Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När det finns tydliga skillnader mellan modellerna som går att mäta och observera, likt olika pixelstruktur och andra distinkta mönster, då kan man tala om riktiga skillnader. Nu förekommer det faktiska skillnader som undantag men annars är det främst spekulationer baserade på gissningar och oklar information från tillverkarnas sida. Den sida du länkar till visar inte på några sådana skillnader och anger specar som inte stämmer med Samsungs egna specar. Kan vara vem som helst som skriver vad som helst.

Länken ovan rekommenderas för att öppnas i inkognito-läge för övrigt med tanke på popuperna och reklamen som är insprängd mellan varje stycke.

Samsungs ursprungliga europeiska lansering var S90C och S95C där Samsungs koreanska ingenjörer/produktansvariga på plats och med knölig engelska förklarade att det var samma paneler med emfas på att S95C har one connect, smalare design och bättre högtalare.

De övriga varianterna dök upp senare först när försäljningen började och det är tydligt att det är en separation på olika butiker och distributionsvägar.

S94C listas enbart av Power, fd Media Markt.
S93C listas enbart av Komplett-ägda Netonnet, Webhallen och Komplett själva
S92C listas hos elon, dustin, och Hifi-klubben, vilket tyder på distribution via Electra-gruppen
S90C säljs via El-giganten och Samsung själva
QE90C vs TQ90C är icke-nordisk import mot nordiska modeller. Märks också på vilka butiker som säljer.

Detta är lokala, regionsbaserade beslut med ändringar som just färgen på stativet i syfte att separera modellerna mellan kedjor och försvåra jämförelser. De stora distributörerna går in med krav på "sin egen modell" och då gör man sådana enkla förändringar som handlar om att plocka lite olika externa komponenter i fabriken, likt just stativets färg. Detta är något som pågått länge och utökats i och med att allt mer tillverkning flyttar över till kina.

Tack för klargörande! Tycker ändå det är märkligt att det spekuleras så mycket och många kallar det panel lottery. Då blir man som kund osäker. Samtidigt är deras S90C endast OLED och inte samma som de andra storlekarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Vet inte hur Samsung är men på min 77 LG Oled så dimmar den ganska mycket när det är stora ljusa delar länge . T.ex is planeter på Starfield . Störigt som fan. Så störigt att jag faktisk heller gamar på qled mindre skärm, 65

Vilken variant är det du har? För på C3/G3 så fixades ju ABL problemet i en ny firmware:

EDIT tydligen ska problemet även gå att fixa på äldre än C3 om man köper en servicefjärr från Amazon för 130 spänn : https://www.amazon.se/VINABTY-MKJ39170828-TV-fj%C3%A4rrkontro...

Och gör så här:

https://www.youtube.com/shorts/DFUrwoqVBGQ

Men varningen då är väl att det eventuellt kan påverka garantin så sker på egen risk!

Det ska tydligen också finnas nån metod med Windows mjukvara som gör att man inte behöver service fjärr beskriven här: https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/sbords/how_to_a...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nadzington:

Tack för klargörande! Tycker ändå det är märkligt att det spekuleras så mycket och många kallar det panel lottery. Då blir man som kund osäker. Samtidigt är deras S90C endast OLED och inte samma som de andra storlekarna.

Samsung har en "tradition" med panellotteri vilket göder spekulationerna. Q6X-serien är varierande paneler, Q92-94A-debaklet under 2021 ett annat exempel med ADS-paneler i några modeller. Samsung är fortfarande största tillverkare och historiskt har de fyllt på med olika sorters paneler i vissa serier för att möta efterfrågan och tillverkningsvolymer. För tio år sedan var det mycket diskussion om hur man genom serienumret kunde lista ut vilken paneltillverkning det var i de enklare serierna.

S90C är definitivt en QD-OLED. Om de har börjat smyga in WOLED-paneler skulle det märkas på den annorlunda pixelstrukturen, annat reflexfilter och synas i mätningar med något lägre peak ljusstyrka.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Samsung har en "tradition" med panellotteri vilket göder spekulationerna. Q6X-serien är varierande paneler, Q92-94A-debaklet under 2021 ett annat exempel med ADS-paneler i några modeller. Samsung är fortfarande största tillverkare och historiskt har de fyllt på med olika sorters paneler i vissa serier för att möta efterfrågan och tillverkningsvolymer. För tio år sedan var det mycket diskussion om hur man genom serienumret kunde lista ut vilken paneltillverkning det var i de enklare serierna.

S90C är definitivt en QD-OLED. Om de har börjat smyga in WOLED-paneler skulle det märkas på den annorlunda pixelstrukturen, annat reflexfilter och synas i mätningar med något lägre peak ljusstyrka.

Missade skriva i senaste inlägget att S90C 83 tum är WOLED och inte QD-OLED. Vilket de inte varit tillräckligt tydliga med i sin marknadsföring. De erkände det först efter att det upptäckts av olika recensioner. Gör ju inte direkt att man litar på dom.

Men det är som du säger Samsung är lite ökända för panel lottery, varit en hel del sånt i deras telefoner med. Olika skärmar till olika regioner.

Känns inte som LG har haft samma diskussioner och problem som Samsung när de gäller detta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nadzington:

Missade skriva i senaste inlägget att S90C 83 tum är WOLED och inte QD-OLED. Vilket de inte varit tillräckligt tydliga med i sin marknadsföring.

Men det är som du säger Samsung är lite ökända för panel lottery, varit en hel del sånt i deras telefoner med. Olika skärmar till olika regioner.

Känns inte som LG har haft samma diskussioner och problem som Samsung när de gäller detta.

83 tum kan inte vara något annat än WOLED eftersom det största QD-OLED Samsung Displays har producerat är 77 tum. Samsung Displays har mig veterligen inte gått ut med att processen breddats till 83 tum. Hade de fått igång en större process hade de troligtvis siktat på 85 tum så att det är lite större än LG:s 83:or.

Dock ser jag inga 83-tum S90C listas i någon nordisk butik någonstans. Modellen är kanske något som förekommer internationellt? Ännu en sak man ska se upp med då det är lätt att följa diskussioner om modellskillnader i USA/Canada som inte alls applicerar på den nordiska eller ens europeiska marknaden – och viceversa.

LG har också variationer i sina enklare modellserier, NANO7 och enklare. Kan vara olika sorters paneler där och inte alltid LG:s egna IPS:er. Förekommer VA-paneler och BOE:s ADS-paneler. Bara att det lotteriet landar i produktserier där köparna mycket mer sällan bryr sig om bildkvalitet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

83 tum kan inte vara något annat än WOLED eftersom det största QD-OLED Samsung Displays har producerat är 77 tum. Samsung Displays har mig veterligen inte gått ut med att processen breddats till 83 tum. Hade de fått igång en större process hade de troligtvis siktat på 85 tum så att det är lite större än LG:s 83:or.

Dock ser jag inga 83-tum S90C listas i någon nordisk butik någonstans. Modellen är kanske något som förekommer internationellt? Ännu en sak man ska se upp med då det är lätt att följa diskussioner om modellskillnader i USA/Canada som inte alls applicerar på den nordiska eller ens europeiska marknaden – och viceversa.

LG har också variationer i sina enklare modellserier, NANO7 och enklare. Kan vara olika sorters paneler där och inte alltid LG:s egna IPS:er. Förekommer VA-paneler och BOE:s ADS-paneler. Bara att det lotteriet landar i produktserier där köparna mycket mer sällan bryr sig om bildkvalitet.

Ja det säljs nog inte här, men blir lätt att följa diskussionen i USA för det finns så många som gör Reviews där. Men tur vi har dig på forumet som kan förklara skillnaderna för oss i Sverige, när man blir osäker på vad som är vad

Precis man kan nog acceptera panel lotteri i budgetmodeller. Men när det gäller premiumprodukter så vill man ju ha det bästa och senaste tekniken.

För att gå vidare och din syn på det hela. Vilket tv bör man satsa på under black friday? LG S90C 77 eller en LG C3 77. Vilken hade du valt? Står och väger mellan dessa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nadzington:

Ja det säljs nog inte här, men blir lätt att följa diskussionen i USA för det finns så många som gör Reviews där. Men tur vi har dig på forumet som kan förklara skillnaderna för oss i Sverige, när man blir osäker på vad som är vad

Well, även jag blir överraskad då och då.

Skillnaden är att rätt få funderar och kommer ihåg de 30–40 modellserier varje år där det är samma TV i olika utföranden som ger olika beteckningar via olika försäljningskanaler vilka vill ducka prisjämförelser.

Däremot minns man som människa de fåtal gånger det faktiskt var olika produkter. Med debacle likt Samsungs QN92-94A från 2021 i färskt minne börjar man genast spekulera. Finns alltid någon som finner en spec eller siffra på någon butikssida som säger att whatever-A90 är "plus" och whatever-A93 saknar "plus" och tolkar det som olika hårdvara. Det blir det akut FOMO. Det är liksom en väntad diskussion efter varje TV-guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Hmm detta som är det svåra, hur vet jag om det är viktigt 😂. Jag gillar ha allt i en TV, vissa säger att Samsung inte har Dolby vision och det är dåligt. Medan den samtidigt har högst rating på rtings.com.

Tidigare vet att det bara var LG som löst problemet med VRR påslaget tillsammans med Dolby Vision. det har varit antingen eller, oklart hur det är idag. Kan vara värt att kika närmre på om det visar sig att du värderar dolby vision medan du gamear.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag har gameat lite på min LG OLED 77B2, och det är fantastiskt! Drog en kabel genom väggen till TV:n.

Dock så vill den inte få till 120Hz, vilket jag inte förstår varför. På min samsung TV vet jag att jag behövde ändra någon HDR inställning. Men när jag väljer 120Hz så blir det blankt och så ändrar den tillbaka till 60Hz.

Det är en kabel jag köpte på Biltema, och det funkade fint till min gamla TV men inte nu? Kan det vara kabelfel eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag har gameat lite på min LG OLED 77B2, och det är fantastiskt! Drog en kabel genom väggen till TV:n.

Dock så vill den inte få till 120Hz, vilket jag inte förstår varför. På min samsung TV vet jag att jag behövde ändra någon HDR inställning. Men när jag väljer 120Hz så blir det blankt och så ändrar den tillbaka till 60Hz.

Det är en kabel jag köpte på Biltema, och det funkade fint till min gamla TV men inte nu? Kan det vara kabelfel eller något annat?

Behöver lite mer info här men hur lång är HDMI-kabeln och är det en kabel som är bekräftat certifierad för 4K/120Hz?
https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Inget emot Biltema men inte synonymt med kvalitets-HDMI kablar därifrån

Vad har du för GPU?

Om nej så kan det vara läge att investera i en ny kabel som bekräftat stödjer just 4K/120Hz (48Gbps bandbredd).
Nördics är populära på forumet:
https://noerdic.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Behöver lite mer info här men hur lång är HDMI-kabeln och är det en kabel som är bekräftat certifierad för 4K/120Hz?
https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Inget emot Biltema men inte synonymt med kvalitets-HDMI kablar därifrån

Vad har du för GPU?

Om nej så kan det vara läge att investera i en ny kabel som bekräftat stödjer just 4K/120Hz (48Gbps bandbredd).
Nördics är populära på forumet:
https://noerdic.se

Jag tror den är 10 meter...

Den funkade i 120hz på den andra tv:n men jag läste något om att 2.1b har mer pixlar för färgrymd. Kan det stämma?

Nu behöver jag inte 10m längre när jag borrat håll i väggen... Så kan ju investera i en bättre lite på 5m.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aradove:

Den funkade i 120hz på den andra tv:n men jag läste något om att 2.1b har mer pixlar för färgrymd. Kan det stämma?

HDMI 2.1b är en specifkation och version 2.1b tillför endast errata och förtydliganden.

Att kabeln fungerade i 120 Hz på en Samsung-TV säger inte så mycket hur det fungerar med andra enheter. Om det är en modern Samsung använder TV:n DSC när kabeln är otillräcklig. Då kan man få över signalen i komprimerad form.