Första ominstallationen på flera år och Windows 11 är smått förvirrande (lokalt vs molninloggning?)

Permalänk
Medlem

Första ominstallationen på flera år och Windows 11 är smått förvirrande (lokalt vs molninloggning?)

Sitter här och ska installera Windows 11 på en ny burk och blir inte klok på om man ska fortsätta köra lokalt konto eller gå över till molninloggningen?

Vilka för och nackdelar har ni andra lagt märke till och vad valde ni till sist?

Av ren vana så skapade jag två lokala konton, en admin och en användare för dagligt bruk.
Märker att jag med åldern får svårare med nymodigheter så jag kanske går miste om något när jag kör vidare med lokala konton?

Permalänk

Jag kör microsoft konto och inte märkt av några nackdelar med det iaf.

Fördel: behöver inte ange produktkod vid ominstallation aktiveras augomatiskt när man loggar in om datorn redan finns sparad på kontot.

Nackdel: ?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lokalt har väl vissa begränsningar så som att kunna göra vissa inställningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vet ni om det går att ändra ett befintligt lokalt konto till ett molnkonto eller måste jag börja om med ett helt nytt konto?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Vet ni om det går att ändra ett befintligt lokalt konto till ett molnkonto eller måste jag börja om med ett helt nytt konto?

Ska gå att göra via nån länk under kontoinställningarna på datorn.

Dock kan ev microsoft ha strul för har inte kunnat göra det på en vecka nu den vägrar godta mitt lösenord till mitt konto jag har på servern... Och behöver omaktivera efter att ha bytt lite hårdvara i den och hittar inte cdnyckeln till den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vet ni om det går att ändra ett befintligt lokalt konto till ett molnkonto eller måste jag börja om med ett helt nytt konto?

Det går att närsomhelst gå över till MS konto i efterhand

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Sitter här och ska installera Windows 11 på en ny burk och blir inte klok på om man ska fortsätta köra lokalt konto eller gå över till molninloggningen?

Vilka för och nackdelar har ni andra lagt märke till och vad valde ni till sist?

Av ren vana så skapade jag två lokala konton, en admin och en användare för dagligt bruk.
Märker att jag med åldern får svårare med nymodigheter så jag kanske går miste om något när jag kör vidare med lokala konton?

Att göra det här under installationsprocessen funkade klockrent när jag testade.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag kör microsoft konto och inte märkt av några nackdelar med det iaf.

Fördel: behöver inte ange produktkod vid ominstallation aktiveras augomatiskt när man loggar in om datorn redan finns sparad på kontot.

Nackdel: ?

Microsoft kommer ihåg med lokalt konto också. Skipa nyckeln och Windows aktiveras efter ett tag nästa gång datorn datorn kopplas mot internet även om man köper ny disk, inga andra kopplade och bara har haft lokalt konto på datorn.

Antar det är mer om man köper ny dator och har nyckel som kan flyttas.