Jätte mycket fel på memtest86 417 errors.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Möjligt. Vet ej. Bara gissade att det ev minnesfrekvensen ser inte riktigt vad det står på bilden.

Det står på raden under.
RAM Config: DDR4 2132MT/s / x2 Channel

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Säker?

3800Mhz som memtest visar är rätt högt.

Antar att det är ddr4?

Va nej jag stängde av xmp profile innan jag börja med alla test. Det är minnen med DDR4 3200mhz körs i 1.350V med xmp profile men nu har dom körts hela tiden i 2133mhz enligt bios med xmp avstängt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det står på raden under.
RAM Config: DDR4 2132MT/s / x2 Channel

Det är helt rätt men finns inga fel på en sticka i taget men allt dyker upp med båda i så vet inte vad som är fel i datorn för datorn kraschar med omstart med snabb blåskärm bör jag startar och försöker spela spel. Har märkt att det inte kraschar om jag sänker gpu klock till lägre antal MHz.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det står på raden under.
RAM Config: DDR4 2132MT/s / x2 Channel

Möjligt blir rätt grumligt när man zommar på telefonen så rätt svårt att faktiskt läsa texten. Så säger inte att ni har fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Mio-3513:

Det är helt rätt men finns inga fel på en sticka i taget men allt dyker upp med båda i.

Testat stickorna var för sig i bägge kanalerna?

Kan va en döende minneskanal i cpun.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

1. Gör en total fabriksåterställning av ditt BIOS för att utesluta att något blivit korrupt med inställningarna. Kör allt i stock.

2. Det kan ha blivit fel på en av dina RAM-slottar, så det är värt att utesluta.

De flesta moderkort brukar vilja att man kör minnena i A2 och B2 om man bara har 2 stickor, prova köra i A1 och B1 ändå. Det brukar funka lika bra, och är det fel på en av slottarna så har du felet där.

3. Om det fortfarnde blir fel, prova köra i A1 och A2 eller B1 och B2. Det blir då "single channel" och därmed typ hälften så snabb minnesprestanda, men det är värt att testa för att se om problemet bara uppstår om du kör minnena i dual channel.

4. Har du tillgång till en annan dator? Testa minnena där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Testat stickorna var för sig i bägge kanalerna?

Kan va en döende minneskanal i cpun.

Jo jag körde en i taget i samma slot på moderkortet slot 1-4 alltså i slot 1 men inga errors kommer om bara ett ramminne körs i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Jo jag körde en i taget i samma slot på moderkortet slot 1-4 alltså i slot 1 men inga errors kommer om bara ett ramminne körs i taget.

Har du testat att köra båda minnena igen efter att du testat ett och ett?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Har du testat att köra båda minnena igen efter att du testat ett och ett?

Nej det har jag inte testat kör med ett minne i fortfarande men skiten kraschar när jsg startar battlefield 2042 och körde nu stress test med furmark för grafikkortet och skiten gav blå skärm exakt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Nej det har jag inte testat kör med ett minne i fortfarande men skiten kraschar när jsg startar battlefield 2042 och körde nu stress test med furmark för grafikkortet och skiten gav blå skärm exakt nu

Om de inte verkar vara stickorna, så kan du testa köra en sticka i slot 2 och sen en i slot 4 för att se om problemet är där.
Även om moderkortet rekommenderar 2 och 4 (gissar jag) så kan du testa 1 och 3, om 2 och/eller 4 skulle ha problem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Stängt av xmp profile för att utesluta!
Men inget fel kommer upp på bara ett ramminne.

Om du har testat både stock och xmp så hade jag dels kontrollerat ifall det är den senaste bios versionen installerad för moderkortet då vissa tidiga versioner av bios kan ge problem med minnen. Jag hade även säkerställt så moderkortet du använder har stöd för minnena du använder samt kontrollerat vilka slots du ska använda på moderkortet. Hjälper det fortfarande inte trots allt det här så hade jag nog kollat ifall du har kvar garanti på moderkortet för om minnena inte ger errors separat så är det nog något knas med moderkortet. Har du ett par andra minnen som är kompatibla med ditt moderkort så skulle jag testa dessa för att se om det blir samma problem annars så pekar det mot moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Hur mycket vågar man höja med? Dom körs med 1.350V med xmp profile har jag sett tidigare när jag kört med xmp profile.

Personligen hade jag inte gått över 1,4V
Läser du på lite så säger en del att upp till 1.45 och till och med 1.5 ska vara safe men jag hade inte kört så högt.
Du kan ju testa att höja med 0.01V och se om du får mindre fel med 1.36V..

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Personligen hade jag inte gått över 1,4V
Läser du på lite så säger en del att upp till 1.45 och till och med 1.5 ska vara safe men jag hade inte kört så högt.
Du kan ju testa att höja med 0.01V och se om du får mindre fel med 1.36V eller 1.37V

EDIT: Det ska som sagt inte behövas egentligen, de ska funka med XMP-profilen ändå om allt är schysst.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

EDIT: Det ska som sagt inte behövas egentligen, de ska funka med XMP-profilen ändå om allt är schysst.

Edit 2: Bra att jag citerar mig själv... Duh...:-D
Edit 3: Går bra nu...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att de ger errors i 2133 MHz och är specade för 3200 MHz så tror jag inte det är någon direkt mening att höja spänningen egentligen.
Det känns mer sannolikt att det är något i stil med dålig kontakt i minnessockel / processorsockel, eller skadade ledningsbanor. Alternativt (nog absolut minst troligt) störningar i några av ledningsbanorna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om det hela tiden är samma bitar det blir fel på så är det antingen skadade ledningsbanor på moderkort eller i själva minnesplatsen, eller (mer troligt om det är flera bitar som är fel) så är det ett av chipen på minnesmodulen som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Möjligt. Vet ej. Bara gissade att det ev minnesfrekvensen ser inte riktigt vad det står på bilden.

Första bilden visar Clk/Tmp 3727 MHz/46 C
Andra bilden visar Clk/Tmp 3727 MHz/41 C

Då är minnena överklockade m.a.o.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Glädjespridare

@sp1k3n

Nej, de är faktiskt underklockade.
Klockan du nämner är processorns.

Detta framgår av skärmbilder och tidigare inlägg. Än sålänge är det inte tydligt att felet har något att göra med själva minnena.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du kört testerna med en modul i? Jag hade ett fel som var svårthittat (Nu var det här lääänge sedan, kanske DDR 2?) men där det i slutändan visade sig vara en trasig modul. Men den fungerade mycket bättre ensam, och det tog grymt långt tid att (dygn) trigga felen då. Medans om båda var i så visade den snabbare på fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Första bilden visar Clk/Tmp 3727 MHz/46 C
Andra bilden visar Clk/Tmp 3727 MHz/41 C

Då är minnena överklockade m.a.o.

Det är för processorn. Jag kör minnena stock utan xmp alltså 2133mhz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Hur länge har du kört testerna med en modul i? Jag hade ett fel som var svårthittat (Nu var det här lääänge sedan, kanske DDR 2?) men där det i slutändan visade sig vara en trasig modul. Men den fungerade mycket bättre ensam, och det tog grymt långt tid att (dygn) trigga felen då. Medans om båda var i så visade den snabbare på fel.

Jag körde en sticka 6-7min bara en i taget men inga fel uppstod med bara ett ramminne men med båda i samtidigt så kom 420 errors jätte fort. 😔🤔
Om det är fel på moderkortet så hade väl detta problem kunnat komma mycket tidigare? Har aldrig haft problem med datorn med detta problem tidigare sedan jag köpte moderkortet. Cpun har vart överklockad samt grafikkortet och har kunnat spela alla spel jag spelar utan problem, inga krascher och blå skärmar har tidigare aldrig kommit så det är skit svårt å veta vad problemet ligger nånstans. Konstigt men underklockar jag grafikkortet så uppstår inte några krascher lika fort men kör jag grafikkortet stock original så kraschar det typ direkt. Har aldrig hänt förut dessa problem utan allt har vart överklockat och allt har vart stabilt i varje spel utan några som helst fel med krascher.

Har tagit ur cpun från sockeln bytt pastan då pastan var glus torr och monterat om cpun och cpu kylaren och bytt kablar till nätaggregatet till nätaggregatets kablar jag fick med till nätagget. Vet inte men men kan torr kylpasta alltså glus torr pasta på processorn uppstå sånna här problem med krascher?

Nätagg - Corsair hx 850W
Grafikkort - xfx radeon rx 6800 xt merc speedster
Moderkort - gigabyte Z690 gaming x DDR4
cpu - intel Core i5 12600KF

Även lagt in senaste bios för moderkortet men krascher uppstår ändå så fort jag ska börja spela nåt spel och har även testat köra bios i stock settings utan någon förbättring. Stängt av amd Sam utan någon förbättring.

Permalänk
Skrivet av Mio-3513:

Jag körde en sticka 6-7min bara en i taget men inga fel uppstod med bara ett ramminne men med båda i samtidigt så kom 420 errors jätte fort. 😔🤔
Om det är fel på moderkortet så hade väl detta problem kunnat komma mycket tidigare? Har aldrig haft problem med datorn med detta problem tidigare sedan jag köpte moderkortet. Cpun har vart överklockad samt grafikkortet och har kunnat spela alla spel jag spelar utan problem, inga krascher och blå skärmar har tidigare aldrig kommit så det är skit svårt å veta vad problemet ligger nånstans. Konstigt men underklockar jag grafikkortet så uppstår inte några krascher lika fort men kör jag grafikkortet stock original så kraschar det typ direkt. Har aldrig hänt förut dessa problem utan allt har vart överklockat och allt har vart stabilt i varje spel utan några som helst fel med krascher.

Har tagit ur cpun från sockeln bytt pastan då pastan var glus torr och monterat om cpun och cpu kylaren och bytt kablar till nätaggregatet till nätaggregatets kablar jag fick med till nätagget. Vet inte men men kan torr kylpasta alltså glus torr pasta på processorn uppstå sånna här problem med krascher?

Nätagg - Corsair hx 850W
Grafikkort - xfx radeon rx 6800 xt merc speedster
Moderkort - gigabyte Z690 gaming x DDR4
cpu - intel Core i5 12600KF

Även lagt in senaste bios för moderkortet men krascher uppstår ändå så fort jag ska börja spela nåt spel och har även testat köra bios i stock settings utan någon förbättring. Stängt av amd Sam utan någon förbättring.

Kör dem separat i typ iaf 3-4 timmar per minne som han säger så kan dubbla minnen göra ett litet fel betydligt mer lättriggat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör dem separat i typ iaf 3-4 timmar per minne som han säger så kan dubbla minnen göra ett litet fel betydligt mer lättriggat.

Jag har tagit ur cpun monterat om den med kylpasta tagit ur grafikkortet rengjort kollat efter damm och då hitta jag nåt damm typ som ett korn i PCIe express slotten och tog bort det. Cpun såg bra ut inga konstigheter i sockeln damm eller dylikt sen när jag blivit färdig startar datorn med båda ramminnen i så vägrar datorn starta och lyser röd lampa på moderkortet så jag tog ur ett ramminne och då starta datan upp utan problem så nu kör jag bara ett ramminne på slot 4 enligt vad cpu-z visar. Innan när jag hade båda ramminnena i så satt andra ramminnet på slot 2 men datan vägrar komma igång med bild på skärmen med ramminnen i slot 2 och slot 4 utan den starta kom igång med endast ett ramminne på slot 4 som jag har det nu. Sen har jag startat spel jag spelar testat ett tag mellan varje spel jag har installerat i datan men nu har inga krascher med omstart av datan dykt upp 🤔 så väldigt underligt problem känner jag. Det jag har märkt nu istället är att datan verkar underprestera laggar till ibland i spel nu får se om det går bort om jag ominstallerar drivrutinerna för grafikkortet eller om jag testar slå igång xmp Profile för ramminnet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mio-3513

Din testningsmetodik är lite slarvig tycker jag.

Du har testat vardera sticka för sig i minnesplats 1. (Båda stickor funkar)
Du har testat båda stickor i minnesplats 2+4. (Funkar ej)

Testa nu en sticka i taget i alla vardera minnesplats.
Förekommer det bara fel i en minnesplats oberoende av minnessticka så är det en av följande
Minnesplatsen (Damm i platsen)
CPU-sockel (Böjd pinne)
Moderkortets banor (kapade av kylare/skruvmejselslint etc)
CPUns IMU (Trasig CPU)

Se till att stänga av XMP vid testning och börja där.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag hade inget fel på datan det var damm i cpu sockeln som spökade så efter gjort rent det så funkar allt som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Jag hade inget fel på datan det var damm i cpu sockeln som spökade så efter gjort rent det så funkar allt som det ska

Haha.. så udda fel ändå. Bra att du hittade felet.
Bra tråd detta, andra kan läsa och lära. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Jag hade inget fel på datan det var damm i cpu sockeln som spökade så efter gjort rent det så funkar allt som det ska

Called it!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Haha.. så udda fel ändå. Bra att du hittade felet.
Bra tråd detta, andra kan läsa och lära. 👍

Nädå fanns inget fel ! Trodde ju först att ramminnet var sönder men nej då. Hitta ett långt hårstrå i cpu sockeln tog bort det med pincett försiktigt. Efter det har det inte uppstått mera krascher med blåskärm, crasher förövrigt! 👍👍