Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk

Gick bra det här

Citat:

"Det är många som ringer nu, tyvärr kan vi inte ta emot ditt samtal.
Tack för ditt samtal och försök igen senare. *klick*"

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Helt otroligt att man inte kan nå Telia för att säga upp sitt abonnemang...
Är det verkligen OK att dom gör på det här sättet?
Jag som konsument bör ju ha möjligheten att säga upp mitt abonnemang tycker jag.

testat på mina sidor i appen? eller vill du diskutera erbjudanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Helt otroligt att man inte kan nå Telia för att säga upp sitt abonnemang...
Är det verkligen OK att dom gör på det här sättet?
Jag som konsument bör ju ha möjligheten att säga upp mitt abonnemang tycker jag.

Första gången va kön full

Andra gången va det 80 minuter kö (hade möte om en timme då)

Nu har jag suttit i kö i 44 minuter och hade nyss plats 79.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Först säger den inget om plats. Den började berätta om min plats när jag var på typ 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

testat på mina sidor i appen? eller vill du diskutera erbjudanden?

Det går inte säga upp utan att ringa

Permalänk
Medlem

Vilken tid ska man ringa och säga upp sitt abonnemang för att minimera tiden man behöver sitta i kö? Någon som jobbat på telefon-kundtjänst och vet vilka timmar det är högst respektive lägst tryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpsson:

Det går inte säga upp utan att ringa

Är du säker på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på detta?

Jag hittar inget på mina sidor där jag kan säga upp mitt abonnemang...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Jag hittar inget på mina sidor där jag kan säga upp mitt abonnemang...

Skicka brev borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på detta?

Har enbart valet:
Uppsägning
Uppsägning av bredband sker på telefon 90 200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på detta?

Japp, uppsägning av både TV och bredband hänvisas till att ringa deras nummer.

Så jävla fula är de. Nästan värt 50 kr mer i månaden för samma skit bara för att inte uppmuntra deras affärsmodell.

Permalänk

Våra öppettider är vardagar 8-17. Välkommen åter.

Lutar mer och mer åt uppsägning av bredbandet än omförhandling.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpsson:

Japp, uppsägning av både TV och bredband hänvisas till att ringa deras nummer.

<Uppladdad bildlänk>

Så jävla fula är de. Nästan värt 50 kr mer i månaden för samma skit bara för att inte uppmuntra deras affärsmodell.

Vad jag kan se i avtalet så kan man säga upp skriftligt. Att de vill att man skall ringa kan jag förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpsson:

Det går inte säga upp utan att ringa

Då hade jag nog väntat eftersom alla ringer nu under bf.. tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Vilken tid ska man ringa och säga upp sitt abonnemang för att minimera tiden man behöver sitta i kö? Någon som jobbat på telefon-kundtjänst och vet vilka timmar det är högst respektive lägst tryck?

Det brukar generellt dala mot slutet av veckorna, så måndagar är sämsta dagen att ringa.

Många företag fakturerar 16:e var månad och många betalningar görs/ska göras i slutet av månaden, så 16:e till den sista i månaden kan det också vara högre tryck.

Så torsdag/fredag 1:a eller 2:a veckan i månaden brukar vara bäst om man vill undvika kö.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Torpsson:

Det går inte säga upp utan att ringa

Skrivet av joakim99:

Är du säker på detta?

Skrivet av Fruttyh:

Jag hittar inget på mina sidor där jag kan säga upp mitt abonnemang...

Skrivet av joakim99:

Skicka brev borde fungera.

Skrivet av maww:

Har enbart valet:
Uppsägning
Uppsägning av bredband sker på telefon 90 200.

Skrivet av Torpsson:

Japp, uppsägning av både TV och bredband hänvisas till att ringa deras nummer.

<Uppladdad bildlänk>

Så jävla fula är de. Nästan värt 50 kr mer i månaden för samma skit bara för att inte uppmuntra deras affärsmodell.

Skrivet av gothenburg:

Våra öppettider är vardagar 8-17. Välkommen åter.

Lutar mer och mer åt uppsägning av bredbandet än omförhandling.

Enligt lag så måste de kunna ta emot uppsägningar utan att det är överdrivet krångligt.
Jag har sagt upp mitt bredband via E-post för att leverantörens telefonkanal för uppsägningar var stängd för dagen.

Skickade ett mail helt enkelt där jag bad om bekräftelse om mottagen uppsägning och att stämpling på e-post skulle användas som tillfälle för informerandet av uppsägningen.

Gick superbra även om de såklart vill "rädda" kunder så sa jag att jag inte var beredd att ringa in eller ta emot ett samtal men att det gick utmärkt att skicka ett förslag över mail.

Kommer aldrig ringa igen till en leverantör för att säga upp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Någon som vet om Telenor har fastas IP adresser som Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziconilsson:

Någon som vet om Telenor har fastas IP adresser som Telia?

Telenor har inte fasta ip-adresser till privatkunder.
Publika har de antagligen.
Jag har inte haft fast hos Telia heller. Startar man aldrig eller sällan om routern så kan den dock upplevas som fast men tekniskt så är det dynamiska publika ip-adresser.

Permalänk

Gutt att iaf Telenor vågar bjuda på nåt bra.

Riktigt dåliga deals från Telia och Tele2 inkl deras dotterbolag i år.

Permalänk
Medlem

Mjo... Telia vägrade erbjuda mig att fortsätta och få nykundspris. Vilket de gjort flera år tidigare... Trist

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Jag jagar mobil bredbandsanslutning till en stuga i obygden. Det är rätt hyfsad täckning där, men Telia är ensamma om att stoltsera med 5G!

Telias tjänst "Mobilt bredband Hemma" annonserar de för 274 kr/mån i 24 månader(därefter dubbleras månadskostnaden) och 24 månaders bindningstid. När man sen går vidare så visar det sig att man också måste köpa en router av de för 66,67 kr/mån i 36 månader, går även att betala av direkt om man vill.

Känns lite skumt att de annonserar det för 274 kr/mån när det verkar som att man ändå MÅSTE skaffa routern också. Därmed så hamnar det istället på 340,67 kr/mån!

Vad som sen förvirrar mig ännu mer är att Telia också erbjuder "Mobilt bredband Obegränsad" för 399 kr/mån i 12 månader. Varför är den dyrare? Kortare bindningstid? Eller är det så att "Mobilt bredband Hemma" är ett abonnemang med begränsad dataförbrukning? Någon som vet hur det ligger till?

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Telenor har inte fasta ip-adresser till privatkunder.
Publika har de antagligen.
Jag har inte haft fast hos Telia heller. Startar man aldrig eller sällan om routern så kan den dock upplevas som fast men tekniskt så är det dynamiska publika ip-adresser.

Menade nog publik adress Bahnhof verkade inte ha det när jag hade dom, men Telia har haft det. Det enda som påverkats är dock portforwarding till torrentprogrammet som fungerade sådär med Bahnhof, men enkelt och lätt med Telia, Finns ju dock möjligheten att det var skit bakom spakarna, men så fort jag bytte till Telia blev jag conectable. I allmänhet hade Bahnhof sämre routing och högre ping till saker.

För övrigt kunde inte kvällssäljaren på 90200 erbjuda något till mig. När jag sa att andra fått 250/250 för 299:- var svaret ungefär "Jag kan som du förstår inte säga för mycket om det..". Och eftersom uppsägningsavdelningen bara jobbar till 17 fick han lägga upp att de ska ringa mig imorgon, vi får se om det blir Telia 250/250 för 299:- eller Telenor 500/500 for 349:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziconilsson:

Menade nog publik adress Bahnhof verkade inte ha det när jag hade dom, men Telia har haft det. Det enda som påverkats är dock portforwarding till torrentprogrammet som fungerade sådär med Bahnhof, men enkelt och lätt med Telia, Finns ju dock möjligheten att det var skit bakom spakarna, men så fort jag bytte till Telia blev jag conectable. I allmänhet hade Bahnhof sämre routing och högre ping till saker.

För övrigt kunde inte kvällssäljaren på 90200 erbjuda något till mig. När jag sa att andra fått 250/250 för 299:- var svaret ungefär "Jag kan som du förstår inte säga för mycket om det..". Och eftersom uppsägningsavdelningen bara jobbar till 17 fick han lägga upp att de ska ringa mig imorgon, vi får se om det blir Telia 250/250 för 299:- eller Telenor 500/500 for 349:-

Att acceptera en sänkning av hastighet var inget jag kan tänka mig så jag bytte till Telenor. Av det jag läst hittills så verkar Telenor lika bra som Telia.
Vi måste använda konsumentkraften och visa bolagen att öppna marknader fungerar och konkurrensen som har bättre produkt vinner, det är ända sättet att få bättre tjänster i framtiden. Är vi passiva så blir det ingen utveckling.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Slapinator:

Ringde precis Telenor och frågade om det. Telia avslutas 20e, Telenor kopplas upp 20e. Han sa att de försöker koppla upp sig 20e, om det inte går får man mail/sms - så kan man eventuellt behöva kontakta dom för att försöka igen.

Telia sa att jag skulle ha den 21 på Telenor, för som jag förstått (misstänker..) så är Telias fram till 23:59 den 20e, 00:00 bryts den och då borde Telenor aktivera 00:01 den 21:a. Men Telenor sa att det är OK att köra 20e även om Telias är 20e.. så jag är fan kluven här om jag ska ringa igen och be dom ändra till 21. Mitt mail säger aktiveras 21a, han säger att allting i deras system säger att det ska aktiveras 20e...

Lycka till, Telenor har ändrat mitt datum för inkoppling tre gånger nu och min nuvarande operatör lyckades koppla bort mig trots att kundtjänsten sa att det inte alls skulle vara något problem.

Bonus

När jag ringde för att kolla vad som hade inträffat så sa första personen att det var kört för jag var bortkopplad fysiskt, när jag hade samlat mig och insett att jag har ju ip och ringde igen så fixxade nästa tekniker tillbaka mig på 10 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt lag så måste de kunna ta emot uppsägningar utan att det är överdrivet krångligt.
Jag har sagt upp mitt bredband via E-post för att leverantörens telefonkanal för uppsägningar var stängd för dagen.

Skickade ett mail helt enkelt där jag bad om bekräftelse om mottagen uppsägning och att stämpling på e-post skulle användas som tillfälle för informerandet av uppsägningen.

Gick superbra även om de såklart vill "rädda" kunder så sa jag att jag inte var beredd att ringa in eller ta emot ett samtal men att det gick utmärkt att skicka ett förslag över mail.

Kommer aldrig ringa igen till en leverantör för att säga upp.

Kanon, gjorde precis samma sak.
Får se vad dom kommer med för svar, nämnde dock inget om att jag var öppen för förslag om matchning av pris osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziconilsson:

Menade nog publik adress Bahnhof verkade inte ha det när jag hade dom, men Telia har haft det. Det enda som påverkats är dock portforwarding till torrentprogrammet som fungerade sådär med Bahnhof, men enkelt och lätt med Telia, Finns ju dock möjligheten att det var skit bakom spakarna, men så fort jag bytte till Telia blev jag conectable. I allmänhet hade Bahnhof sämre routing och högre ping till saker.

För övrigt kunde inte kvällssäljaren på 90200 erbjuda något till mig. När jag sa att andra fått 250/250 för 299:- var svaret ungefär "Jag kan som du förstår inte säga för mycket om det..". Och eftersom uppsägningsavdelningen bara jobbar till 17 fick han lägga upp att de ska ringa mig imorgon, vi får se om det blir Telia 250/250 för 299:- eller Telenor 500/500 for 349:-

Aha okej. Jag använder inte torrents direkt men jag driftar saker privat som jag behöver ha åtkomst till utifrån utan att behöva tunnla trafiken som typ mitt hemautosystem, VPN in till mitt nätverk, NAS m.m. Sånt har funkat fint med Bahnhof och Telia.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fruttyh:

Helt otroligt att man inte kan nå Telia för att säga upp sitt abonnemang...
Är det verkligen OK att dom gör på det här sättet?
Jag som konsument bör ju ha möjligheten att säga upp mitt abonnemang tycker jag.

De borde definitivt sluta telefonbomba sig själva ja. Skäms på dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Kanon, gjorde precis samma sak.
Får se vad dom kommer med för svar, nämnde dock inget om att jag var öppen för förslag om matchning av pris osv.

Även jag gjorde samma grej efter att ha gett upp telefonkön. Då de dessutom verkar ha svårigheter att förhandla i år så känns det inte som någon större förlust än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

De borde definitivt sluta telefonbomba sig själva ja. Skäms på dem!

Om man medvetet inte har funktionen att säga upp sitt abonnemang via ”mina sidor”, ja, då får dom faktiskt skärpa till sig…

Permalänk
Medlem

Sade upp Halebop via deras chatt och det är ju ”billiga” Telia. Sen har de öppet 8-22 varje dag. Bytte dock till Telias paket med streaming och bredband då jag redan har de tjänsterna. Så får snabbare bredband för 50 kronor mindre.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |