H265/HEVC för video beskrivs såå bra, funkar inte alls för mig.

Permalänk
Medlem

H265/HEVC för video beskrivs såå bra, funkar inte alls för mig.

Har ägnat 2 veckor att optimera mitt sätt att transcoda video från Lossless (eller närapå lossless) till lägre pplöst H264.

Utgick från H264 mycket pga kompatibilitet. Men i min efterforskning stötte jag hela tiden på lovprisanden av hur H265 sopar mattan med H264, även vid halva bitraten. Klart man var tvungen att prova. Använder FFMPEG senaste version osv.

Under åren har jag samlat på mig ca 10 stycken högupplösta videoklipp, som verkligen anstränger video-codecs till sitt yttersta. Några av videoklippen är t.o.m. gjorda speciellt för att göra det, för testbruk. Vissa är mindre storlekar, andra är upp till full 4K 60fps.

Så jag börjar transcoda och när jag uppnår bitraten där jag - trots stora ansträngningar - inte längre ser den minsta lilla skillnad mellan originalet och H264, då vet jag att jag är hemma. Jag förstorar ofta upp video-spelarens (VLC) fönster till dubbla storlek för att inte missa minsta lilla krusning eller avvikelse. Tittar många gånger på samma transkodning och fokuserar på specifika olika små visuella detaljer varje gång.

Jag använder 2-pass kodning och ABR, alltså inte konstant bitrate (CBR). I det här ingår även att ställa in några enstaka parametrar som främst stämmer överens med käll-filens färgschema, storlek, mpeg nivå osv. Bitraten för visuell oskiljaktighet från ansträngande högupplösta videofiler blir inte särskilt överdriven heller. ca 2200kbps för en 480p fil.

Men H265 ska jag testa nu. Samma källfiler, samma fåtalet parametrar (ibland anpassat för H265) osv, och tänker se om det går att få H265 visuellt oskiljbar från originalet, som jag kan göra med H264.
Men redan efter första försöket så slås jag av att H265 ser riktigt illa ut jämfört med H264, vid samma bitrate. H265 är smetig, suddig, och överdriver skärpan på några få redan skarpa objekt. Den slätar även ut färgerna på vissa ställen. Var riktigt chockad. Det här är nästan på nivå med gamla Windows Media Video eller gamla AVI codecs.

Så jag började kolla parametrar och shit. Men oavsett vad jag gör, och hur högt jag än höjer bitraten för att få bort den suddiga, smetiga kvaliten, så ... det spelar ingen roll. Jag lyckas inte få H265 att vara visuellt oskiljaktig från källan hur jag än bär mig åt.
Provade även att koda till H265 i Premiere Pro, fall det var FFMPEG implementering av codecen som var dålig. Men nä, det blir liknande resultat även där.

H265 är trots allt nästa generation och H264 närmar sig 20 år i ålder nu snart. Och med följandet H265 har på nätet, så ... det är liksom nånting som inte stämmer här. Så känns det för mig. Antingen fuckar jag upp nånting, eller så är det nånting jag inte förstår eller har missat.

Jag gjorde den här tråden för att fråga/höra vad er andras uppfattning är om H264 vs H265 och hur man framgångsrikt transkodar H265 på rätt sätt.

Tackar för alla former av respons, tips, åsikter m.m.

Permalänk
Medlem

Hittade den här intressanta tråden på reddit som bekräftar det du upplever. intressant läsning

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt är det i redan rätt hög upplösning som man faktiskt drar nån större nytta av "5". Men jag har begränsad erfarenhet

Men du låter som du även testat det?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

H.265 är effektivare sen kräver det kunskap för att utnyttja det så effektivt som möjligt. Ska jag vara helt ärlig så är du lite sent ute att hoppa på det tåget utan AV1/VVC är väl det du bör lägga fokus på om du ska lära dig några format på nytt. Eftersom du inte lämnar någon information alls om dina klipp och med tanke på vad du beskriver så skulle gissa på att de har en massa grain/noise vilket komprimerar väldigt dåligt även från mindre effektiva format t.ex MPEG-2. Du kommer förmodligen behöva lägga ner lite tid på vapoursynth/avisynth2 eller motsvarande för att filtrera dina klipp så de komprimerar bättre.

Nu är detta för anime men det var den första jag hittade som var relativt enkelt om man inte är van med termer etc.
https://blog.kageru.moe/legacy/grain.html

Du har också t.ex doom9.net men de förutsätter att du har gjort din research innan du frågar något och de flesta är nog redan besvarade om du söker där dock kan det vara långa trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om jag förstått rätt är det i redan rätt hög upplösning som man faktiskt drar nån större nytta av "5". Men jag har begränsad erfarenhet

Men du låter som du även testat det?

Mja, nja .. det går inte ihop i mitt huvud. Det skulle då innebära att en avsevärt nyare och mer effektic codec enbart ge bättre resultat i en viss storleks-upplösning och uppåt, men ge ett sämre resultat (än en nära 20 år gammal codec) i t.ex. 1920x1080 eller lägre storlekar? Det har jag väldigt svårt att tänka mig, ens hur det skulle gå till rent tekniskt.
Alla andra codecs jag känner till och har testat på liknande sätt fungerar så att om codecen ger ett generellt bättre resultat så ger den ett generellt bättre resultat, oavsett upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Men redan efter första försöket så slås jag av att H265 ser riktigt illa ut jämfört med H264, vid samma bitrate. H265 är smetig, suddig, och överdriver skärpan på några få redan skarpa objekt. Den slätar även ut färgerna på vissa ställen. Var riktigt chockad. Det här är nästan på nivå med gamla Windows Media Video eller gamla AVI codecs.

Så jag började kolla parametrar och shit. Men oavsett vad jag gör, och hur högt jag än höjer bitraten för att få bort den suddiga, smetiga kvaliten, så ... det spelar ingen roll. Jag lyckas inte få H265 att vara visuellt oskiljaktig från källan hur jag än bär mig åt.
Provade även att koda till H265 i Premiere Pro, fall det var FFMPEG implementering av codecen som var dålig. Men nä, det blir liknande resultat även där.

Det här har varit problemet med HEVC hela tiden. För att uppnå högre komprimeringsgrad gjordes några uppoffringar.

Men du har för höga förväntningar på den här typen av codec. Även om man använder AVC så är det ju så att resultatet har artefakter som man upptäcker om man detaljstuderar materialet, men det ser bra ut vid vanlig tittning. Om du inte vill ha "minsta lilla krusning eller avvikelse" så bör du välja en lossless codec.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Mja, nja .. det går inte ihop i mitt huvud. Det skulle då innebära att en avsevärt nyare och mer effektic codec enbart ge bättre resultat i en viss storleks-upplösning och uppåt, men ge ett sämre resultat (än en nära 20 år gammal codec) i t.ex. 1920x1080 eller lägre storlekar? Det har jag väldigt svårt att tänka mig, ens hur det skulle gå till rent tekniskt.
Alla andra codecs jag känner till och har testat på liknande sätt fungerar så att om codecen ger ett generellt bättre resultat så ger den ett generellt bättre resultat, oavsett upplösning.

Du har helt rätt. Men sedan är det ju så att ju högre upplösning desto mer vinner man på en högre komprimeringsgrad, och det är nog det som får vissa att tro att HEVC på något sätt är upplösningsberoende.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

H.265 är effektivare sen kräver det kunskap för att utnyttja det så effektivt som möjligt. Ska jag vara helt ärlig så är du lite sent ute att hoppa på det tåget utan AV1/VVC är väl det du bör lägga fokus på om du ska lära dig några format på nytt. Eftersom du inte lämnar någon information alls om dina klipp och med tanke på vad du beskriver så skulle gissa på att de har en massa grain/noise vilket komprimerar väldigt dåligt även från mindre effektiva format t.ex MPEG-2. Du kommer förmodligen behöva lägga ner lite tid på vapoursynth/avisynth2 eller motsvarande för att filtrera dina klipp så de komprimerar bättre.

Nu är detta för anime men det var den första jag hittade som var relativt enkelt om man inte är van med termer etc.
https://blog.kageru.moe/legacy/grain.html

Du har också t.ex doom9.net men de förutsätter att du har gjort din research innan du frågar något och de flesta är nog redan besvarade om du söker där dock kan det vara långa trådar.

Aha. AV1 och VVC kan inte ens Premiere Pro koda till, senaste version. Det kan bli aktuellt att kolla på längre fram för mig.
Mina behov är inte "professionella", utan är mer inne på att skapa bästa möjliga 'generiska' konvertering till mest kompatibla möjliga format. H264 är väldigt dominerande på den fronten nu, medan H265 är på uppgång. AV1 och VVS har jag inte ens kommit i kontakt med - än. Tackar för tipset.

Misstänker också att H265 kanske har en brantare implementerings-kurva. Dvs det kanske är så pass mer avancerat än H264 att man inte kan förvänta sig bättre resultat direkt 'out-of-the-box'. När jag kodar till H264 via FFMPEG så kör jag däremot inte med några specifika filterinställningar eller så, utan kör väldigt standard. Gör jag detsamma med H265 så .. nope, ser hemskt ut. Blev väldigt förvånad, speciellt med hypen på internet. Jag vill gärna undvika att nerda ner mig för mycket i att göra avancerade custom-script för varje enskilt videoklipp som ska transkodas.

Referensklippen jag använt är av rätt olika slag. Där H265 misslyckas mest, är främst ett klipp med massor (50-75 st) av små detaljer som rör sig fort och konstant hela tiden över hela bildytan. Detta kombinerat med stora tydliga objekt som rör sig långsamt, och en bakgrundsnyans som är fejdad mellan ljusblå till svart. Där sunkar H265 ner det som mest. Måste höja till nära 5 gånger högre bitrate än H264 innan H265 börjar ens komma i närheten. H265 är dock lika bra på att bevara färgerna, som H264.

Ska kika runt lite på doom9 forumet, som du säger, för att läsa om andras erfarenheter av 'direkt' tillämpning av H265. Det kanske inte bara är jag som har missuppfattat nåt med H265.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det här har varit problemet med HEVC hela tiden. För att uppnå högre komprimeringsgrad gjordes några uppoffringar.

Det är så pass alltså.
Kanske jag som är konstig, men om videon skiljer sig tydligt och märkbart från originalet, vid direkt anblick, då hade jag tyckt uppoffringarna varit alldeles stora. Klart det blir lättare att komprimera mer om man skippar detaljrikedom Det problemet uppstår ju inte alls med H264 för mig. Skulle inte valt att kalla den nya varianten H265 då, utan istället H264 LE, eller nåt.

Skrivet av Phod:

Men du har för höga förväntningar på den här typen av codec. Även om man använder AVC så är det ju så att resultatet har artefakter som man upptäcker om man detaljstuderar materialet, men det ser bra ut vid vanlig tittning. Om du inte vill ha "minsta lilla krusning eller avvikelse" så bör du välja en lossless codec.

Ja jo, det är ju sant. Det enda måttet jag använder, är mina egna ögon. Har även flera skärmar så jag har flyttat videon mellan olika skärmar, bara för att utesluta att det är skärmens eventuella tillkortakommanden jag ser. Tänker att om jag inte uppfattar någon skillnad alls, trots att jag tittar i 2x, den nivån borde ju räcka för alla andra dödliga med.
Sen vad experter och proffs använder och kan se, det är ju en helt annan nivå.

För högupplöst videoutbyte brukar jag köra ProRes 422HQ. Ingen större ide att göra en H264 video i CRF 0. Videofilen blir dubbelt så stor som en Prores422 då, och ändå lossy. Jag ville mest se vilken bitrate och generella inställningar som funkar bäst 'överlag' nästan oavsett vilka källmaterial man kodar. H265 verkar inte hålla jämna steg med H264 där, åtminstone inte för simpel och direkt tillämpning.

Ska kika lite på AV1 nu, även om kompatibiliteten hos folk i allmänhet inte lär vara den bästa - än.
Första utlåtandet av AV1 är: Holy shit vilken trög transkodnings-tid?! Långt värre än H265. Transkodningen når knappt upp till 0.1 gånger faktiskt speltid, för en 720x576 video i 25fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Det är så pass alltså.
Kanske jag som är konstig, men om videon skiljer sig tydligt och märkbart från originalet, vid direkt anblick, då hade jag tyckt uppoffringarna varit alldeles stora. Klart det blir lättare att komprimera mer om man skippar detaljrikedom Det problemet uppstår ju inte alls med H264 för mig. Skulle inte valt att kalla den nya varianten H265 då, utan istället H264 LE, eller nåt.

Litet salt eftersom HEVC inte är någon magic bullet? Ett av målen med HEVC var att det skulle möta det ökande behovet av högre upplösningar, och inte att vara något arkivformat.

Skrivet av Dooley:

Jag ville mest se vilken bitrate och generella inställningar som funkar bäst 'överlag' nästan oavsett vilka källmaterial man kodar.

Som du märker är detta ingen bra idé, speciellt inte när man försöker pressa ner bitrate:n. Då blir det bara viktigare att tune:a en encodern efter källmaterialet, samt att i vissa fall även göra litet lätt filtrering.

Skrivet av Dooley:

H265 verkar inte hålla jämna steg med H264 där, åtminstone inte för simpel och direkt tillämpning.

Tvärtom är det ditt användningsfall som ställer till det. Återigen, HEVC är inget arkivformat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Litet salt eftersom HEVC inte är någon magic bullet? Ett av målen med HEVC var att det skulle möta det ökande behovet av högre upplösningar, och inte att vara något arkivformat.

Som du märker är detta ingen bra idé, speciellt inte när man försöker pressa ner bitrate:n. Då blir det bara viktigare att tune:a en encodern efter källmaterialet, samt att i vissa fall även göra litet lätt filtrering.

Tvärtom är det ditt användningsfall som ställer till det. Återigen, HEVC är inget arkivformat.

Hm, sant. Jag förenklar kanske lite, för jag vill ha det så
Vilket format skulle du känna är bra 'arkivformat'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Hm, sant. Jag förenklar kanske lite, för jag vill ha det så
Vilket format skulle du känna är bra 'arkivformat'?

Vore jag i din sits skulle jag satsa på AVC och låta det ta den plats det tar. Sedan skulle jag åtminstone använda --tune, men gärna läsa på litet vad det finns för inställningar till x264 och vad de gör. Olika källmaterial har ju olika problem. Till slut kanske du kommer på några presets som du kan använda för olika typer av källmaterial.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Problemet är inte formatet, problemet är hur klippen (inte) är förbehandlade

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Problemet är inte formatet, problemet är hur klippen (inte) är förbehandlade

Hm. Så .. man måste smöra stekpannan innan man steker?

I mitt fall, så har jag väldigt sällan möjligheten att styra vilka egenskaper ett video-material skapas som, eller har. Så i så fall antar jag det handlar om "förbehandling" då?

Vad för slags saker ingår i "förbehandling"?

Permalänk
Medlem

Som sagt, vapoursynth/avisynth3 och fixa till grain och annat "noise" som inte komprimerar väl. Kan också vara att du behöver stabilisera bild etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Som sagt, vapoursynth/avisynth3 och fixa till grain och annat "noise" som inte komprimerar väl. Kan också vara att du behöver stabilisera bild etc

Ah så kan man göra.

Tackar även alla andra får åsikter och råd.

Permalänk

Hej!
Har använt både MPEG4/DivX, Xvid, h264 och h265 under åren. H265 ger likvärdig eller bättre bild, enligt mig, jämfört med h264, men det tar ofta mycket lång tid att koda ned och parametrarna du använder spelar stor roll.

Vilka parametrar använder du när du kodar ned med ffmpeg?
Har du övervägt att använda HandBrake och köra med någon av deras HEVC (h265)-profiler under General?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsmedberg:

Hej!
Har använt både MPEG4/DivX, Xvid, h264 och h265 under åren. H265 ger likvärdig eller bättre bild, enligt mig, jämfört med h264, men det tar ofta mycket lång tid att koda ned och parametrarna du använder spelar stor roll.

Vilka parametrar använder du när du kodar ned med ffmpeg?
Har du övervägt att använda HandBrake och köra med någon av deras HEVC (h265)-profiler under General?

Tjena! Jodå, jag har Handbrake och har jämfört med deras 265 och 264 profiler. Det är delvis det jag hänvisar till. Tyvärr lyckas jag inte få ut Handbrakes FFMPEG kommando i rå form. Men jag har själv kört med Batch-filer direkt emot FFMPEG istället, med så standard parametrar det finns, typ ..

ffmpeg -i filnamn -c:v libx264 -preset veryslow -crf 23 -c:a copy output.mp4

Ju mer detaljkrävande källvideo jag använder, desto sämre gör 265 från sig, gentemot 264. Ju lugnare och mindre detaljerad video, desto mindre skillnad mellan dom.

Försökte sen även med tvåpass ABR, som gav tydligt bättre resultat för båda.

ffmpeg -y -i "filnamn" -c:v libx264 -preset veryslow -b:v 5000k -minrate:v 2500k -maxrate:v 10000k -bufsize:v 15000k -level:v 5.1 -pix_fmt yuv420p -pass 1 -an -f mp4 /NUL ffmpeg -i "filnamn" -c:v libx264 -preset veryslow -b:v 5000k -minrate:v 2500k -maxrate:v 10000k -bufsize:v 15000k -level:v 5.1 -pix_fmt yuv420p -pass 2 -c:a copy output.mp4

Försökte hålla det simpelt, genom att helt enkelt öka bitraten tills alla synliga artefakter försvann och alla detaljer syntes. Inte kompensera med en massa filter som dolde codecens naturliga reaktion.

Vid en viss bitrate nådde jag det, för H264. H265 fick jag aldrig till, men den började bli bättre vid drygt 4 gånger högre bitrate än H264. Ryktet på nätet gör gällande att 265 ser lika bra ut som 264 vid nästan halva 264 bitraten.

H264 bara ... den helt enkelt ser ut som originalet. En subliminal känsla av nåååågot lägre färgmättnad, men det är inget som syns, bara kan anas. H264 blir sämre när bitraten blir för låg, men blir bra när datahastigheten blir tillräckligt hög. Då ser jag ingen skillnad. Det är liksom 100% förutsägbart.

265 däremot, ser förvanskad ut. Den förändrar outputen. Den ser inte ut som originalet. Det ser inte ut som den försöker göra det ens. Att öka bitraten bara minskar den tendensen en del, men eftersom 265 inte känns som den ens försöker se ut som originalet, så hjälper det liksom inte. Det känns som man försöker pressa 265 till att alstra något som den till sin natur inte är menad att göra.

H264 den bara .. funkar. Ser ut precis som det ska, och reagerar enligt skjutreglage-principen.
... åtminstone för mig. Det är förstås ingen 265-bashing jag är ute och gör. Jag gjorde tråden för jag gjorde något fel, och fick inte ihop det. Ville höra om andras upplevelse av samma sak.