Permalänk
Medlem

Hur måttar ni akrylrör?

Bygger en mini ITX-dator och försöker böja rör med kort radie (0.5r). Hur måttar ni vid fler än en böj?

Det är fan i mig omöjligt och jag vägrar ögonmåtta som alla i reddit föreslår, vår kultur går ut på få det perfekt!

- Köpt dyra jig, slösat 8h youtube guides och kastat bort 4 meter dyr ek 16mm rör utan resultat!

Permalänk

kalibrerat ögonmått och synvinkel

ser det rakt ut är det good enough.

bättre att följa linjer som redan finns än att gå all in och få i perfekt vattring å de ser snett ut för att nån linje på moderkortet är lite sne precis brevid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Yttre böjen bör väl vara 16 x 2 x π /4 = 8π, dvs strax över 25mm, om jag inte missar något.
Så lägg på cirka 25mm längd för varje 90 graders böj med 16mm rör(yttermått).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hur många böjar?
Är det två så sätter jag ett kortare rakt rör i varje anslutning och mäter med linjal avståndet mellan rören.
Är det tre böjar så gör jag en böj först. Sen sätter man fast det röret + ett kort rakt rör och mäter med linjal rören.
Vid fyra böjar ger jag upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Yttre böjen bör väl vara 16 x 2 x π /4 = 8π, dvs strax över 25mm, om jag inte missar något.
Så lägg på cirka 25mm längd för varje 90 graders böj med 16mm rör(yttermått).

Menar du att om jag ska ha 5 cm lång rör så markerar jag 7,5 cm och böjer där? Ibland när jag böjer så rör sig strecket jag har markerat och så blir det helt fel

Jag tror radien på min jig längst ner till vänster är 12,45mm men det säger mig ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Hur många böjar?
Är det två så sätter jag ett kortare rakt rör i varje anslutning och mäter med linjal avståndet mellan rören.
Är det tre böjar så gör jag en böj först. Sen sätter man fast det röret + ett kort rakt rör och mäter med linjal rören.
Vid fyra böjar ger jag upp

Älskar det tipset och det är så jag gör. Menade nästa steg när du vet till exempel att det ska bli 5 cm hur lyckas du böja så att det blir exakt rätt längd?

Permalänk
Medlem

Hej. Gammal vvs och det är olika markeringar beroende på om man mäter från höger eller vänster när vi bockar våra rör.
Ser ut som du har en bra jigg som räknat med allt på sitt mått om man använder mot lägget för sin andra böj.

Ser lättast ut om man använder den genom att böja första röret med lite kapp mån och vänder de så det hamnar i andra fästet så kommer böjen bli exakt där den är på bilden nu.

Då är de bara använda måttet som står på jiggen så ska allt bli exakt.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mingmen:

Älskar det tipset och det är så jag gör. Menade nästa steg när du vet till exempel att det ska bli 5 cm hur lyckas du böja så att det blir exakt rätt längd?

Jag bygger en mall.
Har ingen bra bild men tänk dig flera av dessa fastskruvade på en träbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mingmen:

Menar du att om jag ska ha 5 cm lång rör så markerar jag 7,5 cm och böjer där? Ibland när jag böjer så rör sig strecket jag har markerat och så blir det helt fel

Jag tror radien på min jig längst ner till vänster är 12,45mm men det säger mig ingenting

Det beror på helt hur man böjer, jag tänker att man smälter bort plast i innerböjen.
Ska du ha ett rör som är 5cm före och 5cm efter böjen, så behöver du drygt 12,5cm rör.

Hur mycket exakt får man nog prova sig fram beroende på krökmetod, men det går väl att såga av några millimeter efter röret är krökt så länge man bara har en krök på det.
Om du mäter röret före första krökningen och efter det krökts, så bör du kunna räkna med att röret kröks likadant för övriga krökar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det beror på helt hur man böjer, jag tänker att man smälter bort plast i innerböjen.
Ska du ha ett rör som är 5cm före och 5cm efter böjen, så behöver du drygt 12,5cm rör.

Hur mycket exakt får man nog prova sig fram beroende på krökmetod, men det går väl att såga av några millimeter efter röret är krökt så länge man bara har en krök på det.
Om du mäter röret före första krökningen och efter det krökts, så bör du kunna räkna med att röret kröks likadant för övriga krökar.

Tack en sista fråga när jag värmer en större yta som du säger 5+5 kommer radien av böjningen bli större? Än jämfört med att värma en mindre yta och försöka böja tajt

Permalänk
Medlem

Böjde några rör idag så tog några foton på hur man kan använda en mall för att få perfekta mått.