Jätte mycket fel på memtest86 417 errors.

Permalänk
Avstängd

Jätte mycket fel på memtest86 417 errors.

Hej jag kör runda med memtest86 då jag har fått problem med att spela spel på datorn då datorn startar om med väldigt snabb blåskärm man hinner knappt se vad det står på blå skärmen och detta händer även om jag kör grafikkortet i stock klock och cpun kör jag original stock klock en Intel i5 12600KF med ett grafikkort amd rx 6800 XT men vad betyder detta i memtest86 är det bara fel på ram minnena? 2st ram minnen 16x2 GB 32GB se bild jag tagit med memtest86 😔

Mvh Nicke.

Permalänk
Medlem

Testa ta ut ett minne och se om du får någon skillnad! Vad kör du för slottar på moderkortet? Minnesfel borde du aldrig få!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Testa ta ut ett minne och se om du får någon skillnad! Vad kör du för slottar på moderkortet? Minnesfel borde du aldrig få!

Slot 2 och slot 4 standard! Funkar inte annars har ju bara 2 ram stickor. Borde aldrig få minnesfel? men är inte det man kan få och se med memtest86 om det är fel på minnena tänkte jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Slot 2 och slot 4 standard! Funkar inte annars har ju bara 2 ram stickor. Borde aldrig få minnesfel? men är inte det man kan få och se med memtest86 om det är fel på minnena tänkte jag?

Det är ju det den gör... så testa med 1 sticka så kan du utesluta?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av basn:

Det är ju det den gör... så testa med 1 sticka så kan du utesluta?

Tack gör detta nu. Nä han skrev tidigare att jag aldrig borde få minnesfel därför jag tyckte det kändes konstigt. Självklart kan man få minnesfel med memtest om det nu finns fel i minnena. Men en fråga kollar memtest bara om det finns fel på ramminnet eller kollar det om det finns fel på cpu och grafikkort också?

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut som om alla fel är på de sista 8 bitarna (två sista bokstäverna/siffrorna i värdena actual vs expected) i 100% av fallen i bilderna, om jag inte missade någon rad. Exakt vad det betyder vet jag inte, men när det är ett sådant fel på många olika adresser tror jag inte minneskretsarna är skadade åtminstone.
Det känns mer sannolikt att felet har något med kommunikationen mellan kretsarna och processorn att göra, men jag har ingen närmare gissning än så.

Skrivet av Mio-3513:

Men en fråga kollar memtest bara om det finns fel på ramminnet eller kollar det om det finns fel på cpu och grafikkort också?

Det testar till viss del processorn också, eftersom det är processorn som skriver till/läser från minnet. Därtill så sitter minneskontrollern i processorn.
Grafikkortet lär inte påverka resultatet i memtest.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Hej jag kör runda med memtest86 då jag har fått problem med att spela spel på datorn då datorn startar om med väldigt snabb blåskärm man hinner knappt se vad det står på blå skärmen och detta händer även om jag kör grafikkortet i stock klock och cpun kör jag original stock klock en Intel i5 12600KF med ett grafikkort amd rx 6800 XT men vad betyder detta i memtest86 är det bara fel på ram minnena? 2st ram minnen 16x2 GB 32GB se bild jag tagit med memtest86 😔

Mvh Nicke.https://i.imgur.com/6Wg3GMp.jpg
https://i.imgur.com/tYt5ZYN.jpg

Kör du andra inställningar på minnena i Mhz eller kör du XMP profil?

Permalänk
Medlem

Jag har nyss börjat få några random omstarter själv och testade Memtest för första gången nyligen. Testade jag varje sticka separat fick jag inget fel men med bägge inkopplade fick jag några (enstaka) fel, det såg inte alls lika bedrövligt ut som din bild.

Men man "ska inte behöva" testa stickorna separat heller läste jag någonstans. Dom säljs "i kit" och ska även fungera tillsammans.

Mina är äldre än 3 år, men Corsair har livstids garanti (på min modell åtminstone 16GBx2) så jag drog igång en garantiprocess på deras hemsida. Nu är nya på väg (betalda och skeppade igår) och jag kan skicka in mina gamla när nya har anlänt. När dom mottager dessa får jag tillbaka pengarna. Hoppas det hjälper.

Permalänk
Glädjespridare

Jo, Memtest86 är extremt lämpligt verktyg för att testa minnen (men felen kan bero på minneskontrollern eller relaterat, inte alltid lätt att identifiera).
Det Maxizor menar är helt enkelt att inte ens "lite" minnesfel är acceptabelt!

Något verkar ju knas, men vad exakt vet vi inte utan mer felsökning.
Prova en runda Memtest86 med bara ena stickan i, och sedan bara den andra... uteslutningsmetoden för att se om bara en sticka är defekt (till att börja med).

Kan du låna, eller köpa ett par billiga/begagnade, så är det bra också... fungerar det felfritt med dem så kan du hyfsat utesluta att det är processorns minneskontroller som börjat strula.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det ser ut som om alla fel är på de sista 8 bitarna (två sista bokstäverna/siffrorna i värdena actual vs expected) i 100% av fallen i bilderna, om jag inte missade någon rad. Exakt vad det betyder vet jag inte, men när det är ett sådant fel på många olika adresser tror jag inte minneskretsarna är skadade åtminstone.
Det känns mer sannolikt att felet har något med kommunikationen mellan kretsarna och processorn att göra, men jag har ingen närmare gissning än så.

Det testar till viss del processorn också, eftersom det är processorn som skriver till/läser från minnet. Därtill så sitter minneskontrollern i processorn.
Grafikkortet lär inte påverka resultatet i memtest.

Okej har verkligen ingen aning om detta men kör nu bara ett ramminne och då dyker inga errors upp 🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linda_Almighty:

Jo, Memtest86 är extremt lämpligt verktyg för att testa minnen.
Det Maxizor menar är helt enkelt att inte ens "lite" minnesfel är acceptabelt!

Något verkar ju knas, men vad exakt vet vi inte utan mer felsökning.
Prova en runda Memtest86 med bara ena stickan i, och sedan bara den andra... uteslutningsmetoden för att se om bara en sticka är defekt (till att börja med).

Kan du låna, eller köpa ett par billiga/begagnade, så är det bra också... fungerar det felfritt med dem så kan du hyfsat utesluta att det är processorns minneskontroller som börjat strula.

Vad behöver jag göra om det är cpuns minnes kontroll som börjat strula? Behöver man ny processor eller nytt moderkort då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linda_Almighty:

Jo, Memtest86 är extremt lämpligt verktyg för att testa minnen (men felen kan bero på minneskontrollern eller relaterat, inte alltid lätt att identifiera).
Det Maxizor menar är helt enkelt att inte ens "lite" minnesfel är acceptabelt!

Något verkar ju knas, men vad exakt vet vi inte utan mer felsökning.
Prova en runda Memtest86 med bara ena stickan i, och sedan bara den andra... uteslutningsmetoden för att se om bara en sticka är defekt (till att börja med).

Kan du låna, eller köpa ett par billiga/begagnade, så är det bra också... fungerar det felfritt med dem så kan du hyfsat utesluta att det är processorns minneskontroller som börjat strula.

Finns inga fel på bara ett ramminne isatt 🤔

Permalänk
Medlem

Du har inte överklockat minnena eller trixat med timings?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valle91:

Kör du andra inställningar på minnena i Mhz eller kör du XMP profil?

Stängt av xmp profile för att utesluta!
Men inget fel kommer upp på bara ett ramminne.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Mio-3513:

Vad behöver jag göra om det är cpuns minnes kontroll som börjat strula? Behöver man ny processor eller nytt moderkort då?

Tyvärr ny processor :/
Men då handlar det om en defekt, så du kan nyttja garantin om den finns kvar.

Men det är viktigt att testa utförligt, det kan handla om problem på moderkortet också (typ repade ledningsbanor/annat).

De flesta har inte möjlighet att testa särskilt utförligt, och därför kan det i slutändan billigaste vara att lämna in hela schabraket för felsökning hos pålitlig "datorverkstad".

Men jag skulle prova alla förslag du får här, som du kan.
Ett till tips är att få minnena testade i någon annan kompatibel burk... återigen: uteslutningsmetoden 👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilrah:

Du har inte överklockat minnena eller trixat med timings?

Nej allt stock och stängt av xmp profile.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linda_Almighty:

Tyvärr ny processor :/
Men då handlar det om en defekt, så du kan nyttja garantin om den finns kvar.

Men det är viktigt att testa utförligt, det kan handla om problem på moderkortet också (typ repade ledningsbanor/annat).

De flesta har inte möjlighet att testa särskilt utförligt, och därför kan det i slutändan billigaste vara att lämna in hela schabraket för felsökning hos pålitlig "datorverkstad".

Men jag skulle prova alla förslag du får här, som du kan.
Ett till tips är att få minnena testade i någon annan kompatibel burk... återigen: uteslutningsmetoden 👍

Aj då inte alls roligt 😔 funderar på ta ut och testa andra ramminnet nu eftersom första ramminnet kommer inga errors med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Aj då inte alls roligt 😔 funderar på ta ut och testa andra ramminnet nu eftersom första ramminnet kommer inga errors med.

Ja, testa bägge minnena separat.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Ja, testa bägge minnena separat.

Testar andra sista nu. Sjukt konstigt kommer inga errors på sista minnet heller 🤔🤔 verkar ju vara moderkortet eller bara cpun som krånglar då men då tycker man ju att det borde komma upp på memtest igen isf när jag bara kör ett ramminne 🤔

Permalänk
Medlem

Jag skulle även testa att lyfta och montera om CPU:n. Har det letat sig in något dammkorn så kan lite vad som helst ske. Hade ett hårstrå i socketen en gång vilket ledde till att enbart 2 av 4 ramslots fungerade. Gäller förstås att vara försiktig och ha extra kylpasta till hands.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Ja, testa bägge minnena separat.

Väldigt konstigt kommer inga fel med sista minnet i då heller utan bara om jsg kör båda i samtidigt 🤔 420 errors men med ett minne i taget kommer inga fel hmm 🤔 moste va cpu eller moderkort fel då eller?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om det kan vara värt att testa att höja spänningen på minnena om det kan vara nåt sånt. Men ska ju funka med defaultinställningarna hursomhelst.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Jag skulle även testa att lyfta och montera om CPU:n. Har det letat sig in något dammkorn så kan lite vad som helst ske. Hade ett hårstrå i socketen en gång vilket ledde till att enbart 2 av 4 ramslots fungerade.

Oj kan det faila om damm kommit in menar du inne i sockeln där alla små pins sitter ? Tror inte att jag fått in damm eftersom cpun sitter på sockeln men bra tips från dig kan testa montera om cpun med kylaren på cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Stängt av xmp profile för att utesluta!
Men inget fel kommer upp på bara ett ramminne.

Skrivet av Mio-3513:

Testar andra sista nu. Sjukt konstigt kommer inga errors på sista minnet heller 🤔🤔 verkar ju vara moderkortet eller bara cpun som krånglar då men då tycker man ju att det borde komma upp på memtest igen isf när jag bara kör ett ramminne 🤔

Körde du med XMP på vid första testet då du fick errors?

Testa isåfall igen med bägge och utan XMP.

Testa i slot 1 och 3 om du fortfarande får fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilrah:

Jag funderar på om det kan vara värt att testa att höja spänningen på minnena om det kan vara nåt sånt. Men ska ju funka med defaultinställningarna hursomhelst.

Hur mycket vågar man höja med? Dom körs med 1.350V med xmp profile har jag sett tidigare när jag kört med xmp profile.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underd0g76:

Körde du med XMP på vid första testet då du fick errors?

Testa isåfall igen med bägge och utan XMP.

Testa i slot 1 och 3 om du fortfarande får fel.

Nej xmp är avstängt sedan innan jag börja alla test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Oj kan det faila om damm kommit in menar du inne i sockeln där alla små pins sitter ? Tror inte att jag fått in damm eftersom cpun sitter på sockeln men bra tips från dig kan testa montera om cpun med kylaren på cpun.

Hej, Det är väl inte omöjligt tänker jag. Precis, där alla pins sitter. Vet inte vad du menar med att montera om cpun med kylaren på, det är nog inte möjligt, och inget jag skulle försöka mig på. Kylaren måste bort först. Värt att prova då det känns som många andra säger något problem med kommunikationen. Har du testat slot 1 och 3 istället?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av Mio-3513:

Nej xmp är avstängt sedan innan jag börja alla test.

Säker?

3800Mhz som memtest visar är rätt högt.

Antar att det är ddr4?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Säker?

3800Mhz som memtest visar är rätt högt.

Antar att det är ddr4?

Det översta är väl processorns klockfrekvens?

Det är Corsair ddr4 3200MHz, vilket framgår av modelnumret.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det översta är väl processorns klockfrekvens?

Det är Corsair ddr4 3200MHz, vilket framgår av modelnumret.

Möjligt. Vet ej. Bara gissade att det ev minnesfrekvensen ser inte riktigt vad det står på bilden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows