det kommer ta en lång tid innan win11 blir majoritet av väldigt enkla anledningar. Folk i allmänhet kör med det OS datorn köptes med, och de kanske uppdaterar om det görs automagiskt. Det såldes galna mängder laptops under 2020/2021 när windows 10 fortfarande var vad som gällde, så det finns mängder av relativt nya datorer som såldes med windows 10. Ingen köper en ny dator bara för att support är på väg att gå ut (se bara på hur många lastgamla Andriodlurar som används). En ny dator köps in när den gamla är för långsam, trasig eller batteritiden är för dålig.

Utöver det så håller laptops prestanda mycket längre, så det är intre precis så att en uppgradering var 3:e år är något som man måste göra jämfört med 00-tal/tidigt 10-tal. Jag tror MS framöver kommer behöva leva med att antingen ge support i 7 år efter att ett OS slutar säljas eller se till att en uppgradering är enkelt att göra. Annars kommer det bli problem när miljontals datorer blir EoL. Jag blir inte alls förvånad om Windows 10 2025 EoL datum skjuts fram när vi väl är där.

Permalänk
Rekordmedlem

Nyligen skaffat en ny laptop och den kom med 11 och det har övertygat mig om att inte frivilligt installera det på någon annan dator för 10an är bättre men ännu bättre vore det om de backade interfacet till win 7 med vissa inslag från XP.
Att plocka de sämsta delarna från Apple och göra dem ännu sämre är inte utveckling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Ja, jag håller med.

Microsoft behöver egentligen bara göra något så trivialt som att skapa två olika förutbestämda mallar för operativsystemet.
Ett original Windows 11, med allt sin användarförrakt, luftiga menyer och onödiga begränsningar.
Och ett läge som klonar beteendet från låt säga Windows 10, och erbjuder mer inbyggda sätt att reglera operativsystemets gränssnitt i all enkelhet. Tänk texttäthet på skärmen, mer kontroll över Start-panelen, ta bort möjligheten för Microsoft att injicera säsongsmeddelanden och grafik, mfl.

Detta skulle Microsoft med all säkerhet kunna göra till mycket liten kostnad och minimal ansträngning.

Exakt så vill man att det ska fungera.
Men efter Win 7 så har Microsoft aktivt försökt att tvinga på oss användare nått skit som vi inte vill ha.
Och efter en ny Windows version så har det tagit ca 1 till 2 år för dom att lägga tillbaka det dom tog bort så folk kan använda sin dator på ett normalt sätt igen.

Bara för att Microsoft vill göra nån ändring så går det väl bra så länge man har möjligheten att med en enkel knapp välja ny eller gammal funktion.

Dum som man va gick man över till Win 11. Och för lat för att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

- Inga märkbara fördelar
- Sämre UI (inställningar)
- Sämre UI (context menu vid högerklick)
- Sämre UI (taskbar)
- Jobbigare krav (TPM)

Personligen gillar jag mycket mer inställningar UI:et i Windows 11 jämfört med Windows 10. Sedan är också datorn snabbare med W11 jämfört med W10. Jag gillar W11 och har bytt till W11 på alla datorer som det går på utan att det blir större problem med datorn, vilket då inkluderar 2 datorer som inte stöds officiellt samt 2 datorer som stöds officiellt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför ska det ens behövas en guide på deras hemsida med steg i reg-edit för att kunna återställa en bättre funktion? Hade Microsoft velat hade de kunnat lägga till en knapp mitt på skärmen, "make it like Windows 10" och med ett tryck återställt allt som har med GUI att göra.

Det är nog för att försöka attrahera Linux fanboys som älskar obskyra metoder för att åstadkomma minsta lilla skit

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Jag har två Intel Xeon E5-2699v4 2.2GHz 22-Core i min ena maskin. Stöds inte officiellt av windows 11 on jag inte köper till en TPM modul. Inte för att jag kör windows på den ändå.

Sånt är livet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett meddelande om att min dator inte kan köra w11 och jag har amd 5900x med x570 moderkort.
Orkar inte tjafsa för lägre prestanda i vissa spel

Permalänk
Medlem

Allting i Windows 11 är bökigare än tidigare operativsystem så jag är inte särskilt förvånad att så få har bytt. Själv hade jag aldrig gått över från 10 om det inte vore för att jag skaffade Intel-processor med E- och P-cores.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

När 10:an inte duger längre så blir det INTE Windows 11, det är helt uppenbart, reklam i betalversion är inte okej.
Alla justeringar som behövs för att få det vettigt gör det jämförbart med att lära sig Linux eller motsv.

Uppdatering? -Javisst, datumet är nyare.
Uppgradering? -NEJ! Degradering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ominstallera datorn för ett tag sen o funderade över om man skulle gå över till w11 på stationära men näe, kör w10 igen.

Tror det är ganska bra att fortsätta med att varannan windows är värt o köra.

W11 på laptop vilket är helt OK, men nja. Finns småsaker jag stör mig på och som andra säger, man ska inte behöva göra massa steg eller mjukvaror för att få tillbaka gui eller funktioner som funnits i tidigare OS.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag fick ett meddelande om att min dator inte kan köra w11 och jag har amd 5900x med x570 moderkort.
Orkar inte tjafsa för lägre prestanda i vissa spel

Då har du inte TPM aktiverat i BIOS:en. Ändra den inställning och/eller uppdatera din BIOS till senaste versionen så bör det inte vara något problem.

Skrivet av Varg:

Allting i Windows 11 är bökigare än tidigare operativsystem så jag är inte särskilt förvånad att så få har bytt. Själv hade jag aldrig gått över från 10 om det inte vore för att jag skaffade Intel-processor med E- och P-cores.

Och jag tycker att det inte är bökigare. Lika som W10 och på vissa ställen bättre än W10, så som inställningarna

Skrivet av Fenrisulvfan:

När 10:an inte duger längre så blir det INTE Windows 11, det är helt uppenbart, reklam i betalversion är inte okej.
Alla justeringar som behövs för att få det vettigt gör det jämförbart med att lära sig Linux eller motsv.

Uppdatering? -Javisst, datumet är nyare.
Uppgradering? -NEJ! Degradering.

Reklam? Inte sett någon reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hade de bara gjort vissa av systemkraven enklare att välja bort vid installation, så hade det säkert sett annorlunda ut.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Har de fixat så man kan ha taskbaren enbart på en sekundär skärm än? Vägrar uppgradera innan det är fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag tycker att det inte är bökigare. Lika som W10 och på vissa ställen bättre än W10, så som inställningarna

Kontextmenyn är en ren katastrof i Windows 11 tex. För att få fram allting måste man trycka på "Visa fler alternativ". Varför fler knapptryck när de lika gärna kunde visa det med en gång?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kontextmenyn är en ren katastrof i Windows 11 tex. För att få fram allting måste man trycka på "Visa fler alternativ". Varför fler knapptryck när de lika gärna kunde visa det med en gång?

Jösses... Varför håller de på och ändrar massa sådan skit istället för att fixa det som är halvfärdigt?? De har ju fortfarande inte fixat inställningsmenyn så att den ersätter kontrollpanelen. Inställningar är fortfarande utspridda i vilt skillda UIn, där vissa inställningar finns på båda ställena och vissa bara finns i det ena eller det andra. Det känns helt absurt att man kan få ett mer välpolerat UI i ett gratis operativsystem än i Windows.

Edit: typos

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur begränsat Windows 11 är när det kommer till stöd för hårdvara så är det inte direkt konstigt. Liksom ett system med Intels 2xxx cpuer upp till 7xxx fungerar inte med Windows 11, men för alldagligt användande, Youtube och surf så fungerar alla dessa utan problem och kommer ta upp extremt stor del av marknaden bra många år till.

Visa signatur

here we go!