H265/HEVC för video beskrivs såå bra, funkar inte alls för mig.
Har ägnat 2 veckor att optimera mitt sätt att transcoda video från Lossless (eller närapå lossless) till lägre pplöst H264.
Utgick från H264 mycket pga kompatibilitet. Men i min efterforskning stötte jag hela tiden på lovprisanden av hur H265 sopar mattan med H264, även vid halva bitraten. Klart man var tvungen att prova. Använder FFMPEG senaste version osv.
Under åren har jag samlat på mig ca 10 stycken högupplösta videoklipp, som verkligen anstränger video-codecs till sitt yttersta. Några av videoklippen är t.o.m. gjorda speciellt för att göra det, för testbruk. Vissa är mindre storlekar, andra är upp till full 4K 60fps.
Så jag börjar transcoda och när jag uppnår bitraten där jag - trots stora ansträngningar - inte längre ser den minsta lilla skillnad mellan originalet och H264, då vet jag att jag är hemma. Jag förstorar ofta upp video-spelarens (VLC) fönster till dubbla storlek för att inte missa minsta lilla krusning eller avvikelse. Tittar många gånger på samma transkodning och fokuserar på specifika olika små visuella detaljer varje gång.
Jag använder 2-pass kodning och ABR, alltså inte konstant bitrate (CBR). I det här ingår även att ställa in några enstaka parametrar som främst stämmer överens med käll-filens färgschema, storlek, mpeg nivå osv. Bitraten för visuell oskiljaktighet från ansträngande högupplösta videofiler blir inte särskilt överdriven heller. ca 2200kbps för en 480p fil.
Men H265 ska jag testa nu. Samma källfiler, samma fåtalet parametrar (ibland anpassat för H265) osv, och tänker se om det går att få H265 visuellt oskiljbar från originalet, som jag kan göra med H264.
Men redan efter första försöket så slås jag av att H265 ser riktigt illa ut jämfört med H264, vid samma bitrate. H265 är smetig, suddig, och överdriver skärpan på några få redan skarpa objekt. Den slätar även ut färgerna på vissa ställen. Var riktigt chockad. Det här är nästan på nivå med gamla Windows Media Video eller gamla AVI codecs.
Så jag började kolla parametrar och shit. Men oavsett vad jag gör, och hur högt jag än höjer bitraten för att få bort den suddiga, smetiga kvaliten, så ... det spelar ingen roll. Jag lyckas inte få H265 att vara visuellt oskiljaktig från källan hur jag än bär mig åt.
Provade även att koda till H265 i Premiere Pro, fall det var FFMPEG implementering av codecen som var dålig. Men nä, det blir liknande resultat även där.
H265 är trots allt nästa generation och H264 närmar sig 20 år i ålder nu snart. Och med följandet H265 har på nätet, så ... det är liksom nånting som inte stämmer här. Så känns det för mig. Antingen fuckar jag upp nånting, eller så är det nånting jag inte förstår eller har missat.
Jag gjorde den här tråden för att fråga/höra vad er andras uppfattning är om H264 vs H265 och hur man framgångsrikt transkodar H265 på rätt sätt.
Tackar för alla former av respons, tips, åsikter m.m.