Reddit-användare moddar RTX 4090 – 8 grader svalare med Noctua-fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Detta va ju ändå propert. Minns mina ghettomods med strips, tejp och gud vet vad i början av 2000-talet. Det var typ 40mm fläktar på grafikkort då, och de gav upp. Då tog jag 80mm (som var standard då) och satte fast på gpu. Good times.

Det var roligare förr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag skrev faktiskt till @Sweclockers för något år sedan och tyckte att dom kunde sälja 3D printade fästen för 120mm med deras logga på.
Det borde gå att få till minst två modeller som passar dom flesta kylare.
Bara för oss att mäta före beställning.

Eller hur vill vi ha en ram med sweclockers logga på 😁

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Detta va ju ändå propert. Minns mina ghettomods med strips, tejp och gud vet vad i början av 2000-talet. Det var typ 40mm fläktar på grafikkort då, och de gav upp. Då tog jag 80mm (som var standard då) och satte fast på gpu. Good times.

”strips, tejp och gud vet vad”.

Jag läste 100% första sekunden det som strips (alltså: Pommes frites). 🤣

Ja men va fan, ska det vara ghetto, så ska det fan vara GHETTO! 💪😁 Nu vill jag se pommes-mods, och därmed basta!

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att ingen tillverkare anammat detta förutom Noctua och Asus lilla samarbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag är lite frestad att göra detta med mitt 4090 men då 3d printa i sån träblandad PLA, slipa, betsa och lacka och sen stoppa i mitt fractal north. Har ju dessutom 3 st sådana noctuafläktar liggande.
Men sist jag deshroudade ett svindyrt kort (4080) pajade fläktkontrollern. Fast då var jag kanske lite väl oaktsam och "hot-swappade" fläktarna när allt var igång... Men men, jag vet inte om jag vågar de-shrouda ett än dyrare kort, särskilt som det ändå går tillräckligt tyst och svalt redan

Källa på det?
Jag menar, det är ju bra om så är fallet men tvivlar lite på det där.

Ja precis ett sånt fel som du är skyldig för och orsakat själv reklamation och garanti är ju ingen drulleförsäkring.
Men om allt går som det ska med din modd och kortet senare pajjar av orelaterad anledning så ska de inte kunna klaga på din förbättring av produkten.

Vad undrar du specifikt över? Det är delar av min samlade kunskap gällande konsumenträtt men hallåkonsument kan svara på det mesta. Gällande reklamation: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Reklamation ska man också komma ihåg är lagstadgat och gäller i 3 år, kan inte förhandlas bort. Garanti är frivillig. Ibland är det viktigt att skilja på dessa och vara tydlig i sin kommunikation med ÅF vad som avses när en klagar på en produkt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Offt:

Det var lagom jobbigt att släpa med datorn till LAN när man hade den vattenkylningen från TT
Hade dessutom ett TT chassi på 18kg.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det var roligare förr
<Uppladdad bildlänk>

Den gammla goda tiden när kylare kunde göra enorm skillnad ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det var roligare förr
<Uppladdad bildlänk>

Roligt att du nämner detta, då det var precis bland enthusiaster att köpa accelero passiv kylare och sedan montera på 2 fläktar som senare fick partnertillverkare att börja med detta. Innan så kördes blower design på e "kraftiga" korten

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att grafikkortstillverkare inte har gjort det möjligt att byta fläkt/kylare på sina kort.
Det borde vara ett segment som lockar många entusiaster.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nu är väl vissa lite väl hårda här.

Det intressanta var ju främst det egna 3d-printade skalet som behövdes för att öht kunna byta ut fläktarna på ett modernt grafikkort utan standardfästen för fläktar. Fläktarna var Noctua, det hela blev bra och gjorde skillnad i temperatur. Typ. Ta nyheten för vad den är liksom, bli inspirerade, eller inte. Inte som att nån bytte fläktar i sitt chassi bara.

Nice! Hur gjorde du den lådan, gick grafikkortet att modda eller fick du bygga nåt nytt?

Lugn nu.
Lägger man upp en moddning på Sveriges största forum för datorentusiaster så kan man räkna med att många inte kommer tycka om den.
De som gillar det håller oftast tyst medans de som inte gillar det utrycker det, som med allt annat livet.

Hos mig går bruna fläktar fetbort iaf, magen drar ihop sig av färgvalet på Noctuas fläktar.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Förstår inte, vad är det för speciellt med att det blir svalare med bättre fläktar? Är väll en självklarhet och är något som till å med va vanligt förr! Mellangrabben har ett 390x där exakt samma sak är gjort. Och gjorde det även på mitt 8600gt silent (eller la till en fläkt där de tidigare inte va någon alls.

Edit: hittade denna! Fläkten på grafikkortet om jag minns rätt fick ner tempen med närmare 20c vid last.
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/18159?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE4MTU5IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjY1NGYxYjJlM2E2NzlhOWEzNmNlYWE3NmM0MTEzNmFmIn0%3D

Är det där Cougarfläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Är det där Cougarfläktar?

Ganska säker på att cougar inte fanns när den där bilden va tagen =p

Är dom fläktarna som ingick i thermaltake bigwater 745 kittet =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast behövs det? vad spelar det för roll om grafikkortet går från 74c till 66c ? när kylaren redan är överdimensionerad från början.

I noctua exemplet så är ju kortet både tystare och kallare, antingen dra upp tempen till 74 och dra ned varvtalet t.ex.

Sedan vill man ju på alla sätt få undan värme. Kyla t.ex. cpu med varm luft från GPU är ju också ett problem, om det funkar så(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

I noctua exemplet så är ju kortet både tystare och kallare, antingen dra upp tempen till 74 och dra ned varvtalet t.ex.

Sedan vill man ju på alla sätt få undan värme. Kyla t.ex. cpu med varm luft från GPU är ju också ett problem, om det funkar så(?)

Ja men sure man kan få kortet en aning tystare/svalare, men du tjänar absolut inget alls på att ha kortet på säg 40db och 60c med "nya" fläktar jämfört med stock fläktar och kortet körs i 40 dB men 70c.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kylde ölen och ölen blev godare!

It is the way!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Tycker det är konstigt att ingen tillverkare anammat detta förutom Noctua och Asus lilla samarbete...

Ja, jag hade välkomnat 2cm tjocka fläktar framför papperstunna skräpfläktar som idag på grafikkorten. (De är ändå så stora)

Permalänk
Medlem

Imponerande. Om den hade varit 8000 kronor billigare hade det varit ännu mer imponerande.

Permalänk
Medlem

Alla sätt är bra utom dom dåliga!
Man har hängt med i svängen ett tag nu och testat alla möjliga nödlösningar på LAN och mer permanenta projekt i kampen om högre fps samt lägre temperatur/ljudnivå.
Vissa mer lyckade än andra

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd

Jag läste på ett annat forum:

''om man kopplat dessa större fläktar till grafikkortets kretskort så kan detta resultera i spoltjut då dessa mer kraftfulla fläktar kräver mer energi''

Är det något man behöver tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Jag läste på ett annat forum:

''om man kopplat dessa större fläktar till grafikkortets kretskort så kan detta resultera i spoltjut då dessa mer kraftfulla fläktar kräver mer energi''

Är det något man behöver tänka på?

Man kan ju välja att koppla dem till moderkortet istället, om man har uttag

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Man kan ju välja att koppla dem till moderkortet istället, om man har uttag

Givetvis, men det är mer arbete och mer hängande kablar, hehe.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Godisskålen:

Jag läste på ett annat forum:

''om man kopplat dessa större fläktar till grafikkortets kretskort så kan detta resultera i spoltjut då dessa mer kraftfulla fläktar kräver mer energi''

Är det något man behöver tänka på?

Låter rätt far-fetched, fläktarna i det här fallet drar väl omkring 1W styck som max och vanliga fläktarna drar givetvis inte noll.
Ska man tro första bästa site med ersättningsfläktar jag hittade så verkar de dra bra mycket mindre än originalfläktarna till och med.

Bara ett exempel, ersättningsfläktar till Inno3d 3080/3070

Citat:

Model: CF-12910S
Voltage: DC 12V
Current: 0.35AMP

NF-A9 PWM

Citat:

Input power (typical)
1,12 W
Input power (max.)
1,2 W
Input current (typical)
0,09 A
Max. input current
0,1 A
Operating voltage
12 V

Allt detta på ett kort som mumsar över 300W hursomhelst.

Om någon missat Noctuas egna försök och resultat på 4080/3080/3070 tillsammans med Asus:
https://www.sweclockers.com/test/35981-test-asus-rtx-4080-noc...
https://www.sweclockers.com/test/34333-asus-geforce-rtx-3080-...
https://www.sweclockers.com/test/33005-asus-geforce-rtx-3070-...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Låter rätt far-fetched, fläktarna i det här fallet drar väl omkring 1W styck som max och vanliga fläktarna drar givetvis inte noll.
Ska man tro första bästa site med ersättningsfläktar jag hittade så verkar de dra bra mycket mindre än originalfläktarna till och med.

Bara ett exempel, ersättningsfläktar till Inno3d 3080/3070
NF-A9 PWM
Allt detta på ett kort som mumsar över 300W hursomhelst.

Om någon missat Noctuas egna försök och resultat på 4080/3080/3070 tillsammans med Asus:
https://www.sweclockers.com/test/35981-test-asus-rtx-4080-noc...
https://www.sweclockers.com/test/34333-asus-geforce-rtx-3080-...
https://www.sweclockers.com/test/33005-asus-geforce-rtx-3070-...

Tack, då behöver jag inte oroa mig när jag smäcker dit 3st 92mm Noctuas på mitt grafikkort och kopplas dessa till grafikkortets kretskort 3pin kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Kolla på Debaurs nya review på dessa metallfläktar, tyvärr..överhajpade, Noctua vinner.

https://www.youtube.com/watch?v=8J7jkRbxLYk

Men var det inte någon känd (Der8uter?) som redan testade de fläktarna och hade mycket bättre resultat än Noctua?

Permalänk
Skrivet av tuomi:

@alundberg: Vill ändå poängtera att garanti men även reklamation gäller även om du byter ut kylningen, kanske inte för själva kylningen om du modifierar aktuell lösning men övriga delar av kortet vilka kan fela av olika anledningar. Det är under viss tid dessutom upp till återförsäljaren att vid reklamation påvisa att kortet pajjat pga din oaktsamhet vid en ev modifikation.

Kändes viktigt att poängtera då det är många som har en bristfällig uppfattning om garantier / reklamationer på forumet och ett 4090 definitivt är inom både garanti / reklamations-period.

Det där vill jag gärna ha källa på. Det kan vara olika från tillverkare till tillverkare.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av friArsenik:

Men var det inte någon känd (Der8uter?) som redan testade de fläktarna och hade mycket bättre resultat än Noctua?

"der8auer" är just den han länkat till, namnet är lite speciellt och stavas lite olika av folk.

Igor's lab testade och visade typ magiska siffror, men han har väl sågats till fotknölarna nu av typ alla andra som testat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

"...

Igor's lab testade och visade typ magiska siffror, men han har väl sågats till fotknölarna nu av typ alla andra som testat.

Undrar om det var slarv eller hypnos som påverkade resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Men var det inte någon känd (Der8uter?) som redan testade de fläktarna och hade mycket bättre resultat än Noctua?

Igors lab, men Der8auer har i praktiken bevisat att Igor hade fel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Mitt 1080ti som sitter i tjejens dator har noctua fläktar nu, bästa är hur ljudlöst det blir. Det som egentligen är knäckfrågan är i mina ögon varför ett kort som kostar över 20000 riksdaler inte har de absolut bästa fläktarna monterade redan?

Tillverkaren behöver inte sätta tystare/bättre fläktar på korten - folk köper dem ändå så det är bättre att tjäna mer per kort.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där vill jag gärna ha källa på. Det kan vara olika från tillverkare till tillverkare.

Vad gäller garanti så är det lite öppet för fri tolkning förstås då den är frivillig.
Reklamation är en lagstadgad rättighet som innebär att ursprungsfel skall åtgärdas av ÅF / Tillverkare, första perioden är det upp till säljande part att visa att felet beror på kund / handhavande-fel. Andra perioden är det upptill kund att påvisa ursprungsfel.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com