Redmagic lanserar två feta gamingskärmar

Permalänk
Melding Plague

Redmagic lanserar två feta gamingskärmar

Kinesiska Redmagic har presenterat sina två första skärmar, en ultrabred 49-tumsmodell med QD-OLED-panel och en 27-tummare med 5 088 dimningszoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så den ultrabreda är en Samsung-skärm med ett annat namn och halva priset?

EDIT:
Tänkte på Samsung 57" OLED för dubbla priset... haha My bad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Så den ultrabreda är en Samsung-skärm med ett annat namn och halva priset?

samma pris. just nu iaf

Permalänk
Medlem

"HDR True Black 400-certifierad"
Varför har så många skärmar enbart HDR 400???
Det mesta ser ut som skit. Det KAN se bra ut. Kan.. gör oftast inte.
Så varför inte bättre?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

samma pris. just nu iaf

Haha, jag tänkte på Samsungs 57" OLED 240Hz... för dubbla pengen... MY BAD!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"HDR True Black 400-certifierad"
Varför har så många skärmar enbart HDR 400???
Det mesta ser ut som skit. Det KAN se bra ut. Kan.. gör oftast inte.
Så varför inte bättre?

HDR 1000 och HDR 400 true black är oftast liknande svårt att få cert för tbh. HDR 1000 handlar enbart om ljusstyrka och 400 true black handlar om ljusstyrka OCH svärta.

Med det sagt tycker jag HDR 1000 på min skärm är bättre än true black 400.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skärmtillverkarna verkar verkligen hata att ta fram 32" OLED-skärmar med upplösningen 3840x2160. Nu finns några enstaka skärmar som ska var på gång men allt som oftast är det 27" skärm där det är lite overkill med den upplösningen eller något gigantisk ultrawide.

Bra med fler alternativ för de som vill ha dessa dock, även om det återstår att se om de hittar hit från Kina. Blev lite fundersam på namnet med men hade blandat ihop med Blackmagic design, de som har DaVinci Resolve.

Edit: Missade i texten att 27" inte var (QD-)OLED. Men finns en del OLEDs i just 27" formatet med 2160p.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Redmagic lanserar två feta gamingskärmar

Men om jag vill ha en smal gamingskärm då?
...
...
...
Ok, får ursäkta min hemska humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Skärmtillverkarna verkar verkligen hata att ta fram 32" OLED-skärmar med upplösningen 3840x2160. Nu finns några enstaka skärmar som ska var på gång men allt som oftast är det 27" skärm där det är lite overkill med den upplösningen eller något gigantisk ultrawide.

Bra med fler alternativ för de som vill ha dessa dock, även om det återstår att se om de hittar hit från Kina. Blev lite fundersam på namnet med men hade blandat ihop med Blackmagic design, de som har DaVinci Resolve.

Tror det endast handlar om tillverkningen och att 4K på 32 inte varit mogen förrän nu på oled. Och nu kommer alla med en istället då det blir nog det nya stora 2024. Sett asus, msi och alienware iaf och tror flesta kommer ståta på CES. Ska bli intressant och se vilka som är kalibrerade bättre, om asus har bättre kylning osv.

Permalänk
Medlem

Aldrig köper jag nåt från det skräp märket. Deras support är obefintligt. Bara gå in på trustpilot och läs om folks omdömen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Tror det endast handlar om tillverkningen och att 4K på 32 inte varit mogen förrän nu på oled. Och nu kommer alla med en istället då det blir nog det nya stora 2024. Sett asus, msi och alienware iaf och tror flesta kommer ståta på CES. Ska bli intressant och se vilka som är kalibrerade bättre, om asus har bättre kylning osv.

Så kan det nog mycket väl vara. Spännande att se hur dessa faktiskt blir, och vad de hamnar på när de väl kommer ut i handeln. Var dessa jag egentligen väntade på men kunde inte stå emot kampanjerna på LGs 42" C3 OLED. Nu är 42" förvisso betydligt större än 32" så får se hur det känns. Har försökt simulera lite med min gamla mega-feta 40" Sony LCD från 2008 (de är lika stora +/- någon cm i bredd. Då den ska stå på datorbordet så är det just bredd som avgör mest då mer ska få plats.

Hoppas att vi en bit in i 2024 har bra alternativ över 27". Idag får man antingen nöja sig med IPS eller annan LCD eller kika på ultrawides. 32" är i mitt tycke en bra kompromiss sett till fysisk storlek och DPI, då förutsatt att den kör 2160p.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd

feta

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"HDR True Black 400-certifierad"
Varför har så många skärmar enbart HDR 400???
Det mesta ser ut som skit. Det KAN se bra ut. Kan.. gör oftast inte.
Så varför inte bättre?

HDR 400 < HDR 400 True Black
HDR 400 < HDR 1000

True black betyder alltså 0 - 400 nits i det här fallet, det är ganska bra faktiskt

Permalänk
Medlem

Själv importerade jag Innocn 27M2V, samma skärm som Redamgic nu säljer på eu.redmagic.gg för ca 9500 sek.
Jag betalade 10500 med frakten och tull, från staterna.
2048 zone/ 1000 nits hdr.
Gillar den skarpt, är riktigt nöjd faktist.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Så kan det nog mycket väl vara. Spännande att se hur dessa faktiskt blir, och vad de hamnar på när de väl kommer ut i handeln. Var dessa jag egentligen väntade på men kunde inte stå emot kampanjerna på LGs 42" C3 OLED. Nu är 42" förvisso betydligt större än 32" så får se hur det känns. Har försökt simulera lite med min gamla mega-feta 40" Sony LCD från 2008 (de är lika stora +/- någon cm i bredd. Då den ska stå på datorbordet så är det just bredd som avgör mest då mer ska få plats.

Jag gick ju nyss från 27" till 42" och kan bara konstatera att skärmen kunde varit större, bara upplösningen hänger med och det fanns något magiskt sätt att placera högtalare Det funkar hur bra som helst sittandes på samma avstånd som 27-tummaren. Vid filmtittande i Cinemascope känns det fortfarande ganska litet.

Enda problemen jag ser med större skärmar är att det blir omöjligt att fixa vettigt ljud när skärmen blir för bred, och att upplösningen behöver bli högre. Går ju liksom inte att placera vettiga högtalare bredvid skärmen om den blir för bred, och även om det går blir det en dålig placering. 4K räcker max till 42" skulle jag säga. Det blir som en 27" QHD i skärpa.

Vad jag inte förstår mig på är dessa 49" ultra ultra wides. Tycker det är ett muppigt bildförhållande där skärmen inte är större än en 27-tummare på höjden. Vanlig ultrawide på 21:9 hade varit så mycket mer användbart i den storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Kan inte låta bli...
https://youtu.be/Cc1VgcgCOrQ?si=XImdH2MN4Xs1Hf7a&t=17

Visa signatur
Permalänk

38” widescreen
4K
Minst 144hz
Gsync

Tips?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

38” widescreen
4K
Minst 144hz
Gsync

Tips?

Ungefär vad du frågar efter, äger en själv: LG 38GN950

Värt att notera att 144Hz är med HDR avstängt - med HDR på så får du max 120Hz (via DP).
Och tekniskt sett är det ju strax under 4k eftersom den är widescreen - den har 4k "bredd" men lite mindre på höjden, så typ ~3/4 av 4k totalt.

Finns en "-P" variant också med 160Hz men kunde inte hitta den i Sverige
https://www.amazon.co.uk/LG-UltraGear-Monitor-38GN950P-Compat... (£1k)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gick ju nyss från 27" till 42" och kan bara konstatera att skärmen kunde varit större, bara upplösningen hänger med och det fanns något magiskt sätt att placera högtalare Det funkar hur bra som helst sittandes på samma avstånd som 27-tummaren. Vid filmtittande i Cinemascope känns det fortfarande ganska litet.

Enda problemen jag ser med större skärmar är att det blir omöjligt att fixa vettigt ljud när skärmen blir för bred, och att upplösningen behöver bli högre. Går ju liksom inte att placera vettiga högtalare bredvid skärmen om den blir för bred, och även om det går blir det en dålig placering. 4K räcker max till 42" skulle jag säga. Det blir som en 27" QHD i skärpa.

Vad jag inte förstår mig på är dessa 49" ultra ultra wides. Tycker det är ett muppigt bildförhållande där skärmen inte är större än en 27-tummare på höjden. Vanlig ultrawide på 21:9 hade varit så mycket mer användbart i den storleken.

Just ja, du gjorde ju ett stort hopp! Jag har över ganska lång tid gått från 16:9 27" 2560x1440, till 21:9 ultrawide 34" 3440x1440 "tillbaks" till 32" 16:9 3840x2160 och nu sedan i tisdags också 42" (LG OLED 42C3 evo). För mig upplevs hoppet från 32" som faktiskt bättre än väntat, har för mig jag frågade dig lite om din upplevelse i någon tidigare tråd.

Jag är jättenöjd med detta hopp så här långt, skärmen känns liksom lagom, trots hur stor den ändå är. Lite ovant med "TV-funktioner" på gott och ont men antar den går att konfigurera lite mer datorskärmslikt. Typ vakna smidigare från suspend, sluta få C3'an och min gamla 55B7v att dubbelkontrollera då fjärrkontrollerna fungerar samtidigt med bägge tvapparater.

Och håller med dig, 48" känns inte så otroligt stort heller. Men samtidigt så känner jag att min gamla 55" hade varit för stor på skrivbordet, "bara" 13" skillnad samtidigt.
Sen krympte min 42" lite av att den har omringats av två 27" 2560x1440 skärmar (IPS, max 144Hz men som matchar 42" 120Hz för stunden), roterade i Portrait mode åt olika håll så den tjockare nedre delen vinklas bort från mittenskärmen. Inte riktigt bestämt mig för att hur jag ska köra riktigt, ser lite groteskt ut, men relativt symeteriskt iallafall. Skapligt med bildyta.

Tror du är rätt inne på upplösningen med. DPI på 32" med ingen skalning/100% blir väldigt skarpt och lite på gränsen vad mina ögon klarar för stunden. Kört bitvis med 125%skalning men blir lite för mycket... ty 105-110% hade nog varit mer rimligt. Eller nya glasögon, är dags.
Funderade lite på högtalare med faktiskt men rullar nog på med hörlurar så länge. Men högtalare kräver sitt utrymme med. Eller större datorbord.

Hade nog gärna testat en sån 49" i lämpliga spel, men känns lite opraktiskt för desktop-arbete (föredrar personligen fler skärmar för att även fysiskt kunna sprida ut och flytta runt arbetsyta, och minska på huvudvridandet. Även höjden är ju viktigt, och just där tyckte jag det var snudd på mind blowing att gå från tidigare nämnda 34" 3440x1440 till 32" 3840x2160. Pixelhöjd är viktigt, och då var jag historiskt för 16:10 före 16:9 för datoranvändning. De 120 extra pixlarna rent höjdmässigt på en 1920x1200 skärm mot en 1920x1080 kan säkert ses som lite löjligt idag men det ändå en hel del yta. För att inte tala om 30" 16:10 på ofta 2560x1600. Mums. Och sen hur 19" 5:4 skärmar passade ihop med dessa som sidoskärmar, har något minne av att Dell hade någon serie där bägge typerna ingick som såg sjuuukt bra ut.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...