Permalänk
Skrivet av Gorian:

Det är inte min emotionella investering som får mig att vilja tvätta den, utan istället den finansiella investeringen. Har fått för mig att bilen rostar fortare om man inte tvättar den, men det kanske inte stämmer?

Underredet är ganska kinkigt att man tvättar där de mest utsätts för blästring, salt och annat.

Jag kör enligt principen att jag sprutmålar hela underredet med sågkedje olja och sen ut å sladda på en riktigt dammig grusväg typ var 3e år för att bättra på rostskyddet.

Å har jag ingen sågkedjeolja brukar jag ta spilloljan från förra årets oljebyte.

Mitt underreden är typ 99.9% rostlöst. Nån fläck här och där som fått oljefilmen bortblästrad så lite rost men mestadels rostfri.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tips på hur ni tvättar under bilen för att få bort saltet?
Hur jag än försöker så kommer jag fan inte åt på min lokala gör-det-själv tvätt...

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta en månad på okq8 och deras tvätt abonnemang och se om det är bra.
299 kr för 8 tvättar/ 30 dagar låter okej och kanske behövs nu på vintern.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Tips på hur ni tvättar under bilen för att få bort saltet?
Hur jag än försöker så kommer jag fan inte åt på min lokala gör-det-själv tvätt...

Vänta till våren när det är djupa vattenpölar å sen sopa iväg bilen i typ 90+ genom en brukar kunna blästra bort det mesta saltet iaf.

Se till att du inte behöver svänga bara för du kommer inte kunna sakta ner eller styra för du typ studsar bara på ytan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Handtvättar i garage.
Spolar av vid behov med foamlance på OKQ8.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Inte alls

Permalänk
Medlem

Tar den till firma som handtvättar. Typ 1 gång per år.. Min bil är transportfordon, putsa och polera gjorde jag på min första bil när jag var 18-25. Sen har det gått utför och jag skiter fullständigt i hur den ser ut.
Har aldrig haft problem med ytrost/rost av något slag trots att jag i princip negligerar bilarna.
Förra bilen sålde vi när den var 13år och hade inget rost. Nuvarande bilpark är 7år och båda är bra i karossen.

Permalänk
Medlem

En gång i månaden kanske? GDS/utomhus tvättstation på sommaren, väldigt mycket billigare än automattvätt som det blir på vintern.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Vänta till våren när det är djupa vattenpölar å sen sopa iväg bilen i typ 90+ genom en brukar kunna blästra bort det mesta saltet iaf.

Se till att du inte behöver svänga bara för du kommer inte kunna sakta ner eller styra för du typ studsar bara på ytan.

Kan väl knappast vara så bra att låta salt ligga på bilen i 6 månader innan våren kommer?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

En gång i månaden kanske? GDS/utomhus tvättstation på sommaren, väldigt mycket billigare än automattvätt som det blir på vintern.

Kan väl knappast vara så bra att låta salt ligga på bilen i 6 månader innan våren kommer?

Mitt ligger på till semestern varje år dvs till juli-augusti och ingen direkt rost att snacka om sen bilen var ny 2016 om man borser där man blästrat bort underredsskyddet eller grenar och skit skrapat genom lacken till plåtrent på taket/sidorna pga traktorvägar genom skogen.

Men visst jag målar ju som tidigare skrivet mitt underede med olja och vägdamm för att motverka rost så kan va därför.

Men bruka tvätta till semestern och sen nån gång frammåt november innan frysgrader me lite vatten å kanske en svamp me bilshampo om jag har nån liggande som inte ser för djävlig ut.

Karossen på en modern bil rostar generellt ganska dåligt för dels brukar det va zinkpläterad plåt med färg ovanpå så plåten i sig är relativt rostfrånhållande sålänge man inte skrapar genom zinklagret eller börjar bonnsvetsa i plåten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vintertid blir det Automat-tvätt på våra tre bilar. Vår, sommar och höst, tvätt hemma vanligen var annan vecka. Måsskit och annan fågel "dropping" tas direkt för att slippa problem senare. Bor 300 m från havet och har en stor äng framför vårt hus vilket medför många oönskade fågelbesök.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gorian:

Det är inte min emotionella investering som får mig att vilja tvätta den, utan istället den finansiella investeringen. Har fått för mig att bilen rostar fortare om man inte tvättar den, men det kanske inte stämmer?

Har fått höra det också. Jag antar att alla som gör vinst på sina biltvättar skulle hålla med! Tydligen ska damm kunna ta sig igenom lack...... Men bara på bilar

Jag har aldrig på 8 år behandlat underredet heller och brukar titta på besiktningen och den har förvånansvärt lite rost. Men där köper jag utan tvekan resonemanget om att skydda! Gillade rouges lösning med gamla oljan, jag har dock ingenstans jag skulle kunna jobba under bilen själv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är inte min emotionella investering som får mig att vilja tvätta den, utan istället den finansiella investeringen. Har fått för mig att bilen rostar fortare om man inte tvättar den, men det kanske inte stämmer?

Beror lite på. Mina senaste bilar har varit gamla härk, Audi 100 (1986 års modell) som jag körde till ca 2008 utan rost alls egentligen, Volvo 850 (1996) som jag körde till 2012, och nu en Volvo V70 (2003) som jag kört från 2012 tills nu utan rost trots feta repor och parkeringsskador. Alltså, riktigt grova, ett stenskott är inget i jämförelse.
Kör i västsverige med slask och salt högt och lågt. Dock får jag tillstå att värmeskölden över bakre ljuddämpardelen har rostat av fästet så skramlar en del. Men ingen direkt synlig rost att tala om och inget besiktningen klagat på.

Jag tycker helt enkelt inte om automattvättar (använt 1 gång, på en firmabil), och har varken tid eller plats att tvätta för hand. Får se hur jag gör med nästa bil, de kanske har sämre lack och tunnare förzinkning numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Har fått höra det också. Jag antar att alla som gör vinst på sina biltvättar skulle hålla med! Tydligen ska damm kunna ta sig igenom lack...... Men bara på bilar

Jag har aldrig på 8 år behandlat underredet heller och brukar titta på besiktningen och den har förvånansvärt lite rost. Men där köper jag utan tvekan resonemanget om att skydda! Gillade rouges lösning med gamla oljan, jag har dock ingenstans jag skulle kunna jobba under bilen själv..

Jag lyfter inte bilen.

Är ute på garageinfarten me en presänning utlagd under bilen på gruset som fångar det mesta iaf

Sen en sprutbössa till kompressorn med typ en meter rör 90° krök och ett dimmunstycket typ som det på en avfettningsflaska fast med lite större kanaler som fördelar oljan till en fin oljedimma över området jag pekar det mot.

Har även en modell med en lång pvcslang med massa typ 1mm hål längs hela längden pluggat i änden jag sticker in i balkarna och tröskelådorna för att olja insidan på dem så gott det går.

Tips är spruta inte på grenröret och katten/partickelfiltret de ryker som fan i flera månader efteråt gjort den tabben en gång när ja råka olja in katten pga dålig sikt...

Tror inte bilisterna bakom mig var direkt förtjusta lukta ve å helvete om röken och troligen inge nyttig att andas...

Gamla motoroljan är egentligen för blaskig det bästa är nån riktigt tjock kladdig variant typ sågkedjeolja som är designad för att kladda fast där det kan.
Men i krig är allt tillåtet och har man inget annat så duger det iaf för tillfället bättre än inget alls och något iaf jag har ståendes dunkvis med i garaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vänta till våren när det är djupa vattenpölar å sen sopa iväg bilen i typ 90+ genom en brukar kunna blästra bort det mesta saltet iaf.

Se till att du inte behöver svänga bara för du kommer inte kunna sakta ner eller styra för du typ studsar bara på ytan.

Jo det sker ju praktiskt taget automatiskt på våren, men har reagerat på hur många som säger hur viktigt det är att få bort saltet så fort som möjligt och hur dom själva tar bort det varje vecka under vintern.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jo det sker ju praktiskt taget automatiskt på våren, men har reagerat på hur många som säger hur viktigt det är att få bort saltet så fort som möjligt och hur dom själva tar bort det varje vecka under vintern.

ja tvättar aldrig på vintern och alltid funkat för mig så jäkla störande när sidorutorna fryser fast.

och bilen kan ha i princip hur mycket rost som helst sålänge det inte är på bärande delar så underredet(inkl hjulupphängning och tröskellådor) och typ hörnstolparna på kupén är det som behöver hållas någorlunda fritt från gravrost lite ytrost kommer alltid uppstå iom att underredet typ sandblästras medan man kör så helt rostfritt går i princip inte hålla det.

frasiga skärmkanter bryr de sig knappt om på besiktningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja tvättar aldrig på vintern och alltid funkat för mig så jäkla störande när sidorutorna fryser fast.

och bilen kan ha i princip hur mycket rost som helst sålänge det inte är på bärande delar så underredet(inkl hjulupphängning och tröskellådor) och typ hörnstolparna på kupén är det som behöver hållas någorlunda fritt från gravrost lite ytrost kommer alltid uppstå iom att underredet typ sandblästras medan man kör så helt rostfritt går i princip inte hålla det.

frasiga skärmkanter bryr de sig knappt om på besiktningen.

Jo men precis. Runt upphängningen är ju en klassiker samt trösklarna som är en bärande del, och avgassystemet såklart, min 05 har klarat sig hyfsat men försöker rostskydda så gott jag kan då jag inte har råd att köpa rostfritt xD

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jo men precis. Runt upphängningen är ju en klassiker samt trösklarna som är en bärande del, och avgassystemet såklart, min 05 har klarat sig hyfsat men försöker rostskydda så gott jag kan då jag inte har råd att köpa rostfritt xD

Avgasrör tycker jag ändå håller oväntat länge även de galvade orginal eller 3e part systemen.

Typ hållit på alla mina nyare bilar runt 10 år och ett nytt 3e part kostar typ 1500-2000 till min bil som sen går typ 10 år till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Avgasrör tycker jag ändå håller oväntat länge.

Typ hållit på alla mina nyare bilar runt 10 år och ett nytt 3e part kostar typ 1500-2000 till min bil.

Ofan, mina avgassystem rostar alltid sönder i skarven som går in i bakre ljuddämparen... ALLTID!
Testade att slipa rent och spraya zinc-spray i förebyggande syfte, så vitt jag vet så klarar zinc typ 800 grader så det kanske hjälper ett tag xD

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Ofan, mina avgassystem rostar alltid sönder i skarven som går in i bakre ljuddämparen... ALLTID!
Testade att slipa rent och spraya zinc-spray i förebyggande syfte, så vitt jag vet så klarar zinc typ 800 grader så det kanske hjälper ett tag xD

Jo är där de generellt brukar gå av för mig också.

Min nuvarande har fortfarande orginalröret från 2016 och det är inte äns rostigt än äns vid den berömda skarven.

Vanligt fel folk brukar göra är att i te blåsa ur kondensvattnet i systemet ordentligt så det ligger i ljuddämparn och rötar upp den innifrån.

Medim/högt varvtal typ 2000-3000 på en diesel och runt 4000 på en bensin nån gång ibland i typ 5 min räcker bara så röret blir riktigt illvarmt hela vägen bak hälst ska katten lysa illröd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Avgassystem rostar även infrån, framförallt om bilen inte har körts tillräckligt långa sträckor, med följden av att avgasssystemet inte hinner torka ut kondensen som bildas när avgassystemet är kallt. Sedan kan variationen vara rätt stor mellan kvaliteten på olika avgassystem också.

Tillägg: Skrevs innan inlägget direkt före.

Permalänk

Lämnar in bilen på biltvätt.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Tvättar i tvätthall. Tar alltid 1h (då behöver jag stressa satan också) - men jag är inte nöjd förrän det är mer eller mindre 100% rent. Jag menar, bilen ska torkas, jag tänker inte torka av en bil med en torkduk som har skitig lack, det är som gjort för repor.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo är där de generellt brukar gå av för mig också.

Min nuvarande har fortfarande orginalröret från 2016 och det är inte äns rostigt än äns vid den berömda skarven.

Vanligt fel folk brukar göra är att i te blåsa ur kondensvattnet i systemet ordentligt så det ligger i ljuddämparn och rötar upp den innifrån.

Medim/högt varvtal typ 2000-3000 på en diesel och runt 4000 på en bensin nån gång ibland i typ 5 min räcker bara så röret blir riktigt illvarmt hela vägen bak hälst ska katten lysa illröd.

Bra idé att blåsa ur bilen ibland, min ligger ofta på 4000 vid motorvägskörning så det löser sig. Sen ska man undvika att få in vatten när man tvättar också xD

Men jo, är ju svårt att jämföra min Corolla från 05 med en 16 modell såklart, men än då slänge ser det helt ok ut, mest lite ytrost.

Permalänk
Medlem

"Annat", pga att jag brukar tre varianter:

  • Proffshandtvätt hos tvätthall 1-2 gånger per år, när det behöver bli rent på riktigt.

  • Automattvätt några gånger, när det inte är så skitigt att proffshandtvätt behövs.

  • "Handtvätt" i form av egen högtrycksavspolning hemma på gården (enbart med vatten pga det är stört förbjudet att spola ned rengöringsmedel i dagvattenbrunnarna där jag bor), när det inte är så skitigt att automattvätt eller proffshandtvätt behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tvätthall på jobbet, bilen är silvermetalic så skiten syns inte, men blir en tvätt varje däckskifte när den ändå står där och sedan blir det i regel ett par till varje år.

Lägger i regel ingen större energi på utsidan.
På med avfettning, går och jobbar.
Sköljer av, sprutar på schampo, skölj av, sprutar på schampo, eventuellt gå över hela bilen med borste på skaft och sedan skölja av. 10minuters jobb.

Provade att vaxa den för första gången innan jul, då lyxade jag till det med handtvätt med svamp.

Insidan får lite mer kärlek, för mellan tvättarna används Skoda Fabian i princip som en hantverkares skåpbil, har alltid baksätena fällda och kastar konstant in byggmaterial, verktyg & skräp i den. Så insidan blir ganska skitig mellan gångerna

Börjar med att spruta på "gummi & Vinylglans" på alla plastdetaljer, dammsuger, högtryckstvättar mattorna, klädseltvätt(på burk eller hink med tvättmedel+borste) och avslutar med att torka bort Vinylglansen när den har fått verka under tiden allt annat gjorts.

Åtgärda lite rostfläckar blir det nästan varje vår.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är inte min emotionella investering som får mig att vilja tvätta den, utan istället den finansiella investeringen. Har fått för mig att bilen rostar fortare om man inte tvättar den, men det kanske inte stämmer?

Tricket är att bara tvätta efter vintern är slut för att få bort saltet och sedan bygga upp smuts under sommaren för att skydda mot saltet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tricket är att bara tvätta efter vintern är slut för att få bort saltet och sedan bygga upp smuts under sommaren för att skydda mot saltet.

Tydligen kan man spraya på lite motorolja / tunnflytande rostskydd och sedan köra rally på snustorr grusväg för att få ett bra rostskydd! Hot tip!

Undvik att få olja på avgasröret tho xD

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Bra idé att blåsa ur bilen ibland, min ligger ofta på 4000 vid motorvägskörning så det löser sig. Sen ska man undvika att få in vatten när man tvättar också xD

Men jo, är ju svårt att jämföra min Corolla från 05 med en 16 modell såklart, men än då slänge ser det helt ok ut, mest lite ytrost.

tror din corolla hade högre nypris än min sketna hyundai aka kia ceed på budget har för mig nypriset var typ 140000:- för den konfigurationen om jag hade köpt den helt ny men köpte en med ett par år användning of 8000 rullat på mätaren (knappt äns inkörd) och sparade 30000:-.

men visst 05 är bara 11 år kvar till veteran så att den har lite skönhetsfel är helt normalt efter typ 20 år användning och tippar att den troligen nått bortåt 20000-30000+ mil vid detta laget dvs motorn precis inkkörd?

Skrivet av Chromatic:

Tydligen kan man spraya på lite motorolja / tunnflytande rostskydd och sedan köra rally på snustorr grusväg för att få ett bra rostskydd! Hot tip!

Undvik att få olja på avgasröret tho xD

nu tror jag du gör narr av mig eller nått...
men är så jag är upplärd att förhindra rost under bilar/traktorer/lantbruks/skogsmaskiner och verkar iaf fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mjuk Biltvätt-abonnemang genom jobbet.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo är där de generellt brukar gå av för mig också.

Min nuvarande har fortfarande orginalröret från 2016 och det är inte äns rostigt än äns vid den berömda skarven.

Vanligt fel folk brukar göra är att i te blåsa ur kondensvattnet i systemet ordentligt så det ligger i ljuddämparn och rötar upp den innifrån.

Medim/högt varvtal typ 2000-3000 på en diesel och runt 4000 på en bensin nån gång ibland i typ 5 min räcker bara så röret blir riktigt illvarmt hela vägen bak hälst ska katten lysa illröd.

Skönt att ha elbil så man slipper alla dessa specialare.