Permalänk
Medlem

Förlänga Wifi till extern byggnad.

Hej,
Jag förstår att detta är en nybörjarfråga men jag skulle vilja förlänga mitt wifi till ett utrymme ca 100 meter ifrån min bostad där det inte är fri sikt mellan. Kabel är inte möjligt.
Jag har försökt att söka fram vilken typ av lösning jag borde använda, men jag tycker det är svårt att förstå exakt vad jag behöver, eller om det är möjligt. Kan man använda någon form av riktantenn eller skapa en brygga på något sätt.
Jag hittar trådar på ämnet, men förstår inte vilka komponenter som krävs som helhet.

Det är inte för några avancerade funktioner, så förhållandevis budgetvänligt är det jag letar efter.
Tacksam för input eller tips som tar mig i rätt riktning.

Mvh //P

Permalänk
Medlem

Nått liknande det här du skall ha finns flera tillverkare
https://www.proshop.se/Naetverk/D-Link-DAP-3711-5-km-Long-Ran...

Permalänk
Medlem

Unifi building bridge är ju en klassiker: https://ui.com/us/en/wifi/building-bridge

Dock är det ju inte så kul om det inte är fri sikt, då är det kabel som gäller (fiber).

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är det inte fri sikt (lador/ekonomibyggnader emellan / Trä? Plåt?) eller skog (glesa tallar eller stadiga granar?). Snöbeläggning på träden vintertid? (Bor du på en snörik plats, allt ifrån småländska höglandet upp till norrland?) I mitt tycke låter det som att du får dra en kabel en omväg kring dina hinder (berg? allmän asfalterad väg?) eller göra en ränna tvärsöver. Med det sagt så förordar jag kabel även när det är fri sikt.

Permalänk
Medlem

Om husen har gemensam elcentral kan alltid testa powerline (kallas också homeplug).
Man vet aldrig på förhand hur detta fungerar så måste testat på plats, öppet köp är ett måste.

Ett annat alternativ är en brygga som går på 2,4Ghz bandet. Detta har lite större förmåga att komma fram då det inte är fri sikt.
T.ex. Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 kan fungera. Max på dessa är 100 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Om husen har gemensam elcentral kan alltid testa powerline (kallas och homeplug).
Man vet aldrig på förhand hur detta fungerar så måste testat på plats, öppet köp är ett måste.

Ett annat alternativ är en brygga som går på 2,4Ghz bandet. Detta har lite större förmåga att komma fram då det inte är fri sikt.
T.ex. Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 kan fungera. Max på dessa är 100 Mbit/s.

Jag har ett par powerline/homeplug av lite olika fabrikat, enda bekymret jag fått är om strömuttagena inte går på samma propp.