Permalänk
Medlem

spela med jättedyr el

spelar ni mycket i dessa tider med den här dyra elen?
eller har ni pausat så att säga?

berätta

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Datorns konsumtion är en piss i havet jämfört med mycket annat i ett hem.

Permalänk
Medlem

Sänk temperaturen på elementen och spela mer, då får du både värme och underhållning!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kontra uppvärmningen är datorn ingenting.
Så nej, inte dragit ned.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om du har en high-end dator så kanske den drar 400-500W när du spelar, alltså mindre än 1kWh per 2 timmar. Tycker inte det är dyr underhållning per timme.

Permalänk
Medlem

Elen här i Stockholm verkar ligga runt kronan per kWh just nu. Min dator drar väl ca 300 W när jag spelar så det blir runt 30 öre i timmen. Varför skulle man inte spela?

Permalänk
Medlem

Min vardag har inte förändrats ett dugg sedan elen blev dyrare..

Permalänk

Jag spelar hyggligt mkt trots elpriset, och då har jag flyttat från Sthlm till dyraste delen av landet. För att det ska kännas bättre låser jag oftast spelen till 60fps.
Gissningsvis är det kamineldningen som håller nere elförbrukningen dock.

Om inte pga elpriset så blir datorn tystare. Kör iofs alltid med brusreducerande lurar, men ändå… 😀👍🏼

Jag tycker dock att jag ser på förbrukningen när jag haft månader med mer spelande än normalt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Sänk temperaturen på elementen och spela mer, då får du både värme och underhållning!

jag kan värma mig av stressen av den dyra elräkningen

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Jag spelar hyggligt mkt trots elpriset, och då har jag flyttat till från Sthlm till dyraste delen. För att det ska kännas bättre låser jag oftast spelen till 60fps.
Gissningsvis är det kamineldningen som håller nere elförbrukningen dock.

Om inte pga elpriset så blir datorn tystare. Kör iofs alltid med brusreducerande lurar, men ändå… 😀👍🏼

Jag tycker dock att jag ser på förbrukningen när jag haft månader med mer spelande än normalt…

Det var ett bra tips, att sänka fps.

Ett annat bra tips exempelvis med Nvidia kort är att aktivera DLSS/ performance. Upptäckte det häromdagen att då sjönk förbrukningen med ca 50watt på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Nu värmer jag delvis med gammalt el-element, så då tänker jag att lite värme från datorn säkert inte gör till eller från särskilt mycket på elräkningen då el-elementet ju har en termostat. Annat på sommaren kanske... Men då sitter man inte inne så mycket, som under vinterhalvåret i alla fall...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag kan värma mig av stressen av den dyra elräkningen

Bor du inte i Sverige? Vad har du för dator? Om vi tar i, du betalar mest av alla, 3kr/kWh. Du spelar 16 timmar/dag med en monsterdator som snittar 500 Watt. 720Kr/månad varav all energi omvandlas till värme. Du behöver ingen övrig värme i det rummet du spelar i.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av orginallinus:

Nu värmer jag delvis med gammalt el-element, så då tänker jag att lite värme från datorn säkert inte gör till eller från särskilt mycket på elräkningen då el-elementet ju har en termostat. Annat på sommaren kanske... Men då sitter man inte inne så mycket, som under vinterhalvåret i alla fall...

På sommaren tenderar ju priset att vara lägre också.
Men ja som nämnt kan man strypa FPS:en, spela enklare/äldre spel/sänka upplösning/inställningar så lägre belastning sker.

Om man nu verkligen är i den sitsen att man behöver noja över saken och inte kvittar mot uppvärmning, dvs.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par intressanta frågor i sammanhanget

Vad har du för elavtal?
Hur bor du, lägenhet, radhus, villa?
Betalar du för uppvärmning av din bostad och där uppvärmningen i huvudsak sker med el?

Elpriset senaste månaden ligger i snitt runt 1kr/kwh. Till detta kommer överföring (40-50 öre beroende på avtal) samt skatt (49öre/kwh).

En dator som drar 500w (mycket!) kostar då runt 1kr per timma i elkostnad. Spelar du 8 timmar per dag i en månad kostar det alltså 250kr i runda slängar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag kan värma mig av stressen av den dyra elräkningen

Nickar... då är det dax att kollaöver var du spenderar mest el på..
Samt att kolla om det kanske fins någon annan leverantör..

(OT) Nej jag "spelar" spenderar inte mindre tid framför datorn..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tror det kvittar om det kostar 50 kr eller 60 kr/m att spela på din dator

Permalänk
Sötast

Datorn är bara ett roligare element.
Varje krona spenderad på datorn är 100% uppvärmning av din bostad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Datorn är bara ett roligare element.
Varje krona spenderad på datorn är 100% uppvärmning av din bostad

Jojo. Men har du VP så sparar du ju ca 3x mer än direkt el. 🤭

Permalänk
Medlem

starfield drar ca 800w från mitt datorbord, har allt ikopplat via smartkontakt som mäter förbrukning
Det känns ju inte jättemycket med 0.8kW kostar runt en krona i timmen så här års med skatter och avgifter.
Fast jag har ju direktverkande EL i lägenheten som värme, så jag antar att elementen inte går igång lika ofta när jag spelar.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

En dator som drar 500w (mycket!) kostar då runt 1kr per timma i elkostnad. Spelar du 8 timmar per dag i en månad kostar det alltså 250kr i runda slängar.

Hmm, så ca 3000kr/året.
Aj då, bara 16-17 år tills elen kostat mer än datorn med nuvarande priser, kanske ska trappa ner på spelandet lite.

"Tur" att jag inte har en chans att komma ens i närheten av 8 timmar gaming i snitt per dag pga. livet, så kan nog dra ut det hela till 30 år. 😋

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Såhär påstår min plugg att hörnan dragit. En speldator (i signaturen), en mac mini m1, en macbook pro m2 max, en 27" LCD och en 48" oled. Diverse laddning av telefoner och andra tillbehör.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Sötast
Skrivet av Baxtex:

Jojo. Men har du VP så sparar du ju ca 3x mer än direkt el. 🤭

Jo jag vet. Har försökt överklocka min värmepump själv men får ändå inte ut mer än 11fps i crysis på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

På sommaren tenderar ju priset att vara lägre också.
Men ja som nämnt kan man strypa FPS:en, spela enklare/äldre spel/sänka upplösning/inställningar så lägre belastning sker.

Om man nu verkligen är i den sitsen att man behöver noja över saken och inte kvittar mot uppvärmning, dvs.

Tja, har man Xpass eller GNow o en bra uppkoppling så behöver man ju inte rendera något själv...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Såhär påstår min plugg att hörnan dragit. En speldator (i signaturen), en mac mini m1, en macbook pro m2 max, en 27" LCD och en 48" oled. Diverse laddning av telefoner och andra tillbehör.

https://i.imgur.com/OAPkdi5.jpg

Inte helt försumbart ändå. Vår elbil använder 200kwh per månad.

Nej jag gillar Steam Deckens 15w.😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jo jag vet. Har försökt överklocka min värmepump själv men får ändå inte ut mer än 11fps i crysis på den

Äsch, bara man kan spela doom på den!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

På sommaren har det väl viss negativ effekt men på vintern är det ju hjälp med uppvärmning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

På sommaren har det väl viss negativ effekt men på vintern är det ju hjälp med uppvärmning

Som uppvärmning är det det minst effektiva sättet du kan göra

Direktverkande el är det sista man ska välja

Men självklart, du får tillbaka elen som värme, så är det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Som uppvärmning är det det minst effektiva sättet du kan göra

Direktverkande el är det sista man ska välja

Men självklart, du får tillbaka elen som värme, så är det.

Well, har man frånluftspump t ex så går ju värmen in i pumpen och återvinns t ex. 🤐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte helt försumbart ändå. Vår elbil använder 200kwh per månad.

Nej jag gillar Steam Deckens 15w.😎

Snål bil, få mil eller lite värme? Vi förbrukade mer än så bara på uppvärmning av bilen 😅 Vi använde 525kWh för bilen i november, 300 på körning och resten uppvärmning/energiförlust

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Såhär påstår min plugg att hörnan dragit. En speldator (i signaturen), en mac mini m1, en macbook pro m2 max, en 27" LCD och en 48" oled. Diverse laddning av telefoner och andra tillbehör.

https://i.imgur.com/OAPkdi5.jpg

Vad är det för plugg du kör? Hur pålitlig är den?