Moderaterna röstar för att avskaffa elektronikskatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Oroa dig inte, priset kommer inte sänkas. Bara mer pengar in för elektronikfirmorna

När har någon skatt/moms sänkning gett lägre pris till kund?
Sänkt restaurang moms? Samma pris 😊

Jag har ofta sett att utländska ställen ligger några procent under de svenska. Så var det inte innan skatten. Detta resulterar i sämre försäljning för de svenska återförsäljarna och samtidigt att varorna fraktas längre.

Jag tror det skulle återgå till tidigare jämviktsläge om skatten försvann.

Permalänk
Medlem

ja det e inte vi som handlar el grejer som bör plinga in den skatten det e ju totaltfel..medans staten säljer sin kära del som dom sparar in på koldeoxsiden ``till andra länder = så utsläppen blir ju samma en då ..dettta land e för virrat typ vi sparar 800000k när vi dragit ner .bla bla ..o då säljer staten våra uteblivna utsläpp så andra länder kan njutja det WTF dubbel moral.. https://www.youtube.com/watch?v=eh1wp6rjONg

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Heh, har det någonsin handlat om kemikalierna?

Finns dessutom en miljöavgift som är obereonde av kemikalierna. ca 105kr för en 55" TV om jag minns rätt. Så´en vanligt 55" TV har 489+105 + moms i skatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag har ofta sett att utländska ställen ligger några procent under de svenska. Så var det inte innan skatten. Detta resulterar i sämre försäljning för de svenska återförsäljarna och samtidigt att varorna fraktas längre.

Jag tror det skulle återgå till tidigare jämviktsläge om skatten försvann.

Kan du ge ett exempel på produkt? Kan lika gärna vara valutaväxlingen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

...jäkla idioti att betala flera hundra kronor för några få gram kemikalier, samtidigt som industri å annat spyr ut det i tiotusentals ton och inte har den punktskatten.

Industrier kan ju lätt få för sig att flytta. Det är det inte ett lättvindigt företag för privatpersoner.

Skrivet av dlq84:

Om jag med många andra beställer enskilda paket från danmark, som transporteras på lastbil, istället för från sverige (där det kan transporteras på tåg/fartyg till sverige) så påverkas miljön negativt.

Jo, men åas så bidrar du då till bro och tunnelbyggandet, genom avgifter/skatter oavsett vilken sida vattnet de hamnar på. Och det i sin tur minskar transportkostnaderna, även på miljön.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du ge ett exempel på produkt? Kan lika gärna vara valutaväxlingen

Nej, jag vill inte kägga tid på att leta upp detta.

Eftersom jag inte såg detta innan skatten, så tror jag inte det har med valutan att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det hade antagligen bara varit fler Amigor kvar istället. Och då hade det kanske helt enkelt bara liknat utvecklingen i England istället. Så att Digital Illusions vore kvar på kartan istället för Dice tex.

Man får också komma ihåg att den där Hem-PC grejen blev en riktig dyr affär för många. Och det redan innan just (M) lade på en skatt på det hela.

How the turntables lols..

Intressant tanke helt klart, men personligen i detta fall lägger jag ner mina önskningar om att ändra historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Nej, jag vill inte kägga tid på att leta upp detta.

Eftersom jag inte såg detta innan skatten, så tror jag inte det har med valutan att göra.

Leta? Kan du inte bara nämna typ av produkt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Äldre bilar beskattas hårdare än nya, hur vore det att göra samma sak med äldre och mer strömkrävande datorer? Jag förespråkar att vi öppnar "radiotjänst Kiruna" igen som gör hembesök till folk och räknar datorer. Så kommer det stå en nisse utanför dörren och säga, vi ser att du har redovisat att du äger 2st energisnåla Appledator, men vi misstänker du har en strömslukande gaming-pc, får vi komma in och titta?

Bilar äldre än 1993 är skattefria, min lite "äldre" diesel bil från 2009 går loss på 1300:- inte så farligt.
Det är väl nya bensin/diesel bilar som har bonus malus som är riktigt dyra i skatt.
Sedan de som släpper ut en massa CO2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Oroa dig inte, priset kommer inte sänkas. Bara mer pengar in för elektronikfirmorna

När har någon skatt/moms sänkning gett lägre pris till kund?
Sänkt restaurang moms? Samma pris 😊

Är väl det som också är problemet med att sänka och höja skatter och moms; när de sänks händer absolut inget med priset, men när de införs så höjs priset med skatten/momsen som svepskäl.

Precis som att man hävdar att högre reallöner leder till högre inflation; men högre inflation leder aldrig till högre reallöner.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tämligen bagatellartat om skatten finns eller ej. Finns viktigare saker att sysselsätta tankarna med.

Det viktiga är att politikerna konkurrerar om våra röster. Alla får så klart ha en åsikt om olika detaljer i hur samhället fungerar, men det viktigaste är att skutan i det stora hela drivs åt rätt håll utan med för stora hål i skrovet, och att när den inte gör det byter vi på valdagen styre.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

ytterligare ett bra beslut av M+KD+L+SD

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

ytterligare ett bra beslut av M+KD+L+SD

Nja nu har ju bara M gjort ett beslut för att vara korrekt

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Vi tar ett litet break och låser tråden för kvällen.

Tråden äro nu upplåst! Låt kommentarerna flöda.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Enviro:

Vi tar ett litet break och låser tråden för kvällen.

Jag trotsar dig (admin perks!) och slänger in detta citat från en av våra svenska distributörer:

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Denna regering går från klarhet till klarhet, fantastiskt!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Jag trotsar dig (admin perks!) och slänger in detta citat från en av våra svenska distributörer:

<Uppladdad bildlänk>

Skulle vara intressant att ta del av statistiken, kanske som en uppföljningsartikel här på Swec

Detta är inget ifrågasättande, utan jag tycker bara det skulle vara intressant att se vilken effekt skatten har fått.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

"Den leder till dyrare hemelektronik och sämre miljö."

Detta lämnades helt okommenterat eller missade jag något?

Det innebär att produkter med miljöcertifierade flamskyddsmedel kommer att beskattas högre än i dag – något som riskerar att leda till att producenter väljer mindre miljöanpassade alternativ för att undvika fosfor och beskattning. Det skulle motverka elektronikskattens syfte ytterligare och kan leda till en ökning snarare än en minskning av farliga ämnen.

https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/debatt/nya-kemi...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Jag trotsar dig (admin perks!) och slänger in detta citat från en av våra svenska distributörer:

<Uppladdad bildlänk>

Jag förstår inte riktigt vad han menar. Utländska butiker har inte varit undantagna från den här skatten sen 1/1/2020 om de säljer till svenska konsumenter?

Permalänk
Inet
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte riktigt vad han menar. Utländska butiker har inte varit undantagna från den här skatten sen 1/1/2020 om de säljer till svenska konsumenter?

Hej!

Kan utveckla det lite!

I teorin ska det vara så, dessvärre fungerar det inte så i praktiken. Utländska e-handelsbolag som skickar till Sverige från utlandet, t.ex. Danmark som är väldigt vanligt betalar ingen kemikalieskatt. Samma sak gäller stora amerikanska e-handelsbolag.

Det snedvrider konkurrensen, missgynnar Svenska företag och flyttar övriga skatteintäkter utomlands och i förlängningen arbetstillfällen. Från mitt håll är jag inte emot skatten så länge den gäller alla så konkurrens sker på lika villkor.

Samma sak gäller privatkopieringsavgiften som även den bara slår på Svenska företag.

Lägger man ihop kemikalieskatten och privatkopieringsavgiften på t.ex. en bärbar dator (3kg) så blir det efter årsskiftet totalt 793kr inkl. moms som bara drabbar Svenska företag. Blir omöjligt att matcha priset på många produkter som t.ex. Danska e-handlare kan erbjuda på svenska marknaden.

Privatkopieringsavgift: 100kr + moms
Kemikalieskatt 534kr + moms

Vänligen
Erik Wickman

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Kronan behöver fortfarande bli starkare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej!

Kan utveckla det lite!

I teorin ska det vara så, dessvärre fungerar det inte så i praktiken. Utländska e-handelsbolag som skickar till Sverige från utlandet, t.ex. Danmark som är väldigt vanligt betalar ingen kemikalieskatt. Samma sak gäller stora amerikanska e-handelsbolag.

Det var så det fungerade innan den 1a oktober 2020 (inte januari som jag skrev innan), men så har det inte varit sedan dess.

https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Om du påstår att de trots lagändringen inte betalar så är det ju en annan femma, men jag har svårt att tro att Skatteverket bara skiter i att ta betalt? Det vore skandal i så fall!

Hur som helst så ser jag gärna att skatten försvinner, den gör ingen nytta, den kostar företag pengar för att de bara får dra av 95% och själva byråkratin kring den kostar också en massa pengar...

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Oroa dig inte, priset kommer inte sänkas. Bara mer pengar in för elektronikfirmorna

När har någon skatt/moms sänkning gett lägre pris till kund?
Sänkt restaurang moms? Samma pris 😊

Ursäkta men denna typ av argument har jag hört tusen gånger och är helt och hållet fel. Elektronikbranschen i Sverige är otroligt prispressad, vi har hög konkurrens alltså. En marknad med hög konkurrens kommer definitivt att sänka priserna om dom kan för att roffa åt sig större marknadsandelar. Detta är en verklighet överallt där det inte är någon övergripande monopol.

Vi kan ta restaurangmomsen eftersom du tog upp det. Eftersom det var ett tag sedan, så har vi numera bra data på hurivida restaurangmomsens sänkning påverkat priser och prisutveckling. Faktum är att under en tio års period så resulterade momssänkningen i att prisutvecklingen mer än halverades. Som högst innan sänkningen var prisutvecklingen 3%, som minst 1,7% räknat i snitt/år. Efter sänkningen var utvecklingen mellan 1,4-0,8%/år. Felet som man kanske gör när man känner att priserna minsann inte förändrats efter en skattesänkning, är att förvänta sig att förändringen ska ske omedelbart, för så fungerar det om du höjer skatten. Saker som kan påverka är ju också inflation, om skatten sänks och det råder hög inflation så märks det inte genom att priserna sänks utan att priserna ökar betydligt långsammare istället.

Sen vill jag påpeka att det inte bara påverkar priser, för restaurang till exempel så resulterade sänkt moms i att restaurangverksamhet var mer lönsam, fler arbetstillfällen skapades och man klarar sig enklare genom en lågkonjunktur.

Alldeles för ofta så ser jag påståenden att sänkta skatter inte är någon mening för företagen kommer ändå bara behålla högre vinst istället. All fakta jag tagit del av har visat att detta inte stämmer i marknader där det råder hälsosam konkurrens. Skatt är en utgift för företagen, och precis som vilken annan utgift som helst påverkar det inte bara hur många kronor ägarna får i sina fickor utan pris till slutkund, lön till arbetaren, hur många arbetare man kan anställa osv. Det spelar ingen roll vilket skattetryck man tycker är lämpligt, hur höga kontra låga skatter påverkar ekonomin är solklart vilket gör det ännu viktigare att varje skatt är berättigad och nyttig och inte bara existerar för att samla in till statskassan.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Den vägen har vissa andra EU-länder tagit och då gäller istället att blir olagligt att privatkopiera.

Då får man nästan ta avgiften för 4A kontorspapper för varje sida...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det var så det fungerade innan den 1a oktober 2020 (inte januari som jag skrev innan), men så har det inte varit sedan dess.

https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Om du påstår att de trots lagändringen inte betalar så är det ju en annan femma, men jag har svårt att tro att Skatteverket bara skiter i att ta betalt? Det vore skandal i så fall!

Hur som helst så ser jag gärna att skatten försvinner, den gör ingen nytta, den kostar företag pengar för att de bara får dra av 95% och själva byråkratin kring den kostar också en massa pengar...

På Skatteverkets sida som länkar till din länk står det om kemikalieskatten "Företag som yrkesmässigt i Sverige tillverkar, för in eller tar emot skattepliktiga elektronikvaror ska betala skatt för dessa."

Så gäller detta verkligen utländska företag som inte är listade yrkesmässigt i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Ursäkta men denna typ av argument har jag hört tusen gånger och är helt och hållet fel. Elektronikbranschen i Sverige är otroligt prispressad, vi har hög konkurrens alltså. En marknad med hög konkurrens kommer definitivt att sänka priserna om dom kan för att roffa åt sig större marknadsandelar. Detta är en verklighet överallt där det inte är någon övergripande monopol.

Vi kan ta restaurangmomsen eftersom du tog upp det. Eftersom det var ett tag sedan, så har vi numera bra data på hurivida restaurangmomsens sänkning påverkat priser och prisutveckling. Faktum är att under en tio års period så resulterade momssänkningen i att prisutvecklingen mer än halverades. Som högst innan sänkningen var prisutvecklingen 3%, som minst 1,7% räknat i snitt/år. Efter sänkningen var utvecklingen mellan 1,4-0,8%/år. Felet som man kanske gör när man känner att priserna minsann inte förändrats efter en skattesänkning, är att förvänta sig att förändringen ska ske omedelbart, för så fungerar det om du höjer skatten. Saker som kan påverka är ju också inflation, om skatten sänks och det råder hög inflation så märks det inte genom att priserna sänks utan att priserna ökar betydligt långsammare istället.

Sen vill jag påpeka att det inte bara påverkar priser, för restaurang till exempel så resulterade sänkt moms i att restaurangverksamhet var mer lönsam, fler arbetstillfällen skapades och man klarar sig enklare genom en lågkonjunktur.

Alldeles för ofta så ser jag påståenden att sänkta skatter inte är någon mening för företagen kommer ändå bara behålla högre vinst istället. All fakta jag tagit del av har visat att detta inte stämmer i marknader där det råder hälsosam konkurrens. Skatt är en utgift för företagen, och precis som vilken annan utgift som helst påverkar det inte bara hur många kronor ägarna får i sina fickor utan pris till slutkund, lön till arbetaren, hur många arbetare man kan anställa osv. Det spelar ingen roll vilket skattetryck man tycker är lämpligt, hur höga kontra låga skatter påverkar ekonomin är solklart vilket gör det ännu viktigare att varje skatt är berättigad och nyttig och inte bara existerar för att samla in till statskassan.

Du säger "all fakta jag tagit del av" och det du påstår går helt emot vad som framkommit i undersökningar som man kunnat läsa om i media, och det har ju inte varit brist på grävande i frågan under åren. Enkelt är det så klart att avfärda som "media ljuger ju som vanligt" vilket så klart inte är i närheten av sanning utan bara en undanflykt för att med "gott" hjärta kunna klänga sig kvar i sin åsikt.

Vilka källor har du för dina fakta och uträkningar angående restaurangmomsen till exempel? Och tar desamma med inflationen (innan den sköt i taket för ett tag sedan) och är då resultatet att vi som kunder generellt fått precis en prissänkning på maten vi köpt motsvarande restaurangmomsens sänkning? När en företagare ser en möjlighet att spara in på utgifterna så har det enligt min erfarenhet inte lett till att kunderna fått samma procentuella sänkning på det de köpt. Och ser man på samhället i stort så är nedskärningar och "effektivisering" alltid mer prioriterade än kundernas/patienternas/elevernas/besökarnas kostnad. Mycket vill ha mer, det är ju verkligheten oavsett om en del vill ta till sig det eller låtsas som det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

På Skatteverkets sida som länkar till din länk står det om kemikalieskatten "Företag som yrkesmässigt i Sverige tillverkar, för in eller tar emot skattepliktiga elektronikvaror ska betala skatt för dessa."

Så gäller detta verkligen utländska företag som inte är listade yrkesmässigt i Sverige?

Du kan läsa samma sak på Tullverkets hemsida om du tycker att det inte är tydligt på SKVs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Ursäkta men denna typ av argument har jag hört tusen gånger och är helt och hållet fel. Elektronikbranschen i Sverige är otroligt prispressad, vi har hög konkurrens alltså. En marknad med hög konkurrens kommer definitivt att sänka priserna om dom kan för att roffa åt sig större marknadsandelar. Detta är en verklighet överallt där det inte är någon övergripande monopol.

Vi kan ta restaurangmomsen eftersom du tog upp det. Eftersom det var ett tag sedan, så har vi numera bra data på hurivida restaurangmomsens sänkning påverkat priser och prisutveckling. Faktum är att under en tio års period så resulterade momssänkningen i att prisutvecklingen mer än halverades. Som högst innan sänkningen var prisutvecklingen 3%, som minst 1,7% räknat i snitt/år. Efter sänkningen var utvecklingen mellan 1,4-0,8%/år. Felet som man kanske gör när man känner att priserna minsann inte förändrats efter en skattesänkning, är att förvänta sig att förändringen ska ske omedelbart, för så fungerar det om du höjer skatten. Saker som kan påverka är ju också inflation, om skatten sänks och det råder hög inflation så märks det inte genom att priserna sänks utan att priserna ökar betydligt långsammare istället.

Sen vill jag påpeka att det inte bara påverkar priser, för restaurang till exempel så resulterade sänkt moms i att restaurangverksamhet var mer lönsam, fler arbetstillfällen skapades och man klarar sig enklare genom en lågkonjunktur.

Alldeles för ofta så ser jag påståenden att sänkta skatter inte är någon mening för företagen kommer ändå bara behålla högre vinst istället. All fakta jag tagit del av har visat att detta inte stämmer i marknader där det råder hälsosam konkurrens. Skatt är en utgift för företagen, och precis som vilken annan utgift som helst påverkar det inte bara hur många kronor ägarna får i sina fickor utan pris till slutkund, lön till arbetaren, hur många arbetare man kan anställa osv. Det spelar ingen roll vilket skattetryck man tycker är lämpligt, hur höga kontra låga skatter påverkar ekonomin är solklart vilket gör det ännu viktigare att varje skatt är berättigad och nyttig och inte bara existerar för att samla in till statskassan.

Du får gärna visa dina källor men priset på lunchen säger nägot annat samt antal anställda inom restaurang har väl minskat sedan momsen sänktes...

Sen sänktes den efter en låg konjunktur som följts av en väldigt lång hög konjunktur.
Så tillväxt/omsättning var ju mer eller mindre garanterad att öka.

Jag hittar ingen vettig analys som inte är tydligt lobbyist skriven tyvärr men du får gärna länka en

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Oroa dig inte, priset kommer inte sänkas. Bara mer pengar in för elektronikfirmorna

När har någon skatt/moms sänkning gett lägre pris till kund?
Sänkt restaurang moms? Samma pris 😊

Det tror jag nog faktiskt det kommer göra, åtminstone med en viss tröghet. Elektronikbranschen är hårt konkurrensutsatt. Plockar man bort skatten ökar man utrymmet att sänka priser, och till sist kommer konkurrensen ha reglerat prisbilden. Det ska i övrigt också bli intressant att se om de danska aktörer som kunnat runda skatten kommer försvinna får den svenska marknaden om förslaget blir verklighet.

Att jämföra med helt andra branscher, särskilt sådana som har en helt annan dynamik, är vanskligt. Restaurangers upptagningsområden är små, det är mycket sällsynt förekommande att folk är beredda att transportera sig särskilt långt för en middags skull. Trots att det kryllar av restauranger i landet konkurrerar man bara högst lokalt. Man erbjuder inte heller identiska produkter, det finns andra värden kunderna är beredda att betala för.

Köper jag ny telefon spelar det däremot ingen större roll alls vilken avsändaradress som står på paketet, innehållet kommer vara identiskt oavsett varifrån jag köper den. Det är i stort sett bara priset som avgör vem som får sälja till mig.

Men visst, förstår ditt resonemang också, nu har vi konsumenter ju visat att vi kan och är beredda att betala de högre priserna, åtminstone när det inte finns alternativ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Men visst, förstår ditt resonemang också, nu har vi konsumenter ju visat att vi kan och är beredda att betala de högre priserna, åtminstone när det inte finns alternativ.

Det är detta jag åsyftar, de kommer ju inte tro att fler saker kommer säljas närmaste tiden pga konjunkturen.
Och går butiken med låg marginal så lär dem inte sänka priserna motsvarade kemikalieskatten då gör dem ännu mindre vinst i kronor...

Det är absolut en bra konkurrens på marknad men jag har svårt att tro att konsumenterna kommer få se hela sänkningen förutom att Inet etc kommer kunna köra mer sjuka sänkningar under drops

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25