Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det finns väl inget som säger att man inte kan ha detta även om man har kollektivavtal?

Det finns det faktiskt mycket som gör, de flesta kollektivavtal styr nämligen hur tidigt man kan betala in pengarna och i vilken typ av lösning. Det finns några kollektivavtalade lösningar som är lika bra som de som finns tillgängliga utan kollektivavtal men de allra flesta är sämre. I flera kollektivavtalade lösningar så kommer dessutom del av din inbetalning tas av bolaget (som ägs av fack och svenskt näringsliv) som avgift som annars inte finns.

Så vad gäller tjänstepension så finns det flera faktorer som kan göra det sämre utan att arbetsgivaren kan påverka det.

Permalänk
Medlem

Stödjer helt strejken. Kollektivavtal är en minimum nivå som ska följas. Om några vill tortera sig med en dålig arbetsgivare kan man tycka att det är deras problem, men det fungerar inte så i Sverige. Betalar dom inte nog med pension? Grattis då måste staten sen gå in. Ingen arbetstidsförkortning? Då blir det mer VAB/sjukskrivningar etc, Grattis mer pengar från staten.

Och sedan är det en evig strid. Ge en meter och kapitalistho***** kommer vilja ha en mil. Är bara se på USA. Det är inte ett system jag vill ha i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut inte, men om du läser allt jag skriver, så säger jag att på 100% av arbetsplatserna där jag varit så använder man kollektivavtalet som argumentet emot det. "Ska du jobba hos oss får du gilla läget på att det som gäller är att följa kollektivavtalet, det blir fel och orättvist om vi börjar förhandla individuellt". Min sambo får höra samma sak på sin arbetsplats. 100% av mina vänner som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal får höra samma sak där.

Därav är min ytterst personliga erfarenhet att om man är vad folk i tråden kallar för "en stark arbetstagare" så är det mer gynnsamt att jobba där man kan driva en stark individuell löne- & förmånsförhandling.

På dom 4 år som jag varit på min nuvarande arbetsplats har vi tappat i runda slängar 10 riktigt bra personer från IT pga av att man konsekvent vägrar förhandla lön. När folk får 10-15-20% mer av att byta till en annan tjänst så förstår jag att dom går.

Det här handlar ju då alltså om företag som skyller på och "utnyttjar" kollektivavtal för att hålla ned löneförhöjningar på miniminivå. Det betyder inte att kollektivavtal är en nackdel, bara att det finns företag som tänker med plånboken och inte hjärnan (och sådana finns det gott om, oberoende av kollektivavtal).

Jag har jobbat på företag med kollektivavtal + individuell lönesättning, där kollektivavtal överhuvudtaget aldrig nämnts under löneförhandlingen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det här handlar ju då alltså om företag som skyller på och "utnyttjar" kollektivavtal för att låta bli att höja löner. Det betyder inte att kollektivavtal är en nackdel, bara att det finns företag som tänker med plånboken och inte hjärnan (och sådana finns det gott om, oberoende av kollektivavtal).

Ja, företag som straffar medarbetarna för att dom har kollektivavtal är ju inte en arbetsgivare jag skulle lita på utan kollektivavtal ändå...

Permalänk
Medlem

Jag ser för övrigt enbart fördelar med detta; antingen måste Tesla acceptera kollektivavtal, eller så lämnar de Sverige. Win/win.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Såg att någon skrev att de har ca 21000 per månad. Stämmer det verkligen att det är så illa?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag ser för övrigt enbart fördelar med detta; antingen måste Tesla acceptera kollektivavtal, eller så lämnar de Sverige. Win/win.

Tror inte de kommer göra något av det, Tesla är ett konstigt bolag på det sättet men Elon lär inte tillåta kollektivavtal. Däremot kommer de säkert ta så mycket inhouse som möjligt och använda utländska företag till mer än de gör idag. Delar för bilar de bygger i Tyskland som idag kommer från svenska underleverantörer lär ersättas av delar från andra länder, lastbilstransport sker med utländska åkerier osv.

I slutändan lär arbetstillfällen försvinna från Sverige och Tesla sänker sin vinst på svensksålda bilar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag ser för övrigt enbart fördelar med detta; antingen måste Tesla acceptera kollektivavtal, eller så lämnar de Sverige. Win/win.

Finns ingen som vinner på att Tesla lämnar Sverige.

Personer blir utan arbete, inte bara på Tesla utan alla underleverantörer.
Laddstolparna försvinner
Omställningen till elbilar tar längre tid

Osv, listan kan göras lång. Går säkerligen även att argumentera för att Sverige blir mindre attraktivt för internationella bolag m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Såg att någon skrev att de har ca 21000 per månad. Stämmer det verkligen att det är så illa?

Är spridda skurar i vad som sägs, vissa som trätt fram säger att de har högre lön än vad andra verkstäder erbjuder. Personligen känns det osannolikt att Tesla skulle kunna betala så lågt som 21k/mån och hålla kvar någon när branschen skriker efter folk, speciellt om man har erfarenhet av att arbeta med elbilar.

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-den-basta-arbetsgivare-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Demokrati är fint men hur väl rimmar demokrati när 10% av Teslas arbetstagare vill gå med i facket men reseterande 90% vill inte?
https://carup.se/teslas-brev-till-agarna-90-har-valt-att-jobb...

Använder Tesla Google translate för sina pressmeddelanden, eller försöker de förvränga sanningen?

"– Mer än 90 procent av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, skriver Tesla. "

Alla som strejkar "stannar kvar på sina tjänster". Att inte stanna kvar på sin tjänst betyder att man säger upp sig eller byter tjänst.

Även om det är som Tesla antyder att 90 % av de anställda arbetar trots att det är strejk så ska man komma ihåg att en stor del av Teslas anställda inte arbetar inom IF Metalls avtalsområde. IF Metall organiserar verkstadspersonalen, men inte tjänstemännen. I ett företag som Tesla så lär minst hälften av de anställda vara tjänstemän, så även om alla berörda strejkade så skulle det inte vara mer än 50 % av de anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är spridda skurar i vad som sägs, vissa som trätt fram säger att de har högre lön än vad andra verkstäder erbjuder. Personligen känns det osannolikt att Tesla skulle kunna betala så lågt som 21k/mån och hålla kvar någon när branschen skriker efter folk, speciellt om man har erfarenhet av att arbeta med elbilar.

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-den-basta-arbetsgivare-...

N.b. att 21k-citatet är ett 5+ år gammalt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Behöver inte alls betyda det. Folk kan vara rädda för att strejka då Tesla hotat med att dra in förmåner.

Det är väl en bra anledning om någon att ha kollektivavtal 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

N.b. att 21k-citatet är ett 5+ år gammalt inlägg.

Just åldern på inlägget gör det intressant, var det drömjobbet? är killen kvar på tjänsten? har optionsprogrammet övervägt den låga ingångslönen? många frågor han skulle kunna ge raka svar på. Annars är det bara massa spekulationer och gissningar vad jag läst, inget konkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

90% stannar kvar på sina tjänster = tycker att kollektivavtal är onödigt och vill inte strejka.
Lägg ner personangreppen, blir bara löjligt.

Men herregud; att sätta in sin egen tolkning att 90% stannar kvar på företaget = 90% tycker att kollektivavtal är onödigt är nog det dummaste jävla hoppet i logik jag sett på denna sida på flera år. Samtliga som strejkar är fortfarande "kvar på sin tjänst". Hur tänker du där egentligen?

Det var inget personangrepp; Med tanke på att Tesla faktiskt håller på med strejkbryteri och har blivit dömda för att försöka union busta finns det absolut inget som säger att de inte betalar folk för att sprida falska budskap, som ditt ovan. Vilket skulle vara en väldigt bra förklaring på hur någon kan säga att "90% stannar kvar, alltså vill 90% inte ha kollektivavtal" mitt i en brinnande strejk där väldigt många mer än 10% har anslutit sig till strejken.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett några intervjuer, tweets eller liknande av anställda som verkligen vill vara fackanslutna, jag tycker det verkar extremt tyst.

Jag har bara sett en anonym partsinlaga från Arbetet och sedan dikeskörningen från SVT när de missat den lilla detaljen att personen var politiskt aktiv i sossarna och var tvungen att pudla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tobias-strejkar-fran-t...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Som jag förstår är många inte med i facket på Tesla, betalar facket deras lön om de väljer att strejka? Om inte, så kan jag ju förstå att man inte strejkar.

Japp. De betalar till och med mer än vad Tesla betalar:
https://da.se/2023/11/darfor-hojer-if-metall-strejkersattning...

Anledningen till att många inte vågar strejka är just p.g.a. rädsla för konsekvenser emot enskilda arbetare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Är det någon som sett några intervjuer, tweets eller liknande av anställda som verkligen vill vara fackanslutna, jag tycker det verkar extremt tyst.

Jag har bara sett en anonym partsinlaga från Arbetet och sedan dikeskörningen från SVT när de missat den lilla detaljen att personen var politiskt aktiv i sossarna och var tvungen att pudla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tobias-strejkar-fran-t...

Många vågar inte gå ut då Tesla hotat personalen som valt att gå ut i strejk.
Du får inte glömma att många som jobbar där är också unga och vet inte vilka rättigheter de har. Om då företaget säger att strejk leder till uppsägning så är det självklart folk inte vågar säga emot om du inte har kunskaperna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Anledningen till att många inte vågar strejka är just p.g.a. rädsla för konsekvenser emot enskilda arbetare.

Eller så stödjer de inte strejken och vill alltså inte delta i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Men herregud; att sätta in sin egen tolkning att 90% stannar kvar på företaget = 90% tycker att kollektivavtal är onödigt är nog det dummaste jävla hoppet i logik jag sett på denna sida på flera år. Samtliga som strejkar är fortfarande "kvar på sin tjänst". Hur tänker du där egentligen?

Det var inget personangrepp; Med tanke på att Tesla faktiskt håller på med strejkbryteri och har blivit dömda för att försöka union busta finns det absolut inget som säger att de inte betalar folk för att sprida falska budskap, som ditt ovan. Vilket skulle vara en väldigt bra förklaring på hur någon kan säga att "90% stannar kvar, alltså vill 90% inte ha kollektivavtal" mitt i en brinnande strejk där väldigt många mer än 10% har anslutit sig till strejken.

Ska en majoritet av arbetstagare på ett och samma företag få bestämma om ett kollektivavtal ska införas? Ja eller nej. Om nej, motivera utan att skriva om "svenska modellen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Är det någon som sett några intervjuer, tweets eller liknande av anställda som verkligen vill vara fackanslutna, jag tycker det verkar extremt tyst.

Jag har bara sett en anonym partsinlaga från Arbetet och sedan dikeskörningen från SVT när de missat den lilla detaljen att personen var politiskt aktiv i sossarna och var tvungen att pudla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tobias-strejkar-fran-t...

Vadå är han inte anställd och vill han egentligen inte ha kollektivavtal? Du länkar ju själv till en intervju med en anställd som vill ha kollektivavtal... Vilken dikeskörning av dig

Hittade en länk till en redogörelse från en till..
https://alltomelbil.se/strejkande-tesla-anstalld-talar-ut-om-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Eller så stödjer de inte strejken och vill alltså inte delta i den.

Så kan det också vara för enskilda personer som har ätit kängan som kapitalismen har bett dem äta upp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Ska en majoritet av arbetstagare på ett och samma företag få bestämma om ett kollektivavtal ska införas? Ja eller nej. Om nej, motivera utan att skriva om "svenska modellen".

Nej, bara företaget kan bestämma om kollektivavtal ska införas på en arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så kan det också vara för enskilda personer som har ätit kängan som kapitalismen har bett dem äta upp.

Mycket av det som kommit fram tyder på att det inte verkar vara några större förbättringar avtalsmässigt och många är nöjda med de förmåner som finns. Så de kanske helt enkelt inte ser någon vinning i att ha kollektivavtalet och då inte vill strejka för att få det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mycket av det som kommit fram tyder på att det inte verkar vara några större förbättringar avtalsmässigt

Vad skulle det vara? Kan du ge något exempel på något som kommit fram?

Jag har bara sett spekulationer.

Grundlönen är en sak, där kanske Tesla uppfyller avtalets krav, men hur ser det ut med tjänstepension och försäkringar? Och hur ser det ut med övertidstillägg och OB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mycket av det som kommit fram tyder på att det inte verkar vara några större förbättringar avtalsmässigt och många är nöjda med de förmåner som finns. Så de kanske helt enkelt inte ser någon vinning i att ha kollektivavtalet och då inte vill strejka för att få det?

Om du ser länken ovan så märker du att det är många bitar som saknas som ingår i ett kollektivavtal. Det är snarare att de inte märker av det JUST NU men vid t.ex. varsel eller för den delen när de väl går i pension så kommer det svida utan ordentliga avtal.
Den svenska modellen är viktig för att folk ska må bra.
Arbetarna har en ansträngd situation och många vågar som sagt inte säga ifrån p.g.a. risk för repressalier från arbetsgivaren.

Skulle Tesla lägga lika mycket pengar på arbetarna som de lägger på sina strejkbrytare som skjutsas in från andra länder så hade inte problemet funnit i första taget.
Kollektivavtalen behövs och det kan jag säga från erfarenhet att folk som väljer att inte teckna såna har inte rent mjöl i påsen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Demokrati är fint men hur väl rimmar demokrati när 10% av Teslas arbetstagare vill gå med i facket men resterande 90% vill inte?
https://carup.se/teslas-brev-till-agarna-90-har-valt-att-jobb...

Låt majoriteten bestämma och vill majoriteten inte ha ett kollektivavtal, låt så vara. If metall och övriga sympatistrejker är sjukt pinsamma.

Och 95,7% på Krim ville anslutas till Ryssland, var har du siffrorna ifrån?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Om du ser länken ovan så märker du att det är många bitar som saknas som ingår i ett kollektivavtal. Det är snarare att de inte märker av det JUST NU men vid t.ex. varsel eller för den delen när de väl går i pension så kommer det svida utan ordentliga avtal.
Den svenska modellen är viktig för att folk ska må bra.
Arbetarna har en ansträngd situation och många vågar som sagt inte säga ifrån p.g.a. risk för repressalier från arbetsgivaren.

Skulle Tesla lägga lika mycket pengar på arbetarna som de lägger på sina strejkbrytare som skjutsas in från andra länder så hade inte problemet funnit i första taget.
Kollektivavtalen behövs och det kan jag säga från erfarenhet att folk som väljer att inte teckna såna har inte rent mjöl i påsen.

Ja om man bryr sig om de saker som tagits upp vilket inte är säkert att man gör. Som jag länkade till verkar det vara de som arbetar där som påstår att de har bättre lön än på andra platser och får dessutom del i aktieprogrammet som kan ha gett stora summor beroende på när man började. Vad jag har kunnat se så skall tjänstepensionsavsättningen vara likvärdig som med kollektivavtal men man behöver inte ge fackets bolag 1,5% av insättningen.

Tycker man skall ta information direkt från Tesla eller facken med en stor skopa salt och av informationen från de anställda verkar det spreta, har dock inte sett någon anställd som påstår att det är sämre förmåner som är problemet utan mer arbetsförhållanden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om man bryr sig om de saker som tagits upp vilket inte är säkert att man gör. Som jag länkade till verkar det vara de som arbetar där som påstår att de har bättre lön än på andra platser och får dessutom del i aktieprogrammet som kan ha gett stora summor beroende på när man började.

Även med kollektivavtal så har de full möjlighet att göra det. Det är bara klassisk propaganda att de viftar med aktieprogram och sedan hotar med att "facken vill ta det här ifrån er".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Japp. De betalar till och med mer än vad Tesla betalar:
https://da.se/2023/11/darfor-hojer-if-metall-strejkersattning...

Anledningen till att många inte vågar strejka är just p.g.a. rädsla för konsekvenser emot enskilda arbetare.

Ja, för de som är medlemmar i facket ja, men de som inte är med var frågan. De har inga incitament att strejka utan att få ihop till räkningarna.

Citat:

Nu höjer IF Metall ersättningen för de medlemmar som gått ut i strejk

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Även med kollektivavtal så har de full möjlighet att göra det. Det är bara klassisk propaganda att de viftar med aktieprogram och sedan hotar med att "facken vill ta det här ifrån er".

Ja, men det är inget konstigt med att inte vilja strejka för att få ett avtal som i stora drag inte är speciellt annorlunda från vad man redan har. Finns kollektivavtal så är det också saker man inte längre själv kan förhandla om som avtalet istället styr, har själv råkat ut för sådant. Så att anta att de flesta som inte strejkar gör så på grund av att de är rädda för sin arbetsgivare är inte rimligt, även om det säkert finns folk som faller inom den kategorin.