Steam Deck OLED – en utmärkt evolution över originalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är det HDMI in på dessa? Det skulle absolut varit ett plus.

Det är USB-C, vilket du via t.ex en Steam Deck Dock får ut HDMI genom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på in för att kunna använda den som skärm.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tänkte mer på in för att kunna använda den som skärm.

Den har ju inte hdmi in. det är dock något som jag hade önskat att fler enheter har. Som t.ex. laptops. Det hade inte varit fel att kunna koppla sin bärbara spelmaskin till en 16" laptop när man är på resande fot... Vad hade du i åtanke? Det finns ju alltid möjlighet att skapa virtuell skärmdelning, remote desktop, gamestreaming etc. över wi-fi. Har inte utforskat det för Steam Deck OS har för möjlighet till detta via KDE och/eller deras flatpaks. Men det brukar finnas möjlighet till få sådana lösningar att fungera.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tänkte mer på in för att kunna använda den som skärm.

Borde väl gå att få till också. Det är en vanlig linuxdator i grunden som man kan smälla in vanlig mjukvara på.
Någon form av virtual extended screen via wifi. Alltså att använda annan dator som extraskärm.
Har inte kollat på mjukvaruutbudet, men det bör väl rimligen finnas tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte en steam deck OLED direkt när den släpptes. Jag var sugen på Steam deck LCD men tyckte skärmen var skräp och den lät för mycket.

Kunde inte vara mer nöjd med OLED-versionen. Redan spelat igenom ett par spel som legat i backloggen flera år haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Den har ju inte hdmi in. det är dock något som jag hade önskat att fler enheter har. Som t.ex. laptops. Det hade inte varit fel att kunna koppla sin bärbara spelmaskin till en 16" laptop när man är på resande fot... Vad hade du i åtanke? Det finns ju alltid möjlighet att skapa virtuell skärmdelning, remote desktop, gamestreaming etc. över wi-fi. Har inte utforskat det för Steam Deck OS har för möjlighet till detta via KDE och/eller deras flatpaks. Men det brukar finnas möjlighet till få sådana lösningar att fungera.

Mest nyttigt hade det varit på resande fot med en laptop, så man kan ha den som sekundär skärm, och spela på den när man vill det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Var nära att beställa OLED men har LCD redan.
spelar på den periodvis så känns inte motiverande att uppgradera, väntar på Steam Deck 2.
Fantastisk maskin endå att kunna spela bilbioteket från PC då man är hemmifrån.
Nintendo Switch har inte använts sen Steam Decken kom in i huset. Switchen är riktigt sorglig maskin i jämförelse.

Fast nintends spelutbud är enormt det kan ingen steam deck ersätta. Valve har sagt att en steamdeck 2 ligger väldigt långt bort i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast nintends spelutbud är enormt det kan ingen steam deck ersätta. Valve har sagt att en steamdeck 2 ligger väldigt långt bort i tiden.

Steam Decks spelutbud är ännu större.
Dessutom kan du spela alla Nintendo spelen på Steam Deck via emulator så TKO på det motargumentet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Köpte en (plus den officiella dockan) som min fru ska få i julklapp. Hoppas vi kan hitta fler trevliga co-op spel än vad som finns tillgängligt på Nintendo Switch

Hoppas/tror att vi kommer uppleva prestandan som tillräcklig. Om det hade funnits en mindre portabel "steam-konsol" utan skärm och styrdon för liknande pris men med bättre hårdvara så hade jag köpt det istället. Smidigheten (enligt vad jag läst) och hur den verkar vara mer plug-n-play jämfört med en vanlig windows-dator kopplad till en tv var det som fick mig att slå till.

Jag ser inte riktigt poängen med dockan. Om man har något sånär modern tv eller mediaspelare kan man streama inom sitt lokala nätverk från speldatorn. Smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast nintends spelutbud är enormt det kan ingen steam deck ersätta. Valve har sagt att en steamdeck 2 ligger väldigt långt bort i tiden.

Ah jag ska tänka på det när jag spelar Super Mario Wonder och nya Zelda på decken. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast nintends spelutbud är enormt det kan ingen steam deck ersätta. Valve har sagt att en steamdeck 2 ligger väldigt långt bort i tiden.

Det finns nog ingen större anledning att komma med en ny SD förrän tidigast när LPDDR6 är i massproduktion och åtminstone TSMC 3E är i massproduktion och Apple är på väg att lämna noden (vilket frigör kapacitet och sänker priset). Tidigast om ett par år alltså, och då kan man kanske hoppas på en faktor två generellt + nya features. Vilket inte vore så tokigt! Men det är inte läge att hålla andan precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast nintends spelutbud är enormt det kan ingen steam deck ersätta. Valve har sagt att en steamdeck 2 ligger väldigt långt bort i tiden.

Steam Decks styrka här är ju att många av oss redan har en stor hög kompatibla spel i Steam. Så med en SD börjar man inte med 0st spel dag ett som man får göra med en Nintendo Switch. Tror även att de flesta här ser SD som en förlängning av sin PC, dvs att kunna spela sina befintliga spel på språng.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam Decks spelutbud är ännu större.
Dessutom kan du spela alla Nintendo spelen på Steam Deck via emulator så TKO på det motargumentet

Om jag ändå ska köpa spelen för att sen föra över till en steam deck kan jag ju lika gärna spela på Switchen ändå. Som Baxtex länkade tidigare här så verkar ju spelen inte direkt fungera bättre på en steam deck iaf i senaste Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Om jag ändå ska köpa spelen för att sen föra över till en steam deck kan jag ju lika gärna spela på Switchen ändå. Som Baxtex länkade tidigare här så verkar ju spelen inte direkt fungera bättre på en steam deck iaf i senaste Mario

Tja, jag köpt spel men laddat ner spelen sen.
Inte fungera bättre, ja det är väll lite vad man jämför med.
Pc desktop nej
Switch = stort sett samma.
Emulatorerna har mer inställningsmöjligheter än Nintendo konsolerna och uppdateras ständigt.
Det är lätt att fixa cloud save så du kan växla mellan desktop och steam deck. En mångfaldigt bättre upplevelse än switch.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Querth:

Om jag ändå ska köpa spelen för att sen föra över till en steam deck kan jag ju lika gärna spela på Switchen ändå. Som Baxtex länkade tidigare här så verkar ju spelen inte direkt fungera bättre på en steam deck iaf i senaste Mario

Skulle säga att för mig så är den bättre på alla sätt för just 3:e partsspel, slippa betala/stödja online och dessutom att spelen flyter på bättre är win-win imo, speciellt då online på många switchspel kan dö ut rätt snabbt tyvärr iaf här i europa (typ kirbyspelen som har online och alla fightingspel), och du kan välja precis vilken kontroll (inkl switch procontroller) du vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Skulle säga att för mig så är den bättre på alla sätt för just 3:e partsspel, slippa betala/stödja online och dessutom att spelen flyter på bättre är win-win imo, speciellt då online på många switchspel kan dö ut rätt snabbt tyvärr iaf här i europa (typ kirbyspelen som har online och alla fightingspel), och du kan välja precis vilken kontroll (inkl switch procontroller) du vill använda.

Köper hellre de spelen på steam direkt och kör via steam decken isf

Edit: Det jag skrev ovan var enbart menat för emulering av switch-titlarna. Finns spelet tillgängligt på steam så köper jag garanterat där istället och spelar på steam decken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag hade tänkt att köpa för någon vecka sedan.
Men så såg jag att kommentarerna regnade in på reddit om att det var signalstörningar på 3.5mm-uttaget.
Samt andra små kvalitetsproblem med knappar etc.

Så jag hoppas att dessa saker blir åtgärdade vid nytillverkningar. Så inväntar jag att köpa fram till våren.

Ja. Men som vanligt så får man nästan enbart läsa om de som har problem. Medan vi som inte har det inte direkt bemödar oss med att skrika ut det från taken.

Min 512 OLED är perfekt. Inte en enda defekt, och inga problem med 3.5mm-porten heller.

Jag har endast testat den dock, för jag använder ALDRIG 3.5mm nu för tiden, kör bluetooth. Mina AirPods Gen 3 fungerar perfekt utan märkbar latency till Deck OLED:en 👌🥳

Valve går just nu från klarhet till klarhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Ja. Men som vanligt så får man nästan enbart läsa om de som har problem. Medan vi som inte har det inte direkt bemödar oss med att skrika ut det från taken.

Min 512 OLED är perfekt. Inte en enda defekt, och inga problem med 3.5mm-porten heller.

Jag har endast testat den dock, för jag använder ALDRIG 3.5mm nu för tiden, kör bluetooth. Mina AirPods Gen 3 fungerar perfekt utan märkbar latency till Deck OLED:en 👌🥳

Valve går just nu från klarhet till klarhet!

Inte för att vara sån men hur vet du att du inte har problem med en port som du enligt dig själv aldrig använder? Man måste testa för att veta säkert…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag ser inte riktigt poängen med dockan. Om man har något sånär modern tv eller mediaspelare kan man streama inom sitt lokala nätverk från speldatorn. Smidigt.

Äger ingen särskilt vass speldator (dock en laptop med ett 2060 med några år på nacken) och ville komma ifrån så mycket potentiellt trassel som möjligt med att ansluta/konfigurera flera handkontroller till en Windows-dator.

Helt ärligt så har vi/jag inte provat exakt hur smidigt/osmidigt det är att använda grejerna vi redan hade, så det är möjligt att det var ett onödigt köp för oss (mtp att portabiliteten inte lär nyttjas särskilt mycket).

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle gilla min Steam Deck så mycket som jag gör. Dock inte så mycket att jag känner behov av att uppgradera den till OLED

Men absolut bra som alternativ för dom som inte redan har Steam Deck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast nintends spelutbud är enormt det kan ingen steam deck ersätta. Valve har sagt att en steamdeck 2 ligger väldigt långt bort i tiden.

¨
Jag kan starta och spela det första spelet jag köpte på steam för tjugo år sen utan problem på min Steam deck.

Hur mycket jag än försöker kan inte få in mina gamecube skivor i switchen. Jag kan köpa eller hyra spelen igen som jag redan äger om jag vill spela på switchen. Eller emulera dom på.... Steam deck

Deck Verified Games
▸ verified or playable 13,164

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Hade ett svagt ögonblick igårkväll och råkade lägga en beställning på en Steam deck Oled.

Har av någon anledning dragit mig bort från datorn på senare år och lagt speltiden på konsolerna (switch + PS5),
men finns fortfarande många pc spel jag gärna skulle vilja spela så inbillar mig att detta kan vara en lösning.

Permalänk

Fick min igår, satt upp Moonlight och kör allt där igenom förutom indie spel, mycket skönt att kunna ligga i sängen eller soffan och köra om man känner sig trött efter jobbet.

Värt varenda krona, hade 66% ström igår när jag körde Starfield över moonlight och batteriet skulle räcka i 6,5 timmar ✌️

Steam OS är riktigt behagligt och ångrar mig inte att jag valde steam deck över andra handhållna

Permalänk

Jag som har en LCD version och låser allt till 45hz just för att jag sällan kommer över 40fps så känns det onödigt, även om jag hade gillar skärmen för just oled. Men som någon annan skrev "steam deck 2" kommer bli fin och ett givet köp 👌🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Fick min igår, satt upp Moonlight och kör allt där igenom förutom indie spel, mycket skönt att kunna ligga i sängen eller soffan och köra om man känner sig trött efter jobbet.

Värt varenda krona, hade 66% ström igår när jag körde Starfield över moonlight och batteriet skulle räcka i 6,5 timmar ✌️

Steam OS är riktigt behagligt och ångrar mig inte att jag valde steam deck över andra handhållna

Hur lång var leveranstiden på den? Är rätt sugen att slå till på en också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Hur lång var leveranstiden på den? Är rätt sugen att slå till på en också.

Jag beställde igår natt, stod 3-5dagar på alla varianter då.

Permalänk
Skrivet av Vip8888:

Hur lång var leveranstiden på den? Är rätt sugen att slå till på en också.

Tog typ typ en vecka schenkers tracking är dock sämst så man kan inte hålla koll riktigt vart de är när de väl kom in till Sverige

Gillar dock priserna som Elgiganten tar för dem 10k 😂😂 och steam tar inte ens 6k för dem haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Tog typ typ en vecka schenkers tracking är dock sämst så man kan inte hålla koll riktigt vart de är när de väl kom in till Sverige

Gillar dock priserna som Elgiganten tar för dem 10k 😂😂 och steam tar inte ens 6k för dem haha

6,5K nästan om jag får be… men ja, skillnaden är brutal.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

6,5K nästan om jag får be… men ja, skillnaden är brutal.

Jasså? Trodde de var 5,5 så avrundade uppåt stabilt att jag inte vet vad jag betalat ens 😂

Permalänk
Medlem

Gjorde en beställning på Steam Deck Oled så fort det gick och har haft min ett tag nu.

Hade ett problem med att wifi ej ansluter automatiskt till min router som LCD versionen gjorde. Det löstes dock genom att följa en guide med steam os på usb sticka och koppla in i dockan och starta upp bios läget.

Fungerar nu perfekt! Och många spel som jag kör går upp i 90fps, ren och skär lycka att lira på! Skärmen är underbar även i spel som inte kör HDR. Högtalarna oj vad bra i Yoshis island på Snes.

Spelar just nu första Darksiders i 90fps och bilden är så skön. Kör högsta ljusstyrka även om det drar mer batteri.