Moderaterna röstar för att avskaffa elektronikskatten

Permalänk
Skrivet av kaput:

Heh, har det någonsin handlat om kemikalierna? Mer troligt att det var ett svepskäl för att punktbeskatta en produktgrupp som alla behöver och dra in mer deg, utan att bli partiet som höjde procenten på inkomstskatten.

Men snyggt att de röstar för att ta bort den skatten, trots att de nya priserna nu är normaliserade, och ingen längre funderar på att staten pungslår en extra hårt när man köper elektronikprylar.

Ibland handlar det om kemikalier, men det finns nog vettigare sätt att minska kemikalierna än att skatta oss vanligt folk, går ju att förbättra REACH istället eller andra lagstiftningar som kemibranschen har lyckats lobbya för att de ska bli slappare.

Visa signatur

6700 XT | R5 2600X | MSI B450 | 2x16 3200 | Seasonic GX 650

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Du säger "all fakta jag tagit del av" och det du påstår går helt emot vad som framkommit i undersökningar som man kunnat läsa om i media, och det har ju inte varit brist på grävande i frågan under åren. Enkelt är det så klart att avfärda som "media ljuger ju som vanligt" vilket så klart inte är i närheten av sanning utan bara en undanflykt för att med "gott" hjärta kunna klänga sig kvar i sin åsikt.

Vilka källor har du för dina fakta och uträkningar angående restaurangmomsen till exempel? Och tar desamma med inflationen (innan den sköt i taket för ett tag sedan) och är då resultatet att vi som kunder generellt fått precis en prissänkning på maten vi köpt motsvarande restaurangmomsens sänkning? När en företagare ser en möjlighet att spara in på utgifterna så har det enligt min erfarenhet inte lett till att kunderna fått samma procentuella sänkning på det de köpt. Och ser man på samhället i stort så är nedskärningar och "effektivisering" alltid mer prioriterade än kundernas/patienternas/elevernas/besökarnas kostnad. Mycket vill ha mer, det är ju verkligheten oavsett om en del vill ta till sig det eller låtsas som det inte stämmer.

Med all fakta jag tagit del av menar jag alltså i sin helhet när det kommer till skattesänkningar och inte bara i Sverige, även våra grannländer, länder som Frankrike, USA.. Nu vet ju inte jag vad du har läst och det finns alltid undersökningar som säger emot varandra av olika skäl. Lite ironi finner jag ändå i att du inte köper kritik av medias undersökningar, samtidigt är det ofta direkt skepticism om en studie genomförts av någon som på något sätt är kopplat till näringslivet. Självklart ska man ta båda med en gnutta salt och leta efter grundkällor och data vilket i alla fall jag läst kommer från SCB och Konjunkturinstitutet.

Du har givetvis helt rätt att en sänkning inte betyder att varje sänkt krona bidrar till ett sänkt pris, eller en ny anställning heller för den delen. Detta har ju jag inte heller påstått, att däremot påstå att en sänkning inte innebär sänkt slutpris alls är lite absurdt i min mening. Ännu mer absurdt är det att i en konkurrenskraftig marknad påstå att borttagning av en skatt inte skulle påverka priset för oss kunder.

Skrivet av Swedishchef_90:

Du får gärna visa dina källor men priset på lunchen säger nägot annat samt antal anställda inom restaurang har väl minskat sedan momsen sänktes...

Sen sänktes den efter en låg konjunktur som följts av en väldigt lång hög konjunktur.
Så tillväxt/omsättning var ju mer eller mindre garanterad att öka.

Jag hittar ingen vettig analys som inte är tydligt lobbyist skriven tyvärr men du får gärna länka en

Som sagt, priserna behöver inte nödvändigtvis gå ner som resultat, utan prisutvecklingen framåt sänks vilket alltså innebär att utan sänkningen skulle det vara ännu högre pris än vad det är/var.

Bra att du tänker nyanserat, givetvis ska man räkna med hur ekonomin förövrigt låg till före/efter sänkningen. Därför vill jag tillägga att restaurangbranschen ökade omsättning mer än t.ex detaljhandel under perioden vilket kan tolkas som att sänkningen hade effekt och att det inte bara är orsakat av landets ekonomiska tillstånd i helhet. Men jag hoppas också att du då kan ta in det jag skrev i mitt förra inlägg och tänka nyanserat även där.

Källor är från SCB, Skatteverket och Konjunkturinstitutet, sen har jag läst sammanfattningar i artiklar men det är från dessa statliga myndigheter/institut som det är baserat på. Ledsen att jag inte tänker jaga efter gamla artiklar och källor åt dig men om du är nyfiken så vet du i alla fall var du kan leta.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är detta jag åsyftar, de kommer ju inte tro att fler saker kommer säljas närmaste tiden pga konjunkturen.
Och går butiken med låg marginal så lär dem inte sänka priserna motsvarade kemikalieskatten då gör dem ännu mindre vinst i kronor...

Det är absolut en bra konkurrens på marknad men jag har svårt att tro att konsumenterna kommer få se hela sänkningen förutom att Inet etc kommer kunna köra mer sjuka sänkningar under drops

Mja, och däri ligger trögheten. Förr eller senare kommer någon dock offra marginal för att sälja i större volym, och då måste resten hänga på - eventuellt mervärde man kan ta betalt för borträknat förstås. Enda sättet det kan undvikas på sikt är kartellbildning eller tysta överenskommelser i prissättningsfrågan, vilket både är är olagligt och svårt att åstadkomma på en marknad med så många aktörer.

Elektronikbranschen är dessutom relativt unikt utsatt av prisjämförelsetjänster osv, som gör det väldigt lätt för kunderna att välja leverantör efter pris. En stor del av handeln sker dessutompå distans, där butiksläge och eventuellt påslag man kan göra med ett bra sådant går bort.

Vi kommer med andra ord inte se några omedelbara prissänkningar korrelerande till skatten dag ett för händelsen att förslaget går igenom, men på sikt bör prisbilden normaliseras på en lägre nivå. Givetvis inflationsjusterat då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Du kan läsa samma sak på Tullverkets hemsida om du tycker att det inte är tydligt på SKVs hemsida.

Nej jag tycker inte det framgår tydligt att utländska företag är skyldiga att betala skatten. Däremot att köparen kan behöva betala den istället.

"Om du som privatperson importerar för eget bruk av en yrkesmässig säljare ska du från och med den 1 oktober 2020 betala kemikalieskatt. Du anger avgiftskod 395 i tulldeklarationen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nej jag tycker inte det framgår tydligt att utländska företag är skyldiga att betala skatten. Däremot att köparen kan behöva betala den istället.

"Om du som privatperson importerar för eget bruk av en yrkesmässig säljare ska du från och med den 1 oktober 2020 betala kemikalieskatt. Du anger avgiftskod 395 i tulldeklarationen."

Det är väl det @Inet syftade på innan då, jag verkar ha feltolkat det som stod på SKVs hemsida

Permalänk
Medlem

frågan är väl bara vad de höjer istället då

Permalänk
Medlem

Sent ska syndaren vakna.

Tänk att det ska behöva ta åratal innan politikerna inser något som det tog en annan mindre än två minuter att förstå.

Fattar inte hur de tänkte när de införskaffade en sådan här skatt när man kan handla öppet inom EU. Svenska politiker verkar tycka om att döda svenska företag.

Bara att hoppas att de kan agera snabbt nu då istället för att det ska behöva ta flera år till innan det händer något.

Tänk om de kunde fatta hur illa det är med Copyswede-avgiften också så den också kan tas bort i samma veva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Sent ska syndaren vakna.

Tänk att det ska behöva ta åratal innan politikerna inser något som det tog en annan mindre än två minuter att förstå.

Fattar inte hur de tänkte när de införskaffade en sådan här skatt när man kan handla öppet inom EU. Svenska politiker verkar tycka om att döda svenska företag.

Bara att hoppas att de kan agera snabbt nu då istället för att det ska behöva ta flera år till innan det händer något.

Tänk om de kunde fatta hur illa det är med Copyswede-avgiften också så den också kan tas bort i samma veva.

Jag hoppas du inser att detta är vad moderaterna har kommit fram på stämman, detta är minst 2 år bort, om överhuvudtaget...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag anser att ska man ha en elektronik skatt för miljöns skull så borde den hamna på tillverkare/importör. Alternativt förbjuda produkter som anses skadliga nog. Men som pv2b skriver nedan så borde nog förbud hamna på EU nivå för att få till någon skillnad.

Just teknik/elektronik anser jag personligen är farligt att beskatta utöver vanlig moms, var hade Sverige varit på den globala It kartan utan Hem-PC driven på nittio talet?

Punkt skatter behövs vi hade blitt bankrutt som nation utan dessa. Med det sagt behöver man inte hålla med om var nämnda skatter sitter och siffrorna på dessa.

Klart som korvspad inte många på Sweclockers tycker om punkt skatt på elektronik, rätt så samma som en epa kille inte tycker om punktskatt på soppa och reduktions plikt

Detta hanteras idag av EU:s REACH-lagstiftning, och det vanligaste flamskyddsmedlet i kretskort är tetrabrombisfenol A. Denna reageras in i materialet vid tillverkning vilket gör att den är kemiskt bunden till materialet med begränsat läckage till miljön.
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/263b...

När det gäller punktskatter så är dessa i regel kostsamma eftersom de medför stora administrationskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Avskaffa en skatt och inför en annan, pengarna måste ju komma in trots allt.

Utredningen som kom fram till elektronikskatten tillsattes av regeringen Reinfeldt. Den kan ju haft andra motiv för varför de vill införa en sådan skatt än regeringen Löfven som då var de som införde vad utredaren kom fram till.

Procentuellt så blir ju elektronikskatten högre för en billig tv som väger lika mycket som en dyrare.

Kan ju ses som en skatteväxling mellan olika grupper, som sagt, avskaffa en skatt och inför en annan.

Permalänk
Medlem

Om inget statligt organ tillsätts som ser till att marknaden följer upp med sänkta priser kommer vinsten att hamna i fickorna på alla giriga mellanhänder.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Om inget statligt organ tillsätts som ser till att marknaden följer upp med sänkta priser kommer vinsten att hamna i fickorna på alla giriga mellanhänder.

För att kunna göra det så måste man typ har oligopol på marknaden. Det var inget enskilt företag. Konkurrensen är knivskarp. Det är bara inse att det inte kommer finnas massor med pengar över till icke nödvändig konsumtion. Så du kan ge dig på att man vill åt den minskade köpkraften med alla möjliga medel. Dvs, lägre priser.

Permalänk
Medlem

Hoppas du får rätt i detta (denna gången) 😀.
Sist när moms och skatt halverades inom vissa marknadssegment, som till bränslepriserna, då sänktes inte priserna i takt med skatten och bolagen berikade sig på konsumenternas bekostnad.
En statlig utredning skulle tillsättas för att nysta ut fusket men det rann ut i sanden som allting annat.

Visa signatur

Honk