Wifi 7-standarden spikas i början av 2024 – nära fem gånger snabbare

Permalänk
Melding Plague

Wifi 7-standarden spikas i början av 2024 – nära fem gånger snabbare

Wi-Fi Alliance säger att den kommande nya versionen av standarden kommer vara certifierad innan slutet av mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas Unifi är snabba ut med APs, blir att uppgradera från Wifi5 direkt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hoppas Unifi är snabba ut med APs, blir att uppgradera från Wifi5 direkt då.

Dom har aldrig varit snabba att anamma nya standarder...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Detta plus att Bluetooth utvecklas så snabbt är en orsak till varför jag ej gillar att köpa dyra surfplattor eller mobiler.
Det står 5 gånger så snabbt, låt oss säga i verkligheten dubbelt så snabbt. Ja, det är inte ofta på annan hårdvara där man dubblerar hastigheten på en sådan kort tid.
Och förutom detta: Andra förbättringar är kortare svarstider – upp till 100 gånger kvickare än Wifi 6.
Inom vilka andra konsumentdator-områden ser man denna prestandaförbättring?

Permalänk
Medlem

börjar det inte gå lite väl snabbt? först pcie 4 sen 5 direkt efter typ. samma med ddr4 vi hade det i några år känns det som sen kom ddr5.

sen blev wifi AC; 5. wifi ax= 6/6e och nu0 7?? på samma år känns det som... wtf. behövs det verkligen, denna takten? typ endast ssd som använder över pcie 4 bandwidth och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bandbredd i all ära, men hur är det med räckvidden?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Bandbredd i all ära, men hur är det med räckvidden?

Genomtränglighet genom betongväggar etc är också intressant. Jag ser dock att lagstiftningen tvingar folk köra med meshsystem eller liknande. Det hade ju annars bara varit att öka sändareffekten för att få längre räckvidd.
*edit*
Sändareffekt är ett komplicerat område. Det handlar inte bara om att inte har för mycket strålning utan det kan störa annan utrustning. Den tillverkare som går förbi detta kan få rejäla bötesbelopp.

Permalänk
Medlem

Jag har en Wifi 5 (AC) router sen 2 år tillbaka. supernöjd. Kör min gamingPC trådlöst via Asus AX58 (Intel 200AX chip) (wifi 6). Så jag kommer skippa 6-6e direkt till 7.

Skrivet av GizmoTheGreen:

börjar det inte gå lite väl snabbt? först pcie 4 sen 5 direkt efter typ. samma med ddr4 vi hade det i några år känns det som sen kom ddr5.

sen blev wifi AC; 5. wifi ax= 6/6e och nu0 7?? på samma år känns det som... wtf. behövs det verkligen, denna takten? typ endast ssd som använder över pcie 4 bandwidth och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma.

Det behövs för jävligt många saker faktiskt. Men inte för privatpersoner idag.
Att dra kablar till bilar för att ha autonoma bilar osv är inte rimligt medan att ha ett tex meshnätverk i stolpar vid vägen kan vara rimligt.
Vi får blicka framåt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

År: 2031.
Överföringskapacitet: 24 TB/s.
Räckvidd: 3.8 mm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

börjar det inte gå lite väl snabbt? först pcie 4 sen 5 direkt efter typ. samma med ddr4 vi hade det i några år känns det som sen kom ddr5.

sen blev wifi AC; 5. wifi ax= 6/6e och nu0 7?? på samma år känns det som... wtf. behövs det verkligen, denna takten? typ endast ssd som använder över pcie 4 bandwidth och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma.

Finns inget som heter "för snabbt" när det kommer till dataöverföring

Wifi 5 kom 2013, Wifi 6 2019, alltså 11 respektive 5 år senare kommer Wifi 7. Tycker inte det är hög takt alls.

"och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma."

Det stämmer inte, 1Gbit/s är fortfarande svårt med wifi 6(e), och när folk nu börjar skaffa 2.5Gbit/s hemma så ser jag inte varför man inte ska kunna köra Wifi i minst samma hastighet.

Skrivet av orginallinus:

Bandbredd i all ära, men hur är det med räckvidden?

Wifi 7 kör på 2.4, 5 och 6Ghz samtidigt, så det borde bli bättre än wifi 5 och 6 på 5/6Ghz är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta plus att Bluetooth utvecklas så snabbt är en orsak till varför jag ej gillar att köpa dyra surfplattor eller mobiler.
Det står 5 gånger så snabbt, låt oss säga i verkligheten dubbelt så snabbt. Ja, det är inte ofta på annan hårdvara där man dubblerar hastigheten på en sådan kort tid.
Och förutom detta: Andra förbättringar är kortare svarstider – upp till 100 gånger kvickare än Wifi 6.
Inom vilka andra konsumentdator-områden ser man denna prestandaförbättring?

Känner du att du får ut mycket av högre wifihastighet i hemmet på din mobil?

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Känner du att du får ut mycket av högre wifihastighet i hemmet på din mobil?

Absolut. Nu bör hela min mobil bytas ut för att inte flaska. Men jag har tillgång till många system som går segt på dagens wifi. Den stora skaran kör dock spel från deras mobil och har ungefär samma krav som de som sitter vid deras desktop.

Permalänk
Medlem

Bandbredd i min telefon på mobila 5G-nätet i stan': 700Mbit/s
Bandbredd i min telefon som jag har behov av: 20Mbit/s

Permalänk
Medlem

Börjar kännas lite som om WiFi-standarderna är likadana som Intels släpp av nya processorer. Det kommer nya, få har egentligen någon nytta av dem

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns inget som heter "för snabbt" när det kommer till dataöverföring

Wifi 5 kom 2013, Wifi 6 2019, alltså 11 respektive 5 år senare kommer Wifi 7. Tycker inte det är hög takt alls.

"och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma."

Det stämmer inte, 1Gbit/s är fortfarande svårt med wifi 6(e), och när folk nu börjar skaffa 2.5Gbit/s hemma så ser jag inte varför man inte ska kunna köra Wifi i minst samma hastighet.

Wifi 7 kör på 2.4, 5 och 6Ghz samtidigt, så det borde bli bättre än wifi 5 och 6 på 5/6Ghz är idag.

Tror @GizmoTheGreen syftade på hur pass frekvent nya standarder kommer.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

börjar det inte gå lite väl snabbt? först pcie 4 sen 5 direkt efter typ. samma med ddr4 vi hade det i några år känns det som sen kom ddr5.

sen blev wifi AC; 5. wifi ax= 6/6e och nu0 7?? på samma år känns det som... wtf. behövs det verkligen, denna takten? typ endast ssd som använder över pcie 4 bandwidth och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma.

Varför är det dumt att tekniken går framåt menar du?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Vad kommer man upp i för hastigheter i praktiken då? Är det ett vettigt alternativ till t.ex. 10 Gb trådat? Eller är det 40 tusen miljarder gigabit i teorin men 750 Mb i verkligheten?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

inte dirkekt användbart för konsumenter jämfört med 6 (9,4 Gbit/s flaskhalsar rätt hårt med de flestas uppkopplingar) men det kanske finns andra användnignsområden?
Tänker att det kanske kan ersätta kablar i vissa situationer där man av någon anledning (estitik?) inte vill ha/se sladdar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har en Wifi 5 (AC) router sen 2 år tillbaka. supernöjd. Kör min gamingPC trådlöst via Asus AX58 (Intel 200AX chip) (wifi 6). Så jag kommer skippa 6-6e direkt till 7.

Det behövs för jävligt många saker faktiskt. Men inte för privatpersoner idag.
Att dra kablar till bilar för att ha autonoma bilar osv är inte rimligt medan att ha ett tex meshnätverk i stolpar vid vägen kan vara rimligt.
Vi får blicka framåt.

Du kommer inte kunna nyttja wifi 7 med ditt trådlösa chip på datorn. På datorn kommer du märka väldigt liten skillnad, det enda det kanske ger är bättre räckvidd. om du kör på 2.4 så kan du märka en förbättring men det är från wifi 6 inte wifi 7.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Svenssonklockers. Wifi 6 duger hur länge som helst.
Sweclokers. Jag har nu kört med 10Gbit ethernet emot mina SAN i över 10år och klarar ej av så mycket länge. Men 100 gigabit nätverk är svindyrt, att utvecklingen ska gå så förbannad sakta. https://www.dustinhome.se/product/5011335407/mellanox-connect...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Du kommer inte kunna nyttja wifi 7 med ditt trådlösa chip på datorn. På datorn kommer du märka väldigt liten skillnad, det enda det kanske ger är bättre räckvidd. om du kör på 2.4 så kan du märka en förbättring men det är från wifi 6 inte wifi 7.

det är ju det jag menar. Jag kommer inte märka så stor skillnad.. Men onödigt att köpa Wifi 6/6e när 7an nu kommer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Genomtränglighet genom betongväggar etc är också intressant. Jag ser dock att lagstiftningen tvingar folk köra med meshsystem eller liknande. Det hade ju annars bara varit att öka sändareffekten för att få längre räckvidd.

Högre effekt blir kontraproduktivt i fallet för alla människor som inte har en egen villa med stor tomt. Längre räckvidd = fler nätverk du "delar" radiotid i. Tyvärr är inte att ha det som ett "option" en bra lösning heller. Folk kommer missanvända den och sänka hastigheten för alla som har oturen att bo nära dem. Tyvärr tror jag att mesh/fler AP enda realistiska vägen framåt för att förbättra täckning. Den sämre räckvidden för 5GHz Wifi är en orsak att det funkar så mycket bättre, speciellt i tätbebyggt område. Alternativt behöver man ge WiFi mer spektrum, men det är inte heller speciellt enkelt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Känner du att du får ut mycket av högre wifihastighet i hemmet på din mobil?

Högre bandbredd till en specifik enhet håller jag med om att det egentligen inte är superinstressant men högre bandbredd gör det enklare att överföra data till fler enheter i samma nätverk. Din mobil kan ta emot samma mängd data på kortare tid -> APn kan skicka mer data till fler enheter innan nätverket känns slött. Väldigt sweet för typ ett hotell eller hemnätverk med mobiler, laptops, spelkonsoler och TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Svenneklockers. Wifi 6 duger hur länge som helst.
Sweclokers. Jag har nu kört med 10Gbit ethernet emot mina SAN i över 10år och klarar ej av så mycket länge. Men 100 gigabit nätverk är svindyrt, att utvecklingen ska gå så förbannad sakta. https://www.dustinhome.se/product/5011335407/mellanox-connect...

Varför går du inte över till 25 GBit då? Det är betydligt billigare.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför går du inte över till 25 GBit då? Det är betydligt billigare.

Jag var ironisk. 10Gbit är svindyrt idag, de flera tekniska hemanvändare klarar av att hantera problemen på annan sätt. Som att inte ha datan lagrad på en nas utan ha det lokalt på deras desktop.
Ja, man offrar en hel del saker då och "får själv lösa backuphantering". Men så fruktansvärt mycket pengar man sparar och man kan få riktigt grym prestanda.
10TB ssd nvme lokalt kostar typ som den billigaste nasen, prestandan är i helt olika nivåer och skriva till denna nvme ssd eller skriva till nasen.

Permalänk
Medlem

Kanske kan det bli WiFi 7 som driver på så att utrustning för 10 Gbit LAN blir billigare. Det behövs ju till accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

börjar det inte gå lite väl snabbt? först pcie 4 sen 5 direkt efter typ. samma med ddr4 vi hade det i några år känns det som sen kom ddr5.

sen blev wifi AC; 5. wifi ax= 6/6e och nu0 7?? på samma år känns det som... wtf. behövs det verkligen, denna takten? typ endast ssd som använder över pcie 4 bandwidth och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma.

Det är 5 år sen wifi 6 kom, 4 år sen wifi 6e kom.
Wifi 5 kom 5 år innan wifi 6, wifi 4 kom 6 år innan wifi 5.
Tycker det går åt rätt håll.

Håller dock med att precis som med 5g som fokuserar man på fel saker, wifi 7 har faktiskt stöd för 2.4, 5 och 6 banden.
Så både räckvidd och hastighet går att få ut.
Däremot antar jag att det är precis som med wifi 6, om inte alla enheter stödjer det som är ansluten på samma ssid, så får man inte några direkta fördelar av de nya funktionerna.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Varför är det dumt att tekniken går framåt menar du?

inte dumt att den går fram, men det sätts nya standarder innan vi "behöver" dom.
som att dom skyndas ut när dom är halvfärdiga. och sen ska vi attans fort på nästa. wifi 8 nästa år eller? :/

Hinner liksom inte komma upp i att den förra standarden blivit "vanlig" så att alla har den och man kan se vilka problem som finns och åtgärda dom i kommande.

Min dator är fortfarande DDR4, och jag har -precis- fått en GPU som har pcie 4. och Wifi 6 (ej 6e, tror jag) router förra året.

Kommer vi att ha DDR6 lagom till jag köpt en ddr5 dator?
endast enthusiaster med massa cash hinner fixa det senaste innan det nya kommer ut. lmao.
om ett par år är jag 2-3 standarder bakom.

ser du lite min tanke?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var ironisk. 10Gbit är svindyrt idag,

Ok, missade ironin.

Har man begränsat antal enheter så kostar det inte så många tusenlappar att gå över till 10 GBit hemma.

Permalänk

Vilken extender kan man köpa för runt 1k-1,5k som klarar Wi-Fi 7 jag är intresserad utav 6Ghz. Har för många runt mig och bor illa till med många som använder samma nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tyvärr tror jag att mesh/fler AP enda realistiska vägen framåt för att förbättra täckning. Den sämre räckvidden för 5GHz Wifi är en orsak att det funkar så mycket bättre, speciellt i tätbebyggt område. Alternativt behöver man ge WiFi mer spektrum, men det är inte heller speciellt enkelt.

Hur synkar meshnoder med varandra idag då? Jo via backhaulen trådlöst på 5GHz i de flesta fall. Så du får samma problem där om du inte kablar upp hela skiten.